Stoppen met de pil

Ik weet niet of je fitmetiris volgt op instagram, maar zij is bezig met het schrijven van een acne ebook. Zij heeft soms hele goede tips tegen acne!

Misschien een domme vraag, maar is er ook onderzoek gedaan naar de invloed van al die hormonen op je geestelijke gesteldheid als je altijd doorslikt vs als je altijd braaf een stopweek in last?/heeft iemand van jullie zich daar weleens in verdiept?

Ik slik nu altijd door ivm zware menstruatie, maar zit wel te denken aan stoppen ivm gemoedstoestand. Maar als stopweek al zou helpen kan ik dat eerst overwegenā€¦

Sorry dat ik nu pas reageer!
Ik ben inderdaad in november weer begonnen maar na drie maanden weer gestopt omdat ik enorm depressief werd. Ik weet niet of dat (alleen) aan de pil lag, maar ik ben toch maar gestopt. Vooral omdat mijn vriend zich ook gaat laten steriliseren!

Positieve veranderingen die ik merkte toen ik weer aan de pil ging:

• Mijn huid knapte wel op. Ik heb nooit echt acne gehad hoor, maar toen ik stopte had ik vooral rondom mijn menstruatie wel wat puistjes. Tijdens de pil niet. Inmiddels ben ik dus weer gestopt en zie ik in dat ik me nogal aanstelde op dit punt, het stelt bij mij echt niet veel voor eigenlijk.
  • ā€¦ dat is het eigenlijk wel, geloof ik? Ja, en dat ik mijn menstruatie kon regelen en geen condooms hoefde te gebruiken was natuurlijk ook wel chill.

Nu ik weer ben gestopt merk ik echter enorm veel verschil!

• Ik ben best wel een gevoelig persoon maar tijdens de pil was dat een stuk minder. Ik merk nu dat ik (in bepaalde fases van mijn cyclus denk ik?) echt veel sneller geraakt kan worden door dingen. Vooral positief eigenlijk, bijvoorbeeld door kunst en muziek en zo. Heel apart vind ik dat!
  • Ik ben wel een beetje aangekomen maar dat kan ook heel goed aan andere dingen liggen :upside_down_face:
  • Ik voel me niet meer depressief, maar ook daarvan is lastig te zeggen of het aan de pil lag.
  • Ik heb niet per se meer libido gekregen maar ik merk wel dat toen ik de pil slikte, mijn hoofd en lichaam niet samen leken te werken. Dus dat ik zeg maar mentaal wel opgewonden raakte, maar lichamelijk niet. Dat is nu wel zo en het is echt amazing, seks is ook leuker zo :blush:

Ik las trouwens dat huisartsen meer aandacht gaan besteden aan de psychologische effecten: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/meer-aandacht-voor-psychologische-bijwerkingen-van-pil-door-huisartsen

1 like

Dankje voor je reactie! Inderdaad goed dat huisartsen er meer aandacht aan gaan besteden. Het lijkt me ook lastig om vast te stellen wat er precies door de pil komt en wat niet. Ik denk dat er best vaak/snel verband wordt gelegd dat iets (aankomen, down voelen) door de pil komt, maar ik vraag me ook wel af of dat altijd zo is.

Ik ben nu dus ongeveer een half jaar gestopt, en ik merk geen veranderingen in stemming en libido. Ik was onlangs wel echt down voor een paar weken, maar ja, wie niet tijdens deze coronatijd.

Voor mij zou het dus alleen voor de acne zijn en het onder controle hebben van mijn menstruatie (en 2-3 maanden kunnen doorslikken, dus nog maar de helft aantal menstruaties, ook een groot pluspunt voor mij).
Als ik dan lees dat bij @Smooth_operator de acne verdween en het goed is uitgepakt denk ik gelijk yes, ik begin ook weer.
Maar elk lichaam reageert ook weer anders natuurlijk, en ik heb ook een beetje de druk van mijn man om van de pil af te blijven. Niet dat het van hem moet ofzo, maar hij vindt dat ik het gewoon echt even een jaar zou moeten aankijken.
Hij heeft me ook aangeraden om vlak voordat ik stopte nog een nieuwe voorraad van de pil te bestellen, zodat ik meteen weer kan beginnen als ik dat echt wil. Dus het is natuurlijk echt mijn keuze.

Dus ja lastig, ik heb er zelf geen vertrouwen in dat mijn huid beter gaat worden, omdat ik ook al eens een spiraaltje heb gehad voor ongeveer 9 maanden, en ik die dus eruit heb laten halen omdat het alleen maar erger werd met de acne, mijn gezicht zat onder en ik kon niet meer op mijn rug liggen door de pijn van die enorme onderhuidse ontstekingen. Toen heb ik weer de pil gepakt en het verdween als sneeuw voor de zon.

Aan de andere kant vind ik het raar dat ik dus blijkbaar van mezelf (zonder extra ingenomen hormonen) een persoon ben met acne, aangezien in mijn familie niemand dat heeft. Misschien is mijn hormoonspiegel blijvend veranderd doordat ik jong aan de pil ben begonnen? Geen idee.

Ik denk dat ik weer ga beginnen zodra ik meer dan 1 puist in mijn gezicht heb, ik verwacht dat dat niet lang meer duurt. :pensive:

1 like

Dankje, ik ga er naar kijken!

