Studietopic

Is er iemand die ervaring heeft met het volgen van een voltijd master in deeltijd, naast een baan?

Ik heb een hele interessante master gezien maar deze bieden ze alleen aan in voltijd. Qua contacturen geven ze aan dat het gaat om 5-10 uur per week.

Mij eerste gedachte is dat een voltijd master niet in deeltijd kan maar denk uitzoeken kan altijd:)

Mijn master wordt ook alleen in voltijd gegeven als in dat er alleen onderwijs overdag is en niet in de avond, maar je moet zelf inschrijven voor vakken. Dus als je er langer over wil doen kan dat en schrijf je je gewoon voor minder vakken in. Ook voltijders doen er vaak langer dan een jaar over, dus eerst 2 semesters vakken en daarna pas scriptie. Ik weet dat veel mensen die eigenlijk deeltijd willen doen ivm werk dat ook zo doen (of nog meer spreiden). Je kan bij ons wel bij de studieadviseur aangeven dat je deeltijder bent en dan heb je het gehele semester toegang tot collegeopnames. Voltijd heeft dat niet (nu met corona wel, tot max 1 week na college). Weet niet hoe dat bij jou zit, maar denk dat ze met alleen voltijd echt voornamelijk bedoelen dat er geen avondonderwijs speciaal voor deeltijders is en dat je dus of met je werk wat moet regelen of via opnames moet kijken. Volgens mij zijn er (naar mijn weten dan) geen masters die je per se binnen een bepaalde tijd moet afronden en kun je er dus langer over doen

Dat wollig gevoel in je hoofd als je net een hele dag gestudeerd hebt. Ik voel me zo gaar. :woozy_face:

3 likes

Mijn voltijd master van een jaar kon officieel niet in deeltijd naar dat heb ik wel gedaan. Mijn omstandigheden waren toen wel anders dan dat ik er een baan naast had maar heb het van tevoren overlegd met de studieadviseur.

Het laatste half jaar heb ik naast mijn fulltime baan gedaan. Ik vond dat best pittig. Het ging om 9 contacturen (3x 3 uur) op twee verschillende dagen en dan nog ca. 10 uur zefstudie. Een dag moest ik dus al missen want ik werkte er 4 dagen naast. Ik moest zelf opnames regelen van hoorcolleges terwijl ik haast niemand kende. En de werkgroepen waren verplicht anders kon je het vak niet halen dus ik had nog geluk dat dat maar op 1 dag was en niet ook over 2 dagen verspreid. Zelfstudie kon ik wel in wat minder tijd maar had ook weinig tijd om uitgebreid voor tentamens te leren of aan opdrachten te werken, dat moest dus 's avonds en in het weekend. Moest daarnaast voor zowel werk als studie bijna 3 uur op een dag reizen. Ik zou het niet nog een keer doen en dan was dit maar een korte periode. Tenzij je het mega graag wilt, goed weet te plannen met je studieadviseur en leidinggevende en niet in de knel komt met ergens verplicht aanwezig zijn.

@Baron en @Feather Bedankt, voor jullie uitgebreide reacties! Ik ga kijken of ik in contact kan komen met een studieadviseur van deze master en mijn situatie voorleggen. Ik werk zelf 4 dagen en als ik de master ga volgen ga ik tijdelijk terug naar 3 dagen dus ik heb wel iets van mogelijkheden.

1 like

Ik kom hier weer eens binnenvallen! Ik heb na mijn bachelor 2 jaar fulltime gewerkt maar ben vorige maand begonnen aan een master en het is knetterdruk maar ik vind het zo fijn! Ik heb/had heel leuk werk wat ook aansloot op mijn studie maar nu ik weer eens echt hard moet nadenken over dingen merk ik hoe erg ik dat gemist heb. Ik heb tijdens mijn ba veel met intertekstualiteit gedaan en dat radartje is ook ineens weer ‘aan’ ofzo, ik merk weer van alles op in wat ik lees en kijk, het is echt alsof m’n hersenen weer even wakker geschud zijn. Merk wel dat het nog heel erg zoeken is naar ritme en concentratie af en toe, maar ik heb net vanaf 23:00 ineens heel fanatiek aan een essay zitten werken en ik ben nu op een punt waar ik er eigenlijk eventjes van wegmoet voordat ik weer verder ga maar ik ben helemaal enthousiast lol. Nouja hele rant zonder een echt doel maar ik moest even m’n enthousiasme kwijt en dit leek me wel de plek haha

7 likes

Ik zit te twijfelen om te stoppen met mijn master. Ik doe een research master (in het engels) en ben nu, na 6 weken, al helemaal kapot. Sinds zondag een mental breakdown en hele tijd huilen, kan echt geen werk meer verzetten want kan me niet focussen terwijl ik donderdag een deadline voor een opdracht heb. Ik weet niet waarom, maar het is teveel voor me, komt deels ook door statistiek denk ik. Maar ik weet niet 100% zeker of het aan school ligt? Misschien heb ik wel ‘gewoon’ een dipje ofzo? En ik voel sowieso dat ik rust nodig heb, een pauze. Maar ja dat gaat niet want dan ga ik enorm achterlopen en herkansingen krijgen en stapelt alles op. Weet echt niet wat ik moet. Mensen om me heen zeggen doorgaan, niet opgeven, doorheen bijten blablabla
 snap niet hoezo ze denken dat dat een behulpzame reactie is maar goed. Mijn ma zegt juist stoppen, is het niet waard, te hoog gegrepen (zij heeft zelf meerdere malen burn out gekregen door zichzelf te overvragen).
Ik weet het allemaal niet meer.

