Studietopic

Dat is wel een goede! Ik kwam er namelijk laatst achter dat ik tijdens mijn master maar één tentamen heb. Voor de rest alleen maar schriftelijke opdrachten :scream:
Ik ben goed in tentamens, dus dat was nogal een domper. Rapporten of verslagen ben ik ook goed in. Maar zodra ik een essay of review moet schrijven haal ik altijd iets tussen de 5.5-6.

@Booklover @MadameMignon Pet je af, hoor! Ik snap dat je niet heel veel anders kan als je geen recht hebt op lenen, maar het is wel gewoon heel knap!

Ik volg een pre-master, dus bij mijn zijn er ook veel mensen die veel uren werken. Een studiegenoot heeft gewoon een fulltime baan (42 uur werken per week, maar wel alle schoolvakanties vrij) en een kind en ze haalt alles. Vind ik echt ongelofelijk. Maar er zijn er ook die met 3 dagen werken en zonder gezin inmiddels thuis zitten met een burn-out. Dus let wel op jezelf!

Balen trouwens dat je zo weinig verdient. Op die manier moet je inderdaad wel veel uren maken wil je aan een beetje salaris komen.

2 likes

Wow, ja logisch dat je het oneerlijk vindt. Voelt nu gewoon alsof je gestraft wordt omdat je eerste opzetjes al gewoon super goed waren. Zo oneerlijk :frowning:

@Booklover jeetje, wat heftig zeg dat je zoveel moet werken ernaast. Vind het wel heel knap dat je alsnog doorzet!

Pff, ik ga morgen mijn scriptie (eindelijk) inleveren en ik kan me gewoon niet ontspannen nu of zo. Ik heb gisteren en vandaag nog wat zinnen toegevoegd en hier en daar wat aanpassingen gedaan en eigenlijk is het nu gewoon klaar. Maar ik kan gewoon niet rustig op de bank gaan zitten en iets anders gaan doen? Ik word soms zo moe van die constante drang om te presteren. Hoe doen jullie dat, gewoon even je hoofd op iets anders zetten.

2 likes

Pfff ik ga biiiiijna de scriptie van mijn ene master inleveren. Qua inhoud is hij nu zo goed als klaar, maar blijkbaar telt mijn bibliografie mee met de wordcount. Ik heb mega veel bronnen (uitgebreid theoretisch kader, ingewikkelde methode die veel referenties vereist en dan ook nog case studies als toevoeging daarop) en kom nu uit op 1700 woorden aan bronvermelding op een thesis van max 10.000 woorden. Ik moet denk ik nog zo’n 1300 woorden schrappen maar weet eeeecht niet waar ik het vandaan moet halen. Heb het nu naar een vriendin gestuurd en ga er zelf morgen nog eens kritisch naar kijken, wat dingen herschrijven en ook maar een paar bronnen die ik niet nodig heb weghalen. Echt stom dit, normaal is onze wordcount zonder bronvermelding :frowning_face:

Ik moet alleen nog de conclusie van mijn scriptie schrijven en dan ben ik KLAAR, FINIR, FINITO!

9 likes

Ik zit nu al 7 dagen achter elkaar in de bieb (en moet er nog 26). Maar ik geef zo takke veel geld uit! ‘Shit zoveel stress’ --> haal ik thee voor mijzelf. ‘Yeey goede feedback terug’ --> iets lekkers om het te vieren. ‘Ik ben gaar’ --> thee/ijskoffie, ‘kut ontbijt/lunch/avondeten vergeten’ --> chill eten.
En net in mijn pauze voor 120 euro gewinkeld hahaha help, dure scriptie.

10 likes

Ik krijg morgen feedback op de conceptversie van mijn scriptie en ik ben nu al gewoon misselijk van de zenuwen. Wat zal ik blij zijn als het ding gewoon ingeleverd is, klaar. Nog 22 dagen, nog 22 dagen, nog 22 dagen…

Hahaha zo herkenbaar. Ook op de faculteit zelf, waar ik elke dag zit. Elke onzinreden is dan een reden om geld uit te geven :joy:.
__
Hoe leren jullie voor echte ‘weet’ tentamens? Ik heb dus eigenlijk nog nooit echt een tentamen gehad die puur over theorie ging, zonder inzicht vragen, en heb nu een reader van 186 pagina’s die ik moet leren voor een tentamen, maar als ik naar de oefenvragen kijk is het best gedetailleerd.

