Studietopic

Mijn ex loog hier ook over. Hij zei dat hij hele hoge cijfers haalde, terwijl hij eigenlijk niet eens zijn BSA had gehaald. Ging naar examens (dacht ik, we woonden samen) maar eigenlijk ging hij buiten wachten tot hij weer naar huis kon komen. Ik ben er uiteindelijk achter gekomen en toen bleek dat niemand er van wist, ook z’n familie niet.

Ik denk dat veel mensen het wel iets rooskleuriger laten lijken dan dat het is. Dus wat @Paranimf ook zei, zeggen dat je nog maar twee dingen moet afronden i.p.v. vier. Hoop wel dat meer mensen er eerlijker over zullen zijn, want dan kan je omgeving je ook steunen en hoef je de last niet alleen te dragen.

1 like

Volgende week begin ik na 6 jaar werken weer met een deeltijdstudie. Ik heb een laptop en iPad met pennetje. Zijn er nog andere dingen die mijn leven makkelijker gaan maken?

2 likes

Zometeen de 1e bijeenkomst en we moeten dan ook duo’s gaan vormen voor dit blok.
Zo veel zin in…flashback’s naar de basisschool waarbij ik nooit gekozen werd.

2 likes

Zo’n beker waar dranken lang warm in blijven?

1 like

Ja haha ben me echt mentaal aan het voorbereiden. Een master gericht op onderzoek in de gezondheidszorg.

@Paranimf goede, die heb ik ook. Moeten ook zelf avondeten meenemen, want studenten hebben geen toegang tot het restaurant in het gebouw :cry:

@Molotov erg hè dit. Ken je wel iemand die de studie ook gaat doen? Dat voordeel heb ik gelukkig wel.

Dit heb ik ook! Ik heb morgen een introductiedag en kijk nu al op tegen het feit dat ik een route met het ov moet die ik niet ken en dan ook nog nieuwe gebouwen en lokalen enzo. Krijg daar altijd zo’n stress van, terwijl dat nergens voor nodig is. Komt vast goed, bij jou ongetwijfeld ook!

2 likes

Kleine kans denk ik, maar zou wel handig zijn :joy:

Ik ben studieboeken aan het verkopen en vind het toch zo stom dat je van die zure mensen hebt die dan binnen een dag (op een zondag!) al berichtjes sturen met ‘wanneer denk je het boek te gaan verzenden???’ En dat als je dan antwoordt dinsdag, het boek dan verstuurt en ze het op woensdag ontvangen, je dan 4 sterren krijgt op verzending. Wat had je verwacht? Dat ik 5 minuten na aankoop met de auto naar de andere kant van NL kom rijden om het hoogstpersoonlijk af te geven? :joy:

Gaat ook nog om een boek in goede staat waar ik door verzendkosten en bemiddelingskosten echt €4 ofzo aan overhou :roll_eyes:

1 like

Hahaha wtf, ik stuur wel altijd een berichtje als ze in dezelfde stad wonen dat als ze willen dat ze het op mogen halen, dan kunnen ze het boek zien en even checken. Als ze dat niet willen ook prima. Jammer dat iedereen het zo goedkoop wegdoet, waardoor je dat zelf ook moet (anders koopt niemand het) en dat je er weinig aan overhoudt door verzend- en bemiddelingskosten, maar anders staat het hier toch maar in de kast te verstoffen. Maar snap dat dan idd niet helemaal dat je dan 4 sterren gaat geven als het je geen drol kost en je het binnen een paar dagen hebt :joy:

1 like

Dit is idd een goeie tip! Altijd een mueslireep (of iets dat niet heel veel kraakt of kruimelt) in je tas. Zo vaak honger en te weinig tijd tussen colleges.
Hier bedenk ik me nog een hele random tip als je aansluitende colleges hebt: ga naar de plee ook al moet je niet direct.
Ook zo vaak dat ik niet eerder moest en dan tijdens het college moet en niet meer kan luisteren want alleen maar denk: is het bijna klaar, zal er pauze komen???

1 like

Wij moeten voor onze studie een soort van naslagwerk bijhouden over je groeiproces doorheen de hele opleiding. In mijn eerste jaar werd aangeraden dit vooral zelf bij te houden door documentjes te typen met reflecties, folders van stageplekken bij te houden, groeps- en supervisiegesprekken bij te wonen, etc.
Sinds begin 2021 besloten ze vanuit de opleiding om dit plots allemaal digitaal bij te houden mét toezicht van een docent. Nu moeten wij ouderejaars al onze doelen/zelfreflecties/andere bewijzen van groei van het eerste jaar retroactief in dat digitaal naslagwerk toevoegen. Joh, wij waren echt geen brave studenten die dat allemaal goed bijhielden en nu zitten we uit de losse pols wat dingen te verzinnen. Echt, waarom staat dit op punten en moeten we dit in het laatste jaar allemaal tonen/bewijzen. :upside_down_face:

edit:

Dit is zo waar. Hoe vaak ik tijdens pauzes al niet aan de snackautomaten heb gestaan omdat ik echt honger had en niks mee. Deze repen van Trek vind ik ideaal!