Is het geen optie om met een studieadviseur oid te overleggen of je misschien even wat rustiger aan kan doen en die vakken dan later in te halen? Het zou ook zonde zijn als je nu besluit te stoppen terwijl er misschien wel wat aanpassingen mogelijk zijn

Het is al een master van 3 jaar, heb niet zo’n zin om er uiteindelijk 5 jaar over te gaan doen ofzo :sob:

Nouja van mij hoef je het niet te doen haha. Ik doe zelf 4 jaar over een master van 3 jaar en dat heeft me wel veel rust gegeven.

1 like

Ik zou ook eens met de studieadviseur gaan zitten! Zij hebben vaak een goed idee van hoe een opleiding is ingedeeld en waar ruimte is om wat te schuiven. Vind je het behalve de werkdruk wel leuk/interessant, inhoudelijk? Ik zou zeker niet koste wat het kost perse die master blijven doen als het je niet gelukkig maakt, maar als je het verder wel leuk vind is er misschien nog wel meer mogelijk dan je denkt!

1 like

Ik vind de helft van de vakken leuk en de helft vet kut (Vind statistiek echt niet leuk), maar dat had ik op zich ook al wel verwacht. Ik vind vooral het idee van wat je er mee kunt leuk, maar de vakken statistiek zelf niet echt.

Ik heb net gemaild. Maandag gesprek met de studieadviseur.

Ah wat goed! Statistiek is echt zo’n noodzakelijk kwaad maar als je het meer inhoudelijke gedeelte wel echt leuk vind lijkt het me zeker de moeite waard om eens te bespreken wat er mogelijk is zodat het wat beter te doen is allemaal :blush:

1 like

Ah wat vervelend! Ik heb zelf ook een onderzoeksmaster gedaan, en moest uiteindelijk ook bijna elke week wel een keer huilen. Bij mij was het een combinatie van perfectionisme en te druk zijn/slaapgebrek hebben (ik werkte er ook veel te veel naast). Ik zag volgens mij eerder voorbij komen dat jij ook er (veel?) naast werkt. Is het een mogelijkheid om daarmee te minderen of stoppen? Een onderzoeksmaster is niet niks, en er wordt echt veel van de studenten gevraagd; je bent echt niet de enige!

Iemand van mijn studiegenoten is wel gestopt en zij is daar nog steeds erg blij mee. Zij zei zelf achteraf dat het (voornamelijk de statistiek) toch te moeilijk was en de onvoldoendes en herkansingen demotiveerde haar enorm.

1 like

Ja maar wel echt 50% van de opleiding ook :weary: en nog in het engels, alsof statistiek in het nl niet moeilijk genoeg is

@Meka valt mee hoe veel! Ik werk 8 uur per week (1 dag) en vind dat juist wel een welkome afwisseling van al het studeren. Ik heb nog geen eens een toetsweek gehad, maar zoals het er nu naar uit ziet ga ik de deadlines voor de eerste deelopdrachten niet eens halen omdat ik er al doorheen zit.

Ik denk dat 40 uur (die ik hier wel voor nodig heb, voor de premaster en hbo totaal niet) gewoon teveel is voor mij?? Denk ook niet dat ik 40 u zou kunnen werken per week, denk dat dat mij niet lukt.

1 like

Ah als de helft van je opleiding statistiek is, en je het niet leuk vindt, zou dat voor mij wel een reden zijn om te stoppen denk ik. Twee jaar is echt lang voor iets wat je voor de helft leuk vindt! Zijn er geen kwalitatieve onderzoeksmasters? En heb je per se deze statistiek-heavy master nodig voor het werk wat je wil gaan doen?

Herken het trouwens ook heel erg! Ik was wel iets meer met m’n master bezig, maar kon het fysiek ook gewoon niet goed aan. Denk ook dat die master 4 jaar van m’n leven af heeft gehaald. Ik heb nu ook een baan waar ik ‘maar’ 32 uur werk want ik wist tijdens m’n master ook heel erg zeker dat ik nooit meer dan 4 dagen per week wilde werken :thumbsup:.

Ah dat is wel klote ja! Ik heb er verder niet heel veel zinnigs over te zeggen want ik doe zelf geen onderzoeksmaster, maar ik hoop dat je iets hebt aan het gesprek maandag!

Ik denk dat je jezelf moet afvragen of deze master echt zo belangrijk is? Zonder master kan je ook genoeg denk ik. Volgens mij ben je inderdaad veel met studie bezig, je mag ook best zeggen ‘het is zo genoeg’ zonder te voelen dat je faalt.

Ik ben eerstejaars en het is bijna herfstvakantie. Ik wil 2 dagen bij familie logeren met mijn kind, maar ik kan daar niet studeren. Vraag me nu zo af of dat wel kan eigenlijk of dat ik echt meer tijd moet besteden aan studie. Moeilijke afweging vind ik het.

Het is geen supermoeilijke studie, maar wel veel stof en ik loop wat achter.

Ik weet niet hoe de band met je familie is etc. Maar kan je niet bijvoorbeeld wel meegaan en dan de ochtenden ergens gaan studeren, desnoods in een bieb of cafeetje elders?

1 like