Studietopic

Pff ik heb nu 2x een online presentatie moeten houden, en allebei ging zo slecht. Ik hou sowieso al niet zo van presenteren maar online klap ik echt helemaal dicht. Vooral op het eind bij de verdediging weet ik gewoon niks meer. Vandaag weer 1 verpest, volgende week hopelijk de laatste en hoop dat die beter gaat. Meer mensen die hier moeite mee hebben of die tips hebben?

Ah wat vervelend! Zijn dit live presentaties (dus via (video)bellen) of moet je filmpjes oid opsturen?

Ik heb ook online presentaties gedaan en het hielp voor mij dat ik heel concreet wist wat ik moest doen (wat ik moest presenteren, hoe lang het moest duren en waar de vragen over zouden kunnen gaan). Ik heb mijn presentaties echt lang geoefend en getimed voor de computer zodat ik me er zekerder over voelde. Misschien kan je dat met een studiegenoot doen, of jezelf opnemen? Misschien maakt dat je zenuwen al wat minder?

Ook iets wat mij helpt, maar dat is heel persoonlijk: ik kleed me altijd helemaal op het gesprek (dus niet alleen nette blouse maar ook rok/pantalon en schoenen met hak) alsof ik er fysiek ook helemaal sta. Dat helpt mij om uit de huiskamer/studeerkamer modus te raken en me beter te concentreren.

Veel succes!

1 like

Vervelend, ik heb hier ook wel eens last van. Ben normaal heel goed in presenteren maar ik vind het online ook moeilijk. Heb je een tweede beeldscherm voor bij je laptop? Ik vind dat altijd wel prettig, en dan met de presenteermodus van PowerPoint. Je kan dan de presentatie op je grote scherm afspelen en dat scherm delen via zoom. Op je laptopscherm kan je speakernotes bekijken en telt er een klokje zodat je ziet hoe lang je al bezig bent. Die speakernotes zitten schuin onder je webcam dus als je daar naar kijkt lijkt het ook gewoon alsof je in de camera kijkt (dat verschil ziet toch niemand op zo’n klein schermpje). Je ziet op dat scherm ook wat de volgende dia is zodat je daar alvast op kan voorbereiden / inspelen.

image

Dit is dan wat jij ziet en op het andere scherm staat gewoon de presentatie!

2 likes

Bedankt voor je reactie! Het zijn echt live presentaties. Ik had het wel getimed en geoefend maar ik denk niet lang genoeg. Ik ga je tip over de kleding meenemen voor de volgende keer, misschien dat het idd helpt.

1 like

Bedankt, ik ga hiernaar kijken! Ik heb wel een 2e scherm maar deze niet gebruikt tijdens de presentatie, ik ga kijken of ik dit de volgende keer wel kan doen

1 like

Morgen begin nieuw semester en ik voel me echt Nieuw Blok Nieuw Me

7 likes

Nou, de voorbereidingen voor de start van mijn pre-master zijn klaar. Toch wel spannend…
Vind het ook wel spannend omdat ik met overwegend mannen ga studeren, wil niet ondergesneeuwd raken.

@Luzarl ik likete je bericht omdat ik het als een positief iets opvatte, maar nu twijfelde ik aan deze invulling. In ieder geval, veel succes morgen!

1 like

Jaa zeker wel!! Heb alles opgeruimd rondom en in mn bureau, echt zin in

1 like

Ik heb een nieuwe baan waarbij ik een master moet gaan halen. Vroeger dacht ik oh dat doe ik wel en dat kan ik wel. Maar ben pas aan een interne cursus begonnen en ik heb niet eens meer de focus om een verslag te schrijven? Dus old school in de 4 uur die ik ermee bezig was de opmaak gemaakt.

Dus zit nu in de stress en denk ik erover om voor een makkelijkere master te gaan ipv die ik eigenlijk wilde doen. Iemand die mij moed in kan praten? Ben nu 5,5 jaar aan het werk.

Vind het wel super leuk dat ik allemaal schoolspullen kan kopen. Vandaag alweer veel te veel uitgegeven aan fijn gelinieerd papier en een tijd terug al een voorraad aan verschillende fijne pennen verzameld.

