Spelletjestopic (incl. reviews)

Ik heb een mix van Nederlandse en Engelse spellen. Op een site waar ik vaak bestel staan vaak de verschillende talen (crowdfinder.be), en “mijn” lokale spellenwinkels hebben verschillende talen, maar daar heb je niks aan natuurlijk. (Tenzij je hun webshop wil?)

De uitbreiding van Takenoko heb ik nog niet gespeeld, maar ik vind Takenoko wel een hee leuk spel! Kan niet vergelijken met TM, maar misschien iemand anders wel?

crowdfinder kende ik nog niet. goede tip, dankje (ook voor de geruststelling haha)!
zonet toch terraforming mars besteld. volgens mij is dat niet per sé vergelijkbaar met takenoko.
het heeft gewoon heel goede ratings en het concept vind ik tof.

citadels (machiavelli) is zo’n spel dat ik dus nergens vind. het staat ook niet op crowdfinder. dus als iemand weet waar ik dat kan kopen :inbox_tray:

of een speedcursus NL, pff.

1 like

Dit hangt natuurlijk van het spel af, maar er zijn ook een boel spellen die ‘language independent’ zijn - dan zijn de regels natuurlijk wel in bijvoorbeeld het Nederlands, maar het spel zelf heeft geen elementen in een bepaalde taal. Vaak kan je de regels in het Engels ook wel online vinden. Hier worden bijvoorbeeld lijstjes gedeeld! (Boardgamegeek). Edit: Hier worden ook nog wat bekende spellen genoemd, bijvoorbeeld Ticket to ride! Had ik zelf niet eens aan gedacht, is sowieso een aanrader als je dat nog niet kent.

ja, daar let ik nu meestal wel op. machiavelli is helaas wel ‘language dependent’ (op de kaarten staan rollen en acties beschreven).

maar bedankt voor het meedenken! die lijsten zullen sowieso nog wel van pas komen.

Zo slim dit! Ik ga zo’n draaischijf voor mijn verjaardag vragen haha :heart_eyes:

1 like

Ik heb nog even voor je gekeken, is het deze die je zoekt? Hier is hij volgens mij wel op voorraad! Link

Ik heb gisteren Ticket to Ride Italy and Japan gespeeld (zijn twee losse spellen, maar zitten in dezelfde uitbreiding) en dat was echt heel tof! Ik vind Ticket to Ride sowieso wel een heel fijn spel omdat het heel toegankelijk is maar ook voor de wat meer ‘doorgewinterde’ bordspelspeler nog steeds leuk is. Dit was weer een leuke afwisseling. Bij Japan speel je met hogesnelheidslijnen, waardoor je soms ineens veel makkelijker routes aan elkaar kan verbinden, maar dit verandert de tactiek van het spel wel erg wat het leuk maakt! Italië was dan weer een stuk stressvoller, want je zit veel meer in elkaars routes daar. Al met al een leuke uitbreiding! Ik heb laatst aan mijn zusje ook de uitbreiding India en Zwitserland gegeven, maar die hebben we nog niet gespeeld. Ben ik ook wel benieuwd naar.

@morale en de Engelse Takenoko is daar ook op voorraad

Misschien ook voor jou interessant @monkeyslut

3 likes

Oké ik heb nu ook maar gewoon de Engelse besteld, ben veel te bang dat de Nederlandse niet meer terugkomt (out of print) en als ik te lang wacht de Engelse ook niet meer kan kopen. :joy:

2 likes

die is het inderdaad. maar dit spel kost normaal rond de €16. hier zou ik €40 kwijt zijn :broken_heart:

is die site trouwens een beetje betrouwbaar? ik had takenoko al gezien, maar ik twijfel altijd bij webshops waar ik geen referentie van heb.

Op Facebook heb ik gezocht naar reacties over de site en heb ze gegoogled en het lijkt prima, zijn alleen wat duurder over het algemeen.

Ik laat wel weten of ik het spel daadwerkelijk krijg of niet! En ook of ik Call to Adventure: Stormlight Archive geleverd krijg (van spelspul?), die site vond ik nogal twijfelachtig maar heb de gok genomen en betaald via PayPal. Als daar niks van terecht komt kan ik dus nog een claim indienen!

1 like

Ah goed om te weten. Ik heb sinds kerst Ticket to Ride Europe en ik heb het denk ik al 20x gespeeld inmiddels haha. Zo leuk. Zat te denken om Scandinavia later nog eens aan te schaffen, maar Italy en Japan zijn ook aanraders dus.

Heb 't wel alleen nog maar met z’n tweeën gespeeld, is het met meer mensen ook nog leuk? Lijkt me super lastig juist omdat je dan minder makkelijk treintjes kunt leggen enzo. Maar wel uitdagender/spannender wellicht.

Ik heb alleen nog maar met vier personen gespeeld en dat vond ik al heel leuk!

1 like

Het is wel de deluxe versie van Machiavelli als ik het zo zie, nou weet ik niet precies hoeveel dat scheelt hoor, maar die is in het Nederlands minstens 25 euro. Is dan alsnog een stuk duurder natuurlijk, maar het verschil is wel iets minder groot!

@Xiomara Ik heb Ticket to Ride denk ik al met alle hoeveelheden mensen gespeeld inmiddels (max 5 dus) en ik blijf het leuk vinden! Je zit met meer wel in elkaars gebied natuurlijk. Ik speelde Japan en Italië nu met z’n vieren en dat was bij allebei goed te doen, maar dan heb je ook dubbele routes. Waarschijnlijk is het dus vaak met z’n drieën het moeilijkst, omdat je dan geen dubbele routes mag gebruiken.

Ik heb overigens Zwitserland/India gekocht omdat die juist leuker schijnen te zijn met minder spelers. Zwitserland is voor 2-3 spelers en India voor 2-4. Maar van wat ik nu heb gezien heeft de Italië/Zwitserland variant wel een iets uitgebreidere aanpassing aan de gameplay (is ook wat duurder).

2 likes

Ik weet niet hoe het met Italië/Japan zit, maar de uitbreiding Zwitserland/India is dan echt leuk. Zwitserland is speciaal voor 2-3 personen, India kan met meer (dan zit je elkaar wel in de weg, maar dat is ook juist leuk).

Ik heb het gevoel dat ik alleen in dit topic post als ik weer de kans krijg wat positiefs te zeggen over deze uitbreiding

6 likes

Ik ga snel m’n zusje eens overhalen om ze te proberen, ben wel heel benieuwd namelijk! Is er sinds kerst nog niet van gekomen, maar ik woon met haar samen dus moet wel een keertje lukken lijkt me :sweat_smile:

1 like

Ben benieuwd wat je ervan vindt!

Ik houd enorm van spelletjes. Ik ben nog opzoek naar spelletjes die geschikt zijn voor met zijn tweeën. Hebben vandaag voor het eerst de vos in het bos gespeeld en ik calavares besteld. Spelen graag: ticket to ride, Azul, carcasonne en machi koro.

Hij is nu niet meer op voorraad helaas!

Vriend en ik hebben vandaag 3 keer Wingspan gekocht en zijn helemaal overtuigd! Vonden het eerst nog wel even moeilijk na alleen de regels gelezen te hebben, maar na jullie tips voor online tutorials zijn we er zeker uitgekomen! Moet alleen nog iets vaker spelen om echt een goede tactiek te ontwikkelen haha

2 likes