Stoppen met de pil

Hoe is het gegaan? Weet je al wat meer?

Ik zit op dag 75 na einde laatste stopweek en nog steeds niks. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt.

Ik zit nu op dag 32 na de eerste dag van de laatste ‘menstruatie’ na stoppen met pil. Dacht dat ik wat krampjes voelde gister maar blijkbaar nog niet. Ik ben benieuwd!

Merkte al wel dat ik na 3 weken stoppen veel minder nachtelijk ging zweten, dat is in ieder geval een chill. Verder merk ik er nog niet zo veel van.

Oehh spannend. Ik ben ook gestopt want heb nu spiraal. Ik merkte wel dat ik direct weer 6 puisten op mn kin had en ongesteld zijn was echt niet leuk. Maar ik voelde me verder zooooo lekker. Voelde me echt kei energiek en vrolijk. Ben benieuwd hoe het bij jou gaat!

1 like

Ik ben nu drie maanden gestopt ongeveer. Merk vooral dat ik met pil toch wat stabieler was qua emoties. Nu echt meer last van depri zijn rond mijn ongesteldheid en vlak erna super positief :rofl:
Maar goed, ik ben me er bewust van, dus geen grote levens beslissingen maken vlak voordat ik ongesteld word haha

Verder een cyclus van 24/25 dagen ongeveer. Best wel regelmatig. Kan mijn eisprong voelen (echt paar dagen krampen vlak ervoor), en geen buikpijn meer tijdens de ongesteldheid :partying_face:

@M0nan, hier ook iedere keer voordat ik ongesteld moet worden een onderhuidse puist. Dat is wel echt irritant…

Maar goed, mag eigenlijk niet klagen vind ik! Al ga ik dadelijk rond de zomer wel weer aan de pil. Toch makkelijker om het af en toe wel te kunnen regelen…

Ik ben net een maandje gestopt en na 27/28 dagen ongesteld geworden. Reden is een kinderwens maar ook gewoon benieuwd naar hoe mijn cyclus eigenlijk is, ben 11 jaar bijna onafgebroken aan de pil geweest. Merk dat ik wat meer buikpijn heb en echt veel meer bloed verlies dan tijdens de onttrekkingsbloedingen met de pil. Verder ook wel veel emotioneler, terwijl ik eerst altijd redelijk ‘stabiel’ was. Gek wat zo’n pil met je doet he.

Ik ben nu ruim een jaar gestopt. Het is niet zo dat mijn leven er per se veel beter van geworden is.

Voordelen gestopt zijn:

• minder risico op trombose
  • geen doorbraakbloedingen meer (dat was de reden dat ik stopte)
  • minder kans op beroerte en borstkanker

Nadelen gestopt zijn:

• Meer invloed van hormonen, meer emoties
  • Vaker acne, had ik voorheen nooit
  • onverwachts ongesteld zijn en het niet kunnen plannen
  • vaker migraine

Ik heb er dus eigenlijk meer last van in het dagelijks leven dan dat ik er plezier van heb, maar op de lange termijn is het beter voor mijn gezondheid, daarom begin ik niet meer aan.
Maar ik baal er eigenlijk bestwel van. Zonder die gezondheidsrisico’s was ik allang weer begonnen.

1 like

Wow wat een lijst. Ben je niet in twijfel om iets anders te gebruiken? Ik had ook keeeeeeei veel doorbraakbloedingen, echt werd er zo gek van. Nu 2 dagen een spiraal en ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken. Vrees er stiekem wel voor dat ik straks aan een stuk ongesteld ben, maar wie weet. Migraine vind ik trouwens wel opvallend dat je dat nu meer hebt dan voorheen.

Ik vind het ook raar van de migraine inderdaad.

Ik heb al eens een mirenaspiraal gehad, maar ik kreeg daar enorme acne en onderhuidse ontstekingen van. Eerst op mijn rug, waardoor ik niet eens meer op mijn rug kon liggen, later ging het naar mijn borst, nek en gezicht. Na 8 maanden vond ik het wel welletjes en heb ik hem eruit laten halen.
Hopelijk bevalt hij jou beter.

Ik zou wel iets willen hebben, vooral het controleren van mijn menstruatie zou ik al héél fijn vinden, het liefst dat ik het ook kan overslaan. Maar dat bestaat helaas gewoon niet, zonder dat daar weer allemaal gezondheidsrisico’s aan vast zitten.
Ik zal het maar moeten accepteren, maar ik haat het echt intens. :unamused:

Ohhhh pfff wat een drama zeg, wist helemaal niet dat dat kon gebeuren. Groot gelijk dat je hem eruit hebt laten halen. En indd, alles heeft risico’s. Ik wilde écht geen spiraal, maar de dokter gaf me naast de pil niet echt andere adviezen. Pil werkte bij mij voor geen meter maar had echt geen vertrouwen in spiraal. Toch maar gedaan want een prikpil, of staafje heeft ook zo weer zn dingen. Ben benieuwd hoe het zal gaan met die spiraal. Misschien voor jou fijn om (als je dat nog niet hebt gedaan en het graag wil) met je huisarts te spreken of eventueel een gynaecoloog om wat te bekijken…

Ik hoop echt dat jij er geen klachten van hebt en dat het voor jou gewoon een goede oplossing is!

