Stoppen met de pil

Ik ben morgen precies een maand gestopt met de pil! Ik slikte de minipil. Ben 12 jaar lang aan de pil geweest (12e t/m 24e). Ben nog niet ongesteld geweest. Ook geen andere bloeding(en) gehad oid. Ik hoop dat ik wel snel ongesteld word en daarna een regelmatige cyclus op kan bouwen. Helaas heb je het niet zelf voor het zeggen.

Lijstje van wat ik merk:

• Veel hoger libido. Ik had bijna geen libido dus dat is fijn.
  • 5 kilo aangekomen. Dat is minder
  • De eerste twee weken veel acne op mijn gezicht
  • De afgelopen twee weken veel acne op mijn rug. Voornamelijk onderhuidse ontstekingen
  • Schimmelinfectie klachten (sorry tmi)
  • Veel afscheiding (sorry tmi)
  • Veel meer zweten
  • Vettere huid
  • Mood swings. Ik kan van heel vrolijk naar bloedchagrijnig gaan haha
  • Stuk emotioneler
  • Ik heb veel meer eetlust
  • Gevoelige borsten en mijn borsten lijken gegroeid te zijn
  • Af en toe echt menstruatie achtige krampen

Best een lijstje met veel nadelen, maar ook veel voordelen. Ik was het zat om elke dag hormonen te slikken. Ik verwacht zelf (geen aanleiding voor, alleen een gevoel) dat mijn menstruatie lang uitblijft of dat het lang duurt voordat het regelmatig is. Hebben meer mensen dit gevoel (gehad)?

2 likes

Ik heb dit gevoel nu ook een beetje, ik ben in mei gestopt en er gebeurt nog precies niks. Bij mij wordt het gevoel versterkt doordat in mijn huisartsendossier stond dat ik een onregelmatige cyclus had, weet ik zelf niets meer van. Vind het wel vervelend maar vooralsnog wegen de voordelen voor mij ook op tegen de nadelen. Het zweten en zweetlucht herken ik wel haha.

1 like

Weten jullie nog dat ik blij was dat de vorige cyclus maar 42 dagen was en ik dacht dat het wel goed zou komen? Nu inmiddels alweer op dag 48. Ik geef het nog even, er zat tenslotte ook twee keer een vaccinatie in, dus wie weet wat voor invloed dat allemaal heeft.

Inmiddels nu 6 maanden gestopt maar nog niks aan regelmaat te ontdekken. Wel bij vlagen last van acne op mijn hals en borsten, dus er gebeurt vast iets. 🥲

1 like

Pfffoeee ik ben na dik 4 maanden eindelijk voor het eerst weer ongesteld geworden. Ben daar nog nooit zo blij om geweest haha. Wel typisch, had de afgelopen dagen knallende hoofdpijn, iets dat ik voordat ik de pil slikte ook altijd had als ik ongesteld moest worden. Maar had het niet aan elkaar gelinkt omdat het nu al maanden maar niet doorkwam. Verder had ik achteraf gezien ook last van acne en hield ik veel vocht vast.

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, wat een ontdekking!
Ik vond dit topic op zoek naar ervaringen na stoppen met de pil, dus heb mij vervolgens hier aangemeld.
Hebben jullie ook last van misselijkheid en minder eetlust? Ik was vorig jaar een paar maanden gestopt maar toen had ik het niet zo heftig. Nu regelmatig ruim 'n week last van vooral misselijk voelen bij wakker worden rondom de menstruatie, dus vlak ervoor, tijdens en erna. Ik ben nu vier maanden gestopt. Niet vanwege kinderwens.
Verder gaat m’n humeur alle kanten op, diepe dalen maar ook hoge pieken. En vaginaal gedoe (vaginose geconstateerd, dus een grote disbalans) Ik hoop dat alles nog wat stabiliseert en hier wat herkenning te vinden.

1 like

Wat vervelend dat je deze klachten ervaart.

Zelf ben ik sinds 24 juni, na 13 jaar, gestopt met de pil. Het duurde een aantal weken voordat ik ongesteld werd. En in die weken heb ik regelmatig gedacht: waarom vond ik dit een goed idee? (geen kinderwens, klaar met hormonen, al een tijdje niet zo lekker in mijn vel). Inderdaad wat jij beschrijft; misselijk, weinig eetlust, enorme moodswings en ik had werkelijk waar nergens zin in. Zelfs een paar keer op het punt gestaan om maar weer “gewoon” te beginnen.

Nu is mijn cyclus meteen weer helemaal perfect. Dus mag ik sowieso niet klagen, want ik weet dat dit voor veel mensen een issue is. En sinds de eerste menstruatie, voel ik mij heel veel beter dan de afgelopen jaren. Tijdens mijn menstruatie is het wel echt weer zo vreselijk als vroeger. Alles wat ik hierboven beschreef, maar dan in een aantal dagen gepropt. Dat is voor mij alleen een stuk beter te overzien dan wanneer ik continue down en ongelukkig ben.

Misschien dus een andere ervaring, maar wel wat herkenning. Hopelijk voel je je snel beter!

