Stel je persoonlijke vraag #33

Never forget de arbeidsdeskundige van het UWV die tegen me zei: “maar ik zie niks aan je, als je nou je been gebroken had ofzo…”. Thanks vriend, volgens mij ligt heel mijn GGZ dossier voor je inclusief vastgestelde persoonlijkheidsstoornissen, maar de volgende keer doe ik wel ff gips om mijn been.

Ik heb vorig jaar ook een jaar op de wachtlijst van de plaatselijke GGZ gestaan “want het zag eruit alsof het wel goed met je ging”. Alsof ik me voor de lol had laten doorverwijzen?! En dit zijn dan nog maar de professionals he.

9 likes

Ik weet nog dat ik tegen mijn manager zei dat ik liever tegen een boom aan rijd en 2 gebroken benen heb dan een burn-out. Omdat het gewoon zo onbegrepen voelt want je ‘ziet’ niks.

5 likes

en @Panorama ik vind echt dat er iemand zou moeten bestaan die als taak heeft om mensen daarmee te begeleiden. Via de huisarts ofzo. Of ze maken de regelingen gewoon eenvoudiger (basisinkomen anyone?)

@Twice bizar dat iemand in zo’n positie het uit z’n bek krijgt. Ik ga voor de zekerheid vaak ook maar zonder make-up naar de bedrijfsarts etc haha :grimacing: Mijn vaste artsen prikken daar makkelijk doorheen gelukkig maar met nieuwe mensen weet je het maar nooit. Gelukkig nog nooit zulke horken getroffen als jij.

6 likes

Dat is zo raar hé maar het werkt echt zo. De meeste dingen die ik heb kunnen bekomen heb ik kunnen bekomen door mijn stoma terwijl dat als je stoma op punt staat en het normaal werkt zoals moet dan beperkt dat je in niks. En de dingen die mijn extreem beperken zoals uitputting en dysautonomie daar word ik volledig in m’n lot aan overgelaten en zou ik nooit kunnen bekomen hebben wat ik met stoma kan bekomen. Maar we leven echt in een wereld waarin niet de mate van ziek zijn of beperking telt, wel de mate van meetbaarheid en bewijsbaarheid van wat je hebt. En hoe slechter meetbaar hoe meer het verkeerdelijk wordt gezien als ah zal diegene zichzelf wel aandoen beetje andere lifestyle en 't is opgelost.

5 likes

Voor de mensen met ziekte/beperking mentaal fysiek maakt niks uit…

Ben jij soms een pick me patient?

Dus een patient die meedoet aan de foute vooroordelen die de maatschappij heeft over zieken maar jezelf daarvan distantieert en jezelf profileert als anders/beter.

• Ja
  • Soms misschien een beetje
  • Vroeger wel nu niet meer
  • Nee / ik denk het niet
  • Niet van toepassing maar wil stemmen

0 stemmers

Geen oordeel hoor, de maatschappij en hun verknipte beeld is de oorzaak en schuldige hiervan.

Het scheelt dat ik het autisme diagnose pas op mijn 21ste kreeg. Als ik dat begin van mijn puberteit had gekregen, had ik waarschijnlijk dat wel gedaan

2 likes

:raising_hand_woman: Die tweede keer verlengen was wel een dingetje hoor. :sweat_smile:

1 like

Mijn vriend hoeft dit dus nooit. Hij komt niet uit NL en heeft een rijbewijs voor het leven, zonder verlengen :flushed:

1 like

Pff ja vertel mij wat. Ik ben docent in het mbo. In principe mogen we daar enorm maatwerk organiseren maar het hoeft niet. Het gevolg is dat het per school en opleiding heel erg verschilt wat er kan. Bij ons doen ze er heel moeilijk over onder het mom “als je de opleiding niet gewoon kan volgen, kan je straks ook niet werken”. Ik heb laatst bijna zitten janken van boosheid in een vergadering waar er zo gesproken werd over een student die het tempo van de opleiding niet kon bijbenen ivm aandoening. En ze toen uitgelegd dat ik zelf nooit hun collega was geweest als ik niet de mogelijkheid had gehad om deeltijd te studeren.

Ik vind het heel erg dat studenten met een aandoening door veel opleidingen gezien worden als last en liever geweerd/ontmoedigd worden dan geholpen.

Wat rot dat het jou niet lukt om een passende opleiding te vinden. Ik heb uiteindelijk een deeltijd hbo-opleiding gedaan. De studielast ligt daar iets lager, met een jaar vertraging is dat me gelukt. Maar ja, moet er ook maar net iets bestaan dat je ligt.

6 likes

Dit klopt ook gewoon echt van geen kanten, om meerdere redenen. Sowieso kan je net zo goed parttime werken.

