Stel je persoonlijke vraag #23

Koop jij wel eens een bos bloemen voor jezelf voor in huis.

• Ja regelmatig
  • Ja af en toe
  • Heel zelden doe ik dat
  • Nee nooit

0 stemmers

Zou jij meedoen als er een testconcert in NL/BE zou plaatsvinden?
  • Ja sowieso
  • Ik denk het wel
  • Ik denk het niet
  • Nee sowieso niet

0 stemmers

En hoe kijken jullie aan tegen minderjarigen die psychisch lijden (12-18) die euthanasie willen?
Denken jullie dan van, dat kan diegene ook zelf beslissen?. Of vinden jullie dat de hersenen eerst ontwikkeld moeten zijn, hersengebieden waar rationele keuzes kunnen maken in ligt moet eerst volgroeid zijn?

Er kwam toevallig van de week een huis vrij dat met de tuin aan die van mijn zus grensde. Als ik daar op nummer 1 was geëindigd was ik per direct terug verhuisd naar mijn oude stad, terwijl ik helemaal geen haast heb om uit mijn huidige woonplaats te vertrekken.
We zagen het al helemaal zitten, mijn nichtje was de loper al aan het uitleggen, maar ben het helaas niet geworden :’)

3 likes

Mijn broertje en ik wonen in hetzelfde flatgebouw en ik vind het echt heel leuk

10 likes

Ik ben zelf van mening dat er wat meer een lijn moet lijn moet komen. En dat er minder moet worden gekeken naar “Ja maar je bent nog jong dus je kan heus nog wel gelukkig worden”.
Ten eerste wat is geluk
 en ten tweede als een jong iemand al zoveel ellende heeft mee gemaakt en zoveel hulp heeft gehad , wat is dan de meerwaarde van een gelukkig leven. Dan leef je eigenlijk maar omdat andere het zonde vinden.
Tuurlijk zijn er kansen dat iemand beter word en alles maar als je niet weet wanneer wat wie en hoe dan is dat een enorm uitzichtloos en leeg leven. En dan is de kans dat iemand het heft in eigen handen neemt groter.

Ik denk dat eigenlijk het eerste wat moet veranderen is dat mensen die euthanasie aanvragen serieus genomen moeten worden en niet gelijk naar een kliniek of iets moeten sturen, en er vervolgens niet meer over praten.

3 likes

Ik vind dit echt een lastige
 heb zelf meerdere suĂŻcide pogingen gedaan omdat ik geen uitweg meer zag. Op dat moment leek dat Ă©cht de enige oplossing. Terwijl ik nu na heel veel jaren therapie echt niet meer kan indenken dat ik niet meer wil leven.
Vind het daarom echt lastig want op dat moment kon ik me bijv echt niet bedenken dat ik ooit een gezin zou hebben enzo. Als ik toen die optie had gehad had ik 'm waarschijnlijk zo aangegrepen
 Je weet natuurlijk niet van te voren hoe iemand na een paar jaar therapie zich voelt maar je wil ook niet iemand nog jaren laten lijden.

Vind de docu wel echt heel goed! Hoop dat het daardoor wat meer bespreekbaar wordt.

12 likes

Helemaaaal eens met het laatste deel! Aller aller aller belangrijkste is je gehoord voelen. Als cliënt maar ook als mens. Contact.

1 like

Heel erg mee eens. Ik heb net de docu gezien en iemand daarin zei dat het leven voor hem nodeloos, doelloos en betekenisloos is omdat het uiteindelijk niet zoveel uitmaakt of je nou wel of niet leeft. En zo zie ik dat zelf eigenlijk ook. Ik denk dat het feitelijk ook gewoon zo is maar wij houden onszelf graag een romantisch beeld voor waarin ons leven van enorme betekenis is. Maar feit is je wordt geboren, je gaat dood en misschien dat je de wereld mooier hebt gemaakt (of niet) maar daar merk je dan toch niets meer van. Het idee van zingeving zit dus vooral in onze beleving zolang we hier op aarde zijn. En ik vind dat we dat veel te veel uit hebben vergroot en daarmee opdringen aan mensen die dit anders ervaren.

11 likes

Ik ben verliefd op Target.

Ja en wat in deze docu niet zo naar voren kwam maar volgens mij wel bekend is: de mogelijkheid tot euthanasie geeft een veel gevallen zoveel rust dat het leven automatisch dragelijker wordt. Ook dat vind ik een argument om dus soepeler met aanvragen om te gaan.
Mensen hebben er al zo lang over nagedacht, het is niet dat ze het dezelfde middag nog laten uitvoeren. Het is het idee van een uitweg wat ze helpt. En in sommige gevallen maken ze er uiteindelijk nooit gebruik van omdat weten dat die uitweg er is, alles is dat ze nodig hebben.

4 likes

Ik had ook verwacht dat iedereen op ‘ja sowieso’ zou stemmen, maar toen bedacht ik me dat veel mensen ĂŒberhaupt nooit naar concerten zouden gaan

1 like

Ik wil niet naar een concert met een mondkapje op, dat is mijn argument. Lijkt me helemaal niks. Is al zo warm in zo’n crowd en dan nog zo’n ding op. :cry: en zou ook niet te staan springen om zo’n stokkie in mn neus geduwd te krijgen.

Ik dacht eerst jaaa leuk. Mja toen dacht ik wedden dat dat eerste experiment dan met een band is waar ik niks mee heb. Plus die kaartjes zijn takke duur

4 likes

Vind het inderdaad onbetrouwbaar en ik kan gewoon nog wel even wachten. Als die spuit er straks in is gezet kunnen dit soort dingen tenminste weer met een gerust hart.

5 likes

Wie wat waar?? :dizzy_face: Wat heb ik gemist

Of bedoel je die “1.5 meter afstand blijf bij je tafel”? Dat is toch geen feestje :broken_heart:

1 like

Feestjes met 100 man

1 like

Oh ja die heb ik niet eens geregistreerd als zo :joy: vind dat inderdaad ook geen doen, alles (zoals “vroeger”) of niets

1 like

Wat erg, ik was dit gewoon alweer vergeten zowat. Het voelt alsof dat soort dingen compleet langs me heen zijn gegaan en niet bestonden, omdat ik er zelf niet aan mee deed. Maar nu je het over die beelden en “gesloten” kroegen hebt begint er wat te dagen. Een jaar als dit doet wat met je, het was echt een blur :joy:

Dat eerste was gewoon legaal en goed geregeld, dat tweede niet. Wel een verschil

Maar bij lange na niet hetzelfde als een echt concert natuurlijk.