Ja? Veel studiegenoten werken straks gewoon 24-40 uur namelijk.
Hmm, waar ga ik in godsnaam een baan vinden waar een dag prima is?
Ja? Veel studiegenoten werken straks gewoon 24-40 uur namelijk.
Hmm, waar ga ik in godsnaam een baan vinden waar een dag prima is?
Ik denk dat je goed moet bekijken hoeveel contacturen je master heeft en hoe groot de kans is dat je voor of na een dag werken nog gaat studeren. Persoonlijk kan ik mezelf er namelijk echt niet toe zetten om na een werkdag nog in de boeken te duiken.
*of voor of na een college nog gaat werken. Dat vind ik beter te doen.
Ik vind het verschil tussen kantoorwerk en horecawerk ook echt groot. Ik doe nu kantoorwerk in mijn studierichtig en dat ik veel minder vermoeiend, aan de andere kant vond ik het gemakkelijker om na een werkdag te studeren als je werk iets heel anders is.
(Ik doe geen master overigens maar ik denk dat het per master/studie verschilt.)
@Noomie Oh studievereniging is een goede, daar had ik nooit aan gedacht! Maar ik zie nu op hun site dat ze vooral vacatures hebben voor stages (helaas voor andere studies, mijn studievereniging hoort bij de gehele faculteit) of fulltime bijbanen (hoezo is het dan nog een bijbaan? )
Wat betreft stagebedrijven hoop ik wel dat die enigszins flexibel zijn: ik moet naast mijn stage ook nog een scriptie schrijven, dus was niet van plan om fulltime stage te gaan lopen. Daar ben ik nu ook mee bezig, maar veel organisaties zijn nu in de zomer lastig bereikbaar, dus ik kan in september pas echt gaan zoeken.
@Flamoes Tijdens de pre-master deed ik dat wel, ik had geen andere keuze, maar ervaarde dat bij sommige vakken wel als vervelend. Dus na een dag op kantoor studeerde ik nog een uur of 3. Maar dat is denk ik afhankelijk van de baan die je hebt of dat gaat, na een dag voor de klas had ik dat niet getrokken wat jij al zegt over horeca.
Ik wil ook niet iets zoeken voor 16 uur en dan na een maand alsnog zeggen: yo ik kan vanaf nu nog maar een dag. Want dat voelt heel lullig. Ik wil vooral niet iets waar ik in het weekend moet werken. Dat heb ik jaren gedaan en dat is killing voor je sociale leven en ondanks dat ik die baan heel leuk vond, wil ik dat echt niet meer. Ik heb tijdens de master 2 volle dagen werkgroep/college, dus dat valt mee.
Heeft er iemand verstand van stufi op het hbo? Ik zie hier heel vaak als antwoord op stufivragen dingen over 3 jaar bachelor en 1 jaar master maar ik doe hbo dus ik heb niets aan die antwoorden.
Ik wil perse een praktijkstage, onderzoeksstage mag ook hoor, maar dat heeft mijn voorkeur niet.
Ja wij moeten omgerekend 28 uur stage lopen per week. Meer kan ook, dan loop je gewoon een kortere periode stage. Maar veel organisaties willen je juist liever langer dan korter. Als iemand nog tips heeft voor open sollicitaties voor stage, heel graag Ze vragen altijd wat ik wil komen doen daar, maar ik heb geen idee buiten āeen goed gevoel bij jullie organisatieā
Je hebt recht op 4 jaar. En 5 jaar OV. Maar val jij nu je opnieuw gaat studeren niet onder de nieuwe regeling of werkt dat niet zo?
Edit: oeps heb mijn bericht aangepast, want zie dat ik foute informatie gaf.
Nee ik val nog onder het oude stelsel!
Hoe lang mag ik lenen? Weet je dat ook? Is dat 7 jaar? Ik leen nu 2 jaar.
Dat is gewoon 4 jaar.
@En_17_Anderen ik vind 40uur ongeloofwaardig maar die 16 uur is wel te doen hoor.
Je hebt 4 jaar recht op prestatiebeurs. Je mag 7 jaar in totaal lenen. Je hebt 10 jaar om je diploma te halen. Je hebt 5 jaar recht op ov
Ja 7! Maar daar vallen de jaren dat je stufi ontving onder. Dus stel: je hebt 3 jaar stufi gehad, waarvan 2 jaar geleend, dan heb je nu nog 4 jaar recht op lenen!
Oh de andere meiden zeggen wat anders
Oke dan denk ik dat ik nu nog 3 jaar mag lenen. Dankjewel @En_17_Anderen en @FrozenFlame!
Ja jij hebt al 4 jaar stufi ontvangen toch ? Dab mag je nog 3 jaar lenen.
Oh ik dacht je prestatiebeurs bedoelde! Omdat je het had over 3+1 bij uni.
