Stel je persoonlijke vraag #22

In welke provincies heb je wel eens overnacht?

• Zeeland
  • Noord holland
  • Zuid holland
  • Friesland
  • Groningen
  • Drenthe
  • Gelderland
  • Overijssel
  • Flevoland
  • Brabant
  • Limburg
  • Utrecht

0 stemmers

Ik moest echt best lang nadenken en dacht dat ik nog nooit in Flevoland had overnacht. Maar toen besefte ik me dat Lowlands natuurlijk daar is, dus kan ze alle 12 aftikken!

9 likes

Ik mis er nog 3! Brabant, Limburg en Flevoland. Terwijl mn ouders ons vroeger altijd wel zoveel mogelijk van Nederland hebben laten zien. En in Friesland heb ik alleen vaak in Leeuwarden geslapen en volgens echte Friesen? Schijnt dat geen friesland te zijn.

1 like

Zuid-Limburg is heel mooi, dus dat kan ik je zeker aanraden om eens een weekendje heen te gaan. Lijkt net of je in een ander land zit, zo niet te vergelijken met de rest van Nederland.

In Friesland vond ik Lemmer en Sneek wel leuk. Verder kan ik me dat ook niet zo goed herinneren. Vond vooral het platteland daar heel mooi om te zien.

3 likes

Vorig jaar had ik als extra ‘challenge’ een hardloopwedstrijd in alle provincies lopen. :smile: (gelukt trouwens) en voor die paar uur, plak je er wel paar uur in nabij gelegen dorp/stad/natuurgebied aan dus ben je er zo een dagdeel :wink:

7 likes

Ja, ik ben volgens mij 3 of 4 keer in Maastricht geweest en dat voelde al als het buitenland aan dat zeiden we nog! Veel idyllischer ofzo.

1 like

Heb jij wel eens in een fletcher hotel overnacht?

• Ja 1 keer
  • Ja meerdere keren
  • Nee nog nooit

0 stemmers

Wij komen uit Midden-Limburg! Hahaha
Verder helemaal met je eens

2 likes

Ik vind jouw accent heel erg lijken op die van marit brugman. Die komt ook daar vandaan toch?

1 like

Ik vind het ook zo stom dat er wordt gedaan alsof er accentloos Nederlands bestaat? Het accent dat als standaard wordt gezien is OOK gewoon een accent, toevallig hetgeen wat we het vaakst horen omdat het gros van de media daar vandaan komt
Maar dat is ook niet neutraal, dat is ook gewoon ‘een vorm’ van uitspraak.

Dat doet me denken aan Hugh Laurie, een Britse acteur die voor zijn rol in House met een Amerikaans accent sprak. In Amerikaanse interviews werd dan gezegd “you managed to lose the accent!”. En dan zei hij “no, I’m putting one on”.

17 likes

Ik zou jouw accent licht noemen, en vind het niet afleiden van de inhoud. Als jij op tv een uur zou praten zou ik ondertussen iets anders kunnen doen en je alsnog prima volgen. Als jij t nos journaal zou doen in je accent zou ik dat prima vinden.

Maar sommige Limburgse accenten, vooral zuidelijkere, en dan denk ik aan Kerkrade en Heerlen/Geleen vooral als ze sterk zijn, daarbij moet ik echt goed opletten en kan ik niet ondertussen iets anders doen. Overigens versta ik toch makkelijker Limburgse accenten dan echt plat Fries accent in Nederlands of Gronings. Daar heb ik echt wel ondertiteling bij nodig en zou het niet fijn vinden als het journaal dat gebruikte.

11 likes

Herkenbaar. Voor de vorige aflevering van Vier Handen Op Een Buik had ik Teletekst 888 nodig. Ik geloof dat dat Heerlen was.

1 like

Ik leer af en toe Nederlands met mn vriend en ik gebruik in het dagelijks leven nog steeds vaak ‘rustaaaghhh’, als in calm down, tranquilo als hij gestresst is. Ik besefte me een tijdje geleden dat ik hem waarschijnlijk heb verpest omdat hij dus denkt dat dit echt de uitspraak is. Maar ik weet het niet zeker. Maar hij heeft het al een paar keer zo nagezegd.

4 likes

Ik zeg het zo :speak_no_evil:

Ik moest lachen dat je voor de uitleg van een Nederlands woord een Engels woord, een Spaans woord en een Engels leenwoord gebruikt haha

13 likes

Zoals ik geleerd heb van een van mn beste vrienden die uit de regio Heerlen komt: “als je iets hoort over Limburg en het is trashy, dan is het Heerlen”.

Hij komt zelf ook uit het dorp van rapper Sjors dat direct naast Heerlen ligt Haha. De enige persoon die ik ken die zich actief schaamt voor zijn geboortedorp.

7 likes

Haha nouja, 1 van die 3 woorden gebruik ik als hij moet kalmeren. Rustig spreek ik dan heel overdreven op zn Haags uit. Door dat oude filmpje van die ado speler.

1 like

100% waar helaas

8 likes

Op renesse heb ik een groep jongens ooit ontmoet uit Heerlen. Wij konden elkaar serieus niet verstaan. Ik weet niet of ze in een accent aan het praatten waren maar het lukte iig niet.

Kan Heerlens dialect zijn geweest. Is inderdaad niks van te verstaan als niet-Heerlenaar