Stoppen met de pil

Ik ben een halfjaar geleden ongeveer gestopt met de pil, maar ik merk eigenlijk totaal geen (positieve) verschillen. Ik ben niet afgevallen, voel me emotioneel niet anders, en ook mijn libido is hetzelfde. Ik ben toen best wel meegegaan in dat hele verhaal van ‘het is niet oké om zo veel hormonen in je te stoppen!’, maar eigenlijk maakt dat voor mij persoonlijk dus geen verschil. Mijn huid is wel een stuk slechter geworden, en elke maand ongesteld zijn vind ik ook niet veel aan :smile: Nu heb ik sinds kort weer een serieuze relatie en wil ik graag stoppen met condooms gebruiken. Ik overweeg dus om een spiraaltje te nemen, nog steeds vanuit die gedachte dat de pil ‘slecht’ is. Maar eigenlijk lijkt me dat helemaal niet zo fijn. Ik lees hier toch aardig wat nare verhalen over spiraaltjes die niet goed zitten en dergelijke. Ook vind ik het niet fijn dat je er geen controle over hebt of je wel of niet ongesteld wordt. Ik overweeg dus om toch maar weer aan de pil te gaan. Ben wel benieuwd of er nog meer mensen hier zijn die dezelfde overweging gemaakt hebben en wat jullie uiteindelijk hebben gekozen!

Ik ben een maand geleden gestopt met de pil. En had ook last van veel afscheiding. Ik ben daarna na 28 dagen ongesteld geworden. En tot nu toe heb ik ook niks gemerkt qua gewicht/huid/libido. Ik ben ook niet zwaarder of lichter ongesteld.

Ik mis de controle ook wel. Om even een maandje door te slikken als je op vakantie gaat. Ik merkte wel dat ik meer vocht vasthield/zwaarder werd van doorslikken.

Afscheiding is herkenbaar. drie weken gestopt en veel en vreemde afscheiding. Ziet er telkens ook anders uit. Zelfs dat ik inderdaad denk oei ik heb mijn menstruatie terwijl dit niet zo is.

Hier nog een die toch weer de pil overweegt. Ben nu inmiddels 1.5 jaar gestopt en merk alleen maar negatieve effecten; hele slechte huid (vooral acne op de rug die zelfs met een door de dokter voorgeschreven lotion niet wegtrekt) en ook last van meer afscheiding. Gek genoeg komt er nú pas meer ritme in mijn cyclus dus dat heeft wel echt lang geduurd. Ik heb me verdiept in de alternatieven maar voor elk alternatief valt er wel wat te zeggen. Mijn dokter zet de implanon niet omdat er al meerdere vrouwen alsnog zwanger zijn geraakt. Ook het spiraaltje lijkt me verschrikkelijk, met name vanwege de pijn en omdat je geen controle hebt over je menstruatie (heb liever ook niet dat die compleet verdwijnt tbh). Dus waarschijnlijk toch weer langs de dokter voor de pil. Prikpil lijkt me overigens ook niks.

1 like

Ik heb daar ook acné. Ik ben nu bezig met goede huidverzorging, maar vooral in de herfst en winter blijft het een strijd

Beetje late reactie, sorry, maar ik heb het met mijn huisarts over mijn twijfels gehad. En zij heeft me nu weer voor 3 maanden de pil voorgeschreven. Als ik me daarna nog steeds goed voel, blijf ik hem gewoon nemen, en anders ga ik alsnog voor een spiraaltje. Mijn huisarts zei zelf ook dat veel vrouwen stoppen met de pil vanuit het idee dat het niet goed voor ze is, terwijl ze eigenlijk nergens last van hebben en het (als je niet in bepaalde risicogroepen valt) over het algemeen gewoon veilig is. Dus misschien inderdaad het overwegen waard als je nu zoveel last hebt!

Ben ondertussen zelf ook naar de HA geweest en die zei precies hetzelfde. Veel vrouwen stoppen terwijl er geen klachten zijn (had ik ook niet), dus ik ga het ook gewoon weer proberen!

