Stel je persoonlijke vraag #11

Ik heb gedrukt op te weinig, omdat ik zou gaan voor 4euro per uur dus dan zou het 10euro zijn.

Maar goed als je bedenkt dat je op je 15e nog geen 3euro per uur verdient met minimum loon is 4euro per uur eigenlijk wel veel voor een 14 jarige.

Ik deed oppaswerk vanaf mijn 15e en weet nog dat ik 5euro per uur verdiende als de kinderen wakker waren en 4euro per uur als ze in bed lagen. Ik was daar destijds tevreden mee!

2 likes

Ik vind het ook best wel heavy dat je een 14 jarige laat oppassen? Vind dat echt veel te jong eigenlijk

25 likes

Dat dus! Zo’n kind heeft toch geen idee wat te doen als een kind van 2 wakker wordt en gaat huilen? Zou liever iemand hebben die meer ervaren is. (Zoals ik, begin 22). Hoor ook alleen maar van ouders dat ze hun kinderen liever bij mij achter laten en met een gerust hart weggaan (en meer betalen) dan bij hun buurmeisje die een stuk jonger is.

2 likes

Ong ik ben oud want ik werd nog betaald in guldens. 5 gulden per uur zelfs!!1!

6 likes

Stel: je wissel van baan en je oude werkgever wil je verrassen door een borrel/bbq te organiseren op je laatste werkdag waar alle collega’s voor zijn uitgenodigd. Het begint al om 15.30 dus wanneer je eigenlijk nog aan het werk zou zijn. Omdat het een verrassing moet blijven, kom je er pas op de dag zelf achter. Wat zou je hiervan vinden?

• Heel leuk ik hou van verrassingen
  • Leuk, maar had me het van tevoren laten weten zodat ik er rekening mee kan houden
  • Verrassingen zijn stom

0 stemmers

Het bedrijf waar ik werk heeft het nu zo aangepakt maar ik zou er echt niet blij mee zijn als ik van niks zou weten?

Zou er een beetje vanaf hangen, als mijn werk al helemaal klaar of overgedragen zou zijn zou ik het wel leuk vinden, als ik nog net bezig was m’n allerlaatste dingen te regelen dan minder. Al bedenk ik me nu ook dat zoiets natuurlijk niet om 6 uur is afgelopen, en misschien had je wel afspraken/plannen die avond? Zou me dan ook heel opgelaten voelen als ik relatief vroeg weg zou moeten

5 likes

Ik vind het echt NSB gedrag om zo te snitchen. Echt heel naar.

8 likes

@Dazed Gaat om een collega. Had er misschien nog bij moeten vermelden dat ze kinderen heeft. Stel haar partner heeft iets anders of er is gewoon simpelweg afgesproken dat ze de kids zou ophalen, toch niet fijn dat je dan niet even iets anders hebt kunnen regelen. Of idd dat je al andere plannen hebt gemaakt. Kun je op je eigen feestje na een uur alweer weg😅

3 likes

Oh ja nee bij iemand met kinderen al helemaal niet zo handig nee. Zou dan inderdaad iemand van tevoren even inlichten

2 likes

Het is snitchen. Iemand verteld je iets in vertrouwen en je denkt alleen aan de beloning. Hoeveel mensen zouden ook snitchen als ze niks kregen?

Heel erg naar gedrag.

11 likes

Ik heb een beetje het idee dat dit snitchen voor geld gevoel vooral voortkomt uit de “ernst” van de misdaad. Drugs is hier zo sociaal geaccepteerd dat het niet echt voelt als iets waarvoor ie jarenlang straf verdient.

Stel iemand biecht op dat ie op een nacht een meisje van haar fiets heeft getrokken en heeft verkracht. De zaak is nog steeds onopgelost en de politie zoekt naar de dader en looft voor de gouden tip 30K uit. Is het dan nog steeds snitchen voor het geld?

7 likes

Nee dan zou ik het ook aangeven. Nu vind ik het gewoon enorm Petty, want hij is niet direct een gevaar, je doet het duidelijk alleen om het geld en niet de goedheid.

Neem aan dat in het geval van verkrachting je het niet doet omdat je denkt “oh chill gratis geld”.

5 likes

Waarom zou je het dan doen? Omdat je faliekant tegen drugs bent? Hij valt je toch niet lastig? Vind het echt schokerend dat mensen zo zijn, Maarja heel veel mensen zijn helaas te koop.

7 likes

Omdat hij blijkbaar iets strafbaars gedaan heeft en daarom gezocht wordt?
Wie z’n billen brandt moet op de blaren zitten. Dat hij mij niets misdaan heeft gaat het er in dit geval niet om voor mij. Ik vind dat iedereen die gezocht wordt door justitie/politie aangegeven moet worden als je ze herkent om de gevolgen van de acties te aanvaarden.
En ja voor mij dan €30.000, noem me maar te koop.

3 likes

Ja ik vind je dan wel te koop. Zoals @Banananana het al beter verwoorde dan ik vind ik het gewoon bizar en ben ik te loyaal voor dat soort afkopingen.

Maargoed, als je zo bent dan ben je zo. Zijn veel mensen.

1 like

Dan zien wij het inderdaad heel anders. Vind het ook niet loyaal gedrag zoals jij het noemt, loyaal naar wie? Naar iemand die je van vroeger kent die blijkbaar een misdrijf heeft gepleegd (of wat dan ook voor strafbaars).
Ik snap alleen echt niet dat je het bizar vindt dat mensen dus zo iemand wel aangeven. Ik vind het niet meer dan een “maatschappelijke plicht” (niet het goede woord maar kom er ff niet op hoe anders te verwoorden) om te doen, komt misschien ook wel deels door mijn werk maar ook niet meer dan normaal gedrag. Face the consequences.

8 likes

Maar je weet toch niet wat er precies gebeurd is? Iemand die een som van €30.000 op z’n hoofd heeft staan zal vast wel iets ergers hebben gedaan dan wat pilletjes smokkelen. Ook in de drugswereld komt veel criminaliteit voor, liquidaties bijvoorbeeld. Grote kans dat er wel wat meer achter zit dan “gewoon wat drugs.”

Iemand die een vreemde heeft vermoord (verkracht, bestolen, you name it) heeft jou ook niks misdaan, maar die geef je dan toch ook aan?

9 likes

Ja onze normaal verschilt gewoon.

Ik vind het abnormaal, jij normaal. Maargoed, als iemand ooit een misdaad pleegt, kom maar naar mij, ik hou je veilig lol. Tenzij je een Snitch bent, dan krijg je een stitch :see_no_evil::see_no_evil:

2 likes

Je ziet toch waar die voor aangeklaagd is? Dat je er zelf nu allerlei dingen zoals liquidaties, moord en verkrachting bijzoekt zegt mij genoeg over de rechtvaardiging.

Diegene zag dat het een drugcharge was, in The US kan je daar dikke straf krijgen. We hebben het niet over Holleeder.

5 likes

Waar zie je dat? Er staat alleen dat hij gezocht wordt voor “iets met drugs” en dat er $30.000 op zijn hoofd staat. Niet wat er precies is gebeurd.

Maar ik ben nu wel benieuwd waar voor jou dan de grens ligt? Vanaf welk vergrijp zou je wel naar de politie stappen?

(Niet aanvallend bedoeld dit overigens, gewoon interesse omdat je mening enigszins af lijkt te wijken van de status quo hierover)

2 likes