Spelletjestopic (incl. reviews)

Mr jack pocket is ook best strategisch, caverna duet ook redelijk. Hanamikoji vind ik ook leuk, codenamesduet ook. En iets als Dobble mss?

1 like

Azul! Zomerpaviljoen vinden wij de leukste, maar de gewone is ook leuk (Ramen van Sintra hebben we nog niet gedaan).

En het uitgebreidere kaartspel van Catan voor met 2 is ook leuk (zijn daar dan 2 versies van??).

Machi Koro die hier ook al genoemd is, vinden wij toch iets te gemakkelijk, niet echt heel strategisch. Met een uitbreiding is het al gevarieerder, maar met het basisspel vervallen wij steeds heel erg in dezelfde tactiek en dan is het gewoon geluk hebben met de dobbelstenen.

Ik heb de afgelopen dagen dit topic helemaal doorgelezen en nu heb ik flink wat spellen aan m’n wishlist toegevoegd :innocent:. Maar daarom ook onze spelletjeskast even uitgezocht op spellen die we nooit spelen en die ik wil verkopen, misschien zit er iets bij? (linkjes naar bol voor speluitleg)

On a scale of one to T-rex
1 Nacht Weerwolven & Waaghalzen
Munchkin
Vrijdag

PM me maar met een bod als je interesse hebt!

1 like

Wingspan is een bordspel wat redelijk strategisch is (je bouwt een “machine” die zo optimaal mogelijk moet functioneren). Er zit wel een geluksfactor in want je bent wel afhankelijk van de kaart die je krijgt/beschikbaar zijn. Het is een van mijn favoriete spellen, als je het nog niet kent raad ik je aan een speluitleg op te zoeken op YouTube (zonder speluitleg lijkt 't heel vaag maar er zijn heel veel filmpjes om YouTube die 't duidelijk uitleggen)! Met 3/4/5 personen is 't ook te spelen (zelfs alleen!) maar met z’n tweeĂ«n zit er net iets meer snelheid in.

En als je clever leuk vindt kan je keer op keer denk ik ook wel waarderen. Is ook een dobbelspel waarbij je tactisch te werk moet gaan om zo snel mogelijk een kleur of rij vol te hebben om zo punten te krijgen.

Bovenop wat al genoemd is blijf ik rummikub heel leuk vinden, ook zeker met z’n tweeĂ«n.

En zelf speel ik de laatste tijd veel Parks, ook heel leuk met z’n tweeĂ«n en je wordt er ook steeds slimmer in (eerst is het echt maar gewoon spelen en kijken wat er gebeurt, maar nu denk ik echt meerdere beurten vooruit en blijkt het veel strategischer dan gedacht). Tot nu toe wordt het alleen maar leuker en ik pak hem best vaak omdat ik er dan echt zin in heb om het te spelen.

En tot slot vind ik Terraforming Mars ook echt tof, het doel is om zoveel mogelijk punten te halen maar dat kan op veel verschillende manieren. Uiteindelijk speel je een aantal rondes en probeer je daarmee Mars steeds beter leefbaar te maken. Het is wel vrij complex en duurt lang omdat je veel verschillende acties kunt doen en je daarmee ook de temperatuur, hoeveelheid water en CO2 beinvloed Ă©n je werkt met rondes (generaties). Dus als je na het lezen hiervan denkt: “okĂ© best tof!” en niet “ehh laat maar” haha dan zou ik dat ook zeker aanraden!

2 likes

Wingspan is wel tegen elkaar toch? Ik zoek eigenlijk spellen die je met twee personen kan spelen in de categorie Pandemic, dus dat je samen speelt tegen het spel. Mijn man en ik vinden spelletjes leuk, maar ik kan heel slecht tegen mijn verlies dus ik vind het veel leuker om iets te doen waarbij we hetzelfde doel hebben haha.

2 likes

Net binnen, ben super benieuwd! :heart_eyes:

12 likes

Klopt, je speelt wel echt tegen elkaar! Ik heb geen ervaring met spellen waarbij je tegen het spel speelt.

Als je samen wilt spelen tegen het spel zou je naar de volgende spellen kunnen kijken:
Codenames duel
Mysterium
De Crew
Chronicles of Crime
De Legenden van Andor

1 like

Seizoen 1 van pandemic legacy!! :star_struck::star_struck:

2 likes

Even een (waarschijnlijk domme) vraag voor Ticket to Ride spelers:

Stel je hebt je routes allemaal gelegd en je besluit om nog wat routekaarten te pakken. Wat doe je als je ziet dat je die nieuwe route toevallig ook al hebt gelegd?

Ik neem aan dat je dan gewoon geluk hebt en dat je die punten (die op de bestemmingskaart staan) zonder iets te doen mag meerekenen.

Klopt dit?

Volgens mij zijn daar geen specifieke regels over, wij hebben afgesproken dat je hem dan terug legt en een andere pakt! Anders is het wel een beetje te makkelijk cashen

1 like

Wij doen net het omgekeerde van @Dombo , dat je dan geluk hebt. Weet ook niet wat de officiële regel is, mss staat er iets op boardgamegeek?

1 like

Wij tellen ze wel mee, je hebt dan geluk!

3 likes

Wij tellen hem wel. Dus houden de kaart

1 like

Ik heb gisteren voor het eerst Dixit gespeeld en vond het echt een leuk spel :blush:
Heeft iemand hier aanraders voor uitbreidingen ervan? Of spelen jullie enkel het basisspel?

Wij tellen hem ook mee! Love it, want soms kun je zo een paar kaartjes meteen apart leggen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Bedankt voor de antwoorden!! :hugs:

Haha dat is juist mijn tactiek! Beginnen met weinig kaartjes en daarna zoveel mogelijk trekken. Is natuurlijk een risico om ĂŒberhaupt nog een kaart te pakken want misschien red je die route niet meer. Extra leuk om dan kaarten te pakken die je toch al hebt gelegd

Wij hebben afgesproken dat je geluk hebt als het een route is die je toevallig al hebt gelegd (volgens mij is dat ook hoe het officieel werkt). In Zwitserland heb je alleen wel wat kaarten met meerdere opties op. Daarvan zitten er steeds 2 exact dezelfde in het spel en daarbij hebben we afgesproken dat je dan 1 van de andere opties moet doen. Als het een andere kaart is met dezelfde route, heb je geluk.

Kortom: meetellen, behalve als je 2 exact dezelfde kaarten hebt (dan moet je 1 van de andere routes op die kaart kiezen).

Ik vrees dat mijn uitleg enkel duidelijk is voor mensen die ook Zwitserland hebben, haha.

1 like