Studietopic

Dank je voor het meedenken! Ik loop 24 uur per week stage, dus niet eens zo heel veel. De andere tijd is dus bedoeld voor stage. Mijn onderwerp heeft zeker met mijn stage te maken en is zelfs gebaseerd op een project van mijn stagebegeleider (hij is een fotograaf). Ik hoef gelukkig niet in het buitenland te werken, dus alle tijd gaat in school zitten. Dit is ook een bewuste keuze.

Nee, dit is gewoon wat je moet bewijzen als je in het buitenland stage wil lopen, omdat ze het eigenlijk afraden. Ze willen je namelijk goed kunnen begeleiden en dat kan niet als je in het buitenland zit, want dan kan je niet naar de scriptielessen. Maar ik heb nog geen scriptieplan, omdat ik graag wil bespreken met een leraar hoe ik het beste mijn onderwerp kan aanpakken. Ik ben namelijk echt geen held met dit soort dingen, maar ik wil daarom niet deze stage laten schieten. Maar wat je voorstelt vind ik wel een goed idee, dank je!

En misschien zijn er wel bepaalde boeken (hoe je een goede scriptie in jouw richting schrijft) die je ook nog kan gebruiken om aan te tonen dat je een goede voorbereiding wilt/kan treffen ondanks dat je dan die lessen niet bijwoont. Dus met een goede voorbereiding (en verschillende dingen die je ze kan voorleggen) zou je ze dus het best kunnen overtuigen.

Ik vond het helemaal geen gedoe. Ik moest me aanmelden op kiesopmaat, zij maakten een leerovereenkomst voor me. Die moest ik laten tekenen door de deelexamencommissie van mijn academie en toen opsturen naar de hogeschool waar ik heen ging. Deze tekenden hem en vroegen om een bewijs van betaling. Dat heb ik opgehaald bij de studentenbalie van mijn eigen hogeschool en ook opgestuurd. Toen was het gewoon geregeld! Maar ik weet niet of het voor de uni ook zo makkelijk is?

1 like

Bij mij was het wel wat gedoe, maar ik doe een technische studie en de minor die ik wil doen is veel technischer (op een ander gebied). Heb alles zelf uit moeten vogelen, heel irritant inderdaad dat er 0 begeleiding is wanneer je een minor aan een andere uni wil doen. Zelfs exchange is beter geregeld…

Ik zou als ik jou was contact opnemen met de minor coördinator, en liefst een afspraak maken met je eigen studieprogramma. Heel waarschijnlijk krijg je dan toestemming, minorcoördinatoren doen meestal niet zo lastig. Vervolgens kun je bij je eigen examencommissie toestemming vragen voor de minor, gewoon de vakken die je wil volgen sturen enzo. Zodra je dus 2 keer toestemming hebt gekregen, is het merendeel wel geregeld.

Vervolgens inschrijven bij Studielink (volgens mij als bijvakstudent of minor student) bij de andere uni en ook inschrijven voor je eigen opleiding (zoals je elk jaar doet)
En dan inderdaad als laatst zoals @anon98052296 zegt een Bewijs van Betaling bij je eigen universiteit opvragen en naar de uni waar je je minor wil doen opsturen. Zo’n BBC is heel makkelijk verkrijgbaar, is echt binnen een kwartiertje geregeld.

Zo, een heel boek geschreven haha. Ik moest alles heel vaak opzoeken dus ik wil je wat tijd besparen!

Ik weet niet of ik hier helemaal in het juiste topic zit, maar ik ben op zoek naar een handige planner voor komend studiejaar. Hebben jullie nog aanraders?

Ik zal hem dus voornamelijk gebruiken voor mijn studie (eventueel nog wat werkdingetjes, maar het moet hoofdzakelijk handig zijn als studieplanner).

Vraagje! Iemand die ervaring heeft met aan twee universiteiten een master (of bachelor) volgen?

ik heb een planner van de Stradivarius, je moet zelf nog wel de maanden/data invullen maar vind m voor de rest heel handig! Hij was ook maar 10 euro

1 like

Wat voor soort planner bedoel je? Echt een agenda, meer iets dat je op je bureau laat liggen met losse blaadjes of iets anders?

