Stel hier je persoonlijke vraag

Ik heb van jongs af aan allerlei invloeden meegekregen. Mijn moeder komt uit een streng gereformeerd milieu, mijn vader uit een liefdevol kunstenaarsgezin en mijn oma heeft zich bekeerd tot het boeddhisme

Het geloof is mij nooit opgedrongen, maar hierdoor ben ik wel in tweestrijd.

1 like

Hoeveel doopnamen heb je.

• 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

0 stemmers

Vroeger zou ik voor mn buik hebben gekozen. Was heel tevreden met mn borsten, maar ja nu heb ik er nog maar 1

1 like

Heel veel mensen noemen het doopnamen zonder gedoopt te zijn. Je kunt toch ook gewoon meerdere namen krijgen?

En gedoopt blijf je altijd, dus die namen kunnen ze je niet ‘afpak ken’ .

1 like

Mijn ouders weten echt genoeg van het rooms katholieke geloof, en het was nooit “omdat het zo hoort”. Zij vinden dat nou eenmaal een fijn geloof, ik vond/vind het wel heel storend dat er in een modern huis, of nouja in een huis met een moderne inrichting van die kruisjes aan de muur hangen met Jesus eraan. Dan waan ik me echt ff in zo’n favela in Brazilië. Ik schaamde me daar als kind ook voor overigens. En het allerergste is als mensen met een ketting met kruis lopen en geen idee hebben hoe of wat. Man man. Maar anyhow, knap dat jij al op die leeftijd voor jezelf kon kiezen en daarover je mening klaar had staan. Ik had dat echt nog lang niet.

dit heb ik ook, ben niet eens gelovig opgevoed. heb ook 3 doopnamen maar ik ga echt nooit naar de kerk. volgens mij is het bij mijn generatie ook meer “uit gewoonte”? alle kindjes in de klas deden de communie dus ik ook. ik wist niet wat het inhield maar het “moest” van mijn ouders. ik wist dat het met jezus te maken had maar daar hield het voor mij ook wel op eigenlijk

1 like

Vergeet de nieuwe kleren die je kreeg niet :hugs:

1 like

Er zit een verschil tussen doopnamen en meerdere voornamen. Ik heb drie voornamen maar ben niet gedoopt. Mijn moeder heeft drie doopnamen (en is dus gedoopt) en haar doopnamen zijn anders dan haar voornaam. Denk bijvoorbeeld aan Catherine en Kate.

Ik ben niet gelovig maar dit is hoe ik het altijd begrepen heb.

2 likes

maar dan nog worden je doopnamen toch niet “afgepakt”?

Geen idee hoe dat dan zit, zou dat misschien ook per omgeving verschillen? Of verschil katholiek/protestants? Ik ben gedoopt, heb ook twee doopnamen, maar mijn eerste doopnaam is ook gewoon mijn roepnaam.

1 like

Bij mij klopt er eigelijk ook geen hol van ik ben in Griekenland gedoopt (grieks orthodoxe kerk) en in Nederland ( katholieke kerk) een comunie gedaan omdat de halve klas het deed. En ik vond de kerk stom hahaha.

Ik denk dat voor gelovige mensen hun doopnamen in hun paspoort staan net als dat mijn voornamen dat staan. Voor de overheid worden die namen dan dus niet afgepakt (staan op je geboorte certificaat) maar dit kan voor de kerk anders zijn? Maar denk dat dat alleen zou zijn in het geval dat je doopnamen catherina Angelina euforia zijn en in je paspoort alleen Kate staat ofzo. Maar zoals ik al zei ben ik niet religieus en heeft dit meer betrekking tot wat er in onze grootouders generatie gebeurde.

maar ik ben niet gelovig maar mijn doopnamen staan wel in mijn paspoort en op mijn idkaart en daar blijven ze vanaf hoor!!! zijn spuuglelijk maar ze horen wel bij me haha. oh en voor zover ik weet ben ik niet meer aangesloten bij de kerk

1 like

Ja dit is natuurlijk afhankelijk van hoe je ouders het doen, je regio en waarschijnlijk ook je denomination (weet ff het Nederlandse woord niet maar dus welke tak van de religie)

1 like

Hahaha ja niemand komt er aan!! Mijn voornamen zijn ook vreemd en eentje is verkeerd geschreven omdat mijn vader in de stress schoot op het gemeentehuis toen hij mij ging aangeven na mijn geboorte haha

8 likes

Zoals ik het geleerd heb, kan je nooit ongedoopt zijn. Je kunt je doop niet ongedaan maken, zelfs als je je uitschrijft en er echt niks meer mee hebt (je doop zal dan ook niet zoveel vooe je betekenen) dus je doopnamen hou je dan ook.

1 like

Ff back to basic want elk geloof is gewoon achterhaald vind ik. Haha wat een kut poll.

• Maan :new_moon_with_face:
  • Zon :full_moon_with_face:

0 stemmers

2 likes

Ja het leek mij al onwaarschijnlijk maar dat werd hierboven gezegd. Ik wilde alleen maar aangeven dat je ook gewoon meerdere voornamen kan hebben zonder gedoopt te zijn.

1 like

Ja je kunt je kind wel 10 voornamen geven, hoef je niet met je bakkes onder water toch. :stuck_out_tongue:

2 likes

Ik heb heel flauw maar voor 10 gestemd. Haha omdat ik me besef hoe irritant al die namen zijn. Vooral in het verleden als je cheap wilde vliegen met Ryan air.