@En_17_Anderen Het hangt denk ik ook wel af van welke master je doet en wat voor student je bent wat betreft werken. Ik las altijd alles en leerde vervolgens mijn eigen gemaakte samenvattingen. Ik werkte twee volle dagen (16 u) en had een master in een andere stad (3 uur reizen op een dag). Met strakke planning en wat discipline kom je er echt wel. Ik snap dat je het niet wil laten afweten, maar ik zou toch 16u gaan proberen. Niemand kan de toekomst voorspellen en niemand verwacht dat van je, ik denk dat je je kansen wel verkleind als je tijdens solliciteren al flexibiliteit vraagt wat betreft je uren. (Ik was trouwens een van de weinige die āzoveelā werkte, gemiddelde student heeft er max 8 in mijn optiek, maar vind de gemiddelde student vaak ook eenbeetje lui)
Verder kan je open sollicitaties sturen of naar vacatures voor meer uren bellen en vragen of ze ook iets voor minder mogelijk hebben. En callcenter werk? Receptionisten etc. Misschien vindt je iets via susa of studentenwerk ofzo.
Qua stage, bel je bedrijven van te voren op om te vragen of ze stagemogelijkheden hebben of hebben gehad in het verleden? Je bent ook wel heel erg vroeg, bedrijven zijn daar echt nog lang niet mee bezig. Ik denk dat het gesprek in oktober makkelijker zal gaan.
Nee dat snapte ik wel! Maar ik hoopte stiekem dat ik heel mijn studie nog kon lenen, maar ik moet een jaartje zonder doen!
@Violet_Hill Thanks voor je reactie! Denk dat ik dat maar ga proberen. En ja ik sta ingeschreven bij verschillende van die studentenuitzendbureaus, maar ik zie helaas zelden passende vacatures.
Wat betreft solliciteren: Het verschilt per organisatie of je het vroeg noemt of niet. Ik heb verschillende medestudenten die allang een stage hebben. Veel organisaties in deze branche willen voor of aan het begin van het studiejaar alles al rond hebben namelijk.
En ja, ik bel van tevoren. Op de meeste sites staat ook dat ze wel stagemogelijkheden hebben en dat je een brief kunt sturen met je plan. Maar ik heb heel vaak geen plan, omdat ik ook maar 0,0001% weet van wat er binnen zoān organisatie precies gebeurt en wat dat inhoudt. Dus daar loop ik nu de hele tijd tegenaan. Ik weet mezelf dan echt niet te verkopen via de telefoon of per brief, omdat ik gewoon geen idee heb.
De universiteit reageert niet dus ik ga het hier eens vragen.
Ik start in september met een tweede master naast mijn huidige. Nu ben ik nog niet officieel afgestudeerd van mijn eerste master maar kan dat wel elk moment, ik heb namelijk nog een vak open die ik niet perse hoef te doen. Dit heb ik besproken met mijn huidige universiteit en die vinden dat prima. Zo kan ik als het goed is het instellingstarief ontwijken. Maaaaar, weet iemand hoe lang ik nog ingeschreven moet staan bij mijn eerste master? Moet dat een maand zijn, 3 weet ik het. Kan het nergens vinden.
Nu wil ik graag mijn collegegeld betalen, maar wat is het handigste? Aan mijn nieuwe uni betalen? Want aan de andere ben ik als het goed is al snel klaar. Maar dan moet ik daar dus wel een bewijs van betaling inleveren.
Kan je niet in de laatste periode van je 2e master het laatste vak doen voor je 1e master doen? (als je nog een keuzevak hebt open staan of zo)? En dan wel collegegeld betalen aan je 2e master en aan je 1e master bewijs inschrijving?
misschien heb je wat aan:
http://www.iso.nl/student/tweede-studie/
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/nog-een-studie-doen-op-deze-manier-houd-je-het-betaalbaar
Begin je zes maanden voor je eerste studie is afgerond aan een tweede, dan betaal je de gehele tweede studie wettelijk collegegeld. Ook als je eerste graad is afgerond. Hier vind je een handig schema met alle opties.
Maar misschien is dat laatste nu al anders.
Thanks! Ik zie in die link weer een nieuwe link waarin staat dat ik minimaal een maand overlap moet hebben. Dus better safe than sorry studeer ik af in november aan mijn eerste master.
Ja ik hoef dus geen vakken meer te doen. Ik heb een keuzevak openstaan, 3 zelfs geloof ik, maar geen verplichte vakken meer. In principe heb ik al mijn studiepunten dus. Ik heb aan de examencommissie gevraagd of ik die vakken op elk gewenst moment eraf kan laten halen en dan afstudeer, en dat kan gelukkig.
Pff ik moet vandaag echt aan mijn scriptie gaan zitten maar het is ZO warm. Kan me er gewoon niet van concentrerenā¦