Studietopic

Dankjewel, lief! Duim ook voor jou.

1 like

Heb je nog iets gehoord van je droomstageplaats of blijf je toch bij je initiële stageplaats?

Ik ben onofficieel al geslaagd voor m’n bachelor! :partying_face:
Het was me stressen zeg, net verdediging gehad en ze hadden 20min nodig om te bespreken terwijl het ‘enkele minuutjes’ zou duren. Ze vonden het niet genoeg uitgediept maar ach, dat doet er nu allemaal niet meer toe. Ik ben blij dat ik ervan af ben.
Vrijdag krijg ik de punten en is het officieel :no_mouth: (nu ja, proclamatie is pas in oktober)

19 likes

Pff, ik heb even ontzettende keuzestress. Ik heb dit jaar een dubbele premaster gedaan (eigenlijk één premaster met één extra vak, ze hebben nogal veel overlap) en wil eigenlijk allebei de masters gaan doen. Ik zie het echter niet zitten om nog twee volle jaren te studeren (heb ook nog maar één jaar recht op ov en financieel wordt het anders ook vrij ingewikkeld), dus wil eigenlijk proberen alle vakken van beide masters komend studiejaar te gaan doen (ze hebben in totaal zo’n vier vakken overlap), één van de scripties te schrijven aan het eind van dit studiejaar, en de andere scriptie het eerste semester van volgend studiejaar, zodat ik eigenlijk maar een paar maanden langer doorstudeer. Dat zou echter wel betekenen dat ik komend studiejaar meer dan 85 EC aan vakken heb, waarvan het zwaartepunt in het eerste semester ligt, terwijl ik juist dat semester zelf 1 ochtend per week lesgeef en nog minstens 12 uur bezig ben met overig werk (ik schrijf aan mijn debuut waarvan de deadline voor het einde van 2021 ligt). Ik weet dus eigenlijk al dat ik zo te veel hooi op mijn vork ga nemen, maar wil het zo graag toch proberen. :neutral_face: Ga morgen de studieadviseur maar even bellen, denk ik, misschien dat zij advies kan geven.

Iemand hier die twee (of anderhalve) master tegelijkertijd heeft gedaan, inclusief bijbaan, en me gerust kan stellen dat het allemaal goed te doen is? :sweat_smile: :sweat_smile:

1 like

Dit is niet te doen. Tenzij je een of andere Einstein-vampier bent die geen slaap nodig heeft, ga je jezelf echt kapotmaken zo.

1 like

Ja eens met wat hierboven gezegd wordt. Vraag me daarnaast ook af of het het wel waard is, twee masters met veel overlap. Wil je ze allebei graag doen of is het meer voor je CV? In dat laatste geval zou ik het sowieso niet doen.

Ik heb het afgelopen jaar iets soortgelijks gedaan, masterscriptie met 4 dagen stage, 30 EC aan vakken van een andere master en 25 tot 30 uur werken per week. Eerste 2/3 maanden was het nog oké maar nu ben ik overspannen omdat het gewoon niet te doen is. Ik zou echt heel goed nadenken wat het toevoegt en of het geen optie is om bijv 1 interessant vak van de andere master te doen?

@Nysmn @Meka @Pax Hahaha ja hier was ik al een beetje bang voor, ben iets te hoopvol denk ik. :sweat_smile: De overlap ligt hem vooral in de research-skill vakken, inhoudelijk zijn het wel echt twee hele andere masters. Ik ga maar even goed nadenken welke ik als eerste wil doen en met de studieadviseur overleggen wat de meest realistische (en gezonde) manier is om ze allebei te kunnen doen zonder mezelf in de stress te gaan werken! Thanks wel voor de bevestiging dat ik even goed moet nadenken haha :heart:

1 like

Ohja, misschien weet je het wel maar krijg je geen extra ov nu door corona? Of heb je dat al meegenomen? Ik zou misschien eerder kijken of je er dan toch iets langer over kan doen of een scriptie kan kiezen die je voor allebei de masters kan gebruiken

Extra OV inderdaad al meegenomen, helaas. Er wat langer over doen moet sowieso wel te regelen zijn denk ik, misschien dat ik vakken wat beter kan uitspreiden. Een scriptie voor allebei de masters wordt ingewikkeld, denk ik, omdat de ene master Engelstalig is, en de ander Nederlandstalig. :sweat_smile: Maar komt vast goed, heb de studieadviseur een mailtje gestuurd dus we komen er vast uit (en hoe erg is een paar maanden of zelfs een jaar extra studeren, eigenlijk, misschien juist fijn om er meer tijd voor te kunnen nemen). Thanks voor het meedenken wel! :hugs:

En hoe ging ie bij jou? Ik heb hem vanochtend gehad en voor mijn gevoel was hij echt lastig, maar toch een goed cijfer behaald (heel chill dat ik die nu al binnen heb!).

