– Een maand meer wandelen (beetje abstract met dat meer, maar het idee was eigenlijk dat ik korte afstanden altijd liep, in plaats van dat ik de fiets pakte, en dat ik soms ook gewoon liep voor het lopen, niet om ergens heen te gaan).
– Een maand zonder smartphone.
– Een maand geen internet in mijn vrije tijd.
– Een maand elke dag iets schrijven aan de hand van een thema.
– Een maand elke dag een gedichtje schrijven, ook aan de hand van een thema.
– Een maand een Chloe Ting-workoutschema volgen (2x, ben nu bezig met schema 2).
Vooral de smartphonechallenge heeft impact gehad. Ik heb die in januari 2018 gedaan en gebruik nog steeds een ‘dumbphone’ (het begint een beetje humble-braggerig te voelen dat ik het hier zo vaak over heb haha, shit).
Ooit geschreven over de smartphonechallenge
Het is 5 januari 2018. Mijn nicht daagt me uit om de komende 30 dagen mijn smartphone links te laten liggen. Ik besluit het een kans te geven. Zo vergroeid ben ik immers niet met mijn telefoon – toch?
Je raadt het al: dat valt dus behoorlijk tegen. Ik merk dat ik absurd vaak de neiging heb om het ding te pakken. Op elk loos moment blijft mijn rechterhand confronterend naast mijn jaszak zweven. In de rij voor de kassa. Als ik in de bus zit. Bij het stoplicht dat op rood staat. Als ik me ongemakkelijk voel in sociale situaties. Met een vreemde in de lift, op een feestje in mijn eentje: ik wil mijn telefoon. Die smartphone blijkt meer dan een apparaat. Mijn Sony is een middel om de normale wereld te ontwijken. Omdat die soms saai is, langzaam gaat, ongemakkelijk voelt. Het is alsof ik mijn hoofd 24/7 bezig wil houden.
Ook de internetchallenge vond ik heel interessant. Ik merkte vooral dat ik op momenten dat ik extreem gaar was en gewoonlijk zou gaan Netflixen eigenlijk nog genoeg energie had om iets anders te doen, zoals een boek lezen. Ik ontdekte dat mijn laptop erbij pakken echt een automatisme was en ik ging veel bewuster met mijn vrije tijd om. Nu ik dit zo typ denk ik dat ik dit nog een keer ga doen… Nu nog even bedenken wanneer ik begin, haha.
Ik zou ook wel graag van anderen horen wat ze doen/hebben gedaan, eigenlijk! Moeten we een challenges-topic maken?