Ik heb het idee dat ik mijn eisprong momenteel voel, maar ik weet het niet zeker. Ik heb vanaf vanmorgen stekende pijn links onderin. Ik ben vorige week gestopt met de pil na 14 jaar gebruik. Ik had de 13e ongesteld moeten worden, is niet gebeurd (reden waarom ik ben gestopt met de pil). Maar zou het kunnen dat dit dan mijn eisprong al is?

Ik heb de knoop doorgehakt en ga stoppen met de pil nadat ik deze strip heb opgemaakt. Heel spannend welā€¦ Ik heb dit hele topic nog eens doorgelezen en lees veel wisselende verhalen, maargoed toch maar proberen. Kan altijd weer met de pil beginnen. Ik las ook over de Flo app, die ga ik ook maar eens installeren.

1 like

Zo voelt het bij mij wel! Een stekende en soms beetje zeurende pijn, heel duidelijk links of rechts, duurt meestal een paar uur. Maar verder geen idee of het logisch is qua uitblijvende menstruatieā€¦

1 like

Mijn lichaam is echt een beetje in de war. Ben dit keer maar 2 dagen ongesteld geweest en de afgelopen twee keer waren dat ong. 6 dagen. Wel gigantische steken in mijn baarmoeder??

Ik vind de app van clue fijner! Maar dat is ook persoonlijk

2 likes

Oh dan ga ik beiden gewoon eens proberen! Bedankt voor de tip. Morgen slik ik de laatste pil dus heb de app tot nu toe nog niet gebruikt. Ben benieuwd!

Ik ben nu 2,5 week gestopt en het grootste verschil dat ik tot nu toe merk is dat ik geen geen hongergevoel meer heb. Tijdens de pil had ik 24u per dag trek in eten.

4 likes

Ik moest eind maart de prikpil halen maar ik heb afgebeld, omdat ik wilde kijken of dat dingen veranderd. Ik ben van mijn 12e tot mijn 31e aan de slikpil geweest en overgestapt op de prikpil. Voor mij voelde het alsof ik niet weet wie ik eigenlijk ben zonder die hormonen (als volwassene). Ik heb nu sinds de afgelopen week het gevoel dat ik het begin te merken, ik ben veel minder fel en ā€œopgefoktā€ in bepaalde situaties waar ik anders uit mā€™n plaat zou gaan. Dat is natuurlijk een stuk prettiger voor de mensen om me heen maar ook voor mezelf.
De condooms zijn minder fijn maar het is het waard.
Ik hoop eigenlijk nog op meer "wonderen"dat ik minder suf en lusteloos zal zijn maar ja ik heb geen idee of dat ook door de pil kan komen of dat ik gewoon lui ben :sweat_smile:

Zit er over na te denken om toch maar weer te stoppen met de pil. Heb op dit moment geen partner. Ben nu een half jaartje weer aan de pil. Conclusie weer veel migraine/hoofdpijn en pijnstillers.
Ben 2 jaar geleden ook gestopt (wegens kinderwens en zwangerschap)
Toen nooit meer hoofdpijn.

Nu zij de huisarts slik maar continu door. Maar dit is helaas dus niet de oplossing.
Bah nu weet ik niet wat ik wil. Ben 29 en hoop echt in de toekomst iemand te vinden en nog eens zwanger te raken.
Spiraal is een optie maar ik twijfel zo.

Ik ben nu 2 weken gestopt met de pil na 14 jaar slikken. Ik word gek van de buikpijn :sob:. Heeft iemand hier ook last van gehad en hoe lang duurde het?

Zou dit niet je eisprong kunnen zijn of heb je het al 2 weken lang? Hoop dat het snel overgaat en het alleen ā€˜ontpillenā€™ is! De eerste maand had ik zoveel hoofdpijn en dat is de tweede cyclus weggegaan, dus hopelijk bij jou de buikpijn ook!

Kan dat zo snel gaan? Ik heb er nu zo een 4 dagen last van. Ben echt een noob als het gaat om mijn cyclus en wat je kan voelen etc, omdat ik al zolang de pil geslikt heb. Hoop maar dat het idd snel overgaat. Fijn dat je hoofdpijn weggegaan is

1 like

Mijn eerste cyclus nadat ik was gestopt met de pil was echt perfect: ik kreeg buikpijn rondom de eisprong en 2 weken later werd ik netjes ongesteld, dus het zou best kunnen dat jij ook nu heel accuraat bent ā€˜volgens de regelsā€™. Daarna werd het een grote chaos :sweat_smile:. 7 dagen ongesteld, 2 dagen ongesteld, een cyclus van 43 dagen, 25 dagen etc., geen touw aan vast te knopen.

1 like

Ik ben gestopt met de pil. Helaas het werkt niet ik blijf migraine houden door dat stomme ding. Het is het niet waard. Helaas :sob:

Twee maanden geleden gestopt met de pil. Ik zag er geen voordelen meer in, aangezien ik geen relatie heb en ik steeds als ik de pil doorslikte na een paar dagen doorbraakbloedingen kreeg. Moest van mezelf drie maanden aankijken of het me zou bevallen en dan beslissing maken, maar tot op heden nog niet ongesteld geworden, dus kan er nog maar weinig over zeggen. Voel verder denk ook niet super veel verschil, maar tis wel fijn dat je er niet meer aan hoeft te denken.