1 like

Ahh wat fijn om te horen dat het zo goed ging! Nu dan alleen die van vrijdag en dan lekker vrij. :hugs:

Bij mij ging het helaas wat minder, hij was echt moeilijk. Denk dat het net wel of net niet zal worden. Helaas doen ze bij ons hier lang over het nakijken, dus weet het pas over 2/3 weken.

Aah echt zo lang? Wat vervelend. Bij mij doen ze extra anel vanwege de naderende zomervakantie, maar jij moet nog ff in spanning zitten dus.

Ja is echt belachelijk dat het zo lang duurt. Zijn wel allemaal open vragen tentamens dus is ook wat moeilijker na te kijken, maar sommige professoren doen echt belachelijk lang er over. Hopelijk zit er deze keer een beetje vaart achter. Heb dit jaar een keer 4 weken moeten wachten.

Ja, heb ik ook wel gehad die 4 weken inderdaad. Jammer dat het een open tentamen was. Weet niet of ze dat bij ons bewust hebben gedaan maar we hebben alleen 2 multiple choice tentamens nu, veel handiger zo tegen de vakantie aan!

Jaa heel fijn is dat, heb je meteen rust in je hoofd. Nu blijf ik toch erover piekeren.

1 like

Eens met de andere reacties, dat is echt heel pittig en in combinatie met je ochtend lesgeven + 12u ander werk niet te doen denk ik. Ik heb dit academiejaar 90 EC aan vakken gedaan (master rechten + master notariaat, voor beide masters ook een masterscriptie) en dat was echt heel zwaar. Het zwaartepunt zat ook in mijn eerste semester, namelijk 60 EC in sem 1 en 30 EC in sem 2. In het eerste semester was ik constant bezig en had ik geen tijd om stil te staan bij hoe veeleisend het was, het is pas in het tweede “rustige” semester dat het doordrong dat ik al heel lang elke dag, 7/7 bezig was met studeren of lessen volgen of papers schrijven. Ik heb vandaag mijn allerlaatste examen gehad, en nu merk ik dat ik echt op ben (niet burn-out op, maar wel echt uitgeput).

Long story short: voor mij is het uiteindelijk eind-goed-al-goed, ben er zonder kleerscheuren vanaf gekomen en ook echt heel blij dat ik niet nóg een jaar moet studeren en in september kan beginnen werken. Anderzijds zou ik het niet meer opnieuw doen. Ik zou het enkel aanraden als je net als mij nadien in juli-aug zomervakantie hebt om te recupereren want je zal uitgeput zijn én als je de mogelijkheid hebt om ofwel het lesgeven te laten vallen ofwel minder dan 12u ander werk kan doen.

1 like

Wat fijn dat je het hebt kunnen afronden! Dankjewel voor je uitgebreide ervaring, helpt heel erg om mijn situatie even goed te kunnen vergelijken. Qua studielast zou ik wat minder hebben dan jij (84 EC en één scriptie in dat studiejaar, met 48 EC in semester 1), en ik heb ook gisteren te horen gekregen dat de lessen die ik ga geven maar uit een blok van 5 bestaat (en weinig voorbereiding nodig zal hebben), maar zelfs al zou het qua last dus misschien wat beter haalbaar zijn dan van tevoren leek, qua planning en lesoverlap wordt het dan nog een hele puzzel, denk ik.

Dankjewel in ieder geval voor al het advies iedereen! Ik ga dinsdag met de studieadviseur bellen, dus hoop dat ik daarna een weloverwogen keuze kan maken (ik denk dat het iets wordt als komend jaar alvast 2 vakken extra doen, en het jaar erna in januari/februari afstuderen, of zo). :relaxed:

1 like

Lekker!!!

Wat mij opvalt bij mijn studie is dat je in vacatures voor stage of werkstudent aaaaaltijd ziet staan ‘eind bachelor- of masterstudent’ en vervolgens wijzen ze eind bachelor af ‘want andere studenten die hebben gereageerd zijn verder in hun studie’. Dan denk ik echt joe zet dan gewoon erin dat je masterstudent moet zijn als dat klaarblijkelijk zo’n harde eis is. Eind bachelorstudenten nemen helemaal de moeite een brief te schrijven en alles en die worden dan toch sowieso afgewezen.

En die stagecoördinator is een lul met wat hij zegt hoor. Maar vind zulke mensen (en studieadviseurs) sowieso altijd een beetje nare uitspraken doen