Studietopic

Ik ben hier ook slecht in maar heb toch geleerd om altijd op meerdere paarden te wedden. Doen werkgevers ook. Kun je niet tijdens het telefoongesprek zeggen dat je er nog even over wilt nadenken en later deze week meer laat horen/weer contact opneemt?

1 like

Ik denk dat dat inderdaad het slimste om te doen is. Ik ga gewoon bellen morgen en zie dan wel waar het schip strand. Dankjewel voor je advies! Nu maar eens wat vragen op stellen die ik morgen tijdens het gesprek wil vragen.

1 like

Hm, je zegt dar dit je laatste jaar is dus ik zou me meer druk maken om mezelf dan om die anderen. Zij vinden heus wel iemand anders als jij toch binnen je eigen opleiding kunt afstuderen. Bij meerdere dingen solliciteren is toch juist slim?

Ja dat is waar, maar toch voelt het dan lullig op de een of andere manier om achteraf nog af te zeggen

Ja dat lijkt me normaal ook het beste hoor, maar voor die laatste loodjes zou ik skitta hebben.

Ik heb echt vet goed geleerd, iig voor zover ik dat nog kan na 6 jaar niks, maar ik heb echt zwaar serieus het idee dat ik als nog keihard ga falen morgenavond :frowning: En dan zou ik me ZO megakneus voelen, dat ik dit niet kan?! Zoā€™n kutgevoel, bah bah bah

Ik vind het best wel zuur dat ik mijn scriptie niet af krijg voor september. Nu moet ik weer collegegeld betalen :slightly_frowning_face:. Doet me toch altijd een beetje pijn als ik het van mā€™n rekening af zie gaan

Ik heb een 8 voor mijn scriptie en ben nu dus officieel afgestudeerd! :tada:

23 likes

Ik zou graag nog een studie willen doen. Maar de weg ernaar toe wordt misschien wat lastig.

Mijn droom was al vanaf dat ik 6 was om fotograaf te worden. Ik kreeg havo/vwo advies. Ik heb vmbo gedaan want daar had je als fotograaf wel genoeg aan. En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, dacht mijn 12 jarige ik.

Ik heb toen mbo 4 fotografie gedaan maar het bleek toch niet mijn ding. Daarna een mbo 3 opleiding versneld afgerond. Beide keren alle dingen zoals rekenen en Nederlands op het hoogste niveau 3F afgerond.

Nu wil ik graag studeren. Iets in mā€™n werkgebied van nu. Dus rechten, overheid, criminaliteit. Dus ik kwam uit op criminologie. Universiteit dus. Loting studie. Ga ik nooooit doorheen komen en vooral niet met mijn geschiedenis.

Nu zit ik eraan te denken om eerst hbo rechten te doen. Via de 21+ toets. Dat kan me bij mā€™n doel brengen + ik heb een nuttige studie voor mā€™n werk.

Of ik ga volwassenen vwo doen. Maar dan moet eerst havo gedaan worden. Ook een meerjaren plan dus. Twijfel. Twijfel.

Wie heeft tips voor mij? Is het Ć¼berhaupt een slimme keuze? Zo ja, wat raad je aan als route? Of moet ik mezelf er maar bij neer leggen dat mijn 12 jarige ik een domme keuze heeft gemaakt en ik hier voor altijd voor moet ā€˜boetenā€™? Dus geen studie moet doen.

Mā€™n werkgever steunt studies volgens trouwens volledig dus qua kosten e.d. hoef ik me geen zorgen te maken.

Ik zou via het HBO Rechten na het halen van je propedeuse proberen toegelaten te worden tot de universiteit (als Universiteit Leiden dat toestaat). Ik vind dat je hier echt niet voor hoeft te ā€˜boetenā€™. Je moet waarschijnlijk tot je 70e werken dus je kunt er nog heel veel plezier van hebben. Volg je hart. Als je het wilt, gewoon doen! Superfijn dat je een werkgever hebt die studeren financieel steunt.

2 likes

Pff dat is ook knap lullig voor die vriendinnen dan. Maar, @Flamoes en jij hebben gelijk en ik moet gewoon harder zijn. Beter dat ik degene ben die iemand teleurstel dan dat ik teleurgesteld wordt!

