Stel je persoonlijke vraag #19

Maaaaar, dan met peersmaak.

Uhl bestaat dat

1 like

Eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed, maar aangezien ik veel kleding koop bij standaardwinkels die je gewoon in de Nederlandse winkelstraten ziet, verwacht ik dat het niet top is qua duurzaamheid.
Ik koop dan weer niet heel vaak/veel nieuwe kleding en ik draag ook veel oude kleding van mijn zus. Maar ik denk zeker wel dat er veel ruimte is voor verbetering, iets om in de toekomst rekening mee te houden

Geen idee. Ik herken me in alle vier wel

Ik vind dit dus zo fucking veel moeite. Heel je handen zitten onder en je bent een half uur bezig. Wel lekker maar te veel moeite voor een normale dag. Ik heb dat ook altijd met grape fruit. Dat moet je echt op een luie zondagochtend eten ofzo, anders heb ik er geen tijd voor. Ging dat een keer eten op werk, was serieus een half uur in de keuken :ā€™)
Ik laat fruit wel te vaak beschimmelen. Maar zou vaker fruit ipv een koekje moeten eten.

5 likes

Haha neeee dat hoop ik niet. :sob: maar zijn vast wel gekken die ooit een fruitsmaak aan chips gaan geven

1 like

Waarom niet? Er zijn toch echt mensen met Chinese roots in Suriname. (en ja wel best erg, toch best grote geschiedenis van Suriname waar NL ook mee te maken heeft)
Iets anders; maar vind het zelf wel grappig hoe nasi overal past.

Het is wel wat werk, maar ik vind het beter te doen dan een peer schillen die dan zo vol sap is en je handen er onder zitten.

De truc bij een sinaasappel schillen is om hem eerst te rollen, dan komt de schil vrij te liggen. En dan de sinaasappel rond gaan en inschillen. (van bocen naar beneden snijden in de schil, en dan een stukje overslaan en weer tot je rond bent) en dan kan je zo het schil er af trekken met het mes.

Geen idee of dit logisch is. Anders kan je ook de beide kanten afsnijden en dan de sinaasappel in partjes met schil en al snijden en dan afbijten.

1 like

Peer moet je gewoon met schil eten!
Dat, ronddraaien probeer ik wel met van die mandarijnen waar schil aan blijft zitten maar werkt nooit zo goed. Dat laatste doe ik nu inderdaad, maar dan alsnog plakkerige vieze handen.

1 like

Naaaah toeval wil dat ik deze week wel veel handsinaasappelen heb gegeten. Maar komt doordat ik sinaasappel in mā€™n gin tonic wilde en toen moest ik meteen een net van 2kg kopen :woman_shrugging:

3 likes

Wat zou je kiezen?

• Een broodje van de bakker
  • Een snackje van de febo

0 stemmers

Niks persoonlijks naar jou toe, want het wordt vrijwel overal verkeerd gebruikt, maar ik wil even iets uit de wereld helpen, want dit is iets waar ik mij altijd aan erger: nasi betekent in het Indonesisch rijst. Als iemand gebakken rijst bedoelt dan is het nasi goreng. Goreng betekent in het Indonesisch nl gebakken.

Altijd als ik op een menukaart zowel rijst als nasi zie staan, ga ik van binnen een beetje kapot ā€”> :woman_facepalming:

6 likes

ā€˜Verkeerdā€™ vind ik wel een groot woord. Nasi (goreng) komt oorspronkelijk uit IndonesiĆ«, maar is door emigratie naar andere delen van de wereld meegenomen en daar gaan evolueren. Als een Creools Surinaamse (die kies ik even omdat ik daar verstand van heb ;)) het over nasi heeft dan is dat (meestal) niet dezelfde als de nasi (goreng) uit IndonesiĆ«. Het ziet er anders uit, zitten andere kruiden in etc. Als dat de naam nasi heeft voor die persoon die dat gerecht al zijn hele leven kent vanuit de Surinaamse keuken, waarom is dat dan ā€˜verkeerdā€™?

9 likes

Haha ik koop zelf nog kleinere stukken (1/4 of soms zelfs wel nog kleinerā€¦ die dingen zijn gigantisch).

Bedoel je dat de kwaliteit slecht is? Heb toevallig gister daar nog een bakje aardbeien gekocht. :smile: Je moet vooral goed kijken naar de kwaliteit en goed uitzoeken, want het bederft vaak wel wat sneller dan supermarktfruit (vooral zacht fruit). Als rood fruit er echt heel goedkoop is (een euro of minder) dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat je het binnen een dag op moet eten. Ik probeer ook wat meer onderop het bakje te kijken of er geen beschimmelde stukjes bij zitten. Ik koop er vrijwel alle soorten fruit waarvan je de meeste wel bij de supermarkt kunt vinden. Alleen is het hier goedkoper en kun je vrijwel alles per stuk kopen. Ik koop er sowieso altijd citroenen, Romaine sla, mini komkommers, verse kruiden (munt, peterselie etc) en tros cherrytomaten. Qua fruit ligt het heel erg aan het aanbod, prijzen en kwaliteit. Avocadoā€™s koop ik vaak niet, daar heb ik wat mindere ervaringen mee. In de winter koop ik er vaak granaatappels (wel een hel om te pellen) en kweeperen (maar als je hier niet mee bent opgegroeid vind je het waarsch niet lekker). In de zomer idd vaak watermeloen en Turkse meloen (is anders en lekkerder dan de meloenen in de supermarkt). Japanse mispels zijn ook een grote aanrader.

2 likes

Probeer ook een overzicht te vinden waar je van verschillende groente en fruit precies kunt zien welke en hoeveel vitamines en mineralen erin zitten, maar kan zoiets niet zo snel vinden.

Heftige situaties, maar vind het eigenlijk nog heftiger dat de kraamverzorgende daar zo over roddelt. Zou voor mij een reden zijn om dik over te klagen en een ander te vragen. Als ze het over de vorige doet, doet ze het ook over jou, maar dan over de haren van de hond of weet ik veel wat.

50 likes

Ik snap je maar je doet nu net lijken alsof ik twee maal rijst zeg (beetje zoals broodje bapao), maar ik zeg alleen het woord gebakken niet. In mijn jeugd werd er gewoon nasi gezegd, door mijn vriend en zijn familie ook en door mijn ex (ook surinaams) ook :woman_shrugging:t4:

Rood fruit heeft juist de minste suikers van alle fruitsoorten! Tabel van het diabetesfonds.

1 like

Het is een beetje wat je als gezond ziet, want elk stuk fruit heeft wel weer andere voordelen. Maar volgens Dr. Greger bevat rood fruit (en dan vooral blauwe bessen en bramen) het hoogste aantal antioxidanten.

@Moon86 ik moest ook gelijk denken aan een aflevering van Jamie Oliver van meer dan 10 jaar geleden dat hij bij scholen langsgaat en de kinderen fruit leert eten. En dat er gewoon kinderen bij zaten die nog nooit een aardbei hadden gezien en niet wisten wat het was?

1 like

Ja dat programma idd!