Stel je persoonlijke vraag #22

Maar aan de andere kant zorgt Spotify ook voor veel naamsbekendheid. Een goede vriend van mijn vriend komt nu heel vaak in van die Spotify-lijsten, vervolgens werd zijn muziek vaak gebruikt onder youtube-video’s (betaald) en zo is hij echt gegroeid en nu kan hij er al een paar jaar van rondkomen.

Maar ik vind eigenlijk dat spotify zijn prijzen met 50 of 100% omhoog zou mogen gooien om dat vervolgens linea recta uit te betalen aan de artiesten.

2 likes

Ja true, maar dan moet je ook echt heel veel geluk hebben. Ik zou ook niet zonder spotify doen, maar het cd tijdperk was overduidelijk beter voor kleinere artiesten denk ik.

3 likes

Ik gun het ze ook eigenlijk alle drie wel. Stefano is het meest creatief, maar Janny heeft er ook veel gevoel voor. En Bibi lijkt soms alsof ze alleen maar geluk heeft maar maakt toch vaak mooie en goede foto’s. Dus ze hebben er wat mij betreft allemaal recht op om te winnen.

Wat zie jij als social media?

• Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Dit forum
  • Reddit
  • Tiktok
  • Youtube
  • Blogs
  • Whatsapp
  • Snapchat

0 stemmers

Zou je mee willen doen aan een social media detox? Oftewel een paar dagen zonder social media.

• Hell no
  • Jawel, maar ik kan het toch niet
  • Ja
  • Ik weet het niet

0 stemmers

Welke social media vind je dat er onder zo’n detox vallen?

• Instagram
  • Facebook
  • Twitter
  • Dit forum
  • Reddit
  • Tiktok
  • Youtube
  • Blogs
  • Whatsapp
  • Snapchat

0 stemmers

Maar is dit ook niet een beetje vergelijken met een bibliotheek? Of is dat heel gek gedacht.

Als je je muziek niet op spotify zet krijg je deze inkomsten sowieso niet. Dus waarom niet zou ik denken.

Vroeger moest je CD’s verkopen, daar hield je neem ik aan per CD veel meer aan over. Maar dan kochten de fans het dan voor. Nu verwacht ik dat iemand die geen mega fan is wel sneller naar het liedje luisterd.

Ik weet niet hoe het werkt met auteurs van boeken en hun rechten, wel een interessante vraag. Maar een boek breng je weer terug, hier is het altijd beschikbaar natuurlijk…

@Nox Dat is waar en ik denk inderdaad ook waarom niet, het is ook een “risico” afweging en het is eigenlijk ook zonde om niet op spotify te vinden te zijn. Ik denk wel dat mensen vroeger ook veel sneller een cd kochten dan in deze tijd, omdat het niet echt anders beschikbaar was. Voor mij kost het tot op heden veel meer geld dan het oplevert en ik hoop dat dat ooit verandert (stream mij! haha). Maar ik wil vooral niet weten hoe rijk de spotify bazen hiervan worden. Ik heb het even opgezocht, hij heeft een vermogen van 3,3 miljard door spotify. Yes haha.

1 like

Ik heb wel het idee dat het niveau dit seizoen wat lager ligt dan de andere seizoenen. Zelf vind ik Bibi heel leuk, maar ik denk niet dat zij echt een idee heeft van waar ze mee bezig is. Ze maakt wel mooie foto’s maar ik denk dat ze weinig doet met de instellingen van haar camera bijvoorbeeld. Vind Stefano het meest creatief, dus vandaar mijn stem. Zijn foto’s vind ik niet altijd mooi, maar hij is wel echt bezig met een concept en dat zo goed mogelijk uitwerken. Ik heb overigens een paar jaar geleden gewerkt voor het bedrijf dat HPP mede mogelijk maakt en toen ben ik ook bij de finaleopnames geweest. Echt heel leuk!

1 like

Ik had hier een screenshot van gemaakt omdat ik het zo weinig vond en eigenlijk wel bizar dat Spotify zo groot is over de rug van artiesten.

Mijn 2021 voornemen is om elke maand 1 plaat te kopen van een fijne artiest, bij de platenwinkel en niet bij bol. Als support en om mijn eigen hipsterheid kracht bij te zetten met een mooie vinyl verzameling.

