Spelletjestopic (incl. reviews)

Nee is gratis! Volgens mij moet je voor sommige spellen wel betalen

2 likes

(& @Disconnected) thanks! Ga ik eens opzoeken.

Net nog een leuk spelletje gespeeld van de Zwitserse ontwikkelaar Helvetiq: Bandida. Leuk simpel ‘meeneem’ spelletje dat je ook je eentje kan spelen. Als je met meerdere speelt is het een coöperatief spel, dus handig voor mensen die niet tegen hun verlies kunnen. Je wint of verliest samen.

Er zijn verschillende game modes. Hier moesten we voorkomen dat Bandida kan ontsnappen door alle uitgangen te sluiten voordat je trekstapel leeg is. Best lastig en we verloren haha.

Hier moesten we haar juist helpen ontsnappen door een ladderkaart te leggen en vervolgens de andere uitgangen te sluiten. Dat lukte toevallig heel snel haha.

Ze hebben nog veel meer spelletjes zag ik op hun website, ook leuk om cadeau te geven. En ze hebben een COVID variant, gratis te downloaden: https://www.helvetiq.com/bandido-special-covid-19-edition

5 likes

Tip: bij Kruidvat nu 2e spel 50 procent korting. Hebben best een redelijk groot aanbod. Wel veel standaard en oudere spellen maar wellicht interessant als je nog niet een goed gevulde spellen kast hebt.
Heb afgelopen week ook aantal nieuwe spellen gekocht. Echte Aanrader vind ik het spicy kaartenspel. Verder 1 nacht vampieren en waaghalzen, mysterium park, lampionnen van lanzhou en het dodelijke dilemma spel gekocht.
Dodelijke dilemma spel is hilarisch als je van zwarte humor houdt, 1 nacht en vampieren is leuk na aantal rondes als je de rollen een beetje doorhebt en het mechanisme met de fiches begrijpt. Had achteraf toch beter 1 nacht weerwolven kunnen kopen denk ik. Mysterium park en lampionnen van lanzhou moet ik nog spelen.

2 likes

De vrienden van mijn vriend zijn echt dol op bordspellen en het is ook eigenlijk standaard als ze samenkomen dat er dan een spelletje gespeeld wordt. Prima natuurlijk en ik vind een spelletje op z’n tijd wel leuk, maar het hoeft van mij niet elke keer. Plus dat ik (let op: impopulaire mening) Catan echt niet leuk vind.

Nu was de beste vriend van mijn vriend hier gisteren om even iets op te halen en vertelde hij dat hij Pandemic heeft gekocht, mede omdat hij weet dat ik dat leuk vind en ze het toch wel leuk vinden als ik ook af en toe meedoe. Vind het eigenlijk wel heel cute haha :pleading_face:

Wel aangegeven dat ik me echt aan de maatregelen wil houden, dus niet met meer dan 2 mensen buiten het huishouden tegelijk wil afspreken, maar misschien kunnen we dit wel op 1,5 meter van elkaar spelen.

4 likes

Bestaan er eigenlijk ook leuke spellen om in je eentje te doen?

1 like

Er zijn wel wat spellen met een solo-modus. Zelf heb ik bv Wingspan, Dice Hospital, Isle of Cats, Everdell en sinds gisteren Red Outpost. Vind ik alleen prima (al speel ik nog steeds liever met meer). Er zijn ook spellen die speciaal voor 1 speler zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

@Duchess Ik heb met vrienden Pandemic online gespeeld - gewoon via zoom. Ging eigenlijk verrassend goed, wij hadden wel allebei het spel zodat je goed kon volgen, maar denk dat het met 1 bord ook wel te doen is. (Wel niet zo leuk als irl natuurlijk.)

2 likes

De spellen van stonemaier games (o.a wingspan) hebben (bijna?) allemaal een erg goed uitgedachte single player modus :slight_smile:

4 likes

Agricola kun je ook alleen doen! Ik heb hem alleen nog nooit alleen gespeeld.

