Stoppen met de pil

Nou ehh ik begrijp weinig van mijn cyclus. Twee weken geleden kreeg ik na 3 maanden iets van een menstruatie. Denk ik. Het was een klein beetje oud bloed, en wat ‘spotting’ zo’n 3 dagen lang. Verder helemaal niks. Vind het echt lastig in te schatten of dat het nu was of niet. Dus nu ben ik alsnog continu bang dat ik ieder moment ongesteld kan worden :roll_eyes:

Ik ben 3 maanden geleden gestopt met de pil en na de laatste ontrekkingsbloeding had ik direct een cyclus van 28 dagen, de volgende was 29 dagen. Als tiener had ik altijd een regelmatige cyclus en ben blij dat het nog steeds zo is.

De eerste 2 weken had ik knallende hoofdpijn en was ik misselijk. Denk dat dit ontwenning was na 13 jaar anticonceptiepil. Ik merk dat alles wat minder zwaar voelt. Ik heb nog steeds soms last van somberheid, maar lijk het beter te kunnen handelen. De door therapie aangeleerde copings strategieën lijken ook sneller een positieve uitwerking te hebben. Voor ik stopte kon ik me maandenlang dieper voelen wegglijden in een depressie en kostte het me veel meer energie het hoofd boven water te houden. Mijn depressie is gelinkt aan trauma, dus de oorzaak van depressie schrijf ik niet af op de pil. Maar merk dat ik de gevoelens nu beter kan handelen en minder lang op de bodem van de put zit. Excuses voor als dit vaag klinkt, maar vind het lastig er woorden aan te geven.

Mijn man en ik hebben geen kinderwens en gebruiken condooms (Skyn elite is een fijn, latex-vrij merk!). We hebben afgesproken dat we dit later nog evalueren, na 1 a 2 jaar om dan te besluiten dat hij een vasectomie ondergaat of niet.

4 likes

Ik heb zoiets ook een maandje geleden hier gepost! Echt precies hetzelfde qua twijfel. Maar het lijkt er vandaag op dat er iets gaat gebeuren, meer dan wat spotting/oud bloed. Ik ben bijna 2,5 maand gestopt nu.

1 like

Wel even wennen dat ik nu ‘s nachts ook bloed. Voorheen met de pil bloedde ik in mijn stopweek nooit ‘s nachts. In de ochtend met plassen kwam er dan wel een eerste lading bloed mee met afvegen, maar nooit dat ik in de ochtend direct uit bed moest. Vanochtend ging ik naar de wc, doe de boel omlaag en er drupt zo bloed op de vloer :astonished:

6 maanden tot een jaar ontpillen is ‘normaal’. Ik merkte zelf na 9 maanden stoppen een verandering in mijn cyclus (eerst elke 3 maanden ongesteld, daarna aan een stuk door). Tegelijkertijd heb ik zelf met de kennis van nu spijt dat ik eerder niet iets meer op mijn strepen ben gaan staan. Pas toen ik het woord kinderwens liet vallen wilden ze verder onderzoek doen en bleek ik dus PCOS te hebben. Geloof me, dan kan je erg lang wachten tot je cyclus normaliseert, kinderwens of niet. Vind zelf het al best lang als je in november gestopt bent dus zou er zeker mee teruggaan.

1 like

Een normale menstruatie is als je helderrood bloed verliest en daar ook echt meerdere tampons/maandverband per dag voor nodig hebt (max 8). Ik tel zelf spotting niet mee omdat dat bij mij duidelijk oud bloed is (donkerder/bruinig van kleur) waarvoor ik al nauwelijks iets moet gebruiken (wel doe om hygiënische redenen).

1 like

@Stateofmind in mijn ervaring is het zo dat je niet gelijk heel heftig ongesteld bent. Sowieso de eerste dag niet. Zou daar niet teveel over stressen. Maar misschien is dat bij iedereen anders hoor

Toevallig gebeurde eergisteren weer hetzelfde. Wel een klein beetje bloed, ‘nieuw’ ook, maar het zet vervolgens niet door. Sorry misschien beetje tmi. Maar snap er niks meer van haha.

2e ronde werd ik ongesteld na 28 dagen. Eerste dag kon ik overal om janken. Pijn in de rug en krampen. Daarna viel het me 100% mee! Nog steeds geen spijt van dat ik gestopt ben met de pil. Heb zelfs het idee dat mijn antidepressiva en adhd medicatie beter werkt? Jarenlang last gehad van depressieve klachten. Die zijn als sneeuw voor de zon verdwenen.

