Stel hier je persoonlijke vraag #4

Middelbare-school-vragen:
(Geïnspireeerd door @Maestoso’s vraag over haar stagebuddy.)

Liet jij klasgenootjes vroeger jouw huiswerk overschrijven?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Schreef je zelf weleens iets over?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Op een schaal van 1-5, hoe supermegabraaf was jij als leerling?
1 = ik was de leraar z’n worst nightmare, verstoorde de les, deed geen flikker, probeerde af te kijken bij toetsen en schreef ongeveer alles over. Spijbelen was mijn favoriete schoolvak.
5 = ik was ijverig AF, ben er misschien 1 keer uit gezet omdat ik de slappe lach had, maakte al m’n huiswerk en luisterde altijd braaf naar m’n docenten. Als mensen probeerden om bij mij af te kijken of iets over te schrijven ervaarde ik een groot gevoel van onrecht.

• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

0 stemmers

Hahaha ik was echt wel een braverik, voorzitter leerlingenraad en netjes huiswerk af enzo. Had ook wel last van faalangst dus werkte daarom best wel hard. Maar juist daarom vond ik het MEGA irritant als iemand mijn huiswerk wilde overschrijven. Als ik het kon, kon jij het ook gedaan hebben, was mijn mening altijd.

Ja ik vond dit ook altijd heel naar! Vooral vanwege het idee dat ík er tijd aan had besteed en dat iemand anders dat dan niet hoefde te doen vond ik superoneerlijk. Maar al mijn vriendinnen hadden er nooit moeite mee. Ik weet niet precies of dat gevoel nog ergens vandaan kwam, heb niet 't idee dat ik bijv. faalangst had.

Ik was braaf maar lui. Vooral voor vakken die me niet interesseerden deed ik zo weinig… dus daar is nogal wat aan straf en onvoldoendes voor niet gemaakt huiswerk en niet geleerde stof op gekomen. Als bovenbouwer skipte ik die lessen dan ook, daar waren ze bij ons niet heel streng op. Overigens schreven wij allemaal ons Latijn en Grieks huiswerk van elkaar over, dat was een group effort hahaha.

5 likes

@Briseis Ik ben een periode (ongeveer anderhalf jaar) 1-2 geweest. Ik spijbelde heel veel en ging dronken naar de les met vriendinnen, was echt onaardig tegen leraren, ben geschorst, moest er vaak uit/briefjes halen. Maar toen bleef ik bijna zitten en moesten de vriendinnen waar ik toen veel mee omging een niveau omlaag. Toen zag ik die vriendinnen niet meer en werd ik weer de oude en_17_anderen en was ik weer braaf --> 5.

Bizar hoeveel invloed peers op je hebben. Want van mezelf ben ik juist heel ijverig en voel ik me schuldig als ik onaardig doe tegen docenten.

6 likes

Grote omslag zeg! Hoe voelde je je tijdens die ‘1-2’-periode? Voelde zo doen toen natuurlijk voor je of had je steeds het idee dat je niet jezelf was?

Het klinkt misschien stom, maar het was voor mij echt een heeeele leuke tijd haha. Ik zag het niet als ‘anders doen’, want ik was op dat moment gewoon zo. Blijkbaar haalden die vriendinnen een andere kant in mij naar boven.

Ik begon toen ook vriendjes te krijgen en was heel blij met mijn sociale leven.

2 likes

Huiswerk heb ik geregeld overgeschreven en laten overschrijven (en nog vaker vergeleken we elkaars huiswerk). Toetsen en examens heb ik nooit overgeschreven of (bewust) laten overschrijven. Behalve 1 keer, toen we met 2 een inhaaltoets hadden en de opzichter gewoon weg liep. Toen hebben we allebei ons boek erbij genomen. We snappen nog steeds niet hoe het kan dat we dan alsnog nog maar net een voldoende hadden op die toets, haha.

Ik was heel braaf op school, net als onze hele school :joy:. We stonden dan ook bekend als een seutenschool en ik heb pas achteraf beseft hoe extreem braaf we allemaal waren. Veel van onze leerkrachten hadden in andere scholen niet overleefd, vrees ik :stuck_out_tongue:. In mijn 6-jarige carrière heb ik nog geen 10 keer straf weten uitdelen (en het was dan ook een huge deal als dat wel gebeurde). En ik was daar 1 van, ik had de leerkracht tegen gesproken en gezegd dat ze niet goed les gaf.

Ooo ja het was gewoon een andere kant van jou… een die normaal gesproken op school onderdrukt zou worden omdat ie daar niet ‘hoort’, zoiets? Klinkt wel alsof je het heel leuk gehad hebt.

