Studietopic

Open Universiteit al bekeken?

1 like

Ik zit in m’n laatste jaar van een bachelor in afstandsonderwijs. Hiervoor heb ik 3 jaar avondschool gedaan (graduaat/HBO5) en volgend jaar ga ik hoogstwaarschijnlijk een schakeltraject doen voor een master, ook in afstands-/avondonderwijs. Dus ik kan wel zeggen dat ik er ervaring mee heb :joy:. Het bevalt me heel erg. Het was in het begin wel heel erg wennen, want je moet wel zelf je planning maken en zorgen dat je mee bent met de leerstof (in dagonderwijs heb je lessen die je daaraan herinneren en verplichten), maar dat is tegelijkertijd ook de charme. Ik kan veel efficiënter studeren, want je kan tijd besteden aan de dingen die je lastig vindt en minder aan wat goed gaat. En je kan zelf kiezen wanneer je studeert. Soms doe ik een week heel veel en dan weer een week weinig. Maar het is vaak wel meer zoeken en uitpluizen, iets minder op je schoot gebracht. Het is imo zeker haalbaar, maar het hangt heel erg af van je motivatie en hoeveel studiepunten je opneemt.

1 like

@Rose_Gold en @Hinkje Bedankt voor jullie feedback! Dit motiveert me alleen nog maar meer om de stap wel te zetten :smile:

2 likes

Ik ben 3000 jaar wereldgeschiedenis aan het studeren en we moeten zó veel details kennen, help :sweat_smile: :sob:. Zoals de Franse minister van financiën in 1669 :joy: :roll_eyes:. Het is echt heel interessant allemaal, maar omdat het zo veel is, worden heel veel belangrijke dingen terloops vermeld (en dan vaak bv. een terloopse verwijzing naar een oorlog, een vredesverdrag of een naam met een jaartal, zonder enige context, maar er wordt verondersteld dat we die achtergrond wel weten, lang leve Wikipedia) en we moeten alles kennen. Je zou over ieder hoofdstuk een heel vak kunnen geven.

2 likes

Ja, avond/afstandsonderwijs bestaat ook in zoveel verschillende vormen. Dat hangt van de hogeschool/universiteit af en verschilt vaak nog eens per docent (ik ben ook heel benieuwd hoe dit er na corona zal uitzien, worden de mogelijkheden uitgebreider of blijft er bijna niets hangen van al dit thuisonderwijs nu?).

Ik heb nu bv. meestal 1 of 2 contactmomenten per vak (en af en toe ook geen), om de grote lijnen/verwachtingen te bespreken, altijd op vrijdagmiddag. Sommige docenten hebben filmpjes online staan van hun hoorcolleges in het dagonderwijs, soms hebben ze een goeie cursus uitgewerkt of moet je een handboek doornemen, maar soms is het ook een allegaartje van los materiaal die online gegooid wordt en waar je je weg maar zelf moet zien in te vinden. Volgend jaar wordt het avondonderwijs en een 5-tal contactmomenten per vak. Dus het kan interessant zijn om verschillende hogescholen/universiteiten te vergelijken (dat hangt natuurlijk ook af van waar je woont).

Contact met medestudenten is inderdaad ook een heel stuk lastiger.

2 likes

Ik volg een tentamentraining (ofja “training”) en het is echt waardeloos. Ik heb hiermee echt €100 weggegooid en ik wil een klacht gaan indienen. Aan de ene kant vind in het lullig tegenover degene die de training geeft, maar aan de andere kant, ze geeft echt een zwaar belabberde training, veel van wat ze zegt klopt niet en ik vind het ook wel een beetje aso om training te gaan geven als je het zelf niet eens snapt

Jesses wat irritant zeg. Zeker een klacht indienen en geld terugvragen. Ze mogen niet nog meer mensen zo’n training aanbieden

Heb je nu meer stress over het vak/onderwerp?

1 like

Nouja voor mijn zelfvertrouwen is het wel goed haha. Die fouten die ze maakt vallen me meteen op. Als zij hiermee een hoog cijfer heeft gehaald moet het mij toch zeker lukken. Ik snap de stof ook wel, maar de docent liep iedereen bang te maken en vind het dan wel fijn om een training te volgen van iemand die het vak al heeft gevolgd. Maar in dit geval is het dus weggegooid geld. Er zitten best veel mensen bij die er echt moeite mee hebben en waarschijnlijk exact overnemen wat zij zegt en dat kan natuurlijk echt niet

1 like

Ja voor jou is het dan wel een fijne bevestiging! Maar jeetje voor die anderen… echt slecht. Hopelijk wordt je klacht serieus genomen

1 like

Ik heb zelf even naar de studies gekeken bij de Open Universiteit en heb uitgerekend dat datgene wat ik wil best duur is en inderdaad lang duurt. Daarom heb ik toch gekozen om een taal te studeren waar ik misschien in het dagelijkse leven ook wat meer aan heb. Twijfel tussen Frans en Duits. Heeft iemand Frans via LOI of NTI gedaan en raadt die dat aan? Mijn doel is dan wel om het zo te leren dat ik een diploma eraan over kan houden zodat dat misschien helpt als ik later internationaal wil gaan.

Zijn er ook mensen welke een grafische vormgeving cursus hebben gedaan? Ik heb een BA in media studies maar merk dat ik het praktische mis. Dat ik niet kan vormgeven terwijl dat wel vaak gevraagd wordt. Ik zag zelf een cursus bij Laudius, heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik heb echt jullie hulp nodig mensen :pleading_face:
Ik ben momenteel bezig in mijn laatste jaar. Ik had tot jaar 3 geen studievertraging en daarna zijn er dingen gebeurd waardoor ik nu anderhalf jaar vertraging heb :pensive: en ik wil absoluut niet dat dat meer word.

