Studietopic

Hoi!! Ik heb een studie gerelateerde vraag, namelijk:

Wat voor soort bijbaan heb/had jij tijdens je studie? Ik ben al een beetje aan het googelen wat de mogelijkheden zijn maar ben ook erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Kledingwinkel, bakkerij, lunchroom & tentamensurveillant

1 like

Ik deed heel uiteenlopende dingen. In de zomervakanties in de fabriek, soms tijdens het jaar in een kledingwinkel, bijles geven aan jongere jaren, en nu een studiegerelateerde bijbaan

1 like

supermarkt

1 like

Eentje die aansloot bij mijn studie, soort van ondersteuning van de groepsleiders op verschillende woongroepen. Dat mocht je doen als je al stageervaring had, heel chill.

1 like

In het begin horeca en daarna studiegerelateerd. Studiegerelateerd is helemaal aan het begin van je studie wat lastiger, al heb ik bijvoorbeeld aan het begin van mijn tweede jaar wel als receptioniste op een adcocatenkantoor gewerkt. Niet inhoudelijk dus, maar zo krijg je wel een stukje van de bedrijfscultuur mee en je kan natuurlijk vanalles vragen

1 like

Eerst bij een horeca uitzendbureau (waar je personeel op bruiloften en andere partijen wordt), schoonmaakster, oppas. Daarna als receptioniste, secretaresse en werkstudent bij kantoren die aansloten bij mijn studie. Soms moest ik eerst een fulltime stage lopen om voor werkstudent in aanmerking te komen maar het heeft me wel uit eindelijk mijn baan na mijn studie opgeleverd.
Ohja nu @Pax het zegt: ik heb wel lang gestudeerd en moest veel werken omdat ik op een gegeven moment niet meer kon lenen, anders had ik hier allemaal geen tijd voor gehad en waarschijnlijk het beste kunnen kiezen voor 1 stage en 1 studiegerelateerd bijbaantje.

1 like

Ik doe een lange studie dus veel bijbaantjes gehad haha:

• schoonmaken in ziekenhuizen
  • huiswerkbegeleiding/bijles/examentraining geven
  • voorlichting geven aan middelbare scholieren over studeren
  • student assistent (helpen bij werkgroepen, surveilleren bij tentamens etc)
  • onderzoeksassistent bij wetenschappelijk onderzoek
  • (dit is m’n huidige bijbaan) coördinator van een studenten flexpool in een ziekenhuis, waar ik kijk hoe studenten op verschillende baantjes kunnen worden ingezet, en ik maak roosters, doe sollicitatiegesprekken etc.

Wat ik zou afraden is horeca, omdat je vaak tot laat moet werken en dat vond ik lastig icm studie. Leukste is studiegerelateerd en als je bijv lid bent van een studievereniging is dat ook wel te vinden naar mijn ervaring + vragen aan studiegenoten of zij zoiets doen en of jij dat ook kan doen.

1 like

@Nevermind en eigen initiatief raad ik je ook aan! Zo ben ik ooit aan een bijbaantje bij een rechtbank gekomen. Gewoon door te mailen of ze mogelijkheden hadden. En wat ik heb ervaren is dat je met een beetje ervaring/werk bij een studiegerelateerde omgeving sneller een stage of andere bijbaan vindt. En het helpt je natuurlijk ook na je studie met iets te vinden

1 like

Retail toen ik 17 en 18 was Verder voornamelijk in online marketing en ICT. Dat was niet in het verlengde van mijn studie maar meer van mijn hobby’s.

En sommige banen heb ik gekregen door open sollicitaties of door op startersbanen te reageren en dan was er wel iets te regelen (bijv. iets soepeler qua uren verdeeld over de week).

1 like

Bedankt voor alle antwoorden! De mogelijkheden zijn dus gelukkig breder dan ik zelf dacht, en ik kan hier ook zeker wat mee.

Nog een vraag: Ik moet de 21+ toelatingstoets doen, en toen ik twee grammatica- en spellingtesten ging maken kwam ik erachter dat ik tegenwoordig onder het gemiddelde zit. Heeft iemand toevallig tips/ervaringen waar ik eventueel het een en ander kan oefenen/herhalen? Ik ben het groene boekje nu online aan het doornemen, maar miss faalangst denkt dat dit mogelijk niet genoeg zal zijn.

Nogmaals bedankt!

