Spelletjestopic (incl. reviews)

Zoek je meer lange spellen of ook korte spelletjes die je makkelijk tussendoor kan spelen?

1 like

Niet langer dan een uur, maar het liefst spellen die vlot te spelen zijn.

@Dombo Everdell! Vind het echt heel leuk, speel nu voor de tweede keer haha.

@Duchess Ja, wij hebben ook de meeste soorten al een keer gespeeld (basis, de rode met Cruella, Lion King en de Marvel-versie). Klopt inderdaad dat je wel de uitbreidingen wil als je vaker wilt spelen, maar je kan wel elk potje een karakter afwisselen. Vind het wel een leuk spel, maar veel leeswerk haha

2 likes

Ik vind Ticket to Ride altijd wel heel leuk, het is makkelijk dus iedereen snapt het en het duurt zo tussen de 30-60 minuten, afhankelijk van hoe snel en met hoeveel je speelt.

2 likes

Dankjewel goede tip! Ik heb ticket to ride Amsterdam toegevoegd, voor een beetje Nederland in het buitenland :smile:.

Ahh ja leuk! Ticket to Ride Amsterdam is trouwens wel een kortere simpele versie die maar ongeveer een kwartiertje duurt, dus als je wat langere spellen zoekt is misschien een andere versie (Europa of USA) een beter idee. Je hebt ook allerlei uitbreidingen maar daarvoor heb je wel de basisversie (Europa of USA) nodig.

1 like

Shitttt op 1 punt na niet gewonnen 🥲 Had 57 en de andere 58. Ze hadden met genaaid met de dwaas.

1 like

Deze ook weer gespeeld. Stenen Tijdperk heet het, heb hem geloof ik nog niet genoemd in dit topic dus bij dezen. Lijkt qua gameplay veel op spellen als Everdell, Kathedraal en een beetje 7Wonders. Dus als je dat soort spellen leuk vindt, is het zeker een aanrader.

In het kort: je wil zo veel mogelijk punten verzamelen. Dat doe je door grondstoffen te verzamelen die je kan inruilen voor huisjes (rechtsonder op de foto) en bonuskaarten (rechtsboven). Grondstoffen hebben een bepaalde waarde, waarbij hout het minste waard is en goud het meeste. Dure grondstoffen kunnen dus uiteindelijk het meeste opbrengen, de goedkope gebruik je vaak om die bonuskaarten te kopen.

Grondstoffen krijg je door een aantal mannetjes neer te zetten op een van de plekken op het bord, en dan dobbel je. Met het aantal oogjes kun je dan de grondstoffen kopen. Er zit bij de kaartjes ook een soort multiplyer-kaarten (die werken hetzelfde als de groene kaarten bij 7Wonders).

Verder moeten de mannetjes ook eten (linksboven) en je kan meer mannetjes krijgen door ze te laten rampetampen in het hutje op het bord :clown_face:

Het is dus een combi van kans (dobbelen) en strategie en je strijdt ook tegen elkaar omdat je in één beurt maar een aantal mannetjes en plekken beschikbaar zijn. Klinkt ingewikkelder dan het is, maar legt makkelijk weg :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

7 likes

Oh, ik speel dit sinds Corona op boardgame arena en op een of andere manier had ik de echte saaier ofzo verwacht, maar ziet er heel mooi uit!
Zitten de uitbreidingen zoals wilde dieren en mammoet er ook bij?
En ga jij vaak voor de hutten of de bonuskaarten? Of een combi?

1 like

Ik vind Stenen tijdperk ook echt een leuk spel! De basisgame vind ik wel leuker met tenminste 3 man, niet iets voor 2 personen. Wij spelen hem momenteel op tabletop simulator. :grin:

3 likes

We hebben ook de uitbreidingen, maar die heb ik zelf nog niet gespeeld. Qua strategie hangt het er een beetje vanaf. Meestal is een combinatie van de juiste kaartjes en hutjes de beste optie

1 like

Ik heb Pandemic voor €10 op marktplaats gekocht! Ga hem zometeen ophalen. Echt nog in supergoede staat geloof ik, de vorige eigenaar heeft er zelfs sleeves omheen gedaan.

10 likes

Wow, daar heb je dan echt een goede koop aan.

1 like

Marktplaats en Facebook marketplace is echt heel fijn voor zulke dingen. Heel veel spellen in nieuwstaat omdat mensen het dan één keer spelen maar het toch niks vinden.

2 likes

Ik heb Takenoko op MP gekocht! Super blij, dit weekend meteen spelen.

4 likes

Wij spelen dus vaak met zijn vieren en op de een of andere manier altijd met dezelfde kleuren :sweat_smile:

Met welke kleur speel je?
  • Blauw
  • Groen
  • Geel
  • Rood

0 stemmers

1 like

Wooow goeie deal!! Veel speelplezier!

1 like

@Dombo beetje laat, maar ik heb ook interesse!

1 like

Ik speel altijd met geel/wit, puur omdat dat in mijn omgeving meestal geen populaire kleur is/de kleur is die over blijft (ook bij wisselende gezelschappen). Ondertussen is het zo gegroeid dat ik standaard voor geel ga. Grappig dat dit hier ook de minst gekozen kleur is.

2 likes

Hebben jullie ook spellen op je “shelf of shame” staan eigenlijk, dus spellen die je al wel een tijdje in huis hebt maar nog nooit hebt gespeeld?

Ik twee: Codenames, want die moet je eigenlijk wel met minstens 4 personen spelen en nou ja lockdown enzo. En Catan het Duel, die lijkt me wel heel leuk maar mijn vriend houdt niet van Catan dus die wil het niet met me spelen :frown: terwijl het naar mijn idee wel heel anders is dan normale Catan?