1 like

Ja klopt, het tragische is dat dit dus wordt gezegd in een docententeam met alleen maar part timers.

1 like

Kun je het begrip pick me patient nog wat duidelijker uitleggen? Ik denk niet dat ik het goed begrijp en van Google word ik niet wijzer.

Ik ben autist, maar heb niet het idee dat ik me beter/anders voordoe dat anderen? Ik ben trots op wat ik kan en doe en dat is meer dan sommige andere autisten. Maar ik probeer mezelf daar niet op voorop te laten staan. Iedereen is goed zoals hij/zij is. Doorbreek ik graag het stigma van standaard autist! Ja, want die bestaat namelijk niet.

4 likes

Niet heel zichtbaar want ik probeer vooral te verbergen waar ik last van heb en te doen alsof het er niet is. En ik denk niet dat ik daarin onsolidair ben of anderen onder de bus gooi. Maar toch is net doen alsof het er niet is terwijl het er natuurlijk wel is volgens mij ook gewoon een vorm van pick me patientisme.

(En er zit natuurlijk ook wel een angst achter dat mensen niet meer met me om zouden willen gaan/dat ik geen werk meer zou krijgen als ik opener zou zijn en meer zou handelen naar wat ik voel/nodig heb.)

4 likes

Bah wat naar dat er echt zo over gepraat wordt. Knap dat je er wat van gezegd hebt.

3 likes

Het is een beetje een zelf verzonnen begrip naar analogie met de bestaande term pick me girls maar dan pick me patients. Dat je dus alle foute niet kloppende vooroordelen over jouw ziekte of ziekte in het algemeen erkent maar dan jezelf ervan distantieert en iets hebt van ja andere patiënten zijn zo * insert negatief onwaar kwalijk vooroordeel * maar ik niet hoor! Terwijl die andere patiënten ook niet zo zijn maar het gewoon de maatschappij is die dat verkeerdelijk aan hen toeschrijft. Of daarnaast ook dat je doet alsof het allemaal zo erg niet is hoe de maatschappij met zieken omgaat en dat je vooral eerst eens naar jezelf moet kijken.

1 like

En dat sommige opleidingsinstellingen een soort ontmoedigingsbeleid lijken te voeren waarbij je tig hindernissen moet nemen om überhaupt in aanmerking te komen voor hulp.

Bij de ene universiteit stuurde ik wat documenten op, gaf ik in een begeleidende mail aan waar ik hulp bij nodig had en dan werd het een week later goedgekeurd. Als ik behoefte had aan een gesprek om toelichting te geven was dat verder ook mogelijk. Bij een hogeschool moest ik drie keer een steeds grotere stapel papieren opsturen omdat ze steeds vonden dat uit de ontvangen documenten niet duidelijk was wat ik had. (Ik had de belangrijke passages gemarkeerd.)

Er zullen heel wat studenten zijn die het in de tussentijd al zullen hebben opgegeven. Het is juist zo belangrijk dat er laagdrempelige manieren zijn om hulp te vragen. En uiteraard had ik het aangekaart maar ik voelde mij bij een bepaalde onderwijsinstelling niet serieus genomen. En dat maakte mij zo boos als chronisch zieke volwassene die zelf in het onderwijs werkt.

En als ze aangeven dat er maatwerk mogelijk is, blijkt dit in de praktijk vaak helemaal niet zo te zijn.
Vrijstellingen (voor onderdelen die je op een hoger niveau al hebt voltooid) zodat je minder studielast hebt? Vergeet het maar. Stage opsplitsen in twee delen? Há, jij bent gek.

En dan neem je het recht maar in eigen handen, leg je alles zelf schriftelijk vast en dan hoop je op een positief einde.

Sowieso zouden opleidingsinstituten op de afdelingen voor mensen met een functiebeperking ook mensen moeten hebben die zelf bepaalde beperkingen hebben en de klappen van de zweep kennen.

6 likes

Duidelijk!

Dan nee, niet zover ik weet.

2 likes

Hoe kunnen mensen dit uit hun mond laten rollen zeg??? Wat verschrikkelijk. Elk mens heeft recht op een waardig leven.

1 like

Mensen hebben ook niet door hoe vernederend (weet even niet of dit het goede woord is) een uitkering aanvragen eigenlijk wel niet is. Dat je je hele hebben en houden neer moet leggen en er mensen gaan beslissen of je ziek genoeg bent… Diegene kent je niet eens en van die persoon weet je niet meer dan zijn/haar naam en beroep. Dat is alles. Het is echt een ondergeschikte positie waar niemand voor zijn lol voor kiest.

12 likes

Haha kan je op je 65ste nog steeds met de foto van toen je 16/18 was je identificeren

1 like