Studietopic

Hoevaak je naar de uni moet hangt er ook een beetje vanaf hoe de werkgroepen/hoorcolleges worden verdeeld (en hoeveel het er zijn). Dit kan je trouwens gewoon zien op rooster.uva.nl dus daar kan je alvast een kijkje nemen om een beeld te hebben! Soms vakken hebben hc/wc na elkaar op dezelfde dag, maar vaak ook niet (ligt er ook een beetje aan hoe groot je studie is en of je veel opties hebt voor werkgroepen).

1 like

Heb nu al een week mijn 2e ‘mental breakdown’ in 10 weken en mijn master speelt wel een grote rol daarin, naast dat ik me niet lekker in mijn vel voel. Heb het idee alsof stoppen wellicht wel goed gaat zijn voor mijn mentale gezondheid, maar ik voel me gelijk zo’n failure en dat ik mezelf heb teleurgesteld en anderen teleurstel. En bij anderen zou ik dat totaal niet hebben maar voor mezelf is het anders. Ik wil dit gewoon aankunnen maar het vraagt teveel van me, vooral qua energie. Maar ik wíl het aankunnen. En dingen half doen kan ik niet, of ik wil ergens helemaal voor gaan en het in een keer goed doen of niet… maar die keuze maken is zo zo moeilijk.

1 like

Ah wat rot! Ik wil allereerst even zeggen dat je absoluut geen failure bent als je zou stoppen! (Misschien kan je dit blok tijdelijk stoppen. Dan heb je de rust om er over na te denken zonder dat je er midden in zit maar hoef je nu geen definitieve keuze te maken nog).

Ik denk dat heel veel mensen het juist knap vinden dat je de keuze voor je mental health zou maken. Uiteindelijk is het ‘maar’ een master. Er zijn heel veel leuke banen waar je dat niet voor nodig hebt, of je zou nog een andere master kunnen gaan doen. Uiteindelijk is het ook zoeken naar een match van wat jouw interesseert en wat een master aan biedt. Ik denk dat, mocht je te kiezen om te stoppen, je jezelf over 5 jaar alleen maar dankbaar zal zijn voor die keuze. Succes in ieder geval :hugs:

2 likes

Dankjewel voor je reactie! Ik denk dat ik besloten heb om te stoppen. Maar voel me nu direct wel een beetje zinloos/doelloos haha, ga maar wat meer uren oppakken bij mijn baantje :weary:. Heel dubbel gevoel zo. Opgelucht, maar ook teleurgesteld.

2 likes

Ik heb morgen mijn eerste examen, na 10 jaar niet studeren/examens afleggen, en ik stress hem echt wel. Ik ben bang dat ik alles ga vergeten, of dat ik gewoon niet genoeg/verkeerd geleerd heb :frowning: De oefeningen gaan goed, maar dat is natuurlijk maar een deel van de punten :worried:

3 likes

Ik heb een studie gerelateerde vraag. Misschien weet iemand het hier toevallig want ik heb hier 0 theorie over dus het is een beetje vaag. Iemand een voorbeeldje

Geef een beschrijving van een reflectieve actie in een coachgesprek.

Hmm ‘reflectieve actie’ klinkt een beetje vaag, weet niet exact wat ze daarmee bedoelen. Ik zou denken aan bijvoorbeeld het geven van gevoelsreflecties wellicht? Of bedoelen ze meer dat je op jezelf reflecteert gedurende het gesprek en op basis daarvan je acties aanpast?
Ik zou eerder denken aan iets zoals het geven van gevoelsreflecties (iemand verteld een heel verhaal en je haalt er eigenlijk uit dat diegene teleurgesteld is, dus dat geef je diegene terug: je bent teleurgesteld, en dan kan diegene bijvoorbeeld zeggen, ja ik ben enorm teleurgesteld of nee ik ben kwaad). Maar beetje onduidelijke vraag.

1 like

Ik verwacht een pakket van de OU vandaag, maar ik ben echt benieuwd hoe en wat.
Dacht dat alles digitaal zou zijn, maar ik vermoed dat het studiemateriaal is.

En nu ben ik helemaal excited om te starten haha.

Je zult indd boeken ontvangen, leeromgeving is digitaal.
Wat ga je volgen? ( als je dat wilt delen)

Volgens mij had jij die ook gedaan?
Gedrag in organisaties :grin:

En daarna wil ik nog Supply Chain gaan doen.

Nee maar die leek mij wel heel leuk! Misschien dat ik die nog een keer “los” volg.
Ik doe nu de managementopleiding via de ou.

Heel veel succes!

1 like

@Oprah wat leuk, succes!

Is er toevallig een Belgische studerende FF’er die een artikel voor mij zou willen opzoeken en toesturen? Ik heb op allerlei manieren geprobeerd eraan te komen, incl. een betaald abonnement afsluiten op de relevante database (maar mocht niet want was alleen voor bedrijven, moest contact opnemen met mijn universiteitsbieb maar die biedt ook geen toegang), maar het lukt niet en ik heb het echt nodig.

2 likes

Ik schrijf op dit moment dus mijn scriptie en volgde er ook nog een vak naast. Een vak naast je scriptie volgen is normaal bij ons, als je de normale planning volgt moet dat gewoon. Maar ik doe twee bachelors dus heb al genoeg vakken gevolgd en hoef dus niet per se nog een vak te volgen naast mijn scriptie, maar ik had me wel voor een vak ingeschreven dat me interessant leek. Het is nu de tweede week van het blok en ik heb toch besloten om te stoppen met dat extra vak. Wel jammer want ik vond het wel een leuk vak, maar ik merkte dat ik door dat vak gewoon bijna niet aan mijn scriptie toekwam. Voelt wel een beetje als falen omdat de meeste studenten dus gewoon een vak moeten doen naast hun scriptie en ik dat dus blijkbaar niet kan, maar ik ben wel opgelucht nu

Soms kan je de auteur ook gewoon mailen (korte uitleg voor onderzoek studie blablabla) en dan sturen ze het zo naar je op. (Al weet ik niet over wat voor soort artikel dit gaat.)

@slakje hallo je doet (2!) bachelors tegelijk dat kunnen de meeste mensen niet aan.

1 like

Ik wil wel eens kijken of ik aan het artikel kan komen voor je!

1 like

Voor de rechtenstudenten onder ons: ik wil een samenvatting kopen, maar ik twijfel tussen Tentamentrainingen.nl, Lawbooks of Athenasummary. Iemand ervaringen met een van deze? Welke is aan te raden?

Edit: gaat om strafprocesrecht B2 op de RU

1 like

Lawbooks heb ik geen ervaring mee. Athena is qua samenvattingen prima (maar de tentamentrainingen verschillen enorm. Heb er een gevolgd die top was en eentje die echt achterlijk slecht was). Je hebt ook nog dominus, die is ook prima. Tentamentrainingen.nl vond ik altijd het fijnste en volledigst

Ah top, dankjewel! Ik ken verder ook nirmand die die lawbooks gebruikt en het zijn meerdere delen dus ik ga denk ik voor die van tentamentrainingen

1 like

Ander vakgebied maar ik vond athena fijn voor samenvattingen

Oja wilde nog een update plaatsen maar was het vergeten. De samenvatting was niet geupdate en zo bar slecht dat ik mijn geld terug krijg. Vond 'm ook helemaal niet uitgebreid eigenlijk. Volgende keer ga ik denk ik voor athena