Stoppen met de pil

Blij dat het je allemaal is meegevallen!

Ben sinds woensdag gestopt met de pil en ik heb sindsdien elke dag hoofdpijn gehad, uuugh. Heel irritant. Heb dat anders bijna nooit. Meerdere hier die hetzelfde hadden?

Ik heb besloten dat ik ook ga stoppen met de pil. Althans, voor een tijdje. Ik heb dit ook besproken met mijn vriend, maar we gebruiken altijd condooms dus zo’n probleem is het opzich niet. Mijn libido is echt onder 0 en ik wil mijn lichaam gewoon eens de kans geven om op een natuurlijke manier zich te ontwikkelen. Alleen wilt hij wel dat ik eens nadenk over een ander middel dan de pil. Ik vind dat niet echt nodig, maar ik kan altijd eens horen bij de huisarts.
Zijn er eigenlijk andere anticonceptiemiddelen zonder hormonen behalve een koperspiraal?

Ik ben 8 jaar aan de pil geweest, toen ben ik overgegaan naar een Nexplanon en het eerste jaar was dat echt fantastisch en was ik helemaal niet ongesteld - en toen in het tweede jaar kreeg ik heel veel bloedingen en ben ik uiteindelijk 2 maanden ongesteld geweest, tot ik hem eruit heb laten halen (wat ook nog een hel was, doe ik echt nooit meer). Nu meteen 3 regelmatige cycli gehad, wat ik echt zo knap vind van mijn lichaam na 10 jaar gereguleerd te zijn met hormonen. Ik kan gewoon op het uur voorspellen dat ik ongesteld word (met hulp van Clue).

Het enige probleem is dat ik echt veel last heb van migraines en buikkrampen. Ik wil het sowieso nog even aankijken (wil het liefst minimaal een jaar zonder proberen) maar ik hoop echt dat dat minder wordt, want ik kan me niet elke maand op werk ziek gaan melden omdat ik zo ziek ben. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ben nu trouwens het boek Period Power aan het lezen, heel interessant! De vertaalde versie heet volgens mij de Cyclusstrategie.

Ik heb nu een regelmatige cyclus van 26 dagen. Lichtere en mindere heftige menstruatie van ongeveer 4 dagen en minder krampen (dan met de pil).
Ik heb wel al drie cyclussen lang elke maand twee dikke cysten op mijn kin, die ook littekens achterlaten.

Ik volg nu twee weken mijn eigen cyclus zonder de pil en ik vind een aantal dingen nu al verrassend. Ik heb tot nu toe elke dag hoofdpijn gehad, hiervoor nooit. En gisteren kreeg ik last van mijn baarmoeder, een soort spierpijn, dus ik dacht dat het vast mijn eisprong was. Gisteren ging ik naar het toilet en toen kwam er echt een gigantische slijmprop (kleurloos) uit. Na wat googlen schijnt dat dus cervixslijm te zijn en dat is inderdaad rond je eisprong. Heb zoiets nog nooit gehad haha. Was echt in shock, was echt 2 bij 1 cm.

Ik vind seks met condooms eigenlijk ook helemaal niet erg. Ik had verwacht dat ik het heel irritant zou vinden, maar ik vind het vergelijkbaar met de seks zonder condoom. Ben vooral benieuwd naar mijn menstruatie. Voordat ik aan de pil ging was ik echt 7/8 dagen ongesteld, dus ik hoop dat dat nu niet het geval is

Ik haaat die pregnancy scares nu al. Dit is de tweede keer dat ik nu ongesteld moet worden en vorige keer was mn cyclus 35 dagen en zit nu al op 38 en er gebeurt niks. Ik heb wel al dagen het gevoel dat ik ongesteld moet worden, omdat ik de krampen herken.

Drie weken geleden gestopt met m’n pil, nog steeds niet ongesteld :tired_face: vorige keer dat ik stopte was ik direct weer ongesteld, toen wou ik dat niet eens perse maar nu wel ivm kinderwens! Doe m’n best om er niet te veel mee bezig te zijn maar dat is best lastig, hoelang duurde het bij jullie dat je weer ongesteld werd?

Dit verschilt heel erg bij iedereen, volgens mij is 3/4 weken in ieder geval heel erg normaal hoor! Zou me nog niet al te veel zorgen maken, denk dat het binnen nu en een paar weekjes wel zal komen.