Hebben jullie tips? En voornamelijk: hoe moet ik papers leren? Het tentamen gaat over onderzoek doen naar gebruikers, vanuit marketing perspectief, en dan staat o.a. een paper in de reader over hoe focus groups in een bepaald gebied gebruikt kunnen worden met een case study, maar wat zouden jullie daarvan leren? Ik neig zelf naar theoretisch kader, en discussie/conclusie, maar voelt een beetje raar om resultaten over te slaan, terwijl het ook nutteloos voelt om tabellen te leren.

Ik moest vaak voor tentamens een reader met ongeveer 20 artikelen leren. Heb nog nooit ook maar één artikel helemaal gelezen. Zorg gewoon dat je het abstract kent, de hypotheses die ze opstellen, en de uiteindelijke conclusie en discussie. Vaak komt het dan wel goed!

2 likes

Haha dit vind ik fijn om te lezen. Van de opgegeven literatuur heb ik ook maar heel weinig artikelen volledig gelezen.

1 like

Echt? Maar resultaten gewoon overslaan dus, gezien de main/nuttige results toch in de dicussie besproken worden?

Ik ben hier zo slecht in. Ben ook echt zo een student die alles leest, ook voor college enzo.

Ja dat doe ik iig wel altijd. Maar is ook mijn manier van leren hoor, ik ben juist iemand die nooit alles leest, en alleen het belangrijke eruit pikt. Voor mij werkt dat het best, heb nog nooit iets hoeven herkansen dusja. Maar is natuurlijk persoonlijke voorkeur!

Ah oke! I’ll give it a try. Maak daar wel een samenvatting van en dan leer ik dit. Als ik deze haal heb ik mijn laatste master tentamen binnen, dan alleen nog stage lopen en een thesis schrijven. Kan niet wachten :heart_eyes:, helemaal gehad met studeren.

Ah wat fijn! Ik ben nu bezig met mijn stage en masterscriptie. Valt me tot nu toe alles mee, beter dan al die tentamens.
Nog even volhouden en succes!

Ja, kan ik me voorstellen! Heerlijk lijkt het mij.
Ben echt een beetje aan het aftellen, want het eerste semester vond ik echt super leuk (want wat ik later wil gaan doen) maar dit semester is gericht op onderzoek en vind ik drie keer niets, dus even doorbijten tot de leuke dingen weer.

Ik ga mezelf volgende week opsluiten op m’n kamer. De laatste 2 weken kwam er niet echt veel op papier. Ik moet weer even knallen zoals in het begin, want ik wil van die scriptie af.

pffff. Mijn essay gaat zo stroef. Maar is een resit dus moet lukken, anders is het niet afstuderen dit jaar.

En morgen het cijfer van mijn thesis terug :tired_face::scream:

Morgen open boek examen en ik maak me veel minder zorgen dan ik voor mijn gevoel zou moeten… Het gaat om een vak wat heel veel studenten ontzettend kut vinden en ik sowieso al wel leuk, maar ik heb niet het idee dat het zo makkelijk voor me zou (moeten) zijn en nu ben ik gestrest omdat ik niet gestrest ben

@Kurisu Succes! Ik heb al 10 jaar geen openboektoets gehad, dus lijkt me ook lastig om daar voor te leren. Valkuil is inderdaad al snel dat je denkt ‘ik weet het wel’.

Ik heb deze week al 30 euro verdiend met samenvattingen verkopen. Hiervoor verkocht ik zelden wat. Ik hoop dat deze trend doorzet haha, heb met mezelf afgesproken dat ik van het geld dat ik ermee verdien eind juli mag gaan shoppen :smiley:

3 likes

Dankjewel! Ik heb verschillende oude examens gemaakt en ik maak eigenlijk alleen fouten omdat ik de tekst/vraag/antwoorden niet goed gelezen heb. Maar dat vind ik juist het allermoeilijkste om toch wel te doen :cry:

Enne veel plezier met je samenvattings geld :wink:

Neee cijfer voor mijn scriptie nu al terug, 5 :frowning_face:
Had wel verwacht dat er ruimte voor verbetering zou zijn, maar eigenlijk niet dat het onvoldoende zou zijn. Moet best wel wat aanpassen.
Snap de feedback wel, maar het valt zo wel even tegen.

Was super sterk begonnen maar ben halverwege het argument een beetje kwijt geraakt en de “body” van mijn thesis is dus te zwak :frowning_face: