Stel je persoonlijke vraag #11

Ik vind zelf dit onderscheid ook kut hoor, om nog maar niet te spreken van het feit dat je als ‘‘normaal’’ heterokoppel ook helemaal geen garantie op een kind hebt.

Maar het maakt het toch wel een stuk gecompliceerder om een kind te krijgen dat biologisch van jullie samen is?

Edit @grace

Je vroeg wat nou precies de kansen verkleint, dit zijn de opties, is toch wel gecompliceerd:

Bij transgender mannen zijn er meerdere mogelijkheden om een kind te krijgen:

1. Het behouden van de baarmoeder en eierstokken, tijdelijk stoppen met de testosteron, zwanger worden en een kind baren en daarna weer starten met testosteroninname.
  2. Het invriezen van eicellen voordat met hormonen wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik van testosteron. In dit geval zal een vrouw/draagmoeder een IVF-achtige behandeling moeten worden ondergaan om een kind te krijgen. Dit is een dure, ingrijpende behandeling.
  3. Het invriezen van een deel van de eierstok voordat met testosteron wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik van testosteron. Deze ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen. Op dit moment kan een eierstok alleen nog teruggeplaatst worden bij de persoon zelf. Bij deze techniek hoopt men dat in de toekomst andere toepassingen mogelijk zijn.

Bij transgender vrouwen zijn er meerdere mogelijkheden om semen af te nemen, voordat de testis zijn verwijderd:

1. Semen via een zaadlozing afnemen en invriezen voordat met de hormonen wordt begonnen (dit is niet zo’n dure behandeling). Indien reeds met vrouwelijke hormonen is gestart, moet tijdelijk worden gestopt met de hormonen (3 – 6 maanden), waarna de ontwikkeling van spermacellen weer op gang komt.
  2. Het aanprikken van de testis voordat met vrouwelijke hormonen wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik van vrouwelijke hormonen.
  3. Het afnemen van weefsel uit de testis en invriezen voordat met de vrouwelijke hormonen wordt begonnen of na een tijdelijke stop van het gebruik vrouwelijke hormonen.

De semen kunnen worden gebruikt om een vrouwelijke partner te insemineren of een draagmoeder te insemineren. Het invriezen van semen beïnvloedt de kwaliteit van de semen wel wat. De houdbaarheid van ingevroren semen is volgens deskundigen onbeperkt.

Het is idd gecompliceerder dan als je a) een heterorelatie hebt waarbij b) de vrouw onder de 40 is, c) je allebei geen enkele gezondheidsproblemen hebt die iets met je vruchtbaarheid kunnen doen (overgewicht, hormonale problemen, in het verleden bepaalde SOA’s gehad, roken of drugsgebruik, ernstigere aandoeningen), en d) ook geen niet-gezondheidsgerelateerde en onverklaarbare vruchtbaarheidsproblemen hebt. Dus ongeveer even ingewikkeld als voor iedereen hier op het forum die single, 40+ en niet hetero is en/of gezondheidsproblemen heeft. En als je dat allemaal nu nog niet hebt kan er de komende jaren ook een hoop veranderen.

Ik weet wel dat jij dit weet! Maar om even aan te geven dat het een heel scheve vergelijking is.

4 likes

Haha oke dan begrijpen we elkaar, ik ben het volledig met je eens namelijk en mijn poll was een reactie op het bericht van @Luzarl die opmerkte dat de verkleinde kans op een biologisch kind wellicht de reden zou zijn dat mensen niet met iemand die een geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan zouden daten, maar dat tegelijkertijd niet als een uiting van transfobie zien.

1 like

Klinkt alsof je moeder die kat te erg gaat missen haha.

Maar ik bedoel het niet lelijk hé? Ik wil zelf ook helemaal geen kinderen. Maar misschien dat het bij andere mensen een reden zou kunnen zijn. Sorry als ik je heb gekwetst, was niet mijn bedoeling

Ik ben niet gekwetst hoor. Jij zei dat je geen kinderen ‘van jezelf’ kunt hebben als transgender en dat is niet waar.

4 likes

Ik snap oprecht niet zo goed waarom zo’n groot percentage op “nee” stemt. Als je iemand a priori niet wilt daten omdat hij/zij trans is, dan is dat toch gewoon transfobisch?

Het kan natuurlijk hartstikke goed dat je nooit een transpersoon tegenkomt die voor jou aantrekkelijk is (en het kan ook heel goed dat de transitie en bijbehorende emotionele en fysieke bagage iets is waar je niet op zit te wachten), maar als je je droomman/droomvrouw, die je in ieder opzicht ontzettend aantrekkelijk vindt, niet zou daten als je erachter zou komen dat hij/zij een geslachtsoperatie heeft ondergaan is dat toch transfobisch?