Wat ik uit je post opmaak is eigenlijk dat je wel heel graag nog een studie wilt doen en dat eigenlijk de enige beer op je weg het aantal jaren is dat je moet studeren. Laat verkeerde (studie)keuzes uit het verleden en je leeftijd nooit een reden zijn om niet te gaan doen wat je eigenlijk graag wilt. Precies wat Newblood zegt, we moeten nog zo lang werken dan kan beter ervoor zorgen dat je iets doet wat je echt leuk vind en waar je straks geen spijt van hebt. En zeker als je een werkgever hebt die je steunt!

Gezien het feit dat je in het verleden wel havo/vwo aankon zou ik denk ik ook via een 21+ toets proberen binnen te komen bij de hbo rechtenstudie. Als je een beetje goed kan leren en gemotiveerd bent dan is het vaak wel haalbaar om die 21+ toetsen te halen. En mocht je na het behalen van je P alsnog niet succesvol de overstap kunnen maken naar de universiteit, dan kan je nog altijd besluiten om die hbo-opleiding af te maken. Of desnoods later nog die master via een schakeltraject.

Ik zou eerder alleen havo en/of vwo op de vavo doen als je bijvoorbeeld wel een hogere opleiding wilt gaan volgen maar er nog niet uit bent wat precies. En die weg is ook weer langer en vaak ingewikkelder dan een 21+ toets.

1 like

Ik heb geen tips over welke weg je moet volgen om bij je doel te komen. Ik hoor wel van veel criminologie studenten dat ze heel moeilijk aan banen komen en veel tijdens hun studie dus een bachelor rechten ernaast gaan doen. Het lijkt me dus sowieso handig om eerst rechten te doen en dan met een minor of master verdiepen in criminologie. Dit is wel het ā€˜verstandige padā€™, volg vooral je gevoel!

Ik weet niet of dit hier ook mag, maar heb een vraag met betrekking tot het kiezen van mijn vervolgopleiding.
Als alles goed gaat ben ik over een jaar klaar met mijn hbo (de zelfde opleiding als die genoemd wordt door @Kryptonite en @NewBlood).
Nu zou ik heel graag willen verder studeren, maar omdat ik wat uitloop heb gehad tijdens mijn studie mag ik nog maar 1 jaar lenen bij ome DUO en daarna is het uit met de pret. Ik moet dus nog wel sowieso een premaster volgen van een jaar voordat ik Ć¼berhaupt tot de uni kan worden toegelaten. Waar ik over twijfel is nu meer of het misschien verstandiger is mijn premaster en master aan de OU te gaan doen, zodat ik wat meer vrijheid heb qua planning en er makkelijk naast kan werken als ik straks niet meer kan lenen.
Weten jullie of een diploma van de OU even goed gewaardeerd wordt in het beroepenveld als een ā€˜normaleā€™ master?
Of kan je een deeltijd master aan een ā€˜gewoneā€™ uni in dit vakgebied ook goed combineren met een baan?
Het liefst ga ik na mijn hbo gewoon direct door met studeren, of denken jullie dat het verstandiger is om eerst fulltime te gaan werken en te sparen en dan weer te gaan studeren?
Er zijn vast meer meiden die een master in deeltijd hebben gecombineerd met werken, dus ben heel benieuwd naar ervaringen! PBā€™en mag ook :slight_smile: en liever niet citeren

@MakeFezHappen Zelf geen ervaring met OU, maar wel met het volgen van een premaster na het hbo. Toevallig net mijn premaster gehaald en in september start ik met de master. Ik denk dat je het beste uit kunt zoeken hoe het zit met de master die je wil volgen op de universiteiten in jouw omgeving. Niet alle masters/premasters zijn in deeltijd mogelijk, maar wellicht heb je dat al uitgezocht. En dan ook kijken of er bijvoorbeeld avondonderwijs mogelijk is of niet etc, dat maakt de mogelijkheden qua werk al groter. De premaster die ik volg wordt zowel overdag als in de avond aangeboden en dan kun je dus kiezen wat beter past bij jouw werk.

