Stoppen met de pil

Nouu op dag 46 was het eindelijk zover hoor! @Feather ben jij al ongesteld?

Ah wat fijn! Ik had dan steeds de neiging om dat uitgebreid aan iedereen te vertellen en vieren haha.

Hier nog niks, zit ergens tussen dag 48-55 (laatste menstruatie was wat onduidelijk qua start) maaaaar ik denk dat ik wel een eisprong heb gehad maandag/dinsdag? Ik gebruik Daysy (temperatuurmeting) en sinds woensdag is mijn temperatuur constant hoger dan normaal na een dipje. Dus over een dag of 10 hopelijk wel ongesteld. Ik hou goede moed haha. Vorige cycli duurden 90 dagen, behalve de vorige die was ergens tussen de 34-42.

1 like

Ik bloed alweeeeer. Word hier toch niet goed van. Nog geen maand gestopt en dit is nu al de derde keer joh, wat is dit voor ongein?? Wel kut dat het sinds gisteravond is en ik voor mijn spiraal de dokter op de eerste dag moet bellen. Ja kan dus op zijn vroegst pas maandag en dan is het natuurlijk alweer over als ik langs kan komen en moet ik weer wachten. Of de map heeft niet gewerkt en het is een innestellingsbloeding, kan ook nog :clown_face: Heb ook echt megalichte kramp maar terwijl ik normaal 2 a 3 dagen aan de ibuprofen zit. Echt wat kut dit

Door de map kunnen je hormonen ook even van slag zijn (ook als je 'm al een week of langer geleden hebt genomen).

1 like

Ja week geleden vandaag. Maar daarom had ik zo lang het stoppen met de pil uitgesteld, omdat ik altijd twee strips nam en dat vond ik qua hoevaak je dan ongesteld (ofja ā€œongesteldā€) werd wel chill. Nu is het een en al bloedfestijn echt janken haha

2 likes

Nog eventjes een update n.a.v. vorige post. Ik ben dus naar de huisarts geweest. Hij zei dat ik beter nog een halfjaartje kan aanzien en als het dan nog onregelmatig is of wegblijft kan ik terugkomen. Hij zei overigens dat pcos niet waarschijnlijk is, omdat ik geen overige klachten heb. Dat stelt mij wel gerust. Maar ik spring echt een gat in de lucht als ik ongesteld wordt, hoor. Kan me niet snel genoeg gaan.

2 likes

Wat zou je er zelf mee willen? Huisartsen zijn best makkelijk met ā€˜kom later maar terugā€™ maar als je je echt zorgen maakt/kinderwens hebt (misschien niet nu maar wel korte termijn) kan ik me voorstellen dat je misschien al eerder iets meer zekerheid wilt? Kan overigens ook gewoon best een tijdje duren na stoppen met de pil.

Wbt pcos: ik heb 0 klachten/symptomen maar kennelijk wel pcos (behalve uitblijvende menstruatie en bevestigd door echo).

Edit (Wil je niet iets aanpraten overigens!!! Eerste keer dat ik stopte met de pil duurde t ook gewoon wat langer. Toen idd gat in de lucht gesprongen en letterlijk gevierd haha. Soms duurt t allemaal gewoon even, hopen dat je snel ongesteld wordt!)

1 like

Ik ben vooral bang om te zeuren. Ik voel me eerlijk gezegd wel wat afgescheept en het liefst heb ik natuurlijk meer duidelijkheid (want 100% gerust stelt het me niet). Maar ik merk ook dat als ik denk aan andere vrouwen met een uitblijvende menstruatie, die al veel langer aan het ontpillen zijn, dat ik me dan schaam en schuldig voel.

Maar als een ander blij is, schaam of voel je je ook niet schuldig toch als jij blijer bent :wink: Zou vooral luisteren naar je eigen lichaam! Geef het ontpillen de tijd maar als je je er niet gerust bij voelt gewoon terug gaan. Ik heb me vorig jaar ook laten afschepen met kom over een paar maanden maar terug waardoor ik nu een half jaar verder ben en heb best wel spijt dat ik er toen niet ietsjes meer een punt van heb gemaakt omdat ik al die tijd eigenlijk wel aanvoelde dat iets niet klopte en me dat dagelijks bezig hield.