(Sorry als ik spuit 11 ben, ik moet nog bijlezen!)

13 likes

Verschilt een beetje per schoen. Bij sommige sneakers en dr martens strik ik ze en laat ze hangen. Maar bij mijn Vans en Adidas zitten zulke lange veters dat ik eerst een enkele knoop maak en ze er dan maar tussen prop zonder te strikken

Ahhh ik was Gigi helemaal vergeten! Zij was echt een van mijn favo youtubers als tiener, bedankt voor het opnieuw delen! Zit even naar haar kanaal te kijken, echt goed en knap dat ze zo open is over alles wat betreft haar transitie.

2 likes

Ik heb hier eens bijna ruzie over gekregen met mijn man. Hij vindt dat een date/partner recht heeft om te weten of de ander transgender is.
Ik vind van niet, je bent nooit verplicht je medische geschiedenis uit de doeken te doen vind ik. Het is toch immers een ‘fout’ die rechtgezet is, net als een hazelip. Dat hoef je toch ook niet aan elke date te vertellen.
Afgezien dus van het kinderwensverhaal dan.

Vind jij dat een transpersoon verplicht is om een date/partner in te lichten over zijn/haar transitie, ook al is het al jaren geleden? (afgezien van evt. kinderwensen en dat je gewoon graag dingen met je partner bespreekt, het gaat er om dat het MOET, want de partner heeft RECHT op die info).

• Ja
  • Nee
  • Ligt eraan (waaraan?)
  • Weet niet

0 stemmers

En zo ja, wanneer?

• Nog vóór het tot een eerste date komt
  • Op de eerste date
  • In de eerste datefase
  • Zodra het serieus wordt
  • Als het onderwerp ‘kinderen’ jaren later ter sprake komt
  • Nooit
  • Anders
  • Weet niet

0 stemmers

@anon24802271: ik had ja gestemd, want ik vind het transfobisch, maar daarna dacht ik ‘ohja als mensen perse eigen kinderen willen vinden ze dat misschien te moeilijk allemaal, dus dan kan het ook om een niet-fobische reden nee zijn’. :woman_shrugging:t2:

2 likes

In navolging hiervan:

Vind jij dat een persoon verplicht is om een date/partner in te lichten over zijn/haar onvruchtbaarheid?

• Ja
  • Nee
  • Anders

0 stemmers

Er is ook een Nestlé mini’s zak!

• Lion
  • Smarties
  • Bros
  • KitKat
  • Rolo

0 stemmers

1 like
1 like

Bros vond ik altijd zo lekker omdat dat chocola een beetje in je mond knetterde ofzo?

4 likes

Het ligt eraan of iemand een geslachtsveranderende operatie heeft ondergaan of niet, als dat wel het geval is dan wil ik wel daten,
anders niet.

1 like

Heb jij wel eens bij een persoon die je niet kende uitgehuild op zijn/haar schouder? Dit is mij namelijk 2 keer overkomen en ik vind dat achteraf ZO lief.

• Ja meerdere malen
  • 1 keer
  • Nooit, maar ik vind het wel heel lief

0 stemmers

Ik ben een tijdje heel hard gevallen en toen voelde ik me zo bang/verdrietig/idk en normaal gesproken moet ik echt niks van anderen hebben maar nu was het wel fijn dat er iemand zich om me bekommerde en ervoor zorgde dat ik weer een beetje rustig was terwijl ik wachtte of ik alsnog zelf kon bewegen of dat er toch een ambulance moest komen

1 like

Ik heb momenteel een relatie met een trans man, dus kan hier ook niet anders dan ja op antwoorden, haha.

Nu moet ik zeggen dat mijn partner nu nog niet zijn laatste operatie heeft gehad, en dit waarschijnlijk ook niet wil, en dat wij allebei ook geen kinderwens hebben.

24 likes

Ik kijk wel eens videos van mensen die transgender zijn en dan geven ze ook aan dat ze het niet altijd meteen vertellen omdat sommige mensen daar heel agressief van kunnen worden (alsof ze voorgelogen zijn). Aan de andere kant is het ook fijn om het wel te vertellen wabt dan weet je met wat voor persoon je te maken hebt (iemand met een trans fetish of juist een transfoob)

Ik zelf zou wel met iemand willen daten die transgender is maar wel echt alleen na de operatie. Ik val niet op mannelijke geslachtsorganen en daar zou ik me dus niet overheen kunnen zetten.

5 likes