Update 1 maand na het stoppen van de pil:
Positieve punten:
- mentale gezondheid is beter, minder last van angsten. Toename van ālevenslustā. Vage term, maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet samenvatten haha.
- Eerste menstruatiecyclus van 30 dagen, tot nu toe minder hevige krampen. Afgelopen periode wel vaker vage buikkrampen van korte duur.
Minpunten
- Borsten zijn kleiner geworden ()
- Toename kleine puistjes rondom menstruatie (als het daar bij blijft ben ik tevreden)
- Qua libido nihil verschil, wel vind ik babyās ineens helemaal super. Terwijl ik altijd keihard riep dat ik nog totaaaal geen kinderwens hebā¦
En het klinkt misschien raar, maar achteraf voelt het bijna alsof ik āverslaafdā was aan de pil. Ik heb echt meer dan een jaar er over gedaan om te durven stoppen, er was altijd dat stemmetje die de minpunten van het eventuele stoppen benoemde. Een enorme drang naar de zekerheid die de pil gaf. Bijna direct na het stoppen had ik vrij weinig moeite met alle onzekerheid die bij het stoppen komt kijken, ik kan/kon me er zo overheen zetten. Voelt toch wel bizar, vraag me nu echt af waarom ik dit zĆ³ lang niet durfde.
@Stateofmind ik heb het niet besproken met de huisarts en ben ook niet van plan dat te doen. Dit omdat ik negatieve ervaringen heb rondom pilgebruik bij mijn huisarts. Mocht ik er problemen door ondervinden, dan natuurlijk wel!