Sollicitatietopic (Deel 1)

Misschien maar gewoon benoemen! Ik vraag het altijd aan het begin van een gesprek. Beetje smalltalk of iemand het goed heeft kunnen vinden, of hij/zij zin heeft in het gesprek of beetje nerveus is, etc. Als er niet naar wordt gevraagd, kan het de druk van de ketel halen om het zelf te benoemen. Gewoon zo van… “ik vind het zo leuk dat ik ben uitgenodigd voor dit gesprek, maar tegelijkertijd ben ik ook wel een beetje nerveus omdat ik de functie zo erg zie zitten”. Geen idee of ik representatief ben als hiring-manager, maar ik vind het altijd heel charmant en sterk als iemand het gewoon durft te benoemen :slight_smile:

1 like

Voor mij is het altijd heel belangrijk wat mijn fysieke houding is tijdens een gesprek, en ik ‘zoek’ de eerste paar minuten dan ook altijd bewust naar een houding die ik zelf relaxed vind (voor mij is dat meestal leunen op een van de armleuningen en benen over elkaar). En ik probeer niet door te praten als er stiltes vallen en juist mezelf de tijd te geven om na te denken of de vraag te herhalen/
Om verdere specificatie vragen. Waar denk je zelf dat het aan zou kunnen liggen? Ooit wel eens iets specifiekere feedback ontvangen?

1 like

Vraagje. Wat vinden jullie een normaal netto statersloon? Iemand met HBO diploma?

Dat ligt toch ook wel een beetje aan de richting. Maar zo’n 1800 - 2000 is denk ik toch wel redelijk normaal bij een fulltime dienstverband. Voor een baan op niveau dan hè.

In wat voor richting? Kan nogal schelen. Maar ik zou grofweg zeggen 2000-2500 bruto per maand?

Na hoeveel tijd nemen jullie meestal contact op met een bedrijf na het verzenden van een sollicitatiebrief, als zij jou nog niet gecontact hebben? (In het geval dat er geen sluitingsdatum bij staat)

Heb je wel een standaard mail gehad dat ze je sollicitatie ontvangen hebben? Zo ja, dan zou ik na 3 weken informeren of er al iets bekend is. Zo niet, dan zou ik na 2 weken bellen of ze je sollicitatie ontvangen hebben.

Yess! Vandaag een sollicitatiegesprek gehad voor een baan die ik heel graag wilde. Werd nog geen minuut na het gesprek al teruggeroepen dat ze er al uit waren en dat ik de baan heb :tada: Ik had aangegeven dat ik binnen deze functie een aantal extra dingen wil doen om door te groeien, en daar staan ze ook achter en willen ze me in ondersteunen. Zo blij nu!

18 likes

Eigenlijk nooit, ik denk dat ze toch geen interesse hebben (is niet altijd helemaal waar, lees op het forum wel eens dat het wel wat oplevert).

Ben je ook echt zenuwachtig en gespannen of kom je alleen zo over. Als je dat bent, kan je valeriaan slikken van te voren. Bij mij helpt het de randjes er van af te halen. Wel eerst thuis een keer gewoon proberen om te kijken of je het een fijne werking vind hebben.

1 like

Lichaamshouding is inderdaad echt belangrijk. Naast de tips die hiervoor al zijn gegeven kun je ook nog proberen in de gaten te houden of je handen ‘rustig’ zijn tijdens het gesprek. Ik heb zelf bijvoorbeeld de neiging om te gaan prutsen aan sieraden, dat komt al snel zenuwachtig over. Daarom doe ik ze altijd af voor een sollicitatiegesprek of ander belangrijk gesprek. Misschien helpt dit bij jou ook al iets.

1 like

Na mijn laatste gesprek kreeg ik als feedback dat ik veel aan mijn haar zat. Dus daar kan ik wel wat mee, heb dat zelf nooit zo door. Verder bedankt voor de tips iedereen! Ik heb weer een beetje hoop

Mijn brief is gelukt want ik mag vrijdag op gesprek komen. Wish me luck!

5 likes

Brrr heb dus nu 2 gesprekken achter de rug en hoor van de een eind deze week en van de ander volgende week dinsdag terug. Maar ik heb dus gewoon de hele dag door semi flashbacks naar de gesprekken Haha en zit mezelf echt een beetje op te vreten over wat ik nog meer en nog beter had kunnen doen. Maar goed dat ik gewoon aan het werk ben de komende dagen, beetje afleiding

Succes!! Komt vast helemaal goed:)

1 like

Ik zou 2 weken na de sluitingsdatum aanhouden!

Oh woops lees nu pas je bericht goed, goedemorgen. Maar in dat geval hetzelfde eigenlijk? Vind 2 weken wel lang genoeg voor hen om iets te laten horen

Dit doe ik dus ook altijd! Steeds opnieuw de gesprekken in mijn hoofd herhalen en denken ‘hier had ik echt anders op moeten antwoorden’ oid. Zo nutteloos eigenlijk, maak je jezelf alleen maar gek mee. Maar helaas geen tips haha

Trouwens, sollicitatiegesprekken met deze temperaturen, vre-se-lijk

1 like

Grrrr… had gesolliciteerd op een leuke functie bij het bedrijf waar ik nu werk. Vacature stond op verschillende locaties in het land uit, dus ik had gereageerd op een plaats bij mij in de buurt.
Krijg ik eerst bericht dat ik door de eerste selectie heen ben en een assesment mag doen. Assesment gedaan, daarna bericht gekregen dat ik positief gescreend ben en door mag naar de selectiedag. Ik hoor nog wanneer ik ingedeeld zou zijn.

En dan nu een mailtje dat de locatie waar ik op had gereageerd helaas al vol zit, en dat ze ook op andere plaatsen in de buurt helaas niet op zoek zijn op dit moment. :rage:

Ik heb een job!!! :biggrin::biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:

19 likes