2 likes

Herkenbaar! Voel me nu een stuk minder vrouwelijk :sweat_smile:

Aan de andere kant is dat voor mij (tot nu toe) wel het enige grote minpunt, dus ben bang dat ik er mee moet gaan dealenā€¦

Hoe is dat bij jou?

Ja ik ook welā€¦ Terwijl ik keek vorige week de docu moordtieten en toen vond ik het zo erg dat ze haar vrouwelijkheid liet afhangen van haar borsten. Maar misschien heeft het tijd nodig om te accepteren.

Verder heb ik wel veel last van pukkeltjes op mijn bovenrug, achter in mijn nek en borst. Dat vind ik ook wel heel vervelend/storend. Zeker nu het mooier weer wordt merk ik dat ik mij hierdoor ook minder prettig voel in blotere kleding en met mijn haar omhoog. Wel ben ik blij dat mijn gezicht er goed uit blijft zien.

Maargoed ik ga niet terug aan de pil denk ik. Ik wacht nog even en anders ga ik met mijn huid naar een huidtherapeut.

1 like

Ik ben al twee dagen misselijk en heb nauwelijks eetlust, huil snel. Zit nu op dag 40 van mā€™n eerste cyclus sinds ik gestopt ben. Hoop dat het er dan toch aan zit te komen :pray:t3:

3 likes

Hier ook even een update :blush:
Ik ben deze week 3 maanden gestopt, en ik hoop dat ik het ergste achter de rug heb nu want het was niet altijd even makkelijk!

• Het fysieke deel:
    Helse buikpijnen gehad. Ik ben geen mietje maar ik kon niet eens lopen alleen maar kronkelen en kreunen van de pijn terwijl ik dubbelgevouwen in bed lag met de tranen over mijn wangen. Kotsmisselijk was ik ook steeds, vooral in de nacht en de ochtend en ik word maar niet ongesteld (dus meerdere zenuwslopende zwangerschapstesten achter de rug :sweat_smile:) Mijn vriend dwong me de huisarts te bellen en die verwees me gelijk door naar het ziekenhuis naar de Gynaecoloog&Co. Die hebben inwendige onderzoeken en testen gedaan maar ze hebben niets kunnen vinden :flushed: eierstokken, baarmoeder en darmen zagen er goed uit. ā€œDagboek bij gaan houden en over 6 maanden terugkomen als je nog niet ongesteld bent geweestā€ werd er gezegd.
    De buikpijn werd uiteindelijk wel minder maar toen begon de jeuk en de smerige witte brokken daar beneden. Verschillende soorten medicatie gehad (pillen, smeersels, capsules om in te brengen en een vies drankje waar ik kots en kotsmisselijk van werd) tegen vaginale schimmel. Wat gewoon niet hielp. En toen kreeg ik blaasontsteking. Daar een antibiotica kuur voor gehad en sindsdien zijn de klachten weg! Dus wat het nou geweest is? šŸ¤·
    Wat ik wel echt heerlijk vind is dat eigenlijk vanaf dag 1 dat ik ben gestopt ik geen hoofdpijn meer heb gehad. Ik had altijd last van chronische hoofdpijn. Al jaren. Elke dag hoofdpijn en meerdere keren per maand fikse migraine die minimaal 3 dagen aanhield. Ondanks de medicatie die ik er voor heb. Ik heb nog 2x migraine gehad, wat te linken was aan stress. Maar die zakte af binnen 2 uur na het nemen van mijn medicatie. Mijn spierspanningen zijn in het algemeen zo goed als verdwenen.
    Dat die dagelijkse hoofdpijn en vreselijke pijn in mijn schouder en nek weg is die ik zeker 10 jaar heb gehad is voor mij wel de grootste drijfveer geweest om niet weer naar de pil te grijpen na wekenlang giga koliek achtige buikpijn wat in een nanoseconde opkwam dus ik kon me er nooit op voorbereiden. En wat dan zoā€™n 2 dagen duurdeā€¦ Echt ellende. Maar ik ben nu zo blij dat ik heb door gezet! :smiley:
    Ik heb 2x 1 dag wat bloed verloren, precies op de dagen dat er voorspeld werd dat ik ongesteld zou worden (ik gebruik de Maya app) a.s. donderdag zou ik volgens de app weer aan de beurt zijn dus ik ben heel benieuwd!
    Het leek ook net of mijn gewrichten moesten ā€œafkickenā€ van de hormonen. Op sommige dagen voelde ik me 80 en ik heb nachtenlang wakker gelegen van de pijn in mijn knieĆ«n. En ik voelde me al doodmoe en energieloos!
    Helaas ben ik ook 6kg aangekomen sinds ik gestopt ben met de pil. Ik had juist gehoopt dat ik wat zou afvallen dus dat is wel een tegenvaller. Vooral de eerste maand had ik bizar veel jonger. Het was echt abnormaal. Ik moest echt de hele dag eten en werd bloedchagerijnig en ook echt gewoon heel slap als ik dat niet deed. Ik eet nu met enige dicipline over het algemeen gewoon weer 3 maaltijden per dag en gelukkig zijn de sportscholen weer open dus kan ik er aan gaan werken en ik hoop dus dat die kiloā€™s dan weer verdwijnen :see_no_evil:
    Vooral de laatste 3 weken zit ik in een stijgende lijn. Mijn huid die de eerste maand dat ik stopte best slecht werd is nu rustiger dan ooit!! :smiley: Ik had vanaf mijn pubertijd altijd puistjes in mijn gezicht en op mijn nek en rug (zelfs 8 jaar de Diane geslikt voor dat probleem tot dat die verboden werd) er is nu geen puistje meer te bekennen! :pray: Ik merk dat ik meer energie krijg en mijn lichaam steeds beter gaat aanvoelen en dat ik emotioneel stabieler word.
    En zo komen we bij het volgende deel van mijn verslag :crazy_face:

