Studietopic

Ik vat stof samen en dan maak ik daar weer mindmaps van, waar ik dingen met elkaar verbind en kan clusteren. Dan ben ik ook actief ermee bezig door het met pen op de schrijven. Soms maak ik ook tentamenvragrn voor mijzelf om op een later moment te beantwoorden. Of stukken lezen en dan in eigen woorden navertellen.

Clue is in ieder geval om actief iets met de stof te doen, dan verwerken je hersenen het beter dan enkel lezen of typen.

Maar dat is ook niet per se heel gek he? Ik kan zo vaak niet on the spot dingen oprakelen, maar als je me specifiek iets vraagt (zoals op een tentamen) dan komt het vaak wel goed!

1 like

Ik zit een beetje in dubio. Ik zou heel graag stage willen lopen bij bijvoorbeeld de VN, EU of bij een ambassade. Hiervoor wordt vaak de inschrijving voor een master gevraagd in de internationale betrekkingen. De bachelor internationale betrekkingen heb ik al wel afgerond. Vanwege de slechte kansen op werk heb ik ook een andere bachelor afgerond waardoor ik in september ga beginnen aan de daaropvolgende master. Dit is een vakgebied waar veel werk in is en goede salarisperspectieven biedt. Nu zat ik te kijken naar de master Internationale Betrekkingen maar alle colleges zijn verplicht :sleepy: en ik heb in september dus al 1. een 24 uur-stage en 2. een (andere) master waar ik goede resultaten wil behalen. Dus twee masters is eigenlijk geen optie want ik kan die lessen niet bijwonen.

Nu zat ik te denken: ik kan me ook aanmelden voor de master Internationale Betrekkingen (en dus ook voor die andere master waardoor ik maar 1x collegegeld betaal) de vakken niet ga volgen maar waardoor ik wel mag solliciteren voor die stages. Wat denken jullie? Het voelt enigszins ā€˜oneerlijkā€™ maar het lijkt me zo gaaf!

@Mgg Ik deel de stof altijd op in delen. In mijn geval per werkgroep, maar je zou het ook per college of per hoofdstuk kunnen doen. Dan pak ik dat stuk van mijn samenvatting en dat ga ik samenvatten in 2 paginaā€™s. Zo heb ik uiteindelijk een samenvatting van 16 paginaā€™s. Daar maak ik mindmaps van en ik maak van die flashcards voor rijtjes, theorieĆ«n, processen etc. Op die manier kun je oefenen met vragen stellen en dat werkt bij mij veel beter dan telkens opnieuw lezen.

En ik denk altijd maar zo: beter het grootste deel echt goed geleerd dan alles een beetje geleerd. Je kunt niet elk detail onthouden. Dus focus je op dingen die je beter afgaan in plaats van uren tijd steken in bepaalde onderdelen die je lastig af gaan, wanneer daar hooguit 1 of 2 vragen over komen op het tentamen.

1 like

Snap ik! Ik had dat zelf ook toen ik voor een bio/neuro-vak moest leren. Maar deze tactiek werkt voor mij wel. Zelf teken ik veel processen ook uit, zeker bij een vak als dit is dat erg fijn en geeft dat je veel inzicht.

Wanneer is je her? Heel veel succes in elk geval!

Je hebt dat rooster nog niet?! Wat slecht georganiseerd. Ik zou daar echt niet tegen kunnen, maar ja je moet het er maar mee doen.

Wat rot dat je er 5 hebt, niet echt fijn zomer vieren voor jou dus. Heel veel succes!!

Ik ben zo benieuwd naar mijn rooster. Ik bid dat het meevalt maar het zal wel niet. Is het raar dat ik nu al weer al naar school wil?

3 likes

Haha nee ik had dat echt elke zomer

@Mgg Nog bedankt voor je advies toen! Ik heb inmiddels een afstudeerplek en jawel, bij die van de vacature, niet bij mijn huidige opleiding. Nu heb ik alleen nog ruzie met het aanmelden van mijn plek, maar ben bang dat ik daar zelf niks aan kan doen en moet wachten tot de afstudeercoƶrdinatoren er weer zijnā€¦ Zucht, altijd weer iets met die opleiding.

