Nee ik heb echt geen zin in een kind dat mijn Engels gaat verbeteren.
Ik zou het naar een zeer middelmatige school sturen, heb echt een hekel aan kinderen die denken dat ze slim zijn.
Nee ik heb echt geen zin in een kind dat mijn Engels gaat verbeteren.
Ik zou het naar een zeer middelmatige school sturen, heb echt een hekel aan kinderen die denken dat ze slim zijn.
Dat eerste wat jij zegt: precies!!! Hielp ook niet dat ik wiskunde etc haatte. Bij ons was Engels in de bovenbouw ook vrijwel alleen gericht op maken van IB examen dus veel literaire interpretaties en shit. In de praktijk heb je meer aan een CPE. Want IB dat haalde, no offence, bij ons elke debiel. Zelfs de mensen die eigenlijk geen flikker praktisch Engels spraken
ik ben nog steeds een beetje bang voor kinderen/maar ook (jong)volwassenen van internationale scholen
Kijken is het niet echt, maar is wel het programma dat ik elke ochtend standaard aanzet als ik mân ontbijt ga maken en shit
Welke
Kijk jij wel eens series/films/tv-programmas/Youtube-videos in een andere taal dan Nederlands zonder Nederlandse ondertiteling?
0 stemmers
Wat is ondertiteling eigenlijk een raar woord
Geen specifiek paard, maar mijn droom is een barokke donkervos ruin van een jaar of 8. Liefst klassiek geschoold maar anders dressuur tot L, braaf buiten in de zin dat ik geen vliegles krijg als ik alleen een rondje wil doen en gewoon gezond.
Helemaal mee eens! Ik sprak iemand wier kinderen op een tweetalige basisschool zitten en ze is er lyrisch over. Zelf zou ik die school nooit kiezen, onder andere omdat de docenten Nederlands zijn en geen moedertaalsprekers Engels, en in aanvulling op wat jij zegt denk ik dat een kind in Nederland geen hoger niveau van Engels behaalt door een tweetalige basis- of middelbare school.
Ik krijg overigens ook vaak de vraag of ik mijn eventuele kind meertalig zou opvoeden omdat ik verschillende talen goed spreek, maar dat zou ik nooit doen. Ik heb talen gestudeerd en weet dus dat het niet per se een goed idee je kind op te voeden met een andere taal is als het niet je moedertaal is. (Al gebeurt het in sommige situaties natuurlijk wel, als je als ouders beiden een andere taal spreekt en onderling Engels bijvoorbeeld.)
Aaah wat zielig van je nichtje, haha. Ik heb dus ook diverse situaties meegemaakt waarin het kind bijvoorbeeld een superstrenge moeder had die Frans sprak en die dus een enorme afkeer van Frans had, omdat ze dat met straf associeerde. Ze heeft Frans daarom nooit goed geleerd en afgezworen zodra het kon.
Interessant ook dat je voor de eindexamens dan ineens alles in het Nederlands kreeg. Lijkt me heel verwarrend!
Hoeveel tanden/kiezen heb jij?
0 stemmers
Ik heb ze zitten tellen, maar ik had natuurlijk ook gewoon 32-4 kunnen doen
We hebben op de uni waar ik werkte ook discussies gehad over Engelstalig onderwijs aanbieden (Nederlandstalige instelling). Daar komt ook enorm veel steenkolenengels en half werk bij kijken en ik denk dat het gewoon de ontwikkeling van het analytisch en kritisch denkvermogen niet echt helpt om dat eroverheen te gooien. Maar sommige collegaâs waren juist heel erg voor Engelstalig onderwijs!
Qua opvoeding twijfel ik zelf ook heel erg. Technisch gezien zou ik Engels kunnen spreken en mijn vriend Nederlands, maar omdat ik nou eenmaal in Nederland woon praat ik ook maar een rare mengelmoes van de twee talen thuis. Bovendien heb ik een raar accent (deels het accent van mijn familie, maar deels ook gewoon Nederlands omdat ik die tongval vaker gebruik) en ik vind het stom om dat aan mijn kind door te geven. Dan denk ik, hij pikt het toch wel op bij opa en als we regelmatig in het land van mijn familie zijn (en tv etc). Ik voel me uiteindelijk toch niet (meer) genoeg âdoordrongenâ van de tweede taal dat ik denk ja, dat wil ik op de taalontwikkeling van mijn kind loslaten. Maar het is wel echt lastig!
Ja, heel herkenbaar, van dat Frans! Ik had ook zoiets met de moedertaal van mijn vader. Hij had hele strenge opvattingen van wat goed opvoeden was en uit protest en een soort rebellie weigerde ik dus zijn taal te leren, oeps. Spreek nu nog steeds maar een paar woorden/zinnen
Pfeww, nice
Hahahaha. De Sallandse heuvelrug (wel in Overijssel) is ook erg mooi hoor, daar hoor je eigenlijk haast nooit iemand over maar ook zeeeeker de moeite waard om te bezoeken als je in de buurt bent.
Hoe delen jullie je Spotify lijsten in?
0 stemmers
Ik heb geen lijsten. Ik zoek muziek op en dat luister ik, maar ik maak er geen lijst van.
Ik heb geen spotify
Ik heb meestal een zomerlijst en een winterlijst in een jaar. Beetje op seizoen dus.
niet, ik luister alleen naar de lijsten van anderen! en de lijsten die spotify voor me maakt zoals discover weekly etc