Spelletjestopic (incl. reviews)

Haha ik snapte er ook niks van en sindsdien het spel nog niet weer gepakt. Binnenkort toch eens YouTube doorspitten en filmpjes kijken, want wil het zo graag snappen en fatsoenlijk kunnen spelen :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Welke Ticket to Ride uitbreiding of spel raden jullie aan?

We hebben al Europe en die vinden we heel leuk, maar omdat we het vrij veel spelen weet je op een gegeven moment wel een beetje welke routes er in het spel zijn, zeker de lange routes. Laatst heb ik New York bijgekocht maar die vinden we eigenlijk een beetje tegenvallen, daar ben je wel heel snel mee klaar.

Ben nu dus op zoek naar een grote uitbreiding of andere variant van Europe. Lees hierboven veel positiefs over India en Zwitserland. Maar zie ook Europe 1912, USA, Asia, Rails and Sails? Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie haha.

Jawel, er zijn ook heel veel gameplay tutorials op Youtube om het uit te leggen! En in het boekje met spelregels staat ook een “stappenplan” wat je kunt volgen - dan zijn de eerste vier of vijf beurten “voorgekauwd” (dus je speelt ze precies zoals ze daar staan) en dan kun je daarna verder spelen. Dat vonden wij wel handig want we hadden natuurlijk niet bedacht dat we ook op Youtube konden kijken haha

1 like

Absoluut rails and sails! Vind ik de leukste tot nu toe. Leuke toevoeging met de boten er bij.

1 like

Ik vond de eerste keer ook overweldigend. Duurde een potje best lang. Maar als je daar even doorheen bent, dan speel je daarna echt heel snel een potje. Wij zijn nu met zn tweeën binnen 45 min klaar als we willen.
Ik denk dat even via Youtube kijken wel handig is inderdaad. Laat je vooral niet afschrikken door alle ‘fases’ want effectief is dat vaak alleen een blokje ergens neerleggen haha.

1 like

Zelf heb ik de uitbreiding ‘Nederland’, ook een leuke uitbreiding waar je werkt met tolmunten en natuurlijk langs bekende plaatsen in Nederland gaat. Persoonlijk vind ik deze versie wel leuker om met meerdere mensen te spelen (4 of 5). Een nadeel is dat de meeste bestemmingskaarten via de randstad gaan, puntenverdeling is niet helemaal eerlijk.

1 like

Jazeker!! Je moet gewoon even het bordje door hebben, omdat dat een bepaalde manier van spelen heeft, maar verder is het echt niet mega ingewikkeld.

1 like

India & Zwitserland en Azië zijn echt goed!! Die zijn prijs budget ook leuk, maar als je meer wil betalen is Rails and Sails ook suuuper tof, maar die is wel echt het dubbele qua prijs van Azië enz

1 like

O ja een youtubetutorial kijken is een goede! Thanks allemaal @Maestoso @growcookeatrepeat @Alocasia @Foucher @monkeyslut @Skadi. Dat hele bord opbouwen met al die onderdelen en de uitgebreide spelregels en gedetailleerde info allemaal op die kaarten zorgden er echt even voor dat ik mezelf te dom achtte voor dit spel, maar ik ben blij om te horen dat het wel meevalt haha. Ik ga nog een poging wagen binnenkort met youtube

3 likes

Nee je moet niet je dom voelen hoor! Het bord werkt gewoon heel anders dan je gewend bent en je moet goed opletten wanneer je je blokje mag verschuiven en wanneer je welke actie mag uitvoeren, maar na een paar keer spelen heb je dat wel onder de knie en gaat het veel sneller!

1 like

Wij hebben Nederland laatst gespeeld maar vonden die niet zo leuk, dus die zou ik zelf toch niet aanraden. Veel korte routes en de tolmuntjes vonden we ook niet zo boeiend, ook minder mooi vormgegeven dan andere edities. Wij hadden die editie geleend maar hebben daardoor besloten om hem zelf niet te gaan kopen.
Japan/Italië vinden we wel heel leuk, omdat het bij die versie toch wel lang spannend blijft en het tot het einde niet echt duidelijk is wie er gaat winnen. Deze hebben we zelf dan ook gekocht. Nordic Countries hebben we ook en is ook heel leuk, maar die is helaas bijna niet meer te krijgen. Ik ben daar uiteindelijk via Marktplaats aan gekomen.
We hebben de editie ‘United Kingdom’ geleend van iemand en zijn daar ook wel heel benieuwd naar, en India/Zwitserland schijnt ook leuk te zijn! En rails & sails lijkt me ook geweldig, maar die heb ik nog nooit gespeeld dus kan daar niks over zeggen haha. Maar wel heel benieuwd naar!

1 like

Ik zit in een heuze Wingspan facebookgroep en daar spelen mensen het met hun kind van 10 jaar haha, dus jij kan het ook!!

4 likes

Mijn nieuwe favo spel spelen yasss. Zometeen nog Villainous en de rest is een verrassing :partying_face:

12 likes

Heb je Villainous al eerder gespeeld? Ben namelijk benieuwd hoe die is.

1 like

Wauw dit ziet er mooi uit! Welk spel is dit?

Long shot, maar is er misschien iemand die Pandemic heeft en wil verkopen? Ik zou die graag hebben, en probeer spullen altijd eerst tweedehands te verkrijgen als het kan. Marktplaats en Facebook houd ik ook al in de gaten. Maar wellicht is er een FF’er die het bordspel wel zat is nu we al een jaar de real life versie spelen :wink:

1 like

Ik heb Villainous een paar keer gespeeld. Geleend van een vriendin ook toen en ik wil het zelf ook wel hebben! Maar de prijs houdt me een beetje tegen, want ja het ziet er gelikt en mooi uit, maar het is in de basis wel echt een simpel spel dat je met een paar keer spelen eigenlijk wel gezien hebt. Dan zijn alle uitbreidingen ook wel weer leuk, maar al met al is prijs en aantal keren speelplezier niet echt in verhouding.

1 like

Ja ik had al zo’n vermoeden dat je vooral voor het Disney gedeelte betaalt. Prijs houdt mij daarom ook tegen

Ik ben een verlanglijstje aan het maken en ben benieuwd of onderstaande spellen aanraders zijn en of jullie nog andere (niet te dure) suggesties hebben. Nu staan erop:
Hive
Aqualin
Parijs

Nu speel ik vooral online (catan, boardgame arena (Takenoko, stenen tijdperk etc.), azee (Azul online)) met vrienden, maar deze zien er niet te ingewikkeld uit om met huisgenoten te spelen

1 like

Ja ik vind Hive echt tof! Is voor 2 personen en een beetje schaakachtig

1 like

Ik hou hem nu gewoon in de gaten op aanbiedingen of eventueel tweedehands, want het is wel echt een leuk spel om even tussendoor te spelen.