Sollicitatietopic (Deel 1)

Voor een referentie moeten ze toestemming vragen. Ze zullen niet zomaar iemand benaderen. In mijn ervaring/branche wordt er maar soms om een referentie gevraagd en dan pas als je het al bijna wordt (niet vooraf).

1 like

iemand had hier een linkje met standaardvragen tijdens sollicitaties, weet iemand nog welke dat was? en wat bereiden jullie standaard altijd voor voor een gesprek? kom zelf niet verder dan goede punten/slechte punten over mezelf, welke ervaringen heb en wat vragen voor het bedrijf

Probeer te denken aan een voorbeeldsituatie die ze je voor kunnen leggen en waarna ze vragen hoe jij daar op zou reageren. Verder vragen ze soms waarom je hebt gesolliciteerd en wat jij denkt toe te kunnen voegen aan het bedrijf/de functie.

1 like

Up voor deze @Treacherous

1 like

Ik moest voor een sollicitatie twee referenties opgeven maar ik wilde er drie want ja, waarom niet :woman_shrugging: Alleen de derde persoon is op vakantie en kan ik dus niet bereiken. Ik heb hem er toch bij gezet, ik weet namelijk 99.9% zeker dat hij er oké mee is. Maar toch ben ik een beetje zenuwachtig dat ze uitgerekend hem gaan bellen :joy:

1 like

Ja heb ik wel eens gedaan! Ik moest toen iets van drie minuten met verschillende mensen van het bedrijf praten.

Ja die speeddates waren allemaal korte vragen + testjes en de echte date was gewoon een normaal gesprek

Dat heb ik ook een keer gedaan bij postnl! Maar was ook best leuk.

Ik had gister mn tweede gesprek en het ging echt enorm goed! Dus denk dat het van de kwaliteit van de andere kandidaten gaat afhangen of ik word aangenomen. Weekje duimen nog

4 likes

Wie heeft er hier een gesprek of zelfs baan aangeboden gekregen n.a.v een open sollicitatie?

Ik ben toegelaten tot mijn opleiding en moet per 1/9 een passende baan hebben, spannend.

Ja voor een stage en voor een baan. Kwantiteit is hierin wel een dingetje, omdat de slagingskans iets kleiner is.

2 likes

Geven jullie je huidige manager op als referentie? Dat vind ik altijd een beetje vreemd want ik hoef niet perse door te laten sijpelen dat ik rondkijk.

Ik zou ‘referenties op aanvraag’ op je cv zetten. Als ze dan een referentie willen, moeten ze deze eerst bij je opvragen. Doen ze volgens mij ook pas als iemand wat verder in de sollicitatie is.

Ik heb nog nooit een manager opgegeven. Wel senior collega’s of een projectleider.

1 like

Dankjewel, op aanvraag is inderdaad een optie. Ik rapporteer momenteel alleen aan mijn manager (we zijn maar met zijn 2en) dus ik zal haar sowieso als referentie op moeten geven.

1 like

@Parasol Dankjewel voor jullie antwoorden!
Ik heb hem zowel een mail gestuurd als gesproken, alleen het probleem is de link naar het formulier is niet door mij gestuurd, maar door de universiteit waar ik toegelaten wil worden. Ik hoop dat hij hierdoor het heeft gemist. Ik ga nog even een mailtje.

Zit hier iemand die zich heeft laten omscholen tot of werkt in de ICT? Ik werk nu in de marketing maar ben begonnen aan online cursussen voor Python e.d. en ik vind het zĂł leuk en verslavend. Lees veel over traineeships van 2 jaar bij van die grote detacheringsbedrijven maar daar lijkt me de werkdruk zo idioot hoog.

Weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken aangezien ik Ă©cht een beginner ben.

Calco heeft wel echt goede aanschrijvingen . Waarom denk je dat de werkdruk dan “idioot hoog” is en wat is idioot hoog volgens jou?

Oh ik heb juist minder goede dingen daarover gehoord. Ik heb een jaar geleden enkele maanden thuis gezeten door te hoge werkdruk dus ben daar nu extra voorzichtig mee.
Bedoel dat het tempo erg hoog ligt en dat de opleiding zelf daar maar 2 maandjes duurt. Daarbinnen moet je dus al je certificaten halen (zoals ik het heb begrepen) en daarna wordt je al gedetacheerd. En vraag me af of je bij dat bedrijf niet vooral in een projectleider-achtige rol terecht komt. Ik wil dan echt iets technisch gaan doen.

Oh dat zou top zijn! Bedoel eigenlijk vooral back-end development. Dus bijv. apps bouwen.

Ik denk dat dat een langzaam proces zal zijn. Als je echt van de ene naar de andere baan wil springen waar je dan zo technisch inhoudelijk bent, dan zul je daar echt eerst een fatsoenlijke opleiding voor moeten hebben. Ik denk dat je beste pad is om eerst een projectleider rol te hebben in gerelateerde IT en zo kunt doorstromen naar meer inhoudelijkere rollen.