Thanks voor je reactie. Ja dit verwacht ik ook hoor. Daarom verbaast het me zo dat ik overal lees dat je in 2 à 3 maanden een interne opleiding hebt afgerond.
Misschien kun je kijken of Incentro iets voor je is? Mijn vriend heeft daar een tijd gewerkt. Hij heeft geen opleiding in die richting, maar heeft net als jij gewoon zelf een hoop geleerd en is zodoende die richting in gerold.
Hij vond het traineeship daar heel nuttig en leuk. Duurt wel ook maar 2 maanden.
Sowieso altijd bespreken met en toestemming vragen aan de mogelijke referent. Je wilt niet dat ze die opeens gaan bellen toch? Op aanvraag kun je schrijven en dan meestal vragen ze er later naar en dan kun jij het wel bespreken met je manager.
Ik denk dat het ook niet vreemd is geen referentie van je huidige baan te hebben. Ik bedoel, dan zou je idd moeten aangeven dat je aan het solliciteren bent, en dat is voor iedereen niet ideaal. Heb je geen referenties van andere banen/baantjes/studie?
Jawel, maar ik heb een ‘carriereswitch’ gemaakt en doe nu wat niet in lijn ligt met mijn vorige ervaringen. Mijn huidige manager is juist de enige die hier iets over kan zeggen.
Oh dankje zal eens kijken. Ga me ook even verdiepen in deeltijd opleidingen.
Bedrijf gisteren: “Ok je hoort eind volgende week meer.”
Bedrijf vandaag: “Haha grapje je bent AANGENOMEEEEE!!!”
In Amsterdam heb je nu ook Codam, dat is een gratis voltijd opleiding. Maar dan kan je waarschijnlijk niet zoveel ernaast werken, dus als je ondertussen wel een salaris wil kom je toch bij een traineeship uit denk ik. Daar heb ik verder ook geen ervaring mee.
Ben wel benieuwd, welke cursussen heb je gedaan?
Volgens mij biedt young capital ook nog traineeships en opleidingen aan waar je direct verdiend.
Concurrentiebeding is vrij normaal, ik heb dit bij commerciële bedrijven eigenlijk altijd gehad. Het is er meestal op gericht dat je geen bedrijfsgegevens deelt bij de concurrent als je daar gaat werken, en dus bijvoorbeeld geen huidige klanten gaat benaderen vanuit die concurrent (of eventueel vanuit je eigen bedrijf als je dat bijvoorbeeld opstart).
Ik heb binnenkort een gesprek voor een stage en ik vind het allemaal maar spannend. Ik ‘ken’ degene bij wie ik een gesprek heb van uitgaan, maar ik weet niet of dat positief of negatief is. Op papier ben ik ook verre van de ideale student geweest, maar goed, we gaan het zien. Op zich weten ze dat want ik moest alles opsturen (cijfers, cv, etc.) en ik ben ondanks dat toch uitgenodigd. Dat stelt me wel gerust.
Hebben jullie een goede vraag om aan het eind van je gesprek te stellen?
Succes!
Mijn tip: vragen naar het team waarin je terechtkomt en naar wat voor types je collega’s zijn. En vraag naar wat voor persoon je stagebegeleider is (voor zover je stagebegeleider niet degene is met wie je het gesprek voert) en hoe die persoon de begeleiding voor ogen heeft. Wees dan wel voorbereid op een tegenvraag, bijv over wat jij prettig vindt qua begeleiding.
Bij wat voor bedrijf heb je een stagegesprek?
Wat ik zelf altijd fijn vond om te vragen was hoe een typische dag er uit zou zien. Vooral omdat ik vaak na zo’n gesprek nog steeds GEEN idee had wat ik nu eigenlijk ging doen. Maar misschien is dat bij jou niet van toepassing. De vraag over het team en de begeleiding vind ik ook een goede!
Bij een ad.voc.ate.n.kantoor. Maar het betreft een stage die je vrijwillig doet (niet omdat het moet voor studie oid) dus ik weet eigenlijk niet eens of ik een begeleider heb. Sowieso wel goed om wat meer te vragen over de invulling van de stage, haha.
Succes @Flamoes! Meestal stel ik ook zo’n beetje de vragen die al genoemd zijn.
Ik heb gisteravond een sollicitatiebrief verstuurd, werd net gebeld en mag morgen al op gesprek komen! Ben natuurlijk heel blij maar tegelijkertijd zit ik weer te ver vooruit te denken. Het bedrijf zit namelijk op 1,5 uur rijden buiten de spits, enkele reis. Echt te ver om dagelijks te doen dus, en OV is ook geen optie.
In de vacature werd niet gezegd hoeveel uur je kan krijgen, of je kan thuiswerken etc. dus daar weet ik nog niks over. Ik weet dat ik op de zaken vooruit loop want heb nog helemaal geen aanbod of iets, maar ze zijn dus wel vrij enthousiast lijkt me.
Nou vind ik het moeilijk om morgen een antwoord te verzinnen op eventuele vragen over hoe ik het met de reisafstand ga doen (die vraag kreeg ik bij een ander bedrijf ook, dus ik bereid hem liever wel voor). Ik vind het moeilijk om meteen statements te gaan maken over verhuizen etc. maar wil wel iets te zeggen hebben. Iemand tips?
Dat is ook gewoon verboden bij de wet, ze mogen dat helemaal niet vragen! Mocht je hier niet aangenomen worden, zou je zelfs een klacht in mogen dienen (als je dat wil)!
Wtf, wat een belachelijke vraag bij een eerste gesprek?! Heel goed dat je ook zo gereageerd hebt, maar wel heel erg balen natuurlijk als je het daardoor niet geworden bent. Ging de rest van het gesprek wel goed?
Wat een goed antwoord van je! Ik zou denk ik te flabbergasted zijn om dat zo te zeggen
Wil je de baan nu nog wel? Nu ze zoiets hebben gevraagd? Mocht je het niet worden zou ik sowieso een klacht indienen en het ze misschien ook gewoon laten weten dat je dat doet? Het is echt heel onbehoorlijk zoiets te vragen.
Bleh wat stom. Ik zeg dan altijd: “stel je die vraag ook altijd aan een man?” en dat kunnen ze ook nooit waarderen.