Stel je persoonlijke vraag #33

Inhoudelijk eens met de posts hierboven.

Maar dat net de eerste voorbeelden gaan over bepaald woordgebruik, toegankelijkheid en voor de buitenwereld super zichtbare aandoeningen vind ik al iets onbewust en structureel validistisch hebben. Dat beperking/ziekte/invaliditeit eigenlijk altijd super snel geassocieerd wordt met dit soort dingen terwijl er zoveel meer dan dat is + deze en de andere dingen zoveel dieper dan dat gaat. Geen oordeel over jullie hoor, het is echt iets wat structureel ingebakken zit in onze maatschappij.

9 likes

Ja snap ik, heb je zelf voorbeelden wat je bedoelt dat het dieper gaat dan dat.

Ik vind het wel echt een interessant onderwerp en ben mij er ook echt bewust van dat er op dat vlak nog zoveel te leren is.

4 likes

Ik moest bij jouw post ook denken van ja logisch dat jij daaraan denkt want het is jouw werk. Maar dan denk ik tegelijk ook van ja logisch dat hierin mensen werken want iemand die blind is kan je gewoon niet aan z’n lot overlaten. Maar er zijn ook ziektes en aandoeningen waarbij geen of veel slechter hulp geregeld is omdat ze voor ons als maatschappij minder zichtbaar zijn en in sommige gevallen als kers op de stomme taart niet eens of amper meetbaar zijn. Terwijl een deel van die mensen er zo slecht aan toe is dat ze afhankelijk zijn van de goeie wil van naasten en ze met die naasten in afhankelijke zorgrelaties terecht komen. En dat je als maatschappij die wel meer gaat negeren, dat is ook al validisme. We zijn heel selectief in wie we hulp bieden. Is valisidme. Doet verder niks af aan het validisme waar blinden sowieso zeker ook mee te maken krijgen in de voorbeelden die jij noemt. Helemaal eens daarmee.

7 likes

Heb jij wel eens een woord wat je normaal niet zo vaak gebruikt en dan ineens een periode vrij veel?

• Ja regelmatig
  • Zelden
  • Nee nooit

0 stemmers

Ik zeg afgelopen weken ineens ‘geannexeerd’ en ‘stante pede’ regelmatig

1 like

Grote kans dat dit het bij mij nu ook wordt. :eyes:

2 likes

Ik weet eigenlijk niet waar te beginnen er zijn er zoveel. Corona heeft er wel een boel die er al waren meer op de voorgrond gebracht dus ik begin even daarmee.

• het idee dat zieken al een minder leven hadden dus dat lockdowns niet erg voor hen zijn
  • als iemand jongs sterft direct de vraag ja maar had die onderliggede aandoeningen
  • de associatie met schuld en het verkeerde idee dat het leven en gezondheid super maakbaar zijn (‘we moeten inzetten op preventie!!!’)
  • doen alsof we maatregelen hebben voor de zieken terwijl in werkelijkheid de meeste zieken zich opsluiten zodat de maatregelen voor de gezonden minimaal zijn
  • het voldoende vinden als je zelf kwetsbaren mijdt zonder daarbij rekening te houden dat corona sowieso wel bij hen komt via hun verzorgers, dat hun doktersafspraken uitgesteld worden + het compleet voorbij gaan aan de eenzaamheid
  • etc

Los van corona

• hoe we super selectief zijn in wie we hulp bieden dus. Ziek zijn en vooral onzichtbaar ziek zijn bestaat voor een groot deel uit opkomen voor waar je sowieso al recht zou op moeten hebben, namelijk hulp. Maar bewijs eerst maar eens dat je ziek bent hoor want hoho straks ben je een profiteur. Gezond tot het tegendeel bewezen is hoor. Alleen wordt daarbij compleet voorbij gegaan aan dat we niet boven de wetenschap kunnen staan en we over sommige dingen nu eenmaal nog niet voldoende kennis hebben maar dat dat niet maakt dat die mensen het redden zonder hulp
  • je wordt dus in een positie gezet waarin je heel erg moet opkomen voor jezelf, en soms wordt mensen daarbij verweten dat ze te veel gefocust zijn op hun ziekte, terwijl het net de maatschappij is die hen in een positie zet waarbij ze het eerst even aan hen moeten gaan bewijzen
  • als er al hulp is is die soms the bare minimum. Ja overleven voor die mensen is toch genoeg, hoezo zouden ze ook nog willen leven ze ‘krijgen’ al zoveel
  • hoe alles in onze maatschappij gericht is op wie vanzelf meekan
  • de betutteling waarmee zieken (vooral zichtbaar zieken/beperkten dan) soms aangesproken worden
  • hoe de maatschappij heel erg goed gaat op heroĂŻsche ziekteverhalen. Mensen die een berg gaan beklimmen of miraculeus genezen.
  • strijdtaal bij ziekte
  • hoe gedacht wordt dat de zieke moet beschermd worden tegen de harde waarheid en alles rond hem verbloemd wordt. Terwijl die verbloeming er eerder is voor gezonde mensen. Zieken kunnen daar wel mee om hoor het is al hun realiteit
  • hoe de maatschappij niet omkan met euthanasie maar tegelijk wel zieken zoveel als mogelijk aan hun lot overlaat
  • hoe er veel te weinig onderzoek gedaan wordt naar ziektes die niet zo zichtbaar of spectaculair zijn
  • etc
34 likes
Welke vervoersmiddel(en) heb jij?
  • Fiets
  • Auto
  • Scooter/brommer
  • Motor
  • Anders

0 stemmers

Jouw fiets is elektrisch?
  • Ja
  • Nee

0 stemmers

Hoeveel jaar heb jij al je rijbewijs
  • 0-5
  • 5-10
  • 10-15
  • 20+
  • Ik heb nog geen rijbewijs.

