Studietopic

Voor de deeltijdstudenten hier: hoeveel uur werken jullie en hoeveel vakken volgen jullie daarnaast?

Ik ga straks het eerste semester van de master 2 vakken volgen (samen 14 ects) die allebei 1 college per week hebben en daarnaast een stage, maar twijfel tussen 24 en 32 uur

Iemand ervaring met rechten in deeltijd? Ik heb al een bachelor+master in een ander vak maar ik wil heel graag nog rechten studeren als mijn werkgever me financieel wil bijstaan, maar ik vraag me wel af hoe zwaar dat gaat worden. Ik werk 36 uur maar zou dan wel studieverlof kunnen krijgen.

1 like

Ik werk 36 en doe twee vakken ernaast (5 punten en 10 punten) maar mijn werkplek is tegelijkertijd opleidingsplek voor de studie dus ik heb geen stages. Ik vind het op dit moment wel te veel en wil over een paar maanden naar 32 uur. Ik zou 24 uur zeker overwegen als het financieel kan, want dat lijkt me ideaal.

1 like

Ik werk 24u en volg 4 vakken (14EC). Ik heb 1 dag college, en werk 4 dagen. Ik doe wel altijd vroege shifts zodat ik ā€˜s middags kan studeren en niet in het weekend nog van alles hoef te doen.

Ik jouw geval lijkt me 32u wel veel, als je 2 collegedagen en nog stage hebt. Maar dat hangt ook een beetje van je werktijden af denk ik.

2 likes

Ik werk 24 uur per week (in 2 dagen, dat is wel echt luxe) en heb vorig jaar 43 studiepunten genomen (7 vakken hogeschool en 3 vakken unief), over 2 semesters dus. Het jaar daarvoor 47 SP.

Dit jaar werk ik opnieuw 24 uur per week en ga ik 54 studiepunten opnemen (vorig jaar ging nl. erg goed) (30 SP hogeschool en 24 unief). 20 SP hiervan zijn mijn stage en eindwerk (en daar ben ik wel echt zenuwachtig voor) + 7 vakken. 32 in het eerste (6 vakken) en 22 in het tweede semester (1 vak + stage/eindwerk).

Hogeschool is specifiek voor werkstudenten, dus dat is grotendeels zelfstudie (meestal slechts 1 of 2 contactmomenten per vak) en dat scheelt echt veel voor mij. Unief is wel dagonderwijs, dus daar heb ik dus wel lessen van, maar ik hoop dat ik door corona een deel hiervan thuis kan volgen. En ik kan 11 dagen verlof nemen.

1 like

Ik heb zoveel moeite om weer in een studieritme te komen, ik moet alles vanuit huis doen en ben net begonnen aan mijn scriptie. Heb natuurlijk zelf een planning gemaakt en volgens die planning moet ik vrijdag een onderzoeksvoorstel inleveren, maar ik heb nog geen woord op papier. Ik kan me er gewoon niet toezetten en voel me op dit moment echt een beetje een mislukkeling. Ik ben geneigd naar mijn begeleider te mailen dat het maandag pas gaat lukken maar dan verplaats ik het probleem alleen maar. Heeft iemand tips?

Gewoon gaan beginnen met schrijven, desnoods niet met het eerste onderdeel van het voorstel. En vooral geen hoge verwachtingen hebben van de eerste dingen die je op papier zet.

Of gewoon een timer zetten, jezelf opsluiten in een ruimte waar je minder gauw bent afgeleid en gewoon 15 minuten gaan schrijven. Niet nadenken maar doen.

Ik heb ook nog wel eens een andere techniek voor mijzelf bedacht. Dat ik minstens X aantal woorden moest schrijven voordat ik even wat anders mocht doen (bijv. een wandeling maken of pepernoten eten (ja echt :ā€™)) ).

En verder kan afwisselen ook het 'verschil maken. Verplicht een half uur schrijven en dan even wat anders doen.

3 likes

Zo simpel eigenlijk maar dat moest ik even horen, ik ga straks inderdaad even zitten met een timer en dan niet denken maar doen. Dankjewel!

1 like

Wel, het academiejaar is deze week begonnen en je hebt gewoon een master nodig om ons schema te begrijpen :roll_eyes::joy:. De opleiding is een samenwerking van 2 universiteiten, dus er wordt sowieso al met 2 verschillende platformen gewerkt, maar corona maakt er een hele nieuwe uitdaging van. Sommige lessen worden gestreamd, andere lessen worden opgenomen, we hebben rotatiesystemen en Q&A-momenten, sommige seminars zijn online, maar andere dan weer niet. We zijn voor alles in andere groepen ingedeeld. En iedere prof gebruikt andere systemen (Dropbox, Zoom, de streaming van het unief-platform, ā€¦). En het officiĆ«le uurrooster klopt niet helemaal, dus daar kan je ook niet op voortgaan. Wat een soep :sweat_smile::confused:.