Ik heb ook nog maar Ć©Ć©n jaar recht op lenen, dus dat zet ik in tijdens de master. Tijdens de premaster heb ik gewerkt en daarnaast geld geleend van mijn ouders. Mijn ervaring is dat het heel erg afhankelijk is per persoon. Ik heb gemiddeld tussen de 14-19 uur per week gewerkt en vond dat te doen. In tentamenweken werkte ik maar 8 uur, omdat ik anders niet voldoende tijd had om te leren. Ik was zelf wel veel tijd kwijt aan mijn studie, maar kon het op deze manier goed combineren. Ik heb ook medestudenten die meer werken, waaronder sommige zelfs fulltime (40 uur). Daarvan zitten er nu twee thuis met een burn-out, een aantal hebben de pre-master gewoon gehaald en een aantal moeten nog een jaar, omdat ze niet alle vakken hebben gehaald. Daarnaast heb ik ook mede-studenten die er niet of heel minimaal naast werken en ook daarbij haalt de een het wel en de ander niet. Oh en ik heb twee medestudenten die naast deze pre-master ook nog een andere master volgden en beiden werkten ze ook nog een dag. Dus alle smaken :stuck_out_tongue: Oh dit ging overigens wel om een voltijd premaster! Dus bij deeltijd zou ik persoonlijk 4 dagen gaan werken ofzo. Is jouw plan om fulltime te gaan werken naast die deeltijd-master?

Kortom: het is dus heel verschillend en ligt echt aan hoe flexibel je zelf bent, hoe goed je bent in studeren, hoeveel dingen er nog bij komen (sport, huishouden, reistijd, persoonlijke omstandigheden etc) en dan ook nog aan je studielast.

Als je wat spaargeld hebt zou ik gewoon doorstuderen, omdat je dan nog lekker in het ritme zit en dat ook je voorkeur heeft. Als je echt geen spaargeld hebt of geen mogelijkheid tot bijvoorbeeld geld lenen van ouders zou ik eerst een jaar gaan werken om te sparen. Stel dat het zwaar is en je zou graag minder willen werken, is het wel fijn dat die mogelijkheid er is namelijk. Succes met je laatste jaar en met je keuze :slight_smile:

1 like

Wauw bedankt voor je super uitgebreide antwoord! Ik dacht dat premasters niet in deeltijd konden aan de uni waar ik zou willen studeren, dus had dan bedacht voor dat jaar mijn laatste jaar lenen bij DUO te gebruiken omdat werken ernaast niet echt mogelijk is. Tijdens de deeltijdmaster zou ik zoā€™n 36 uur per week willen werken als dat mogelijk is, dus inderdaad 4 dagen.
Ik kan komend jaar waarschijnlijk nog wel wat sparen, dus dat scheelt al!

@MakeFezHappen ik heb zelf geen premastertraject gevolgd, maar in mijn omgeving hebben wel enkele mensen (zowel medestudenten als vrienden) zoā€™n traject gevolgd. Voor sommige van hen was het prima te doen om een premaster van 60 ects te combineren met een baan van 24 uur. Maar ik ken ook iemand die gestopt was met werken naast haar premaster. Ze bleek veel meer tijd nodig te hebben om alle papers te schrijven dan wat ze vooraf verwachtte. Nou moet ik wel zeggen dat ik bij die persoon het gevoel had dat de afstand van hbo en wo voor haar misschien te groot was. Al heeft ze het uiteindelijk wel gehaald met hakken over de sloot.

Ik denk dus ook dat er zoveel factoren meespelen (aansluiting hbo <-> premaster, je onderzoeksvaardigheden en planskills, de samenstelling van de premaster (vast programma of eigen samengesteld traject etc.) waardoor het voor een vreemde moeilijk te zeggen is wat haalbaar voor jou is.

2 likes

Zijn er hier mensen die werkten tijdens hun master en in hoeverre was dat goed te combineren? Tijdens mijn pre-master vond ik het goed te doen, maar ik heb het idee dat de master een stuk pittiger gaat zijn.

Ik ben aan het solliciteren voor een bijbaan namelijk, maar alles is minimaal 16 uur. Helpt ook niet mee dat het 2e semester stage ga lopen (en daarnaast nog scriptie) dus dan wil ik eigenlijk niet werken. Nouja, dan valt zoā€™n beetje elke interessante vacature af :frowning: Student-assistentschap is ook vaak minimaal een jaar en 16-24 uur. En dingen als horeca en winkels word ik niet aangenomen.

Iemand nog tips wat betreft interessante bijbanen waar ze een ā€œoudjeā€ aannemen? :slight_smile:

Ik werk zelf ongeveer tussen de 16-20 uur per week naast een technische master en vind het prima te doen. Het vergt alleen even wat planning van hoe en wat en een stuk vrije tijd maar als je het wilt kan het.

Je zou eventueel de servicedesk van de universiteit kunnen proberen? Daar speelt, is mijn ervaring tenminste, leeftijd geen rol.

Ik was de enigste die 16 uur werkt en ik vond het wel echt pittig. Het is te doen maar 10uurtjes is een stuk relaxter.