Stoppen met de pil

Bloeden is bij mij gelukkig minder geworden, eerste keer was heftig. Nu wel normaal.
Ik voel soms ook alsof een baby trapt, ga nu opletten wanneer, misschien is het mijn eisprong.

Libido is helaas nog niet heel erg teruggekomen. Hoop dat dat nog komt.

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat dit door de pil kwam aangezien je lichaam op die leeftijd sowieso aanzienlijk verandert.

1 like

Jezus christus zeg, als iedere week ongesteld het gevolg is van stoppen met de pil dan begin ik er wel weer mee hoor. In de laatste stopweek gewoon ongesteld geweest, vorige week niet begonnen met een nieuwe strip en sinds gisteren loop ik weer te bloeden. Wtf is dit

Ik ben ook gestopt met de pil na 15 jaar. Reden is een kinderwens. Merk wel verschil in stemming, energieniveau en mijn huid (is iets vetter en wat puistjes). Ik ben minder hyper en mijn stemming is minder vlak. Ben nog niet ongesteld geworden na 39 dagen. Ik lees dat dit normaal is. Maar merk dat ik zo erg pieker dat er iets niet in orde is. Ik heb bijvoorbeeld ook een beetje ondergewicht en dan zit ik dƔƔr weer over in (met gevolg dat ik vervolgens geen trek heb). Weet dat ik het van me af moet zetten en geduld moet hebben, maar maak mezelf helemaal gek. Iemand die dit herkent en tips heeft?

Sorry kan je niet geruststellen, want ben na 6 maanden nog steeds niet ongesteld. Binnen twee weken afspraak bij de gynaecoloog ter controle gepland.

Toen ik het na drie maanden aankaartte bij de huisarts zei die dat het normaal was dat het tot 6 maanden kon duren. Voorlopig nog zeker geen zorgen maken dus, eventueel af en toe testen om zeker te zijn dat je niet reeds zwanger bent.

Dankje voor je reactie, balen dat het bij jou zo lang duurt. Hopelijk komt het bij jou ook snel op gang. Ik probeer het maar even van me af te zetten. Stress werkt ook niet mee natuurlijk.

1 like

Volgens mij kan dat best prima normaal zijn. Mijn eerste cyclus zonder pil duurde uiteindelijk 80 dagen en nu een jaar na stoppen nog steeds geen normale cyclus, maar dat heeft mogelijk wel een andere oorzaak. Ik heb altijd gehoord dat je je lichaam 3 maanden tot een jaar de tijd moet geven om weer te ontpillen. Bij de een is dat gelijk eerste cyclus zo (en meteen zwanger), bij de ander duurt het langer. Tegelijkertijd: als je nu een kinderwens bent en gestopt bent om nu hopelijk snel zwanger te worden, dan zou je toch ook even langs de huisarts kunnen gaan als je je zorgen maakt? Zou je dan ook niet af laten schepen met ā€˜kom over een half jaar maar terugā€™, liever nu zekerheid dan een flinke tijd verder zijn (denk ik dan, haha).

Update 1 maand na het stoppen van de pil:

Positieve punten:

• mentale gezondheid is beter, minder last van angsten. Toename van ā€œlevenslustā€. Vage term, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet samenvatten haha.
  • Eerste menstruatiecyclus van 30 dagen, tot nu toe minder hevige krampen. Afgelopen periode wel vaker vage buikkrampen van korte duur.

Minpunten

• Borsten zijn kleiner geworden (:sob:)
  • Toename kleine puistjes rondom menstruatie (als het daar bij blijft ben ik tevreden)
  • Qua libido nihil verschil, wel vind ik babyā€™s ineens helemaal super. Terwijl ik altijd keihard riep dat ik nog totaaaal geen kinderwens hebā€¦

En het klinkt misschien raar, maar achteraf voelt het bijna alsof ik ā€œverslaafdā€ was aan de pil. Ik heb echt meer dan een jaar er over gedaan om te durven stoppen, er was altijd dat stemmetje die de minpunten van het eventuele stoppen benoemde. Een enorme drang naar de zekerheid die de pil gaf. Bijna direct na het stoppen had ik vrij weinig moeite met alle onzekerheid die bij het stoppen komt kijken, ik kan/kon me er zo overheen zetten. Voelt toch wel bizar, vraag me nu echt af waarom ik dit zĆ³ lang niet durfde.

