Tot ik dit net in WJEKW las wist ik niet eens dat dat een optie was
Ik ben met waar ik het meeste trek in heb: vaak gebakken aardappels en het âvleesâ. Die eet ik beetje afwisselend maar begin met aardappels. Als laatste de groenten.
Ja, je betaalt belasting over je rendement, niet over je spaargeld zelf. Ik heb het opgezocht en het is over het algemeen zelfs maar 2%.
Bij mn ouders wordt ie op de houtkachel opgewarmd voor de extreme sinterklasings
Micks rijmwoordenboek gebruikt dit jaar?
- Mick is mijn held in donkere tijden
- Nee, dichten gaat mij natuurlijk af
- Ik vier geen sinterklaas dit jaar
- Wie?
0 stemmers
Hear hear! Elke feestdag ben ik de sjaak op het werk met dat vieze amandelspijs. Met Pasen krijgen we een paasstol, met Sinterklaas een banketletter en met kerst weer een kersstol
Edit: maar wel gestemd, want voor visite warm ik âm op.
Wat vind je ervan als iemand net is afgestudeerd en nog geen baan op niveau kan vinden, dus daarom een uitkering aanvraagt?
- Terecht, daar is een uitkering voor
- Belachelijk, genoeg (bij)baantjes te vinden totdat je wel een baan op niveau hebt. Een uitkering is voor mensen die het echt nodig hebben.
- Het maakt me niet uit
0 stemmers
Ik vind dit een lastige, zou zelf namelijk toch wel voor een bijbaan gaan (en evt laten aanvullen dan)
Tsja ik ervaar dat toch wrl anders. Overal waar ik kijk schreeuwt men om personeel: supermarkten, horeca, genoeg te vinden. Die zijn allang blij als je een paar maandjes meehelpt. Ik vind het gewoon zo krom dat er niets aan je handen mankeert, maar dat je lekker de tijd neemt om rustig te solliciteren âwant ja ook daar is een uitkering voor hoorâ. Aldus een vriendin. Ze vindt het teveel gedoe om 5 dagen pw te werken en in de avonden en weekenden op banenjacht te gaan
Ik heb dat ook gedaan en dat is idd erg zwaar. Vind wel dat je er erg makkelijk over denkt hoor.
Het was dat ik snel een chill baantje had gevonden om makkelijk wat geld mee te verdienen, maar anders had ik sowieso een uitkering aangevraagd hoor. Tja, daar betaal je toch je hele leven aan mee? Als je âm dan een paar maanden nodig hebt
Bovendien is het makkelijker gezegd dan gedaan, zoân baantje in bijv een winkel. Daar zitten ze ook niet te wachten op iemand die 2 maanden blijft en dan iets beters heeft. Ik durfde dat zelf niet aan want wilde niet iemand teleurstellen of liegen over hoe lang ik zou blijven.
Ja dat is inderdaad lastig, ik heb een paar jaar terug tussen 2 banen in ook een tijdje zonder werk gezeten. En het kromme vond ik toen dat ik via een uitzendbureau (want die zoeken nog weleens tijdelijke krachten haha) minder verdiende dan wanneer ik een uitkering zou krijgen.
Maar dat gaat denk ik niet op als je net afgestudeerd bent?
Ik heb het ook gedaan (fulltime werken en solliciteren) en vond het ook zwaar. Maar dat is toch geen reden om dan maar een uitkering aan te vragen. Dat is voor mensen die helemaal niet aan de bak komen. Waar ze ook op solliciteren.
Je kunt onder de 27 ook gewoon een bijstandsuitkering krijgen hoor
Nee dat ben ik met je eens. Ik heb ook simpele baantjes gehad tijdens het solliciteren. Maar solliciteren naast 40 uur werken viel me erg zwaar.
Ik heb overigens wel een paar maanden WW gehad. Ik kwam terug van een reis en had nul komma niks, ik zocht Ă©n naar een baan op niveau en naar een tijdelijk baantje voor tussendoor. Het duurde al 2 maanden voordat ik een tijdelijk baantje had. Ik had gewoon recht op een uitkering, dus die heb ik aangevraagd. Het verbaast me echt dat mensen hier zich zo over opwinden joh?
Ja dat lijk ik nu ook op te maken. Dat vind ik ook een ander verhaal!