1 like

Heb op werk Mysterium Park gespeeld, dus hier ff mn review

Hij is erg leuk, hij lijkt een beetje op dixit / guardians of legends, want je gaat aan de hand van dixitachtige kaarten hints geven over de locatie en personen, maar dat maakt het spel ook wel weer erg lastig. De kaarten sluiten niet helemaal lekker aan op de personen en locaties, waardoor het best wel lastig wordt om mensen in de goeie richting te duwen. Het spel is wel erg leuk voor creatieve denkers, dus hij is het zeker wel waard hoor, want hij blijft wel erg leuk!
Sowieso zit er wel veel in het spel en ziet hij er ook super mooi uit!! Dus best een leuke prijs voor het spel zelf!

OH en ik vind dat het nieuwe kaartspel van 999games Samoa ook wel even shine verdient

image

Het spel doet me een beetje denken aan beverbende en isis & osiris! Je krijgt allemaal een kleur masker, maar je weet van elkaar niet welke het is. Je gaat dan om de beurt een kaart van de stapel trekken en daarop staan veren met plus- en minpunten. Je gaat die bij de maskers aanleggen en je wil natuurlijk dat jouw masker de meeste punten krijgt. MAAR je moet dit niet te opzichtig doen, want als iedereen jouw masker raadt (je gaat aan het einde van de ronde raden van wie welk masker is) krijg je 0 punten die ronde.

Ik vind het echt een lekker snel kaartspelletje die best spannend is! Hij is met 2 man te spelen, maar met 3 is hij waarschijnlijk net ietsje leuker!

6 likes

Volgens mij heb jij echt een ontzettend leuke baan!

1 like

Heb ik ook!! :smiling_face_with_three_hearts: Nu is het super druk in de winkel en dan word je echt geleefd door cadeaus inpakken en nieuwe spellen testen wanneer het even rustig is

3 likes

Ik heb zelf de uitbreiding ‘Nederland’, een leuke uitbreiding en spannend als je meerdere mensen speelt i.v.m. de tolwegen. Je gaat beter nadenken of je bepaalde routes wel of niet wil aanleggen omdat je soms tolmuntjes aan tegenstanders moet betalen die later wel eens bepalend kunnen zijn voor de uitslag. Enige nadeel van deze uitbreiding vind ik wel de routekaartjes. Punten zijn gek verdeelt en bepaalde steden komen veel vaker voor dan andere. Zodra je het spel een aantal keer hebt gespeeld weet je welke kaarten wel en niet handig zijn om te houden.

Verder ben ik persoonlijk erg benieuwd naar de uitbreiding Zwitserland. Schijnt leuk te zijn met alle tunnels. Komt wel een stukje geluk bij kijken.

Ik heb Sagrada gekocht voor de lockdown. Nog maar 1 keer gespeeld, dus heb nog niet echt een mening, maar kan je zowel alleen als met meerdere spelen.

1 like

Pro tip: handige bakjes bij de action zijn soms ideaal
Voor bordspellen en een stuk goedkoper dan fancy inlays!

6 likes

Clever, keer op keer en saboteur het duel zijn leuk! Zijn wel echt kortere spellen

1 like

Ik heb deze ook gekocht, maar vind het met 2 spelers best saai? Met meerdere spelers lijkt het me wel een stuk leuker. Je hebt toch snel door welk masker iemand heeft met 2 man.

1 like

Ja dat vonden wij dus ook en je krijgt dan ook direct 0 punten, waardoor het best lastig is om punten te scoren. Met een grotere groep is de kans dat iedereen je masker goed raadt kleiner

Dankzij de Kruidvat tip heb ik net 4 spellen besteld voor net geen 40 euries :partying_face:.

4 likes

Is keer op keer net zoiets als Qwixx? En is het alleen puur geluk of wel een beetje tactisch?
Ik twijfel of ik het moet kopen voor kerst.

Keer op keer is niet direct qwixx maar heeft wel dobbelstenen en kruisen van vakjes.

Ik vind keer op keer ook wel tactisch. Doordat je moet kiezen welke vakjes je afstreept en moet proberen rijen eerder dicht te doen dan anderen zodat je meer punten scoort.

Persoonlijk vind ik keer op keer leuker dan Qwixx.

2 likes