Ik was echt vervelend, ik vond het leuk om leraren uit hun tent te lokken, beetje overal tegenaan schoppen. Was tegen sommige medeleerlingen ook echt een kutwijf en had echt zo’n bitchy groepje vriendinnen wat mensen intimiderend vonden. Vond mezelf ook heel stoer.

Heb er geen spijt van maar had wel meer uit m’n middelbare schooltijd kunnen halen denk ik.

Ik was niet heel erg, maar ik was wel een beetje recalcitrant waardoor ik van Mn eerste middelbare school ben gestuurd omdat ik weigerde naar bepaalde lessen te gaan en op Mn tweede middelbare school ben ik vanwege gedrag opgetekend en kreeg ik een aantekening op Mn dossier vanwege wangedrag, maar persoonlijk vind ik dat nog steeds niet terecht omdat Mn wangedrag buiten schooltijd was. Toen werd ik contant gemonitord en gedreigd met schorsing etc., waardoor ik nog recalcitranter werd want het was allemaal onterecht.

En ik was ook heel braaf verder, ik dronk niet, rookte niet, had over het algemeen best een goeie houding tegenover docenten met een enkele uitzondering. Vanaf de 4e Klas ben ik havo gaan doen waardoor ik overal een 10 voor haalde en toen hield de school eindelijk op met me monitoren en daardoor was ik niet meer zo recalcitrant en werd ik een 5, echt een engeltje.

Ik was altijd echt een vreselijk slechte student. Zat altijd te ginnegappen, was bijdehand. Vroeg of ik tijdens de les naar de wc mocht en ging dan naar huis, deed nooit huiswerk - echt nooit - maar haalde altijd wel de toetsen. Typisch verveeld kind.
Pas toen ik mijn studie ging doen waar ik zelf écht voor koos ging ik aan de slag. Ik denk dat als ik mijn middelbare school docenten laat weten dat ik cum laude ben afgestudeerd dat ze me heel hard uitlachen!

3 likes

Bij mijn vriend thuis schepte iedereen altijd eerst vlees op, aten dat helemaal op en daarna kwamen de aardappels en groente pas op het bord :confused:

4 likes

Dat doen mijn schoonouders ook inderdaad. Vlees moet als laatste (vind ik) :sweat_smile:

1 like

Ja dit had ik ook!

Ik deed overigens wel mijn best, maar niemand geloofde dat, dus toen kreeg ik lak aan alles. Toen ik ging studeren ging het bij mij ook helemaal prima.

1 like

Ja ik deed er ook nooit aan mee haha, schepte gewoon alles tegelijk op en bewaarde een stukje vlees voor het laatst inderdaad :’)

Mijn studie had ik zelf gekozen, dus dat ging me wel beter af qua motivatie. Het was voor mij ook heel goed om zelfstandig te zijn, zowel op mezelf wonen als zelfstandig in mijn vakken kiezen etc. Ik vond de middelbare school ook veel meer gedoe qua sociale relaties en vriendschappen en vriendjes enzo.

1 like

Mijn lichaamsbouw komt in milde vorm overeen met die van De Klokkenluider van de Notre Dam. Als kind schaamde ik mij er ontzettend voor ook omdat niet alleen kinderen maar ook volwassenen mij belachelijk maakten of vonden dat ik alleen oversized kleding mocht dragen zodat niemand het zag. :grimacing: Ik zal die volwassenen het nooit kunnen vergeven omdat ze beter hadden moeten weten in plaats mij het gevoel te geven dat ik mij moet schamen om wie ik ben en niet meetel. :’)

En om die reden was de universiteit en het hbo ook makkelijker voor mij. Ik werd eindelijk normaal behandeld :smiley:

1 like

Is er in België dan geen vmbo? Of is dat dan ook 6 jaar?

Ik was een vrij brave leerling en niet vervelend voor docenten. In de laatste jaren van het vwo hadden we zelfs regelmatig leuke gesprekken met docenten. Ik kon docenten toen erg goed tolereren.
Ik deed alleen erg weinig. Toen huiswerk nog werd gecontroleerd schreef ik het over van het antwoordenboekje. Dat wist de docent, maar ik moest het toch maar overschijven van hem. In het laatste jaar stopte huiswerkcontrole en deed ik voor de meeste vakken geen huiswerk. Tijdens sommige lessen werkte ik wel, maar bij sommige lessen de hele tijd achter mijn laptop (laptopklas).
Ik heb een erg leuke middelbare school tijd gehad. Vooral de bovenbouw vond ik chill. Super leuke klas en veel leraren namen ons toen wel serieus en dat vond ik prettig.