Sowieso dagelijks meedoen aan https://www.beterspellen.nl/website/index.php
Zijn er bepaalde dingen die je extra lastig vind (ik ben docent Nederlands)? Zo ja, dan kan ik wel nog kijken of ik geschikt materiaal kan sturen.

1 like

Naaah, wat ontzettend lief! Dankjewel :heart: Ik ga er even mee aan de slag!

https://www.cambiumned.nl/ wordt ook best vaak gebruikt.

1 like

Zijn er hier mensen die een tweede studie hebben gedaan waarvoor je instellingsgeld moest betalen? Hoe hebben jullie dat bekostigd?

Bij mij was interesse in de studie het belangrijkst. Had ook geen idee wat ik wou later hoor toen ik eraan begon. Nu doe ik wel iets waar altijd wel werk in is (mijn richting is net wat lastiger). Ik zou niet iets kiezen waar nul werk in is, zou zeker wel kijken wat de baankansen zijn, maar dat je het leuk vindt is ook heel belangrijk. Je moet nog behoorlijk lang werken namelijk. Salaris zou ik niet per se naar kijken. Je kan beter normaal verdienen met superleuk werk dan dat je een topsalaris hebt en dat je je werk niet leuk vindt

1 like

Misschien klinkt het raar want ik sta niet ik jouw schoenen maar ik denk sowieso dat ik bij het hebben van een kind iets anders zou kiezen dan wanneer ik als 17/18 jarige voor de eerste keer een studiekeuze maakte. Dit ook omdat je meer verantwoordelijkheid hebt etc.
Dus op mijn 18e zou ik eerder kunstgeschiedenis studeren en nu bijvoorbeeld eerder een docentenopleiding (al doe ik dat nu wel zonder kinderen).

Kan je geen plus- en minnenlijstje maken en voor beide studierichtingen en de volgend vragen bijv. beantwoorden

Werkgelegenheid
salaris
Toekomstbestendigheid
Te combineren met kinderen (alleen echt meetellen als je een minimaal netwerk hebt etc)
Zie ik mijzelf dit over 5 jaar nog doen?
Tot welke beroepen/mogelijkheden leidt dit op? (mag het op den duur tegenvallen)
Kans op slagen (moeilijkheidsgraad)
In hoeverre sluit het aan op kennis en vaardigheden die je nu al hebt
Verwachte tijd die je kwijt bent aan studie
Hoe te combineren met andere bezigheden
Andere beren op de weg
Voordelen van de studierichting ten opzichte van de andere richting (bijv. ene richting vaker kans op onregelmatige werktijden)
Reistijd als je gerichter een keuze kan maken

@En_17_Anderen
Ik ken iemand die geld had geleend bij familie (wel goede afspraken op papier gemaakt).
Verder heb je het leven lang leren krediet.
Ik had ooit een studiegenoot die haar huis had verkocht en een paar jaar goedkoper in een huurhuis had gewoond en zo makkelijker alles kon bekostigen.

Is het ook niet te bereiken via een andere (pre)master trajct?
Dan ben je alsnog goedkoper uit dan 3a 4 jaar studie

1 like

Voor mij zou persoonlijk echt het zwaarst wegen waar je werk in kan krijgen wat je leuk lijkt en wat qua tijden etc bij je leven past. Is het bijvoorbeeld werk wat onregelmatig is of waar het normaal is om full time te werken, is dat misschien lastig te combineren met het leven dat je nu al hebt.

En interesse! Je moet wel echt de motivatie blijven vinden natuurlijk, maar aan je bericht te lezen lijkt het je allebei leuk.

1 like

Ken je mensen die zijn afgestudeerd in een van de 2 richtingen? Misschien eens met hen in gesprek om te kijken of het beeld wat je ervan hebt ook echt klopt. Verder geen tips naast wat al genoemd is. Maar ik vind het heel goed dat je de keuze hebt gemaakt om te gaan studeren! Ik hoop dat je een goede keuze weet te maken, en dat je het er naar je zin gaat hebben :slight_smile:

Ik heb mijn studies echt 100% gekozen op interesse (eerst een kunstacademiestudie gedaan en ik doe nu een premaster in cultuurstudies, niet echt sectoren die stabiliteit garanderen), wat mij erg hielp was naar veel (online) opendagen gaan en daar ook vooral vragen waar alumni terecht komen. Dat weten opleidingen vaak wel, en zo kan je inschatten hoe divers je baanmogelijkheden kunnen zijn na de studie, en kan je bekijken of de plekken waar afstudeerders terecht komen ook plekken zijn waar je jezelf zou kunnen zien werken.