Ik had langere tijd gewerkt en kon 2,5+ jaar helemaal niks meer en ben toen begonnen aan een master. Écht het is een kwestie van wennen en weer in het ritme komen. Op den duur ben je weer een geoliede machine. Als studeren je eerder ook goed afging zou ik niet direct kiezen voor een makkelijkere optie.

1 like

Wat goed! Keep up the spirit :blush:

Ik heb het tegenovergestelde, het is me het afgelopen jaar altijd gelukt om netjes achter mijn bureau te gaan zitten voor colleges maar heb net besloten dat ik morgen vanuit bed college ga volgen. Kan het echt niet opbrengen. :’) Misschien kan ik het wel op de tv streamen, dat zou chill zijn.

Heel herkenbaar! Ik had afgelopen semester een héél zwaar rooster (7 vakken + hele masterscriptie in die 3 maanden geschreven), dit semester is een stuk rustiger dus heb er gelijk weer zin in (4 vakken + masterscriptie voor een andere master). Hopelijk kan ik de stof dit semester wel goed bijhouden, ook al roep ik dit al 6 jaar haha :sweat_smile:

1 like

Even hier opschrijven als belofte aan mezelf: ik beloof plechtig om NIET in de allerlaatste week/laatste dagen aan portfolio’s en verslagen te beginnen dit semester.

Serieus ben ik mijn hele school-/studiecarrière, dus sinds m’n twaalfde, altijd alles aan het uitstellen tot het laatste moment. Iedere keer lukt het dan toch weer, dus daarom heb ik er nog nooit echt wat aan veranderd denk ik. Maar ik wil het wel veranderen haha.

Nota bene doe ik nu de docentenmaster en vertel ik mijn leerlingen dat ze niet op het laatste moment moeten beginnen hahaha
Gelukkig weten ze niet dat hun docent geregeld tot 23:30 bezig is om de deadline van 23:59 te halen :sunglasses:

7 likes

Dit is zoooo herkenbaar!! Zeker indd omdat dat als je er altijd mee wegkomt je er toch niet zoveel van leert haha. Goed voornemen, ik doe met je mee!

1 like

Altijd fijn om hier even te spuien. Ik heb zo’n drukke periode met vakken en scriptie. Vorige week zag ik het helemaal niet meer zitten, omdat ik ook nog hoorde dat ik mijn eerste hoofdstuk over een paar weken al moet inleveren. Maar het gaat nu best oké. Wel druk, want ik moet in het weekend scriptie schrijven en in het weekend werken probeer ik altijd te vermijden. Maar ik schiet op met het schrijven en ik ben bij met alle vakken. Goed mijn planning bijhouden en het komt helemaal goed.

3 likes

@Luzarl hoe ging het bij jou vandaag? Ik had college om 8u30 maar spontaan beslist om achteraf wel de opname te bekijken, tot zo ver mijn goede voornemens :+1:

1 like

Het ging goed! Eerste stukje wel in bed gedaan maar was maar een half uurtje en daarna netjes voor de laptop! Wel in badjas maar ben wel goed bezig geweest vandaag

1 like

Komt goed!! Ik heb op het hbo zo’n vak gehad en ik snapte er niks van. De meest eenvoudige balans opstellen gaat bij mij al mis, maar heb het uiteindelijk gewoon gehaald

2 likes

Ik haat het op het hbo dat elke poep of scheet eerst nagekeken moet zijn voordat je verder mag gaan met de volgende stap. Nu ben ik wel vooruit gaan werken want ik wil z.s.m. afstuderen maar ja dan zal je zien dat ik veel moet gaan aanpassen of alles kan wegpleuren.

Goeie tip! Ik heb in mijn laatste jaar van mijn vorige studie ook contact opgenomen met de studie-adviseur. Ik wist nog niet wat mijn droombaan was (nu nog steeds niet, maar wel beter wat ik leuk vind) en ik wist niet zo goed hoe ik moest starten. Ik heb toen met haar een aantal persoonlijkheidsoefeningen gedaan (dus niet van die saaie en standaard vragenlijsten) waarbij ik ook mensen die mij kennen (mocht iedereen zijn) heb gevraagd aan de hand van een aantal woorden en situaties hoe ze mij kennen. Dat was niet alleen nuttig, maar ook heel leuk om te zien hoe je overkomt als familielid, vriend of collega en iets waar je wat aan hebt ook buiten je werkzame leven.

1 like