(Verder vind ik het wel relaxt dat ik bijna niet naar de campus moet.)

Hoe gaan jullie om met studiegenoten die aantekeningen vragen? Ik wissel eigenlijk best vaak aantekeningen en schemaā€™s uit en dat vind ik eigenlijk wel fijn. Nu heb ik een studiegenoot die er altijd is en ook echt wel haar best doet, maar met het huidige onderwijs heeft ze echt moeite (alles is online en bestaat uit het bekijken van opnamen). Dat resulteert er dan in dat ze colleges nog niet heeft gezien die inmiddels alweer offline zijn gehaald en ik dus steeds aantekeningen stuur. Het voelt nu voor mij een beetje alsof ik al het werk zit te doen en een ander daar dan van profiteert. Niets sturen vind ik ook weer wat krenterig

Ik moet stage gaan lopen in januari, maar het wil niet echt storm lopen qua beschikbare plekkenā€¦ Vorig jaar waren er al ruim 35 vacatures online via school (in deze ā€œweekā€), nu nog maar 5. En op 2 van de 8 open sollicitaties heb ik ook terug gekregen: ā€œivm Corona nemen we geen/minder stagiaires aanā€ā€¦
Ben echt bang dat ik nu geen stage vind of in een richting waar ik eigenlijk niet in wil afstuderenā€¦

Iemand van jullie soortgelijke ervaring? En iets van de uni gehoord hieroverā€¦?
Weet niet zo goed of ik nou al aan de bel moet trekken of even moet afwachten nog - het is nog lang geen januari natuurlijkā€¦

Ik zou zo snel mogelijk beginnen met stagelopen, en de vakken ernaast volgen (omdat ze dus maar beperkt worden aangeboden). Ik weet niet in welke sector je zit, maar dat lijkt mij van buitenaf gezien de meest logische optie. (En mocht er dan iets mbt die stage gebeuren, heb je nog wel vakken om te volgen)

Ik moet stage gaan lopen in februari. Ik heb hetzelfde! Het is zo vervelend. Ik kijk overal maar er is niets. Ik kan wel aan de bel trekken maar mijn master programma heeft een vervangend onderzoek wat je mag doen als je geen stage wil/kan lopen dus daar verwijzen je dan naar en ik wil dat echt niet doen.

Als het me geen extra werk kost en ik word er niet slechter van stuur ik het gewoon door. Als Ć©Ć©n ding me uit eindelijk geholpen heeft bij mijn master is het zo veel mogelijk vriendjes zijn met iedereen. Hoewel de kans natuurlijk bestaat dat zij een hoger cijfer haalt met jouw aantekeningen, maar dat zou mij niet zo veel kunnen schelen. Op mijn studie heerste echt zoā€™n competitieve mentaliteit waarbij niemand ooit wat deelt met elkaar en ik vond het leuk om dat een beetje te doorbreken/me af te zetten daartegen.

1 like

Ik heb dezelfde stagestruggles. Begint tweede week november al, heb nog geen reacties teruggekregen. Ben ook lang niet de enige uit mijn klas, de meerderheid heeft nog niks of afwijzingen gekregenā€¦

Pff das echt snel ook om te beginnen alā€¦
Ik had ook wel een statement / bericht vanuit de uni verwacht eigenlijk? Maar niks?

Ik heb ook moeite met een stage vinden. Ik moet in principe volgende week vrijdag mā€™n project/bedrijf voorstellen (starten in februari), maar ik zie het niet gebeuren dat ik tegen dan iets heb. Ik vind het hele zoeken/solliciteren ook echt verschrikkelijk, dus ik stel het ook wel heel vaak uit. Ugh.

Ik vind het online college volgen zo vermoeiend, ik kan mijn aandacht er niet bijhouden en ben alleen maar met andere dingen bezig. Ik heb ook veel werkgroepen waar het de bedoeling is dat je met elkaar in discussie gaat maar dat is gewoon zo ongemakkelijk via zoom elke keer als er wordt gevraagd ā€œwie wil hier op in gaanā€ en er een pijnlijke stilte volgt. Mensen nemen vanachter hun webcam veel minder snel het woord en dat merk je echt. Ik heb het zelf ook, doordat ik niet goed mijn aandacht erbij kan houden heb ik niet zo snel iets te zeggen omdat ik het gewoon niet echt volg allemaal, terwijl ik het normaal juist leuk vind actief mee te doen. Zucht :bowing_woman:

3 likes

Kent iemand een manier om Bongo lesopnames versneld af te spelen? In Zoom kan je makkelijk op 1,5x klikken, maar ik zie geen soortgelijke knop in Bongo.

Er zijn webextensies waarmee je ze versneld kunt afspelen. Ik heb vrienden die dit gebruiken maar heb het zelf nog niet geprobeerd.

1 like