16 likes

Welk schaap ben jij vandaag?

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

0 stemmers

1 like

Misschien een domme vraag, maar hoe kun je muziek kopen als je geen behoefte hebt aan platen/cd’s? Ik luister alleen digitaal naar muziek en wil geen extra spullen hebben. Tegelijkertijd wil ik ze wel steunen. Normaal zou ik dat doen door naar concerten te gaan, maar helaas zijn alle concerten van dit jaar verschoven naar 2021 en vrees dat ze wederom verplaatst gaan worden.

1 like

Bijv. op Bandcamp? Ik koop daar wel dingen van kleinere artiesten die ik graag wil supporten in elk geval

2 likes

Met bibliotheken krijgen auteurs ook een (zeer klein) bedrag per keer dat hun boek uitgeleend wordt, inderdaad vergelijkbaar met spotify misschien. Verschilt overigens per land, er was pas in Belgie bijv ophef omdat verschillende auteurs daar in opstand kwamen tegen het extreem lage bedrag dat ze krijgen voor leenrechten, in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland.

Merchandise misschien? En volgens mij kan je bij sommige artiesten misschien ook wel doneren ofzo? Of je favo artiesten cadeau geven (de plaat/cd dan), win-win en zelf geen meer troep en een cadeautje gegeven EN wie weet een nieuwe fan erbij!

1 like

Zou op zich een goed idee zijn, maar ik geloof niet dat mijn vrienden blij worden van mijn muzieksmaak haha. Doneren is wel een goede ja!

2 likes

@babushkababy Ja dat bedoel ik idd. Enige grote verschil misschien dat bibliotheken ook echt iets toevoegen aan de samenleving/gemeente en Spotify vooral de zakken spekt van de grote bazen? Wel een essentieel verschil trouwens.

Maar in de bibliotheek kan je boek gewoon uit de collectie gehaald worden als die niet genoeg word uitgeleend. En op Spotify niet echt toch? Of betaal je dan als artiest voor de ruimte die je inneemt? In de bieb kan je trouwens ook nog ste dat Cd’s lenen.

Hm best erg, ik heb rond de 50.000 minuten geluisterd, maar weer niet goed hoe het verdienmodel is.

Ik vind het heel erg dat artiesten zo weinig ermee verdienen. Ik probeer sommige liedjes zoveel mogelijk te luisteren, omdat ik niet wil dat iemand opeens zijn/haar droom moet opgeven.
Helaas heb ik ook erg weinig geld en is dat 10tje per maand wat ik maar aan muziek kan missen.

1 like

Ja ik denk hier ook wel eens over na. Ik wil geen extra spullen en ik luister vooral naar playlists en losse nummers, bijna nooit naar hele albums. Ik vind het daarom zonde om een heel album op plaat/cd te kopen want dat staat dan toch alleen maar te verstoffen. Ik vind Spotify dan wel een beter alternatief dan illegaal (gratis) downloaden, maar het is ook niet perfect. Bandcamp kende ik niet, ik ga het checken!

1 like

Je hebt bandcamp-fridays waarbij ze al het geld aan de artiesten geven! Ik weet niet uit mijn hoofd wanneer de volgende is… Overigens zou ik dat zelf ook meer willen doen, de artiesten steunen die ik echt goed vind en die niet zo groot zijn. Spotify maakt alles gewoon zo beschikbaar en muziek zou minder “gratis” moeten voelen en zijn, denk ik eigenlijk. Spotify heeft gewoon enoooorm veel macht, en dan kijken mensen ook vaak niet verder dan hun neus lang is. Maar als pauper artiest heb ik ook niet veel beschikbaar om te steunen helaas haha. Ik ken wel mensen die alleen nog maar bandcamp gebruiken uit principe.

@Marquez Je betaalt om op spotify beschikbaar te zijn iets van 40 euro per jaar aan een distributeur.

4 likes

Ik heb vandaag hoofdpijn vanwege een korte nacht en dat zie ik treffend verbeeld worden in de drukkende emmer op het hoofd van nr. 4.

3 likes