Als dat niet zo is en je maakt je zorgen kan je misschien altijd eens de huisarts bellen, maar ik gok dat zij ook zeggen dat je het gewoon nog eventjes moet afwachten.

Ik heb hier op het forum in ieder geval vaak gelezen dat het een maand duurde of 2/3 maanden en soms nog langer. Ik zou je lichaam nog even de tijd geven om weer ‘normaal’ op gang te komen :slightly_smiling_face:

Ik zou ook binnenkort willen stoppen met de pil. Maar zonder pil heb ik echt extreme buik en rugpijn en flauwvallen tijdens menstruatie. Ik slik de pil al sinds mijn 13e vanwege die pijn. Ik ben tussentijds Ă©Ă©n keer gestopt maar toen op mijn werk flauwgevallen, ik was echt een hoopje ellende dus meteen weer begonnen. Maar ik moet toch een keer stoppen vanwege kinderwens
 Iemand die dit herkent? Zijn jullie ineens gestopt of na overleg met de huisarts?

@NoyraSoturi @Smooth_operator Ik las dat jullie een tijd geleden weer terug aan de pil zijn gegaan/ wilden gaan oa vanwege de acne. Hebben jullie dat gedaan en hoe bevalt dat? Is je huid weer opgeknapt?

Ik heb altijd een gladde huid gehad, nu 5 maanden gestopt en mijn rug zit onder de puisten en nu ook steeds vaker in mijn nek en decolleté. ik ben bang dat het steeds verder omhoog in mijn gezicht komt. Verder super vette huid en hoofdhuid, aangekomen, en geen positieve ervaringen.

Of zijn er anderen met positieve ervaringen na weer te zijn begonnen aan de pil?

Ik vind het wel vervelend om mijn hormonen weer overhoop te gooien.
Mijn man heeft zich laten steriliseren, zodat ik dus kon stoppen met de pil, dus wel lullig als ik nu weer begin. Ook al heb ik aangegeven dat ik weer zou beginnen als ik puisten zou krijgen. :expressionless:

Ik heb meer dan 1.5 jaar de pil niet geslikt. Ik hoopte dat op den duur de acne wel zou verdwijnen, maar dat gebeurde niet. Ongeveer half jaar terug weer begonnen en de acne verdween heel rap. Huid heeft wel even moeten herstellen. Verder merk ik geen andere verschillen. Haar is gezond, heb niet per se meer of minder hoofdpijn. Ik merk er dus vrij weinig van verder en ben blij dat ik het gedaan heb.

1 like

Ik was rond die leeftijd ook extreem ongesteld en heb nu nergens last van! Was er ook heel bang voor toen ik stopte met de pil, maar het is me alles meegevallen. Je kunt het gewoon proberen, het een paar maanden aankijken en als het weer zo extreem is langs de ha gaan?

1 like

Ik ben na 19 jaar pil gebruik gestopt ivm kinderwens en mijn menstruatie was echt veel minder heftig dan toen ik op mijn 12e begon. Zelfs minder heftig dan mijn menstruatie tijdens de pil. Dus het kan ook goed gaan. Gewoon proberen zou ik zeggen.

1 like

Ik ben nu officieel twee a drie weken van de pil af, en de grootste veranderingen zjn toch wel dat ik gewoon rustig ben nu. Ik ben niet meer continu opgefokt en boos om dingen, en mijn emotionele gemoedstoestand is heerlijk stabiel. Voorheen konden echt de kleinste dingen mijn dag verpesten, en dat heb ik nu totaal niet meer. Verder ben ik de hele dag zooo ontzettend opgewonden. Ik heb het al eerder op het forum gezegd, maar ik vind het echt shocking :joy: Ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn. Sowieso weet mijn vriend niet wat hem overkomt, want de afgelopen drie dagen heb ik hem praktisch besprongen terwijl ik op de pil echt maaaanden zonder seks kon. Het is wel heel fijn want het voelt echt een beetje ‘honeymoon period’ achtig omdat we zo ontzettend lang echt nauwelijks en doodsaaie seks hebben gehad door het totale gebrek aan een libido van mijn kant. Als ik een knappe man zag bijvoorbeeld, dan dacht ik er niet eens aan. Ik kon het wel waarderen vanuit een esthetisch aspect, maar verder voelde ik er niet echt wat bij, maar nu heb ik serieus het afgelopen uur gespendeerd met het kijken van filmpjes met knappe acteurs etc. en het googelen van knappe mannen echt wtf man :joy: Ik voel me echt zo’n pervert hahahaha ik moet er ook gewoon om lachen.

