Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ben bijna afgestudeerd dus moet ook opzoek naar een baan. Zo spannend, mijn eerste ‘echte’ baan. Ik heb al wel een aanbod gekregen, totaal onverwachts, waar ik vandaag hopelijk meer over te horen krijg (heb nog geen idee wat de opdracht precies is).

1 like

Ik zat sinds februari niet echt lekker in mijn vel m.b.t. werk, maar had meer zoiets van ok nu is drukke periode dus straks komt het wel goed. Maar eigenlijk voelde ik mij nog steeds zo, toen gebeurde er ook wat shit op mijn werk en ik zag ook hoe ze met andere mensen omgingen dat was voor mij de druppel. En toen heb ik eigenlijk gelijk mijn linkedin veranderd en had ik mijzelf tot December gegeven om een nieuwe baan te vinden. Het is bij mij uiteindelijk heel snel gegaan, binnen 2,5 week had ik een aantal offers om uit te kiezen. En nu voel ik mij zo opgelucht, ik zou zeggen als het je aan je knaagt zou ik gewoon goed de voor- en nadelen van het blijven bij je huidige baan op een rijtje te zetten. Ik snap je angst voor het onbekende, dat is heel normaal. Ik twijfel nog steeds met het idee van dalijk is het gras ergens anders niet groener, maar ik ben gewoon niet gelukkig bij mijn huidige werkgever daardoor denk ik dat ik de juiste beslissing heb genomen.

Ja jullie hebben ook gelijk! Ik heb nu ook maar een aantal brieven eruit gestuurd omdat ik hoop dat als ik ergens anders op gesprek kan, dat ik dan misschien vanzelf merk of het goed voelt of niet om de stap te maken. Het is zoooo makkelijk om te denken ‘ach het is wel goed zo’ terwijl je misschien ergens anders zoveel beter op je plek kan zitten! Maar ja, het is ook heel spannend natuurlijk en totaal uit mijn comfortzone, maar daar moet ik me inderdaad niet door tegen laten houden

1 like

Een paar weken geleden vroeg ik jullie om advies hoe een interne sollicitatie/promotie aan te pakken. Update: Ik kan jullie inmiddels mededelen dat ik de promotie binnen heb!! :tada::tada:

26 likes

Een van mijn grootste ergernissen tijdens het solliciteren : wanneer ze je na een gesprek laten weten dat je ‘zeker (concrete datum) iets zult horen!’, maar een week later nog steeds geen nieuws hebt. En wanneer je dan belt ze dan zeggen dat ze nog een paar kandidaten spreken en ze zeker nog iets laten horen over hun beslissing.
Urgh, zeg dan gewoon meteen bij het gesprek dat je pas binnen een aantal weken iets laat weten, dan had ik niet die hele dag mijn mailbox hoeven te refreshen.

3 likes

Als dit gebeurt vind ik dat altijd al veel zeggen over het bedrijf: dat het vrij normaal is dat ze afspraken niet nakomen. Helemaal als ze werken met recruiters… :sweat_smile:

Hier kan ik ook niet tegen. Bij mij was het zelfs een keer zo erg dat ze de kandidaten die afvielen vergéten waren om te bellen. Toen ik belde zei ze ‘oh ja we moeten nog wat laten weten, goed dat je zelf belt’. Bij zo’n bedrijf wil ik niet eens werken

1 like

Daar heb je inderdaad een punt. Het heeft mijn enthousiasme voor het bedrijf best wel getemperd en zit nu ook helemaal niet meer in spanning te wachten op hun reactie eigenlijk

Oh dat heb ik ook al eens voorgehad, vreselijk! Is toch geen moeite zou je denken

Weet niet of het hier past, maar ik wil solliciteren als student assistent bij mijn uni. Maar ik weet niet wat ik in de brief moet zetten, aangezien het werk vooral bestaat uit vragen beantwoorden van mede-studenten. Kan iemand me tips geven hiervoor? Ben echt bang dat mijn brief een herhaling wordt van mijn cv.

Waarom het je leuk lijkt om al die vragen van studenten te beantwoorden? :innocent:

1 like

Ik ben zelf ook nog student, dus dan zou ik iets kunnen zeggen over mede-studenten op weg helpen oid? Thanks!

@Bree gefeliciteerd!!

Voor mij ook goed nieuws, ik heb gister te horen gekregen dat ik ook een nieuwe baan heb. Zo blij, eindelijk weer klaar met solliciteren!

8 likes

Ja dat je voldoening haalt uit het helpen van mensen/je medestudenten. Zoiets.

Jeeh! Jij ook gefeliciteerd!!

1 like

Ben weggegaan na 2jaar. Werken daar voelde vertrouwd en lieve collega’s, maar achterlijke baas. Besloten dat ik om die reden daar niet wilde blijven (gezien toekomst) en nu werk ik al jaar ergens waar ik het veel meer nog naar m’n zin heb. Keuze was echter lastig hoor en ontslag nemen super spannend, maar resultaat was het waard!

1 like

Heeft iemand tips om zekerder over te komen in sollicitatiegesprekken?
Ik heb inmiddels de zoveelste afwijzing binnen en krijg vaak te horen dat ik onzeker en zenuwachtig overkwam. In het begin was ik inderdaad heel zenuwachtig. Maar laatst had ik een gesprek waar ik me achteraf goed over voelde en ik zat er voor mijn gevoel met zelfvertrouwen, maar nu kreeg ik weer terug dat ik onzeker over kwam. Ik bereid de gesprekken goed voor en ik heb ook al een paar keer geoefend met iemand, dus ik ben een beetje ten einde raad nu :pensive:

Lastig! Misschien doe je dit al hoor, maar geef je bewust een stevige handdruk? De handdruk maakt volgens mij wel een groot deel uit van de eerste indruk.

1 like

Nooit zo opgelet eigenlijk, bedankt voor de tip! Denk dat het hem inderdaad ook zit in dit soort kleine dingen. Misschien ligt het niet eens zo zeer aan wat ik zeg, maar vooral aan mijn houding en hoe het over komt etc.

Ja ik heb weleens gehoord dat nonverbale communicatie voor 80% bepaalt hoe een boodschap overkomt, los van de inhoud.

Recht zitten en de ander in de ogen aankijken zijn ook van die dingen die al een groot verschil kunnen uitmaken.

En wat ik altijd onzekerheid en/of zenuwachtigheid vind uitschreeuwen:

  • een opgezette lach, die niet spontaan komt. Lachen om grapjes die je niet grappig vind.
  • wiebelen
2 likes