Stel je persoonlijke vraag #26

Ik vind idd al die partijen trash. Maar DENK bijvoorbeeld vind ik echt geen trash hoewel die ook wel licht islamitisch beïnvloed is.
Dus ik denk dat het verschilt per partij?

2 likes

Ik vind het wel echt belangrijk om religie in de grondwet te beschermen hoor. Wij denken nu misschien alleen aan corona en het wrange daarvan, maar moet je nagaan wat er anders kan gebeuren als er iemand aan de macht komt die bepaalde religies wil verbieden en vervolgen o.i.d. Gebeurt in genoeg landen en ik vind dat je dat echt moet voorkomen

6 likes

Dat wel, maar ik vind niet dat gelovige instellingen boven de wet moeten staan. Denk nu aan die coronamaatregelen, maar ook de voorbeelden die Tim toen bij die aflevering van Boos noemde.

9 likes

In ons geval werden we eruit gepikt omdat we op dat moment ivm mijn werk niet op hetzelfde adres ingeschreven stonden. Uitgelegd natuurlijk waarom dat was maar zij zeiden dat ze alleen stellen konden helpen die ook echt een relatie hadden en niet bijv twee vrienden die een kind wilden. Iets met dat de verzekering dat eist. Dan denk ik nog steeds waar bemoei je je mee?? Maar dat was dus de officiële reden. Geen idee waarom andere stellen ook moesten. Maar ja dat is het met vruchtbaarheid hè, als je lichaam naar behoren werkt kun je zwanger worden op de wc van de disco van iemand die je daarna nooit meer ziet maar als je hulp nodig hebt moet je alles perfect doen.

22 likes

Nee ook zeker, maar dat is ook niet de vraag. En vond het wel heftig dat zoveel mensen dus zeggen dat religie überhaupt niet in de grondwet moet

4 likes

@Bunnyslippers
Wij hebben (in NL) nooit een dergelijk onderzoek of gesprek gehad. Wel hebben we lange vragenlijsten in moeten vullen over hoe lang de relatie duurt, eventuele vorige partners en heeeeel veel medische vragen, maar verder niet zo’n gesprek gelukkig als bij @grace . Kan me voorstellen dat dat geen pretje is.
Wel was er psychologische hulp op aanvraag omdat een dergelijk traject er behoorlijk in kan hakken, maar daar hebben wij nooit gebruik van gemaakt omdat ik relatief snel zwanger was.

2 likes

Haha ik kwam net naar dit topic om daar ook een poll over te maken!
Iets concreter: Vind jij dat artikel 6 van de grondwet aangepast moet worden?

1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

• Religie moet sowieso uit de grondwet
  • Ja, beide punten moeten aangepast worden
  • Ja, enkel of vooral punt 1
  • Ja, enkel of vooral punt 2
  • Nee
  • Ik heb hier geen mening over
  • Anders

0 stemmers

Ik zie tijdens het opzoeken dat een wettelijk verbod op godslastering pas vrij recent (2014) uit de wet is gehaald!
Dat was deze wet:

Met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
1°. hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, door smalende Godslasteringen op voor godsdienstige gevoelens krenkende wijze uitlaat;
2°. hij die een bedienaar van den godsdienst in de geoorloofde waarneming zijner bediening bespot;
3°. hij die voorwerpen aan eenen eeredienst gewijd, waar en wanneer de uitoefening van dien dienst geoorloofd is, beschimpt.

Bizar!

2 likes

Die onderste wet he is die eruit gehaald na de aanslagen op de spotprent van Charlie hebdo?
edit ; Ohnee dat was in 2015 haha.

2 likes

Voor de mensen die religie in zijn geheel uit de grondwet willen (ook de wettelijke vrijheid/bescherming op geloofsbelijdenis dus), waarom vinden jullie dat en wat vinden jullie van bijvoorbeeld een wet ter bescherming van LGBTQ+ personen?

En ben ook benieuwd waarom de mensen die vinden dat punt 2 van het artikel er in moet blijven, dat vinden?

3 likes

Die hulp werd ons ook geboden! Ook gelukkig geen gebruik van hoeven maken. Ik neem het die mensen die daar werken ook niet kwalijk ofzo, die zijn alleen maar lief voor ons geweest. Maar jeetje de regels voor fertiliteitsbehandelingen mogen weleens geüpdatet worden voor de 21e eeuw.

6 likes

Ik vraag me ook af hoeveel mensen ze nou werkelijk eruit pikken met al die controles die geen echt stel zijn, of op een andere manier “niet geschikt” bevonden worden? Volgens mij is dit net zoiets als die extreme controle op mensen met een bijstandsuitkering. Er zitten misschien een paar enkelingen tussen die er misbruik van maken maar daarvoor maken ze wel heel veel andere mensen het onnodig moeilijk. Zou dat die paar gevallen echt waard zijn?

1 like

Nja de bredere vraag lijkt me, wat is misbruik maken in deze situatie? Waarom zou je niet in je eentje of met een vriend of buurman zwanger mogen worden in een kliniek maar wel via seks?

8 likes

Ja dat sowieso, ik bedoelde het ook meer vanuit het perspectief van zo’n kliniek. Hoeveel procent van de mensen die ze controleren komen er niet doorheen? Dat moet toch heel laag liggen?

Omdat we zulke niet-traditionele gezinsvormen niet van onze belastingcenten betaald willen hebben. Zoiets waarschijnlijk. Bizar wel hoe dat dan gaat allemaal

7 likes

Ik vind dat godsdienst compleet losgekoppeld moet worden van alle openbare instanties. Het is wat mij betreft een 100% privé-aangelegenheid. Iedereen mag geloven wat hij wil, naar de kerk gaan, etc. maar het hoort (wat mij betreft) niet op scholen en niet in de politiek thuis.

34 likes

Ja als je genoeg centen hebt kun je natuurlijk alle behandelingen die je wil zelf ergens kopen. Maar met het verzekeringsgeld zal niet aan de hoeksteen van onze samenleving getornd worden!

1 like

Ik heb een andere baan en wil een paar van mijn cliënten iets kleins geven. Ik dacht een leuk idee te hebben maar een vriendin van me vond het super cringe dus nu twijfel ik of ik het wel moet doen. Het is zoiets als hieronder maar dan zelfgemaakt, met een briefje erin met “je bent een ster!” + Nog een persoonlijke afscheidskaart
il_794xN.1101194906_6yhb

• Ja dit is cringe
  • Nee dit is leuk
  • Niet mijn smaak maar misschien wel leuk voor je cliënten
  • Ik zou het bij het kaartje laten
  • Anders

0 stemmers

2 likes

Ik vind het heel lief!

4 likes

ohwww mijnn hart :sob::heart: zeker doen, dit is onwijs lief

1 like