• Het emotionele deel:
    De mensen die mijn vorige verhaal hebben gelezen toen ik net ging stoppen met de pil (na jaaaaren twijfelen) weten dat ik heel bang was voor wie ik zou worden zonder anticonceptie. Ik heb vanaf mijn 15e tot mijn 38ste aan de anticonceptie gezeten en ben eigenlijk vanaf dat ik me kan herinneren depressief en heel vlak geweest met ook enorme opgefokte buien waarin ik heel gemeen was. Harteloos kreeg ik vaak te horen :flushed:
    De eerste 2 maanden waren emotioneel echt heel heftig. De eerste 2 weken dat ik gestopt was voelde ik me mega blij en positief. Ik kreeg regelmatig de slappe lach om werkelijk niets. Achteraf gezien tegen het hysterische aan. Ik denk dat dat misschien kwam omdat ik eindelijk na al die jaren twijfel de stap had genomen om te stoppen. Daarna donderde ik namelijk in een diep ravijn. In tegenstelling tot de vlakheid en de muur om me heen die ik had toen ik de pil slikte kwam ineens alles keihard bij me binnen. Ik voelde ineens geluk! En verdriet! Ik jankte om de debielste dingen. Hoe vaak mijn vriend wel niet heeft gehoord ā€œwaarom jank ik nu in godsnaam???!!!??ā€ Het is raar als je ineens moet huilen om een zielige reclame, of omdat iemand iets liefs doet, als je je hele leven al een soort blokkade hebt op je gevoel en tranen. Ik werd ineens mega onzeker (ook omdat ik zo aan kwam voel mezelf momenteel echt dik en lelijk) en bij die onzekerheid kwam dat nare monster wat ze ook wel jaloerzie noemen. Wat een verschrikkelijk iets is dat!! Ik ontwikkelde een soort van verlatingsangst en wilde eigenlijk niks meer. Ik ben altijd een heel sociaal persoon geweest maar ik wilde nu echt niemand om me heen hebben. Ik was zo blij met de corona regels! Dan had ik een goed excuus niet onder de mensen te hoeven komen.
    De afgelopen 3/4 weken merk ik dat ik mezelf een beetje leer kennen (hoe idioot het ook klinkt op je 38ste) en ik voel een zekere kalmte in me. Alle emoties voel ik nog steeds, maar ik kan ze plaatsten en ik voel me veel rustiger! Ik slik mijn ADHD medicatie niet meer en ben toch rustiger dan ooit!
    Lastig uit te leggen. Ik ben blij dat ik eindelijk echt iets voel! Want naast verdriet voel ik ook voor het eerst echt vreugde en liefde. Ik voel dingen echt in mijn hart en dat is nieuw voor mij. Al vind ik het ook eng want daardoor ben ik ook kwetsbaar.
    Ik slaap sinds ik gestopt ben met de pil ook veel beter. Ik ben zeker 22 jaar een zeer slechte slaper geweest ook daar had ik medicatie voor en dan sliep ik nog maar 3 uur per nacht. Met tussenpozenā€¦ ik moest ook altijd tussendoor eind middag/begin avond even slapen anders kwam ik de avond echt niet door. De eerste periode van het stoppen was ik hondsmoe en heb ik enorm veel geslapen. Nu ga ik naar bed, val gelijk in slaap en word 6-7uur later wakker! Ik heb geen middagslaapjes meer nodig en ik merk dat ik over het algemeen steeds meer energie krijg en zin om dingen te gaan doen. Zin om op te staan, zin in de dag! Iets wat ik eigenlijk niet ken. Of er moest wat heel extreem leuks op de planning staan. Over het algemeen had ik vroeger nergens echt zin inā€¦

