Spelletjestopic (incl. reviews)

Ik heb laatst het spel Alhambra bij de kringloop gevonden. Ik kende het nog niet maar het is verrassend leuk! Makkelijke spelregels ook, dus een aanrader voor wie niet van ingewikkelde spellen houdt!
alhambra-revised-edition-2

3 likes

De spelregels lijken in het begin een beetje overweldigend maar als je het eenmaal door hebt is het vrij simpel!
Vind het lastig om het ergens mee te vergelijkenā€¦ je trekt verschillende doelkaartjes tijdens het spel waarmee je punten kunt halen, die je tegenstanders niet weten. Dat kan bamboe van een bepaalde kleur in een bepaald aantal groeien of verzamelen zijn of land aanleggen in een bepaald patroon. Daarnaast spelen er nog weersomstandigheden mee die bepaald worden door de dobbelsteen en is er een panda die al je bamboe op eet :joy:
Voor mij is het een vrij nieuw concept haha

@DaintyDream ik heb de Engelse versie en dit merk je in het spel zelf niet! Alleen de handleiding is Engels maar die kun je ook in het NL op YouTube vinden als dat een probleem is. In het spel zelf op de kaartjes ed worden geen woorden gebruikt dus dan maakt de versie niet uit! Volgens mij is de Engelse versie nog wel gewoon te koop

4 likes

Jaaa Takenoko!! Wij zijn ook fan. Ik heb hem via marktplaats gekocht, maar de versie maakt inderdaad niet uit! Er staat geen tekst op het spel, alleen de handleiding.

3 likes

Takenoko ziet er heel leuk uit dus ik opzoeken, is ie overal uitverkocht :slightly_frowning_face:

Ik ben zelf ook nog steeds op zoek naar spellen die je met 2 kan doen en ook wat langer dan een half uur duren ofzo.

Heb je al iets van spellen? Ik vind Azul heel leuk met 2. En ik heb vandaag voor het eerst Ticket To Ride Zwitserland gespeeld en die is echt plezant met 2. India moeten we nog uitproberen, maar ziet er veelbelovend uit. Beide versies zijn toch een andere manier van spelen. Of Carcassonne? Ik had niet verwacht dat dat ook leuk zou zijn met 2, maar dat is het wel.

(Niet echt een idee hoe lang die potjes duren trouwens, dat hou ik meestal niet in de gaten, maar ik denk dat wij in 3-4 uur 3 van die spelletjes spelen of 2 en eindigen met een paar keer een simpeler spelletje).

3 likes

Saboteur het duel, agricola, elfenland (als die nog te koop is) ticket to ride nordic countrys, backwood hebben wij voor 2 personen!
Een dossier van crimibox is ook leuk en duurt meerdere uren.

2 likes

Dit vond ik vroeger het mooiste spel dat er was, heb het maar 1 x gespeeld maar mā€™n 10 jaar oudere broer speelde het wel. Fantastisch.

1 like

7 Wonders Duel duurt volgens mij ook redelijk lang als ik de filmpjes zie! Die is alleen slecht te verkrijgen nu, ik heb hem net tweedehands gescoord maar verder was hij overal uitverkocht. Komt misschien wel weer terug?

Catan het Duel is ook leuk en duurt wat langer, net als Ticket to Ride Nordic Countries. Dominion kan je ook goed met twee spelen en duurt wat langer.

1 like

Ik vind jolly and roger piratenspel ook nog echt leuk. Moet tactisch spelen en tof spel met zijn 2e.
Normaal zou ik het nooit kiezen, maar dit spel heb ik gekregen en is veel leuker dan ik verwacht had.

1 like

Mijn ouders hebben hem en het is echt mijn lievelingsspel allertijden

3 likes

Gisteren de tutorial van chronicles of crime gespeeld. Kwam goed over. Ben benieuwd naar de eerste case om te solven!

4 likes

@Kusjessoldaat hier ook! Wij hebben daarom ook de uitbreidingen gekocht (elfensea en elfengold). Echt leuk als je fan bent van Elfenland :blush:

3 likes

The guillotine is ook leuk vind ik met twee personen. En super grappig getekend en een geinig uitgangspunt.

Memory en Rummikub zijn wel oude spellen dan maar wel leuk om met twee personen te doen vind ik. Duren ook niet zo lang.

Vlotte geesten en ligretto zijn ook leuk. Ik weet niet of jullie houden van verhalen vertellen/verzinnen maar dan is cubes ook wel erg leuk.

Patchwork vind ik ook wel leuk maar duurt wel wat lang en is vrij strategische (ik hoi zelf meer van snelle spellen). Codenaams vind ik ook erg leuk!

Edit: oh zie nu dat ze juist langer moeten duren. Sorry, dan heb je hier misschien niet zoveel aan :sweat_smile: Elfenland vind ik trouwens ook een tof spel en is ook goed te doen met twee man.

Pandemic
En terraforming mars is ook tof maar die duurt wel echt lang (2uur)

Zoomin is ook erg leuk @dommel

Wij hebben de jubileum editie, ook met elfenzee. En ook een reisspel voor op vakantie echt zooo leuk

3 likes

Spellen zoals Everdell en Dice Hospital kan je ook goed met twee spelen en duren toch wat langer. Pandemie inderdaad (al vind ik die moeilijker met 2 dan met 3), Kwakzalvers, Isle of Cats, Kingsburg, Papillon, Azul zijn ook heel goed te doen met 2. En Mr Jack Pocket, al duurt die niet zo lang.

1 like

Vandaag samen voor het eerst Takenoko gespeeld en wow, helemaal weg ervan. Zo mooi, leuk, gezellig en toch zelfs spannend!

6 likes

Gisteren 7 Wonders Duel voor het eerst gespeeld, echt een heel leuk spel! Was van tevoren bang dat het super ingewikkeld zou zijn en heel lang zou duren, maar na een paar filmpjes te hebben gekeken was het tijdens het eerste potje al wel duidelijk en het ging ook een stuk sneller dan ik had verwacht. Echt een aanrader, heb gelijk zin om weer te spelen. Ik vond het ook leuk dat je pas aan het einde bij het tellen van de punten weet wie er wint (als je geen militaire of wetenschapsoverwinning hebt natuurlijk), dat houdt het spannend.

5 likes

Ik had een tijdje terug Photosynthesis gekocht zonder echt naar de omschrijving te kijken want mooi spel en natuurthema haha. Gisteren voor het eerst gespeeld en toch wel erg leuk om een abstract spel in de collectie te hebben. Ik vraag me nog af wat de herspeelbaarheid is, maar voor de eerste playthrough was het in elk geval heel geslaagd!

3 likes