1 like

Hoi Troepje, thx voor je antwoord! Fijn dat het nu beter gaat. Geeft mij wel de hoop dat het beter kan worden, maar misschien heeft 't wat langer nodig. Ik wil het liefst niet meer terug aan de pil ook, dus moet echt doorzetten nu😅

1 like

Ik herken ook wel dingen inderdaad. Ik ben sinds 4 weken gestopt en was continu misselijk, duizelig, geen honger. Wij hebben een kinderwens dus ik dacht 4 weke lang: aahhh dit is het, ik ben zwanger. Maar van woensdag tot vrijdag ongesteld geweest met heel weinig en oud bloedverlies. Kortom ik snap er geen reet van wat mijn lichaam nu aan het doen is. Ik dacht net nog in de auto: ik hoop dat dit gevoel van misselijkheid en mehh gaat wennen want ik voel me echt niet chill.

Ik was laatst aan het studeren voor een examen en het ging over hormonale anticonceptie bij huisdieren. Ik leer dan dat dit wordt afgeraden door kans op melkkliertumoren en best zo min mogelijk gebruikt wordt. En dan besefte ik dat het bij ons met de paplepel in de mond wordt gegeven om hormonale anticonceptie jarenlang te gebruiken. Heeft me toch doen inzien dat ik eens ga stoppen met de pil, om te zien wat het met me doet. Ik neem het ondertussen al een goede 10 jaar, oorspronkelijk voor mijn zware acne. Toch wel schrik dat dat terugkomt, maar aan de andere kant is het eigenlijk echt niet normaal om zo lang hormonen te nemen. Ik heb geen vriend, geen scharrel of dergelijke op het moment. Als ik seks zal hebben, zal het toch sowieso met condoom zijn omwille van SOA’s dus dit is misschien wel een geschikt moment om eens te stoppen.

8 likes

Hebben jullie ook wel eens last van licht bloedverlies (bruine afscheiding) zonder dat je echt ongesteld wordt? Ik heb dat nu al een paar keer gehad en twijfel of het normaal is. Als ik google kom ik uiteraard op horrorscenario’s uit.

Ik heb het toevallig nu en bespreek dat vanmiddag met de gynaecoloog. Maar zit denk ik (?) ook wel in een andersoortig traject (PCOS, medicatie) dus weet niet hoeveel dat generiek zegt. Heb het voor dit traject ook gehad en toen besproken met de huisarts. Het kan door een hormonale schommeling komen, zeker als je <1 jaar met de pil bent gestopt of een andere hormonale disbalans hebt. Ik heb toen voor de zekerheid wel een uitstrijkje moeten laten doen.

Volgens mij kan 't heel onschuldig zijn maar is het ook zeker goed om even uit te sluiten dat er meer aan de hand is! Zeker als je er m.n. last van hebt na seks/penetratie.

2 likes

Wat fijn deze topic! Ik ga nu stoppen met de pil. Deze week mijn stopweek gehad en zou dan maandag weer moeten beginnen, maar doe dat dus niet. Voor mij begon de reden met neerslachtig gevoel en gespannen gevoel en wil kijken of stoppen met de pil helpt. Daarnaast heb ik er ondertussen (obsessief) zo veel over opgezocht, dat ik er nog meer achter sta om ermee te stoppen. Ik heb over twee weken een adviesgesprek met de gynaecoloog over een spiraaltje. Iemand ervaring met het koperspiraaltje?

Lees wel ook veel negatieve dingen hier over acne en juist stemmingswisselingen die toenemen. Hoop dat stoppen voor mij alleen positief werkt…alleen weer even wennen aan niet precies weten wanneer ik ongesteld word…dan is thuiswerken wel even een fijn idee :stuck_out_tongue_winking_eye:

Hoe lang ben je nu gestopt? Hoe lang duurt het tot je het verschil in mentale gevoel gaat werken?

2 likes

Ben rond april gestopt en merkte het wel snel al. Op zich is het al wel redelijk regelmatig allemaal bij mij en heb me niet meer zo ellendig gevoeld als ik me tijdens stopweken voelde

2 likes

Terwijl je aan de pil bent of gestopt? Ik heb dat met de pil nu ongeveer 95% van de tijd 🥲 heel soms wordt ik getrakteerd op ineens fel koraal kleurig verlies en ongeveer 1% van de tijd eens niks.

1 like

Ik ben nu 1,5e week gestopt en ook steeds hoofdpijn. Is het bij jou wel over gegaan?

Is na de eerste maand wel weggegaan! Misschien al eerder, kan het me niet goed herinneren. Heb wel nu altijd voor mijn eisprong hoofdpijn, maar voor de rest niet!

1 like

Bedankt voor je antwoord! De gynaecoloog zei vandaag dat het ook kan zijn dat de pil bij mij de hoofdpijn onderdrukte en dit bij mijn normale cyclus kan horen. Hoop het niet. Vandaag spiraal laten plaatsen (koper), hoop dat ik bij de groep vrouwen hoor bij wie stoppen met de pil vooral voordelen geeft :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik twijfelde een paar weken geleden nog of ik wel echt ongesteld was geworden na het stoppen, maar het is me nu wel duidelijk dat nu de eerste keer is.:joy: Ik ben nu 4 maanden gestopt en dit is wel de eerste echte menstruatie. Ergens wel opgelucht dat er iets gebeurt!

Edit: van de week dat ik dus twijfelde (spotting, oud bloed leek t wel) geven zowel mn fitbit als clue aan dat dat rondom mn ovulatie was.

2 likes

1 like