Stel hier je persoonlijke vraag #4

Mijn opa doet t onder dwang van zijn kinderen omdat hij anders vermogensbelasting moet betalen. Hij geeft nooit een cent weg, en doet er ook ontzettend moeilijk over. Maar het is beetje zonde om het liever aan de belastingdienst te geven dan aan je eigen kinderen en kleinkinderen.
Iets van liefde of zo zit er absoluut niet bij

Ja hier hetzelfde! Opa en oma in een sociale huurwoning en daarna ging het beetje spaargeld dat er was naar het verzorgingstehuis/aanleunwoning. Mijn (groot)ouders hebben ook niet gestudeerd ofzo en waren ā€œechteā€ arbeiders dus zal ook al schelen. Mijn vader heeft een eigen huis maar denk dat dat geld nodig is voor zorg als hij dat later nodig heeft.
Hoorde vorig jaar van een vriendin dat zij een groot bedrag kreeg van haar grootouders en toen was ik heel verbaasd (en blij voor haar hoor, super fijn als je zo geholpen kan worden), dat mensen zoveel geld ā€œoverā€ hebben. Omdat het in mijn familie ook krap was en spaargeld eerder in een paar duizend euro zat dan in tonnen bij wijze van spreken.
Ben benieuwd hoe ik later zelf mijn geld uitgeef :stuck_out_tongue:

1 like

Ik ben vrijwilliger bij inburgeringscursussen, nu overigens wel al een tijdje niet gedaan.

In NL is het dan volgens mij ook nog zo dat je verplicht wordt om al het vermogen dat je hebt, in te leggen. Dus dan kun je het daarvoor maar beter uitgeven of weggeven :stuck_out_tongue:

3 likes

De sfeer zou misschien niet super zijn, maar je gaat toch al weg dus lekker boeiend. Als je het laat uitbetalen, hou je vet weinig over door belasting etc

13 likes

Ik snap niet zo goed wat je baas wilt? Beide weken uit laat betalen maar ook gewoon naar je werk gaan? Huh dat kan dan toch niet. Uit laten betalen = toch vrij dan?

Dit ja.

2 likes

Ik denk wel altijd: je weet maar nooit wanneer je deze mensen weer tegenkomt. Dus helemaal de boel op spanning zetten zou ik zelf nooit doen. Ik zou wel vragen wat ik nog zou kunnen doen, dat ik me nuttig wil voelen en anders mijn opgespaarde vrije dagen graag wil opnemen. Rustig maar duidelijk zijn. Alleen zou ik dus zelf niet tot het uiterste gaan.

5 likes

Meer kun je niet doen toch? Hopelijk werkt het en krijg je toch nog vrij! :raised_hands:t4:

1 like

Wat leuk al die vrijwiligersverhalen. Ik ga soms naar een eenzame opa, dat is zo gegroeid maar staat nergens vast ofzo. Zou ik ook raar vinden en ongemakkelijk voor hem, wil er niet mee zeggen dat het niet nodig is, want dat is het helaas wel enorm! Dus als dat zo op Mn pad zou komen via een organisatie en het kan allemaal qua tijden. Ja zeker, Amnesty heeft me ook altijd enorm getrokken en ineens bedenk ik me weer het schrijven van kerstkaarten naar gevangenen. Maakt me niet eens uit wat ze hebben gedaan in the end zijn het ook gewoon mensen en alles heeft een reden. Bestaat dit nog? Dan zou ik dat ook sowieso graag doen.

5 likes

En anders misschien de week waar discussie over is verdelen? Maandag en dinsdag nog werken en vanaf woensdag vrij bijv

1 like

Ik zit nu te kijken naar vrijwilligerswerk bij de voorleesexpress (voorleeshulp voor anderstalige gezinnen om de taal van de kinderen te stimuleren) en bij een inloophuis voor pubers met hulpvragen. Dit ligt echter wel allebei erg dicht bij mijn werk, en wil het dan echt zien als vrijwilligerswerk en niet als een soort verlengde van werk (als dit logisch klinkt?) dus ik twijfel nog.

4 likes

Ja, @o0Lin0o en @Wonderland de VoorleesExpress is echt een aanrader! Heb ik ook gedaan. Het is zulk dankbaar werk. Je kunt op een heel simpele manier heel veel waarde toevoegen voor die kinderen. Zij krijgen die taalontwikkeling en voorleesmomenten nooit op die manier thuis. Het is supergezellig en kinderboeken zijn te gek! Doen, doen, doen! :smiley:

Ik ben dus voorlezer geweest bij de VoorleesExpress, vrijwilliger bij een theater (kaartcontrole en gasten placeren e.d.) en bied nog regelmatig vrijwillig ā€˜helpende handenā€™ bij voorstellingen/festivals omdat ik een achtergrond in theater heb.

5 likes

Ik heb vrijwilligerswerk gedaan in de gevangenis

Wat deed je dan allemaal?

Ik gaf juridisch advies aan gedetineerden over alles behalve de lopende strafzaak

12 likes

Fijn dat jullie tot een compromis zijn gekomen, succes met de laatste loodjes!

1 like

Kreeg je dan ook wel eens van die ā€œasking for a friendā€¦ā€ vragen?

1 like

Als je je billen gewoon ontspant, heb je dan putjes in je billen? (anoniem)

• Ja
  • Nee

0 stemmers

En als je je billen aanspant?

• Ja
  • Nee

0 stemmers

Ik vind dit wel wat kort door de bocht. Vermogensbelasting is maar een klein percentage van het bedrag, dus dat is niet hetzelfde als alles weggeven aan de belasting. Jouw ouders dwingen dus je opa 100% aan hen te geven, ipv zeg 97% zelf te houden en 3% aan de belasting te geven. Ik vind het eigenlijk wel een beste zielig om je opa te dwingen zijn geld weg te gevenā€¦ laat die man lekker zelf beslissen wat hij doet. Dat hij oud is, maakt hem nog niet seniel. Sneu wel.

10 likes