2 likes

Deze maand, ondanks heftige gebeurtenissen, minder last van negatieve gevoelens en neerslachtigheid. Misschien omdat ik vrij heb maar denk vooral door stoppen met de pil. Had deze keer ook geen lichamelijke klachten vooraf.
Gaat elke maand beter na het stoppen. Ga nooit meer beginnen met de pil.

2 likes

@Lichtknopje wat fijn! Ik ga ook nooit meer beginnen. Heb echt het idee dat ik 15 jaar klachten heb gehad door zo’n rotpilletje

3 likes

Ik ben nu 4 maanden gestopt met de pil, en heb sinds een maand last van acne. Ik denk erover de pil weer te gaan slikken want ik kan dit niet aan.

Ik weet niet of er mensen meelezen die al wat langer gestopt zijn, maar ben benieuwd of de acne vanzelf weer wat minder wordt ooit.

Wat is jullie ervaring met het stoppen van de pil en acne?

• Ik heb geen last van acne sinds het stoppen van de pil, of niet meer dan anders
  • Mijn acne werd <6 maanden na het stoppen minder erg
  • Mijn acne werd <12 maanden na stoppen pil minder erg
  • Mijn acne werd na 12 maanden na stoppen pil minder erg
  • Mijn acne is na 12 maanden stoppen nooit beter geworden
  • Ik heb nog steeds last van acne na stoppen pil maar ben nog geen jaar gestopt.
  • Anders

0 stemmers

Ik ben ruim 1,5 jaar gestopt nu, en het begint nu eindelijk minder te worden.
Het eerste jaar had ik heel veel acne, vooral op mijn rug. Ook veel dikke onderhuidse pijnlijke bulten.
Nu is dat godzijdank bijna allemaal weggetrokken.

Ik heb nog wel wat acne rond mijn ovulatie, de ene maand erger dan de andere maand, dat is dan wel altijd in mijn gezicht/ hals. Dat had ik vroeger nooit.

Ik ben er niet blij mee, maar ben uiteindelijk toch wel blij dat ik gestopt ben. Maar als ik dit van tevoren had geweten was ik niet gestopt.

Wat fijn dat het eindelijk minder begint te worden! Maar 1,5 jaar is echt lang joh. Ik wil ook eigenlijk niet meer aan de pil, echt lastig dat een slechte huid de trade-off is.

Ik vind een slechte huid ook echt heel erg klote, ik heb zo vaak op het punt gestaan om weer te beginnen. 10 kilo aankomen had ik minder erg gevonden.
Ik heb de pil wel iets van 20 jaar geslikt, misschien duurde het daardoor ook langer om ‘af te kicken’.

Ja het kan echt een grote impact hebben en een grote bron van stress zijn. Ik ben trouwens maar 5 maanden aan de pil geweest :neutral_face: Maar was daarvoor zwanger/borstvoeding dus ook veel hormonale wisselingen, misschien dat dat ook nog meespeelt.

Na het stoppen met de pil kwam mijn acne weer terug. Na ruim een half jaar ben ik vervolgens gestopt met het consumeren van zuivel. Ergens tussen 6 en 8 weken begon ik te merken dat mijn huid er beter uit begon te zien. Sindsdien heb ik geen last meer van diepe onderhuidse ontstekingen en heb ik alleen af en toe nog maar een puistje.

2 likes

Wat goed, ik hoor inderdaad wel vaker dat dit kan helpen! Ik heb al eerder last gehad van acne en heb toen o.a. een half jaar vegan gegeten maar had helaas geen effect op mijn huid, maar ik zou het weer eens kunnen proberen.

Jammer dat het voor jou niet heeft gewerkt!

Neem je toevallig vitamine b12-supplementen? Sommige mensen krijgen van b12 in de vorm van methylcobalamine (bij een hoge dosering) last van puistjes en hebben dan meer baat bij b12 in de vorm van cyanocobalamine.

Het blijft iig een lastig iets. Er kunnen zoveel aanleidingen zijn. Je zwangerschap kan zeker de boel een beetje in de war hebben geschopt.

1 like

Ik heb ook erg veel last gehad van acne na het stoppen met de pil. Maar dit werd minder erg na ongeveer een half jaar. De voordelen van het stoppen met de pil waren groter dan de last van de acne, dus ik heb doorgezet. Als het na een jaar nog zo erge acne was, dan was ik waarschijnlijk wel weer begonnen met de pil… maar dat is niet het geval geweest :+1:t2: Ik denk dat het meestal een periode is waar je even door moet en dat het dan weer stabiliseert, maar je moet zelf de afweging maken of je daar wel door wilt gaan… want het kan wel heftig zijn en je zelfbeeld aantasten :no_mouth:

2 likes