1 like

Ik ook! Mis structuur in mijn leven.

Juist! Ik heb totaal geen ritme en vroeg opstaan lukt ook niet meer

Nee helaas nog niet! In het ergste geval zie ik het 5 dagen van te voren. Ik heb wel al alle vakanties in mijn agenda genoteerd haha!

Daarom heb ik herexamens :rofl:. Nee, grapje.

Maar ik heb slechts 4 vrije weekends per jaar en in plaats van dan echt iets ā€œweekendigsā€ te doen en daarvan te genieten, ben ik al het hele weekend (uit vrije wil) aan het studeren en ik vind het nog leuk ook :open_mouth:.

(Ik krijg wel zere polsen van het typen)

Wat vervelend dat je pas zo laat je rooster weet, zeg! En inderdaad geen fijn rooster, heel veel succes! Ik heb de mijne allemaal in 1 week, dus ik voel met je mee.

1 like

Ik ben geen rechtenstudent, maar mij helpt het altijd om eerst een planning te maken van wanneer ik de komende periode (in jouw geval die drie weken) tijd heb om te studeren (bijvoorbeeld maandag 19.00 - 22.00 uur, dinsdag 9.00 - 12.00 uur enzovoort) en dan in te delen wanneer je welk vak gaat bestuderen. Als je die planning een beetje realistisch probeert te maken en je je er vervolgens ook aan houdt, kan je hopelijk alles redelijk goed leren!

1 like

Ik heb 27 augustus herkansing die ik echt moet halen, maar ben pas 24ste terug van vakantie en ik vertrek de 10e dus ik moet nu al leren. Maar zo geen motivatie met dit weer.

@Diafragma Probeer het ook positief te bekijken, je hebt drie weken. Ik zou zoals hierboven je stof verdelen, probeer niet teveel tegelijk te doen. Kun je misschien een lijstje maken met een volgorde waarin je de stof leert, dus wat heeft prioriteit, welke stof iets minder. Ook raad ik aan ok even een lange wandeling te maken in de natuur, voelt misschien tegenstrijdig omdat je het idee hebt dat je tijd tekort hebt, maar wellicht voel je dan wat gekalmeerd.

Heeft iemand nog een fijne planner/agenda? Ik zie nu ook vaker de Passion Planner voorbij komen, een academische versie, maar vind het vrij prijzig. Afgelopen twee jaar heb ik een Moleskine gebruikt met aan een kant notities, maar ik mis iets. Of heeft iemand fijne printables die ik eventueel naast mijn agenda kan gebruiken? Ik wil dan bijvoorbeeld wekelijks opschrijven wat ik moet doen per dag, doelen, een uitgebreidere planning.

1 like

Over printables: de printables van emmastudies.com vind ik vaak wel mooi ontworpen. Ik gebruik ze zelf niet, maar ze zijn wel gratis en heel minimalistisch.

2 likes

Ik weet niet of je hoorcolleges met powerpoints hebt, maar wat mij altijd echt heeft geholpen gedurende mijn rechtenstudie is de powerpoints door en door kennen. Daarin staan vaak de belangrijkste punten. Je moet maar zo denken: in zoā€™n korte tijd kunnen ze je toch niet overhoren op zoveel (onbenullige) stof, dus pik de belangrijkste dingen eruit! En dan desnoods die ppt stof nog echt tot de letter kennen, maar de rest kan je meestal gewoon laten, trust me. You can do this!

2 likes

Weet iemand of je je inschrijving in Studielink kunt wijzigen? Ik heb me blijkbaar voor de verkeerde variant ingeschreven. Met Studielink kun je natuurlijk geen contact opnemen en op school is ook iedereen op vakantie. Ik krijg ineens dikke stress.