Oh, dat kan jammer genoeg niet omdat mijn kleine kind meegaat en ik daar eigenlijk de hele dag mee bezig ben. En hij durft nog niet alleen te blijven. Maar hij heeft ook wel weer recht op een leuke vakantie. Dus ik denk dat ik het toch maar doe.
Veel universiteiten hebben een loopbaan centrum waar ze ook testen/workshops voor niet-studenten aanbieden. Je zou eens kunnen kijken of een universiteit bij jou in de buurt iets dergelijks aanbiedt. Anders is een jobcoach ook een optie. Uiteindelijk is een opleiding tenslotte een opstapje naar een baan.
Wat je alvast kunt doen is twee lijsten maken. Op Ă©Ă©n schrijf je bezigheden die je leuk vindt (niet alleen hobbyâs, maar ook bijvoorbeeld âde vakantie regelenâ of âtot in detail uitzoeken welke camera de goedkoopste isâ) en welke bezigheden je echt verschrikkelijk vindt, op de ander studies die je leuk lijken.
Kijk nu eens of de studies/het werk wat je daarna kunt doen past bij de dingen die jij leuk vindt. Een studie kan je inhoudelijk enorm interesseren, maar als het werk veel organisatietalent vraagt en jij het vreselijk vindt om iets te moeten organiseren, dan ga je het waarschijnlijk niet leuk vinden. Praat met iemand van de opleiding, kijk wat de alumni nu doen, ga eventueel een dagje meelopen.
Mochten er studies tussen zitten die je niet kunt doen met je huidige vooropleiding, kijk dan wat de mogelijkheden zijn. Soms kun je wel instromen als je eerst een jaar iets anders doet, of een summerschool volgt. Vraag je af of die opleiding de tijd en het geld waard is die je in de extra voorbereiding moet steken.
Ik hoop dat dit een beetje helpt.
Vroeger wel gedaan en er kwamen ook wel dingen in de top 10 die eerder of daarna had geprobeerd, maar ik vond dat niet de beste manier om uiteindelijk een geschiktere studie te vinden.
Ik heb uiteindelijk gewoon een enorme lijst gemaakt in een tabel met ingangseisen, vakken, extra informatie en daarachter plus- en minpunten. (En een keer een studie gecontacteerd voor extra informatie.) Uiteindelijk ben ik gewoon bij 5 verschillende opleidingen wezen kijken (waarvan een paar uurtjes meelopen met een student op een doordeweekse dag het meest een realistisch beeld gaf). En die lijst had ik gewoon gebaseerd op alle opleidingen die bepaalde scholen aanboden.
Twee dingetjes wat betreft het spoiler-gedeelte.
- Numerus fixus zijn bedoeld om een goede match tussen opleiding en student te vinden. Jij kan door jouw levenservaring een betere match zijn dan de 18-jarige met alleen achten op zân eindlijst. Het klinkt vaak intimiderender dan het is. Als je met iemand van de opleiding praat, vraag eens wat ze zoeken in een student. Je zult zien dat dat niet per se een perfecte schoolcarriĂšre is.
- Gezien de omstandigheden zou ik flexibiliteit van de opleiding meenemen in je keuze. Dat kan sterk verschillen. Is er bijvoorbeeld een aanwezigheidsplicht? Zijn er meerdere opties voor bepaalde lessen (wordt een college bijvoorbeeld opgenomen zodat je het ook online kunt terugkijken)? Hebben ze goede studenten support?
Misschien is de Open Universiteit iets voor je, al hebben zij wel een beperkt aanbod. Daar moet dan net iets tussen zitten. Wat trouwens wel kan, is Ă©Ă©n los vak bij de OU volgen. Dan krijg je een indruk van hoe je het ĂŒberhaupt vindt om weer te studeren en hoe het zich combineert met de rest van je leven.
Heeft iemand enig idee of je (icm bijzondere omstandigheden) een deel van je minorruimte (HBO) kan vullen met vakken die je eerder op de universiteit (deels jaar 1 en 2, geen P) behaald hebt? Het staat niet zodanig als minor op de website kiesopmaat vermeldt, deze universiteit lijkt geen minoren aan te bieden voor HBOâers. Kan het niet aan de examencommissie ofzo vragen want die willen meteen een heel planâŠ
Ik weet dat er uniâs zijn die hbo minoren bieden, maar als dat op jouw uni niet was, denk ik dat je hoe dan ook een plan moet opstellen om het goedgekeurd te krijgen. Zou dat gewoon proberen. Nee heb je en ja kun je krijgen
Ik zou zeker de examencommissie mailen met een plan, mochten ze dan ja zeggen ben je er meteen vanaf
Misschien ben ik een petty bitch maar ik ben echt een beetje in mineur over het cijfer van mân essay. Dit is mijn tweede keer op de universiteit en ten opzichte vab 5 jaar geleden gaat het echt goed! Essaycijfer is een 6,5 dus opzich ook gewoon een nette voldoende maar omdat er op dat beoordelingsformulier 1x matig en 1x onvoldoende is aangekruist zit ik helemaal in mineur dat ik echt teleurgesteld ben en ik kan het niet en blablabla
Volgende essaydeadline is 1 november maar ik heb nu echt geen motivatie meer om er nog aan te zitten ofzo.
Heeft iemand de peptalk van de eeuw?