Ik ga zelf in ieder geval deze gebruiken om een overzicht te maken van wat ik per week voor school moet doen:
81843186-2

Aug-18-Skolstart-veckoplanerare

Ik wil deze gebruiken om per dag een lijstje te maken (ook dingen buiten school):

81844397

Verder gebruik ik Google Calendar heel uitgebreid: Ik vul in wanneer ik les heb, wanneer ik moet reizen (ruim genomen), wanneer ik andere verplichtingen heb en ik vul ook al in wanneer ik ruimte heb om te studeren.

Ik vind het echt heel spannend om aan mijn minor te beginnen. Ik heb er zo veel zin en ben ontzettend enthousiast, maar van de andere kant ben ik ook een beetje bang dat het allemaal niet gaat lukken. Ik moet 30EC halen in 16 weken, wat een grotere studielast dan 40 uur per week betekent. Ik heb de eerste 8 weken 3 vakken, die allemaal benoemen dat de studielast dik 20 uur betreft. Ik had daarin niets te kiezen overigens.

Ik moet daarnaast 5 dagen per week van Tilburg naar Amsterdam, heb 20 contacturen per week (die ik nu kan zien, misschien zijn het er meer) en ik raak heel snel overprikkeld. Ik maak me een beetje zorgen dat het me niet gaat lukken. Ik hoop dat mijn zorgen onterecht blijken.

1 like

Ik heb echt zó weinig motivatie. Ik vind het ook confronterend om te zien dat mijn studiegenoten nu grotendeels afstuderen. En ik wil na mijn werk alleen maar in bed liggen en series/films kijken. In september ga ik toch maar weer een aantal dagen per week naar de bieb.

Lily like deskplanner :see_no_evil:

@GroenTakje
Een vriendin van mij heeft dat gedaan (VU en UvA) maar op de UvA had ze veel verplichte colleges en op de VU niet. Soms kon ze ook een tentamen niet maken omdat het tegelijk viel en daarom had ze wat uitloop. Maar het ging wel goed.

1 like

Heeft iemand ervaring met het schrijven van een procesevaluatie van een interventie? Ik ga deze volgende week schrijven, maar de studie is al jaren geleden geëindigd. Ik wil graag een kwalitatief element toevoegen (naast het tellen en vergelijken van aantal/soorten interventies etc) maar interviews worden lastig omdat het al zolang geleden is. Ik zit dus nu een beetje te twijfelen over welke methoden ik ga gebruiken. Iemand tips?

Beetje laat maar @Olifant ik doe echt precies hetzelfde (to do list op de lege pagina) en heb sinds ik mijn eerste moleskine heb gekocht geen andere planner meer gehad!

1 like

Verder iemand toevallig ervaring met de rooster site van de UvA? Heb eerder aan een andere uni gestudeerd, maar ik snap er hier zo weinig van.
Ik kom er gisteren achter dat ik in sis kan zien in welke wg ik zit en kan moet dit dan opzoeken op de roosterwebsite.
Als ik alleen het vak kies zie ik dus alle werkgroepen in het rooster staan, dus moet steeds zelf mijn groep aanvinken.
Gaat er dan iets mis of is dit altijd zo? Hoort dat systeem niet zelf te kunnen zien voor welke werkgroepen ik me ingeschreven heb

Hopelijk heb ik het een beetje duidelijk omschreven :sweat_smile:

Heb je al ingelogd met je eigen studentnummer? Dan kun je de instellingen instellen dat je voor bepaalde vakken alleen werkgroep 2 wil zien. Ik heb deze rooster geïntegreerd in mijn Google calendar, zodat ik op een plek kan zien waar ik moet zien.

1 like

Yes gedaan! Ik dacht dat het zo zou zijn dat je meteen alleen de groep ziet waar je voor ingeschreven bent (zonder zelf te filteren), maar dat is dus geen optie helaas.

Søstrene Grene heeft hele handige, hangt er wel vanaf wat voor soort je fijn vindt. Ik heb ze allemaal gekocht omdat ik wilde uitproberen wat ik het liefste gebruik, ze waren een paar euro per stuk. Heb ook een fijne bij Sissy-Boy gezien.

5 likes

Wow, ik wist niet dat ze die hadden! Dankjewel voor de tip!

1 like

Dat zou inderdaad ideaal zijn, maar schijnt aan gewerkt te worden. Dus voor nu kun je het beste handmatig instellen als je ingelogd bent. Werkt het nu wel goed?

1 like

Goede tip! Bij welke Sostrene had je deze gehaald?

1 like