Ik ga in februari beginnen met mijn scriptie en ik heb met een medestudent/vriendin een maand geleden besproken dat we samen willen en met zijn 2e de scriptie willen maken (bij onze studie is het heel normaal dat je samen een scriptie maakt, dit alleen doen is erg uitzonderlijk). Nu is er iets gebeurd waardoor we nu nog steeds geen opdracht hebben. En het zorgt voor heel veel stress bij mij, waardoor ik me niet kan concentreren op het studeren voor mijn tentamens over 2 weken (die vriendin van mij heeft ook vertraging maar dit is meer omdat ze minder goed is met verslagen schrijven en daar dingen voor moest inhalen, haar tentamens heeft ze allemaal gehaald. Ze wil natuurlijk graag een opdrachtgever vinden maar ervaart volgens mij toch wat minder stress hierdoor dan mij).

Nu heb ik rond gebeld en is er bij een opdracht één plekje vrij die eigenlijk al vergeven zou zijn. Ze hebben dus al één iemand aangenomen en hebben nog EEN plekje, en dus niet twee. Deze opdracht past PERFECT bij mij. Toen ik belde vond die vrouw dat ik dus ook perfect bij deze opdracht past, het gaat namelijk over plantaardige voeding en ik ben veganist, en ze raadde me eigenlijk een beetje aan om voor mezelf te kiezen. Ik weet nu niet goed wat ik moet doen :pensive: ik voel me zo lullig richting mijn medestudent/vriendin. Waarschijnlijk kan ze wel bij iemand anders aansluiten (er zijn nog een aantal opdrachten waar ook maar 1 iemand aangenomen is) maar dit is alsnog heel kut.

We hebben ook nog eens een afspraak staan met een andere opdrachtgever. Ik vind alleen die opdracht veeel minder leuk. Die plek over plantaardige voeding past perfect bij me!!! Ik voel eindelijk weer enthousiasme voor mijn studie als ik aan die opdracht denk. Wat zouden jullie doen?

Voor jezelf kiezen. Misschien lullig richting je studiegenoot, maar uiteindelijk zit je daar wel voor jezelf en moet je doen wat jij het leukst vindt

11 likes

Je laatste alinea lijkt me duidelijk, als je er nu al zoveel meer energie en enthousiasme van krijgt zou ik hiervoor kiezen. Heb je het al met haar besproken? Misschien maakt het haar helemaal niet uit en anders zou ik in elk geval dit aan haar vertellen. Zij zal zelf ook weten hoe belangrijk het is blij te worden van wat je doet.

1 like

Je zegt dat je al gekozen hebt maar ik wilde graag nog wat toevoegen gebaseerd op mijn ervaringen met een taalstudie (academisch) en taalcursussen.

Het ligt natuurlijk aan de taal die je kiest, maar een academische studie legt niet zozeer de nadruk op het zo goed mogelijk gebruiken van de taal maar focust ook op de geschiedenis, evolutie, taalgebied, etc etc. Het is een studie naar de taal en alle aspecten. Allemaal dingen die ik wel interessant vond maar die ik niet nodig heb en die ook veel tijd hebben gekost. Als je een taal wilt gebruiken kan je beter een cursus doen.

@Baron @Hermione
Bedankt voor de antwoorden!! :slight_smile: Ik denk dat ik ook wel weet wat ik moet doen, maar ik vind het gewoon nogal lastig. Ik ben soms iets te loyaal en voel me door deze situatie nogal een backstabber (terwijl dat nergens op slaat). Dus het is echt fijn om dan jullie bevestigende reacties te lezen!

Hermione we hebben het er inderdaad over gehad. Ik heb toen nog niet gezegd dat ik voor de opdracht wil gaan omdat ik er zelf nog even over na wilde denken. Maar ik denk dat ze wel door heeft dat ik dit wil. Ze is vooral bang om alleen te eindigen en de scriptie alleen te moeten doen…

2 likes

Als ik kijk naar uit wat voor situatie je komt denk ik dat ze het wel zal begrijpen als je het op een soortgelijke manier aan haar uitlegt. Probeer voor jezelf vooral blij te zijn dat je toch een toffe opdracht hebt gevonden!

2 likes

@Chipss heb je het er al met haar over gehad? Ik zou in ieder geval ook kiezen voor jezelf in dit geval. Ik ben bijvoorbeeld recent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en de kennis die ik heb door mijn scriptieonderwerp was daar een van de redenen van. Dus als dit onderwerp je helemaal ligt, is het echt onwijs zonde om te laten lopen.

Ik kwam even naar dit topic om jullie onwijs te bedanken voor jullie opbeurende woorden en het aanbod om me te helpen een tijd geleden. Dat had ik toen echt even nodig! Ik zat er helemaal doorheen met mijn laatste opdracht. Uiteindelijk heb ik een mail naar mijn docent gestuurd dat ik zelf echt niet verder kwam en heb ik gelukkig een hele fijne mail teruggekregen met uitleg. Vandaag ga ik het inleveren :partying_face:

4 likes

Ja :slight_smile: Precies wat je zegt, het was te perfect om dit te laten schieten. Het is allemaal wel goed gekomen! Ik ben echt super blij dat ik naar jullie oa geluisterd heb :slight_smile:

Heel fijn dat bij jou ook alles is goedgekomen! :smiley: Zo’n opluchting he!

1 like

Na 6 jaar unief kom ik nog altijd 1 dag te kort om grondig voorbereid te zijn op het examen :roll_eyes: Waarom trap ik altijd in diezelfde val haha

7 likes