Ik heb de afgelopen jaren echt al veel pillen gehad, en ook de pleister en de nuvaring. Overal heb ik gedoe mee gehad.
De marvelonpil beviel uiteindelijk wel goed, eerst kon ik hem zonder problemen een half jaar achter elkaar door slikken , maar die periode werd steeds korter, totdat ik gewoon elke maand een stopweek moest doen en dan alsnog doorbraakbloedingen had.
Daardoor viel het nut van de pil eigenijk weg voor mij.
Mijn man is gesteriliseerd, dus daarom kon ik net zo goed stoppen.

Van wat er nu op de markt is weet ik dat er niks geschikts bij zit. Inplanon en prikpil lees ik ook veel te veel slechte dingen over.
Hopelijk komen er nog andere middelen op de markt ooit, puur gericht op de reguleren van menstruatie, dat zou echt top zijn.

1 like

Pfff wat een gezeik van die doorbraakbloedingen én herkenbaar. Eerst in week 2 een doorbraakbloeding en dan daarna gewoon weer ongesteld. Vreselijk. Gelukkig (of naja dat denk ik) is het geen probleem voor je qua anticonceptie. Hoop dat je nog iets fijns kan vinden :smiling_face_with_three_hearts: (en dat er indd meer op de markt komt dan wat er nu is)

1 like

Ik heb deze week een echo gehad, daarop waren teveel blaasjes te zien op beide eierstokken. Maar moet nog langs de huisarts om net te bespreken. De echo werd niet gedaan door de gynaecoloog, dus moet het officiële verslag/uitslag nog krijgen. De echomevrouw zag wel sterke tekenen van pcos :worried: Zit ondertussen bijna op dag 100 van deze cyclus

He, dat is naar :(. Hoop dat je snel duidelijkheid krijgt.

Ik ben sinds bijna 3 maanden gestopt met de pil. De eerste keer werd ik na 32 dagen ongesteld, daarna 26 dagen. Ben benieuwd hoe lang de volgende cyclus is.

Ik vind het wel opvallend dat in de posts boven mij ook word benoemd dat je het gevoel hebt dat je emotioneel minder stabiel bent. Dat heb ik namelijk ook heel erg. Ik ben over het algemeen somberder geworden, maar ben heel snel boos of verdrietig. Ik dacht dat het een coronadip was maar misschien heeft het toch met het stoppen met de pil te maken.

Ik ben nu bijna een jaar gestopt, ben heel regelmatig eigenlijk, cyclus is 27 tot 30 dagen. Ben maar 3 dagen ongesteld nu, met pil was het 5-6, dus dat is heel fijn! Had wel een tijd heel veel haaruitval, maar nu is het weer naar normaal niveau. Verder merk ik er eigenlijk niet zoveel van.
Alleen toen ik stopte was ik (al heel lang) single, maar nu heb ik weer een relatie, dus ik wil eigenlijk toch weer (hormonale) anticonceptie, zodat we niet meer met condooms hoeven te hannesen. Ik heb over een paar weken een afspraak bij de gyn (is hier jaarlijks), wil dan met haar overleggen, maar neig naar spiraaltje.

1 like

Ik ben nu bijna 5 maanden gestopt, en tot nu toe een redelijk regelmatige cyclus en ook maar heel kort ongesteld.

Ik merk ook die mood swings, maar vind het wel fijn eigenlijk! Ik snap nu die hormonen beter. Aan het begin van mijn cyclus zit ik zo vol energie en kan ik echt de wereld aan, echt heel fijn. Ik heb wel wat last van pms, maar ik kan er nu rekening mee houden.

Ik raad echt het boek de cyclus strategie aan, daar heb ik zoveel inzichten uit gehaald!

Toen ik voor de eerste keer stopte had ik echt cycli(?) van 60 of 70 dagen. Je hoeft je niet per se zorgen te maken hoor, als ongesteldheid de eerste tijd lang op zich laat wachten. Maar als je je wel zorgen maakt moet je gewoon naar de huisarts gaan hoor. Beter een keer te veel dan te weinig. Je kan ook best aandringen als je merkt dat het niet serieus genomen wordt. Sommige artsen doen alsof je cyclus alleen belangrijk is als je kinderen wil maar dat vind ik eerlijk gezegd wel een beetje ouderwets en vrouwonvriendelijk.

Ik ben een maand geleden gestopt met de pil in verband met een kinderwens. Donderdag ongesteld geworden, maar het is nu alweer voorbij… Heel raar :sweat_smile: ben heel benieuwd hoe dit verder gaat! Verder merk ik tot nu toe nog niets…

Zijn er ook meiden die gestopt zijn met de pil en verschil merken qua moeheid?

Ik was de eerste keer ook maar 3 dagen ongesteld. Werd toen in een ander topic gerust gesteld dat er meer meiden zijn die kort ongesteld zijn.

1 like