Ik ben geschokt door deze uitslag voor zover je geschokt kan zijn over een banketstaafpoll. Warm uit de oven is zoooveeel lekkerder. Dat bladerdeeg wordt dan zo lekker krokant en hmmm. Ik wil naar huis naar een warme banketstaaf
Ik heb mân gehele studie in een kledingzaak gewerkt en ik weet dat mijn baas echt veel tijd/moeite investeerde in het inwerken van de collegaâs (nu werkte ik ook in een speciaalzaak). Dat is misschien in een supermarkt niet zo, maar laten we wel wezen: daar gaan ze echt geen 25-jarige aannemen. VĂ©Ă©l te duur.
Ik heb ook nooit gezegd dat ik me te goed voel voor een bijbaantje, dat zijn allemaal aannames van jou. Heb mân hele studie gewerkt en niet bij geleend (behalve toen het stuk stufi wat je eerst kreeg ook een lening werd). Tuurlijk, je moet je best doen om een bijbaantje te vinden en niet lui op de bank gaan hangen, maar als je 1 of 2 maanden een uitkering kan krijgen zodat je je huur kan betalen en tijd hebt om veel te solliciteren en daarna direct een goede baan te vinden⊠dan vind ik daar zelf niet zoveel mis mee.
Ik heb een studie gedaan waar je niet per se makkelijk aan het werk komt (wel toen ik begon met studeren trouwens, maar een paar jaar later niet meer hahahah dat waren mooie tijden ) maar het is eigenlijk nooit in me opgekomen om meteen na de studie een uitkering aan te vragen. Mijn vriend is een stukje ouder en vertelde dat het âin zijn tijdâ heel normaal was om dat na je studie te doen. Gek hoe die dingen veranderen. Maar goed, met mijn studie was het gewoon bekend inmiddels dat je breed moest zoeken naar werk en iets in het veld of op niveau er niet meteen inzat. Het is in mijn huidige werk ook heel normaal om een tijdje te moeten hosselen om iets leuks te vinden. Ik heb dat nooit erg gevonden omdat ik wel iets van een doel in zicht had. Dan waren de kutklusjes die ik ondertussen deed gewoon een manier om mijn goedkope leventje te betalen terwijl ik ondertussen aan mijn cv en portfolio bleef bouwen. Misschien is dat anders als je rechten ofzo hebt gestudeerd en je in principe een goeie kans op werk hebt, dan zijn je verwachtingen ook anders.
Ik vind werkeloosheidsuitkeringen trouwens heel goed en mensen moeten dat ook gewoon gebruiken waar nodig. Maar ik begrijp de irritatie van sommigen ook wel, dat je nou eenmaal niet altijd meteen je droombaan krijgt en daar ook niet op moet wachten. Ik heb dat wel om me heen gezien bij oud-studiegenoten, die dan met hun diploma in de geesteswetenschappen wel graag in een leuk museum ofzo wilden werken. Dan dacht ik ok je was een matige student die nog nooit eerder iets relevants in dat veld heeft gedaan, wat denk je nou? Recht op passend werk is niet hetzelfde als recht op je passie.
In BelgiĂ« heb je volgens mij niet eens recht op een uitkering, pas vanaf wanneer je een bepaalde periode hebt gewerkt. Ik kan mis zijn, ik heb 2 studies uitgekozen, waarbij je heel gemakkelijk aan werk geraakt, dus ik ben er niet echt mee bezig geweest. Wat ik wel eens hoorde vallen, was dat je vanaf het begin best niet meteen de eerste de beste job onder je niveau aanneemt, omdat je je dan ergens op een bepaald niveau inschaalt, waardoor je meer moeite kan hebben om daarna een job te vinden op het niveau dat je wil. Dat het dan beter is om even de kat uit de boom te kijken tot je een job vindt die meteen op het juiste niveau is. Geen idee of dat ĂŒberhaupt een slim en geldig advies is.
Ik vind solliciteren best wel intens, het vraagt veel tijd en sollicitatiegesprekken combineren met een full-time job is niet altijd evident (toch niet als je tijdens de kantooruren werkt), dus ik vind het prima als je 1 of 2 maanden je tijd neemt hiervoor. Als je daarna nog geen job hebt gevonden, moet je wel je eisen gaan aanpassen en een job zoeken die je niet per se ligt of niet in de lijn met wat je gestudeerd hebt. Dan heb ik er wel een probleem mee dat mensen die perfect in staat zijn te werken, een uitkering krijgen.