1 like

Ik wil in januari denk ik gaan stoppen met de pil. Slik hem nu al ruim 10/11 jaar en ben ergens wel benieuwd hoe het zonder is. Ben bang dat het elke maand ongesteld zijn en niet meer kunnen doorslikken heel erg gaat tegenvallen :stuck_out_tongue:

1 like

Ohh ik ben zo blij. Na 3/4 maanden stoppen voel ik mij eindelijk weer ‘de oude’. Sint janskruid waarvan ik dacht dat het stoppen makkelijker zou maken bleek juist mij geirriteerder te maken (ik kreeg een soort warm opvliegerig gevoel en heel veel jeuk en roodheden op mijn huid bij het gebruik ervan).

Ook zo fascinerend is de consistentie en hoeveelheid bloed, dat is zo anders nu. Eerst was het bruin/oranje met zwarte clots. Nu steeds meer rood bruin en minder grote bloedclots. Hoop dat met de tijd ook dat weer wordt zoals voor de pil. Ik was de eerste twee maanden na het stoppen echt een emotioneel wrak. Zo blij dat dat over is. Mis wel mijn boobies al deden ze ook pijn. Hele tijd opgezwollen, zo mooi maximaal vol ofzo. Mijn buik is wel veel platter, was altijd opgeblazen met pilgebruik. En niet te spreken over mijn haar, zoveel meer volume. Wel veel meer pijn tijdens het ongesteld worden maar ben zo blij dat ik niet meer iedere dag een beetje bloed (dat had ik tijdens de pil eindfase, echt verschrikkelijk).

3 likes

Ik heb per eind augustus abrupt moeten stoppen met de pil vanwege trombosebeen/longembolieën.

Ik had de week ervoor nog een stopweek gehad, en ben toen in het ziekenhuis per direct middenin mijn strip gestopt. Toen ben ik na een paar dagen heel erg ongesteld geworden (lekker ook aan de bloedverdunning) , 2,5 week lang, en daarna ben ik niet meer ongesteld geworden. Dat is nu dus +/- 3 maanden.

Is dit normaal?

Ik ben al naar de HA geweest m.b.t. het stoppen met de pil, maar zij geeft aan dat ik mij er niet druk om moet maken en mij moet focussen op het herstel van het trombosebeen en de longembolieën en dat we daarna naar mijn ongesteldheid gaan kijken.

Maar het zit me niet lekker dat het zo lang nu uitblijft… heb wel ook ineens erg last van acne op mijn kin!

Zou je zwanger kunnen zijn? Anders zou ik mij idd niet veel zorgen maken, als je veel stress hebt (neem aan dat je dat wel hebt door de narigheid) kan het uitblijven.

Ja klopt, daar heb je gelijk in. En dat (nog) niet ongesteld worden maakt me ook niet echt relaxter.

Er is indd geen sprake van zwangerschap!
Geduldig afwachten dus…

Komt wel goed! Veel sterkte!

Bedankt! :slight_smile:

Ik weet dat heel veel vrouwen hier last van hebben en dat sommigen een paar maanden of zelfs een half jaar na het stoppen nog steeds niet ongesteld zijn, dus ik zou het gewoon nog eventjes afwachten :blush:

En je bent ook 2,5 week ongesteld geweest dus ik denk dat je lichaam even helemaal in de war is.

Wel heftig trouwens allemaal, sterkte!

Bedankt voor je reactie! Geruststellend.

Klopt, ik ben dus in 1 maand tijd 2x ongesteld geworden door de stopweek en het abrupt stoppen… in totaal 3,5 week bij elkaar opgeteld. Dus ik was daarom in het begin ook wel blij dat het even uit bleef, maar nu 3 maanden later vind ik het toch opmerkelijk :see_no_evil:

2 likes

Ik zit te overwegen om na 7 jaar te stoppen met de pil, maar ik zou graag wel iets anders willen gebruiken ipv alleen condooms. Heeft iemand hier ervaring met de implanon? Ik durf een spiraaltje gewoon niet te laten zetten omdat ik daar zoveel vervelende verhalen over hoor haha.

Ik heb 2 implanons gehad! De eerste heb ik nooit klachten gehad (3 jaar niet ongesteld geweest woehoeee), de 2e was een en al bloedingen na 1,5 jaar en was ik heel erg opgezwolle.

De 2e was een ander merk dus misschien lag het daar wel aan. :woman_shrugging:t3:

Hmmm, mijn zus heeft dus ook alleen maar bloedingen gehad toen ze de implanon kreeg. Was het veel bloeding bij jou of meer gewoon kleine druppels?

Jaa druppels 90% vd tijd en soms meer! Maar ligt volgens mij ook echt aan het merk van de implanon.