0 stemmers

Hoeveel fietsen heb jij thuis staan?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4+

0 stemmers

Rijbewijs 15-20 jaar (maar dichterbij 15, dus gekozen voor de optie eronder).

8 likes

Ik krijg dagelijks denk wel uitspraken mee die mij valideren. Of mijn man die mantelzorgt.
Als mijn man naar huis moet (om thuis verder te gaan met werk) om meltdown op te vangen krijgt hij van zijn collega’s te horen: “maar ze is een volwassen vrouw en ze ziet er normaal uit”.
Onderhand is er meer begrip doordat door corona thuiswerken meer de norm werd.

Dingen die ik zelf naar mijn hoofd krijg:

• je ziet er niet autistisch uit
  • ik snap niet dat je moe bent want 
 (je werkt niet bijv)
  • waarom ben je afgekeurd je bent toch niet dom
  • iedereen heeft wel autistische trekjes
  • yoga helpt tegen een depressie
  • mijn (insert naam of familielid) begon met ion vrij eten en is nu niet meer autistisch, kan jij dat niet doen?
  • boven de 18 jaar is de hulp van ggz minimaal
  • tegenwoordig is iedereen overprikkeld
  • je bestaat niet voor de maatschappij; men snapt niet dat ik niet “gezellig” een dagje kan winkelen of zelf boodschappen kan doen
  • ik moet steeds bewijzen dat ik ziek ben want ik kan toch (insert activiteiten) of wandelen met de hond
  • etc
25 likes

Dit zijn allemaal dingen die iemand nooit zou moeten horen! Jeetje wat enorm naar en verdrietig

1 like

Meer dan 20 jaar, als enige in de poll. Had al wel door dat ik iets ouder ben dan de gemiddelde forummer hier maar dit is wel heel confronterend :joy:

6 likes

Ja word wat, begin volgend jaar krijg ik (als goed is) gehandicapten parkeerkaart (bijrijder, heb zelf geen rijbewijs) om bij meltdown die buiten gebeurt sneller in auto te zijn (of bij shutdown etc, soms vallen lichamelijke functies dan ook uit: praten als eerst)
Verheug me nu al op alle commentaren

En ook nog:

• het idee dat zieke/beperkte mensen heel saaie en suffe mensen zijn met andere wensen dan jij
  • en met slechte smaak (heb je al eens gezien hoe lelijk medische hulpmiddelen zijn)
  • bovendien is er ook veel de combinatie met racisme. Stomazakjes zijn vaak in huidskleur en huidskleur = beige
  • het idee dat zieken moeten dankbaar zijn voor jouw betutteling en hulp terwijl niemand er iets aan kan doen dat zij hulp nodig hebben en jij de macht hebt er al dan niet te geven
  • hoe mensen zichzelf goed vinden als ze op het einde van het jaar even wat centjes aan de warmste week geven
19 likes

Oh wacht, de poll is pas net geplaatst, dat geeft hoop op andere 20+ ers :grin:

1 like

Oja:

• dat je dankbaar moet zijn met je uitkering en dat men daardoor mag bepalen wat je koopt
  • dat je men mag bedanken dat de maatschappij niet op mensen met onzichtbare beperking is ingericht
  • dat alles wat er is het iets makkelijker te maken: als je er gebruik van maakt ben je profiteur
  • de fucking eenzaamheid
  • en dat heroĂŻsche verhaal is echt spot on. Als je zegt dat je last hebt van het feit dat je autistisch bent/depressie hebt/trauma ben je een aandachtzoeker, maar als ik zeg dat ik 100km ren ben ik goed bezig tegen mijn mentale shit

Tegen mijn man werd/word meerdere keren gezegd “dat ik hem tot last ben, en je kan beter scheiden” en “ze doet het expres” en “wie gelooft dat zij autistisch is, ze bespeelt je”
Van familie krijg ik zelfs opmerking en ik ben niet de enige autist maar wel degene die het meest beperkt is

19 likes

Ik heb een elektrische scooter. Echt leuk

2 likes

Doet me eraan denken dat ik nooit ben vergeten dat ik op t forum las dat iemand geen enkele goede reden zag om een wasdroger te hebben.

Nou ik hoop voor je dat je altijd de kracht zal hebben om was op te hangen, dacht ik toen. Of een butler ofc.

17 likes

Ik vraag me bij al deze dingen altijd af: zijn er nou zoveel mensen die nĂ­Ă©mand kennen die ziek is of beperkingen heeft of zelfs oud is? Of praat je dan nooit met die mensen in je leven? Want buiten dat we in een maatschappij leven waar je maar ‘moet meekomen’ en veel mensen daar geen vraagtekens bijzetten heb je toch weleens empathie voor mensen in je omgeving?

5 likes

Maar mensen die iemand kennen denken ook vaak zo hoor. Zelfs andere zieken/beperkten denken soms zo. Ik noem ze de pick me patients haha. Zieken die beetje stockholmsyndroomgewijs zich heel erg gaan gedragen hoe de maatschappij voorschrijft wat de perfecte zieke is en gaan roepen dat ze zo lief en goed door anderen behandeld worden, dankbaar zijn voor alle hulp, hoe perfect de gezondheidszorg hier toch is, dat je met gezond leven enorm veel invloed hebt en dat het maar is hoe je er zelf instaat, etc.

13 likes

Omgggg hahahahah

5 likes