Hahahaha i love it! Thanks voor dit berichtje, had ik even nodig. En je hebt gelijk, hier heb ik ook weer van geleerd. Ga denk ik even iets totaal anders doen en er vanavond weer eventjes aan zitten
Hahaha ik ben ook altijd ziek beledigd als ik niet minimaal een 7,5/8 voor zoiets haal of als een docent (of medestudent, nog erger) wat heeft aan te merken op mijn schrijfstijl in essays e.d. want die vind ik zelf ronduit fantastisch natuurlijk. Ik doe ook graag stoer met taal door er nog even ergens een desalniettemin doorheen te knallen, of gewoon een leuk Latijns woord (of een hele Latijnse quote van een of andere gekke filosoof die geen hond kent en waar ik zelf ook nog niet eerder van heb gehoord). Beleeeeedigd ben ik dan als ik een 7 ofzo krijg. Maar goed, ik heb meestal ook nul zin in die ongein en ik begin ook altijd 3 dagen voor de deadline terwijl docenten altijd roepen âgebruik de volle twee weken, anders kun je echt geen goed stuk schrijven!!â Dan denk ik joe weet toch wel dat het een voldoende wordt, maar als het dan geen 8 is ben ik boos
Hahah nou ik was niet per se beledigd omdat ik een 8 verwacht had, als het gwn âHoi je hebt een 6,5â was geweest: prima.
Maar puur omdat er 2x een slecht vakje is aangekruisd zit ik meteen van kak ik kan het niet. Heel naar.
Ik ben stiekem knoops
Ik was vorig schooljaar zwaar beledigd dat ik bijna voor alle onderdelen van een verslag 9 van de 10 punten had en voor 1 onderdeel slechts 6. Maar heb nu ook studenten die echt alles perfect willen doen en soms balen dat je voor bepaalde zaken hooguit goed, voldoende of onvoldoende krijgt. En dat snap ik ook. Mij maak je ook gelukkiger met een 8 dan een âgoedâ.
Hoii, ik heb ook jarenlang niet meer geleerd. En ook jong een kind gekregen. Ik heb mijn middelbare wel afgemaakt maar wist niet of ik na 10 jaar weer kon leren. Ben wel pas net begonnen maar ik ben heel blij met mijn keuze. Ik raad je aan er gewoon voor te gaan. We zien teveel beren op de weg en daarmee kom je niet ver. Als je iets wil bereiken zul je wat moed nodig hebben. En ook niet het moeilijkste kiezen. Ik zou sowieso enkele opties bedenken zodat je kan kijken wat geschikt is en je niet gelijk uit het veld geslagen voelt als de eerste niet lukt.
Oja en probeer die open dagen te doen, voor mij vielen een paar studies af van mijn lijst. Leken toch niet helemaal bij me te passen.
Ik volg nu een master en moet echt elke week 3 huiswerkopdrachten inleveren⊠ik ben hier te chaotisch voor. Soms vergeet ik dingen gewoon in te leveren terwijl ik het wel af heb. Nu denk ik iets ingeleverd te hebben, was het een verkeerd document.
Ben hier niet voor gemaakt hoor, zoveel deadlines.
Studeert iemand hier toevallig aan de UvA? Ik wil volgend schooljaar een pre-master gaan doen daar, maar ik snap dus niet helemaal hoe de blokken daar werken. Op het hbo had ik gewoon 4 blokken van 10 weken per jaar en dus 2 per semester. Hier lijken het er 6 per jaar te zijn�
(Gaat trouwens vooral om hoeveel vakken ik per blok heb en met name hoe vaak ik per week naar school moet. Heb geen studentenOV meer dus als ik heel veel vakken per week heb, wordt het wel een duur grapje)
Ik studeer niet aan de UvA maar heb wel heel wat open dagen daar bezocht haha, en ze hebben een 8-8-4-systeem! Dus inderdaad 6 blokken, eerst twee blokken van beide 8 weken, dan een kort blok van 4 weken, en dan weer twee van 8 en dan op het eind nog een korte van 4 weken! En dan meestal dus in blokken van 8 weken meerdere vakken, en in de blokken van 4 weken 1 vak
Hoevaak je naar de uni moet hangt er ook een beetje vanaf hoe de werkgroepen/hoorcolleges worden verdeeld (en hoeveel het er zijn). Dit kan je trouwens gewoon zien op rooster.uva.nl dus daar kan je alvast een kijkje nemen om een beeld te hebben! Soms vakken hebben hc/wc na elkaar op dezelfde dag, maar vaak ook niet (ligt er ook een beetje aan hoe groot je studie is en of je veel opties hebt voor werkgroepen).
Heb nu al een week mijn 2e âmental breakdownâ in 10 weken en mijn master speelt wel een grote rol daarin, naast dat ik me niet lekker in mijn vel voel. Heb het idee alsof stoppen wellicht wel goed gaat zijn voor mijn mentale gezondheid, maar ik voel me gelijk zoân failure en dat ik mezelf heb teleurgesteld en anderen teleurstel. En bij anderen zou ik dat totaal niet hebben maar voor mezelf is het anders. Ik wil dit gewoon aankunnen maar het vraagt teveel van me, vooral qua energie. Maar ik wĂl het aankunnen. En dingen half doen kan ik niet, of ik wil ergens helemaal voor gaan en het in een keer goed doen of niet⊠maar die keuze maken is zo zo moeilijk.
Ah wat rot! Ik wil allereerst even zeggen dat je absoluut geen failure bent als je zou stoppen! (Misschien kan je dit blok tijdelijk stoppen. Dan heb je de rust om er over na te denken zonder dat je er midden in zit maar hoef je nu geen definitieve keuze te maken nog).
Ik denk dat heel veel mensen het juist knap vinden dat je de keuze voor je mental health zou maken. Uiteindelijk is het âmaarâ een master. Er zijn heel veel leuke banen waar je dat niet voor nodig hebt, of je zou nog een andere master kunnen gaan doen. Uiteindelijk is het ook zoeken naar een match van wat jouw interesseert en wat een master aan biedt. Ik denk dat, mocht je te kiezen om te stoppen, je jezelf over 5 jaar alleen maar dankbaar zal zijn voor die keuze. Succes in ieder geval