Dat was mijn lange verhaal weer :see_no_evil::crazy_face: Ik hoop toch dat meiden dit lezen, vooral de meiden die twijfelen of ze moeten stoppen
en de meiden die de ontpilfase slecht doorkomen en weer willen beginnen.
Mijn raad is voor nu: STOP en HOU VOL!!
maar wie weet piep ik over 3 maanden wel weer heel anders!

7 likes

Oeh die eetlust/misselijk gevoel herken ik heeeel erg. Vandaag ook erge hoofdpijn. Ben benieuwd hoe het bij mij gaat verlopen. Ik heb tot nu toe alleen de ā€œstopweekā€ na het stoppen met de pil gehad dus wacht op mn eerste echte menstruatie.

2 likes

Wat fijn zoā€™n lekker uitgebreid verhaal met je ervaringen! Ik begin ook steeds meer te twijfelen (zit nu zoā€™n 15 jaar aan de pil) maar ergens wil ik het toch nog niet want ik zie er best wel tegenop en ben bang voor alle negatieve effecten (heb ook nog geen kinderwens)

2 likes

Ik ben 2 keer gestopt zonder kinderwens, en beide keren na 6 mnd weer aan de pil gegaan omdat ik het het niet waard vond waar ik doorheen ging. Ik ging lekkerder op de pil. Nu voor het eerst met kinderwens gestopt en nu heb ik wel de motivatie om erdoorheen te gaan.

2 likes

Ik ben nu bijna een maand gestopt en heb geen hoofdpijn meer gehad! Ofja 1x, maar dat was ergens anders door te verklaren. Verder gewoon niet

1 like

Ik weet niet of ik al wat ā€œhoorā€ te merken, maar ik ben nu bijna 2 maanden gestopt en bij mij is er echt niets veranderd. Het is natuurlijk wel fijn om niet iedere maand ongesteld te zijn, maar ik heb mijn eerste ongesteldheid gehad buiten een stopweek om en dat stelde ook niets voor. Ik denk dat ik er met pil nog meer last van had dan nu zonder.

3 likes

Ik lees toch weer even mee, ik had het topic weer even ontvolgt omdat ik er heel moedeloos van werd. Ik ga wel stoppen voor een kinderwens namelijkā€¦ Zolang voordat sommige weer hun cyclus hebben maakt me echt heel nerveus. :persevere:

1 like

Hoeft gelukkig echt niets te betekenen, na stoppen duurde het 3 maanden, toen 30 dagen en iets van 45, toen gestopt met condooms en meteen zwanger geworden. Ik was ook heel bang, maar het zei bij mij dus echt niets.

1 like