Ondanks dat dat wel een beetje heftig is heb ik er totaal geen spijt van en ik ga ook niet meer terug denk ik. Het enige wat niet is gebeurd, is dat ik niet ben afgevallen (dat was eigenlijk de bijwerking waar ik het meest op hoopte, maar helaas). Ik ben bang dat als ik slanker wil zijn er dan toch echt werk in moet steken helaas :joy:

6 likes

Ik ben 2 jaar geleden een jaar gestopt met de pil, had toen een koperspiraal genomen en ik kreeg ook mega veel puisten die ik daarvoor nooit gehad had, en ik was 3 maanden achter elkaar ongesteld. Nu ben ik weer een jaar aan de pil en merkte dat m’n huid weer steeds beter werd, nu heb ik zelden nog een puistje.
Ben wel bang voor het moment dat ik weer ga stoppen ivm kinderen nu!

1 like

Ik zit er ook weer over na te denken om te stoppen. Ben ongeveer 2 jaar geleden, 6 maanden gestopt. Toen weer begonnen, omdat ik voor mijn doen echt heel veel puistjes kreeg, en echt super veel af viel. Ik voelde me toen zo lelijk, dat ik weer begonnen ben- heb al ondergewicht, en was echt net een skelet met puistjes dus. Maar wil eigenlijk wel gewoon echt van die rotzooi af. Ben me nu dus aan het inlezen hoe je ‘‘smooth’’ mogelijk van de pil af kan komen, en kom het een en ander tegen over voorbereiding qua voeding/supplementen etc. Heeft iemand hier daar ervaring mee?

Ik ben nu voor de derde keer ongesteld sinds ik ben gestopt na meer dan twintig jaar de pil slikken en ik ben echt verbaasd hoe regelmatig ik meteen ben. Heb toen ik stopte meteen clue gedownload, en mijn eerste cyclus was precies 28 dagen, de tweede 30 en nu weer 28. Verder merk ik er ook weinig van, behalve dat ik wat sneller geĂŻrriteerd/labieler ben de dagen voor mijn menstruatie dan toen ik de pil nog nam. En mijn huid is wat onrustig, maar ik eet ook niet echt gezond sinds de hele lockdown, dus ik hoop dat het eerder daar aan ligt en weer voorbij gaat als ik weer gezonder ga eten :crossed_fingers:t3:

Twee jaar geleden heb ik ook geprobeerd om te stoppen met de pil en de nadelen (zware acne) te ondervangen met gezond eten en later ook DIM supplementen. Bij mij is het zo dat na 3 maanden de acne vol terug komt. Waarschijnlijk is mijn eigen hormoonbalans gewoon niet goed. Heb helaas nog geen werkende supplementen geprobeerd/gevonden. Daarnaast vind ik het ook een beetje eng om ‘aanpassingen’ te doen aan je hormoonspiegel zonder medische diagnose
 Ik heb ook echt alle beschikbare anticonceptiepillen geprobeerd op de diane na. Ben 4 keer gestopt en weer begonnen. Mijn dilemma is vooral de pil + neerslachtige gevoelens of geen pil + acne waardoor je je ook zo rot kunt voelen. :sweat_smile:

1 like

Ja het is echt een duivels dilemma hé! En het klinkt zo stom dat je je zoveel kan aantrekken van een slechte huid, maar ik werd er echt heel verdrietig van. Heb nooit puisten gehad, en toen op eens best veel, en dat had hoe stom het ook is echt best veel invloed op hoe zelfverzekerd en vrij ik me voelde.

@sobremesa ja kom echt van alles tegen. Van bleekselderij sap elke ochtend op een nuchtere maag, tot bepaalde supplementen en maca powder haha. Bleekselderij sap op een nuchtere maag heb ik een tijd terug voor een maand gedronken als een soort challenge, om te kijken of ik verschil merkte. En dat heeft wel echt effect op je huid, positief dus. Maar of het ook echt effect heeft op je hormonen balans?

1 like