Oh nee dit zijn niet per se slechte dingen voor het milieu! Een wasdroger is volgens mij wel een voorbeeld daarvan omdat het in vergelijking met andere dingen heel veel energie verbruikt, maar de rest niet per se zover ik weet.
Ja mee eens! Heb ze nu 2 jaar denk ik. Echt heel fijne handdoeken en er zijn best regelmatig goede kortingen (ik heb er volgens mij 4 vd 6 betaald destijds)
Ik ken trouwens iemand die zoân strijkpop heeft, waar je dan het overhemd overheen moet trekken en dan stoomt ie hem glad. Dat lijkt me leuk om te hebbenđ maarja is voor mij dikke onzin.
Ik heb een Kitchenaid Cook Processor. Een keukenmachine waar je ook in kunt koken.
Ik heb een droger, tweedehands als dat nog wat uitmaakt, omdat in de winter niks droogt in mijn flatje. Ik heb alleen in de woonkamer de kachel aan, dus niet in het âwashokâ en dan kun je het daar 3 dagen laten hangen maar dan gebeurt er niks. Mân droom is een huis met een tuin waar zoân droogmolen in past zodat ik daar de was kan ophangen en dan content om me heen kan kijken naar mân tuin hahaha
Ik snap nooit steeds niet waarom mn moeder echt nooooit was ophing, ja misschien 1 keer per jaar. En zij hebben gewoon 2 gaten in de tuin waar zoân droogmolen in kan worden gezet. Dan zou ik nog wel eens het een en ander ff ophangen.
Jullie hoeven je niet allemaal te verdedigen voor je droger hoor! Beetje cru, maar wat je reden ook is, het blijft een luxe en slecht voor het milieu. Wat mij betreft zijn er eigenlijk geen goede redenen, maar dat is mijn mening.
Door dit te zeggen snap ik dat mensen zich willen gaan verdedigen
Oh ik zeg het juist om aan te geven dat het bij mij geen zin om je te gaan verdedigen. Het komt volgens mij altijd neer op gemak.
Edit: ik lees het nu terug en het klinkt wel wat hard. Het komt voort uit dat ik me vet zorgen maak over de wereld, en mensen zich massaal verdedigen voor van alles wat ze doen. Ik doel dan niet per se op die droger, maar gewoon allerlei zaken die we zo normaal lijken te vinden maar bij elkaar zo slecht zijn voor de wereld. Ik vind dat echt shocking. Ik ben ook al 100 jaar vega dus ik heb ook al zoveel van dit soort gesprekken over vlees gevoerd, dat mijn tolerantie hiervoor na honderden van dit soort gesprekken vrij laag is.
Ff Somme vraag: als je 100% je eigen stroom opwekt, in ons geval met veel zonnepanelen, maakt het dan uit? Want al je energie komt dan uit de zon, dan is t toch niet erg dat een apparaat veel energie kost?
Of mis ik n stap in Mn gedachtegang?
Zonnepanelen kunnen geen energie opslaan toch? Als de zon niet schijnt heb je in dat geval niet zoveel aan zonnepanelen.
Ik ben te arm voor black friday. (Voor de goede aanbiedingen in ieder geval)
Das waar, maar als je te veel hebt dan verkoop je dat aan de energieleverancier. Gemiddeld is dat inmiddels quitte.
Als het goed is lever je terug en word dat verrekend met het termijnbedrag wat je iedere maand betaald en word op je jaarafrekening gekeken hoeveel je precies verbruikt hebt en terug geleverd.
Klopt
Maar als dat overeen komt, dan verbruik je in principe wat je zelf opwekt, schone stroom, dus moet je er dan nog steeds zo zuinig mee zijn?
Dat ligt helemaal aan de apparaten enzo die je gebruikt. En we hebben net de zomermaanden gehad waar je heel veel opgewekt hebt en gaan nu de âduistereâ maanden in waardoor er weer verschil komt. Je verbruik word altijd gewoon opgemeten en word ook afgerekend maar als jij bijv 123 kWh per maand verbruikt en 234 kWh terug levert en dat iedere maand dan ben je wel voordeliger uit op je jaarrekening.
Thanks voor je edit, ik snap je nu een stuk beter! Ik wist eerlijk gezegd ook niet dat een droger zoveel slechter is dan een wasmachine, good to know, als ik naar een groter apartmenet verhuis ga ik hier zeker op letten! (Ik woon nu namelijk op 20m2 met mijn vriend, dus was ophangen lukt niet echt goed⊠ik moet me toch even verdedigen haha )
Maar ik denk dat ook met vlees eten het niet de goede aanpak is om te zeggen âvlees eten is slecht en er is geen goed excuus om het wel te doenâ, omdat je mensen dan meteen de mond snoert. Ik denk dat het beter is om een discussie aan te gaan en te luisteren naar wat hun argumenten zijn, en die te weerleggen. Dan krijgen mensen veel meer info tot zich ipv âdit is slecht maar ik mag er ook niks over zeggenâ
Maar ik snap dat je die eindeloze discussie ook zat bent!
Het enige wat me uit lijkt te maken is hoe zonnepanelen gemaakt worden, maar je bent sowieso veel minder vervuilend dan dat je stroom gebruikt waar verbranding bij komt kijken, er is geen CO2 uitstoot bij het opvangen van zonlicht ofzo.
Ook @Zemraluani
En @millefeuille volgens mij hoeft het niet per se zonnig te zijn, bij bewolking wordt er ook energie opgewekt.
Ooh zo! Sorry ontging me even haha maar volgens mij ligt het er dan helemaal aan hoeveel zonnepanelen je hebt ook? Op mijn flat liggen ook panelen (geen idee hoeveel er âvan mijâ zijn maar afgelopen zomermaanden heb ik telkens meer terug geleverd dan zelf verbruikt dus als je genoeg panelen hebt voor de soort woning waar je woont kan het zeker lonen en is altijd beter dan de stroom via het net
Ja voordeliger sowieso. Investering is er al deels uit. Maar het gaat me om de vervuiling. Als we de droger draaien op eigen opgewekte groene stroom dan zou het toch niet vervuilend moeten zijn? Omdat de stroom uit de zon komt, of zou je dan alsnog heel zuinig moeten zijn? (Ik snap dat als je zuiniger bent, je schone energie weer doorverkocht kan worden en dat goed is voor het aandeel schone energie, maar in principe vind ik energieneutraal genoeg.)