@Stateofmind ik heb het niet besproken met de huisarts en ben ook niet van plan dat te doen. Dit omdat ik negatieve ervaringen heb rondom pilgebruik bij mijn huisarts. Mocht ik er problemen door ondervinden, dan natuurlijk wel!

5 likes

Dankje voor je reactie, toevallig heb ik volgende week dinsdag net een afspraak bij de huisarts. Mijn moeder zei dat er ook wel pilletjes zijn die het weer op gang brengen. Ben benieuwd, want wil ook niet teveel rommelen met hormonen enzo. Maar is denk ik wel goed voor mijn eigen gemoedstoestand om even te gaan.

Nieuwe update 2 maanden later:

• Hoofdpijn is gelukkig bijna helemaal verdwenen.
  • Huid is veel beter geworden. Alleen vlak voor menstruatie vaak wat minipuistjes.
  • Menstruaties zijn wat korter geworden. Ongeveer 6 dagen nu.

De rest is grotendeels hetzelfde gebleven. Wel heel erg een kinderwens nu, vooral rond ovulatie.

2 likes

Mijn vorige cycli waren 42, 30 en 33 dagen en nu zit ik al op dag 39ā€¦ Waar blijft het nouuuu

Same. 80-90-90-35 , dus ik vierde een feestje maar nu op 47 en nada. Wel al de hele week het gevoel dat mijn baarmoeder iets aan het bekokstoven is.

1 like

Ben ā€˜blijā€™ dat ik niet de enige ben! Ik was ook Ć©Ć©n dag megachagrijnig en omarmde mā€™n humeur toen helemaal, zo van: ha, eindelijk, pms! Maar nope. Een andere dag had ik ook kramp, maar dat waren achteraf gezien gewoon mā€™n darmen denk ik. :weary:

Bijzonder wel dat ik hier dus vaker lees dat er een kinderwens na het stoppen met de pil. Dat is iets wat ik bij het googelen ( :joy: ) helemaal niet tegenkwam.

Voor degene die dit ook hebben: zijn jullie ook gestopt om die reden? Ik niet namelijk, daarom vind ik het zo bijzonder :sweat_smile:

Ik ben wel gestopt met onder andere het idee ā€˜nou misschien zou ik binnen een paar jaar wel een kindje willen en dan is het vast goed om te ontpillenā€™. Maar toen was de kinderwens dus binnen een paar maanden opeens heel heftig haha.

2 likes

Ik ben niet met de pil gestopt om meteen aan de kinderwens te werken. Ja die was er al op dat moment al maar voor ooooit. Ik ben gestopt omdat ik een stabiele relatie had (woonden al samen), had geen zin meer om elke dag hormonen te slikken en in goed overleg zijn we toen voor andere anticonceptie gegaan (in ons geval: condooms en Daysy). Als ik het risico hoger op zwanger worden niet had willen nemen, was ik niet gestopt met de pil.

1 like

OkĆ© eerste positieve punt dat me echt opvalt: ik houd veeeel minder vocht vast sinds ik gestopt ben. Merk het niet eens perse in gewicht, maar wel in hoe ik eruitzie. Gister veel en vet gegeten, als ik dat eerder deed zag ik dat twee dagen later nog aan mā€™n lichaam. Nu niks aan de hand!

3 likes

Ik ben ook niet om een kinderwens gestopt en was dus altijd heel fel in het niet te willen. Het voelt als een identiteiscrisis :joy: Ben benieuwd of het een fase is of echt zo blijft!

1 like

Ik ben nu drie maanden gestopt en ik merkte deze week op dat mijn borsten echt een stuk kleiner zijn. En ik zit daar best wel meeā€¦ ik had al niet echt grote borsten.

Wel had ik met de pil vaak last van gevoelige/pijnlijke borsten en dat is helemaal weg

Haha ik ben nog niet eens superlang gestopt maar heb echt die drang dat ik nu een kind wil. Heb niet eens een vriend

1 like