3 likes

Ik heb nu bezig met mijn laatste herexamens maar het is zo stressvol. Als ik niet slaag dan is er een kans dat ik niet naar mijn laatste jaar mag. Ik had nu 5 examens in 2,5 weken (overmorgen de laatste) en ik ben er helemaal onderdoor aan het gaan. Ik weet dat de laatste loodjes het zwaarst wegen maar sommige examens gingen niet zo wauw dus uiteraard denk ik nu al dat ik niet naar mijn laatste jaar mag. Ik voel me er zo slecht door dat ik constant huilbuien heb, me misselijk voel en me half verdoofd voel van alle stress. Ik voel me echt een omhulsel van de persoon die ik was, zo leeg voel ik me door al die stress. Ik kan me amper concentreren voor mijn laatste examen terwijl ik overtuigd was dat ik die wel zou halen, maar als ik zo weinig studeer zal dat niet lukken. Ik zit er echt even door heen, ik ga zometeen even naar huis om alles eruit te huilen en dan verder te gaan. Ik zit zó ver over mijn limieten.

1 like

Hoeveel tijd heb je nog? Als het kan zou ik in jouw plaats vandaag niks meer doen, idd eens goed uithuilen/ventileren bij een vriend of je gezin, een serietje kijken, vroeg in bed en morgen met nieuwe moed verder. Wat mij tijdens stressbuien hielp is denken dat een 9,5 voldoende is want dat wordt afgerond toch een 10. En meer heb je niet nodig, niemand verwacht dat je 14+'en scoort op dat herexamen. Erdoor is erdoor. Probeer alleszins voldoende te slapen want wss ben je wat emotioneler door de combi stress + slaaptekort. Als je nood hebt aan een babbel mag je me altijd sturen. Veel succes!!!

Ik kwam hier eigenlijk om een soortgelijk verhaal te posten, maar heel herkenbaar dus! Ik ben klaar met mijn eerste jaar van mijn opleiding, ik moet alleen nog een praktijkexamen. Ik heb alles qua theorie cum laude gedaan, maar dat praktijkexamen… Ik werk er al 1,5 jaar aan, maar het is nog steeds een soort Russische roulette of het goed gaat of niet. Ik oefen echt super vaak, maar ik kan het gewoon nog steeds niet goed genoeg. Over een maand heb ik examen, maar ik ben nu al bang dat ik het toch niet haal. Dat ik dan weg moet bij mijn werkplek omdat ik er zonder die opleiding niet mag werken en dan wel een hypotheek heb om te betalen maar geen baan en geen opleiding etc etc. Ik ben vandaag vrij maar ik zit alleen maar te stressen en opgefokt te wezen.

Is het bij jou zo dat als je het niet haalt je meteen niet naar het laatste jaar mag? Of is het nog mogelijk om een extra kans te krijgen? En ik zou idd nu even niks meer doen, want in zo’n toestand neemt je hoofd meestal toch niks meer op. Even een pauze nemen helpt dan soms beter denk ik. Heel veel succes met je laatste tentamen iig! Hopelijk heb je alles gewoon gehaald.

10 euro als je buiten je abonnement reist!

1 like

Ik zit me voor te bereiden op het studeren en nu vroeg ik me af wat voor materialen je nodig hebt als je gaat studeren? (Hbo)
Een notitieblok en pennen? Wat voor een is fijn? En heeft iemand misschien nog aanraders voor een fijne rugzak waar een laptop in past?

Ligt een beetje aan welke studie je gaat doen. Zelf koop ik liever notitieblokken/collegeblokken met dikker papier, want dat schrijft fijner. Dus niet van de Action, maar bv de duurdere van de HEMA. Zelf vind ik de blokken van Oxford en Rhodia heel fijn.

Qua pennen heb ik uitwisbare voor in mijn agenda (Pilot frixion, deze zijn echt top en iedereen die ermee schrijft is onder de indruk en wil deze ook). En verder is mijn favo pen denk ik de Pentel Energel needle tip 0.5mm. De Papermate inkjoy is ook fijn en heeft een net iets dikkere punt, 0.7mm. Hier schrijf ik veel netter mee vergeleken met andere pennen. Sowieso een aanrader om gelpennen ipv balpennen te gebruiken.

Hierboven werden ook al snacks en een hervulbare waterfles genoemd. Qua tas zou ik een grote aanraden, ik heb nu een mooie van suit suit die ik voor mijn werk gebruik, past makkelijk een laptop, collegeblok en nog wat dingen in maar is echt veel te klein om ook echt eten voor een dag in mee te nemen. Hij zou zeker 2x zo groot mogen. Dus daar ben ik ook nog naar op zoek.

Zo een map is trouwens ook handig als je veel losse blaadjes hebt. Dan kan je alles goed ordenen per vak.

Mijn cowboysbag is aan zijn eind. De rits moet je ongeveer 20x proberen met heeeeel veel geduld (wat ik niet heb) heel voorzichtig dicht te doen, want anders springt die hele rits open. En de stiksels bij de hengsels zijn ook deels los. Komt door semesters waarbij ik een laptop, twee wettenbundels en jurisprudentiebundels in dat ding had gefrot, want met werkgroepen moest je dat allemaal verplicht meenemen. Natuurlijk veel te veel voor die tas. Twijfel nu of ik voor 1 semester nog een nieuwe tas ga kopen. Hoeft niet per se een cowboysbag te zijn, zo’n herschel rugzak lijkt me ook wel wat. Maar ik heb alleen maar hoorcolleges en hoef dus alleen een laptop mee te nemen en kan de helft van de tijd toch niet naar de uni. Wil ook niet mijn dure MK handtas (sorry moet misschien in het biechttopic) vernaaien door daar steeds een laptop in de gooien

Oxford hebben ze juist ook bij de action!
Het papier van Hema collegeblokken vind ik juist super dun en de achterkant gaat altijd stuk bij mij :slightly_frowning_face:

1 like

Ik las het net, nooit op gelet, bestel het altijd via bol. Dan ga ik het voortaan daar kopen. Danku!

Ooh jaar geleden ofzo was het nog wel te doen het papier van de Hema.