Sollicitatietopic (Deel 1)

Lief dat je het vraagt!

Afgewezen, wegens te weinig ervaring. Is vreemd, want ze hadden me gevraagd te solliciteren op deze functie en ik voldoe aan alle feitelijke functie eisen. Laatste gesprek was om te kijken of ik in het team pas, blijkbaar niet. Maar geef dat dan ook als reden? Nu even balen en dan straks weer door naar nieuwe vacatures.

Ah wat jammer. En een stomme reden, dat wisten ze van tevoren ook al. Als dat echt zo belangrijk was hadden ze je niet uitgenodigd. Ik had dat laatst ook, baalde er echt enorm van.

Ik heb het kunnen regelen met mā€™n werk morgen dus kan met een gerust hart naar mn gesprek, morgen ben ik weer fit. Ik had een telefoonnummer van iemand gekregen die nu op die opdracht zit en heb net met haar gebeld, maar het was zoooveel info.

Enne, wat geven jullie altijd als antwoord op deze vragen?

ā€¢ Wat ga jij voor ons betekenen?
ā€¢ Wat heb jij wat anderen niet hebben?
ā€¢ Waarom moeten we juist jou aannemen voor deze baan?
ā€¢ Waar zie je jezelf over vijf jaar?

Ik vind dit echt de allerkutste vragen die er zijnā€¦

1 like

Haha dat is wel een heel moeilijke vraag! Is echt afhankelijk van de functie wat je daar antwoordt.

1 like

Haha ja dat snap ik, maar ik was benieuwd of mensen voorbeelden hadden. Heb natuurlijk wel wat voorbeelden gevonden op internet, maar blijf het lastig vinden.

Ik had dat ook een keer, en ik dacht: die is binnen. Was er op het laatste moment toch nog iemand met meer ervaring. Echt jammer, maar blijf voor ogen houden dat het niet aan jou ligt.

Mijn gesprek ging net supergoed! Ondanks mn snotneus haha. Er is nog 1 andere kandidaat. De recruiter was heel positief aan het eind vh gesprek, ik zou het heel gek vinden als ze me niet willen. Ze zeiden dat ze snel iets lieten horenā€¦

En ben ook gebeld nav een ander gesprek volgende week, dat ze een mogelijke opdracht voor me hebben. Die moet ik nog ff terugbellen, dus dat wordt morgen.

4 likes

Ik haal even een oud bericht op, maar ik ben niet uitgenodigd voor een gesprek helaas. Kreeg van mn teamleider notabene een standaard afwijsmail terug waar ik best teleurgesteld in ben, want het is echt een klein bedrijf waar iedereen elkaar goed kent. Iemand waarvan haar ouders bevriend zijn met de directeur mocht wel op gesprek komen dusja :sweat_smile:
Uit ā€œwraakā€ (oke nee eigenlijk omdat ik nu gewoon een wrok koester en me ongemakkelijk voel haha) heb ik gesolliciteerd bij een ander bedrijf voor een soortgelijke bijbaan en kreeg meteen terug dat ze enthousiast zijn over mā€™n cv en motivatie, en ik mag maandag meteen op gesprek komen :tada:

11 likes

Ik heb volgende week een gesprek! Met wel vier mensen. Ben nu al geĆÆntimideerd, haha

3 likes

Spannend! Maar je gaat dat goed doen :smile:

Ik heb volgende week ook een gesprek, wel telefonisch. Het zal het eerste solliticatiegesprek zijn dat ik heb voor mijn eerste echte ā€˜grote mensenā€™ baan :scream: Ben super zenuwachtig, omdat het een uitdagende maar toffe functie betreft in een organisatie naar mijn hartā€¦ Het past echt bij mij maar ik vrees dat de ervaring ontbreekt. Note to self: Positief blijven!! :pray:

Heeft iemand gouden tips ter voorbereiding of voor tijdens het gesprek?:hugs:

5 likes

Spannend! Inderdaad positief blijven. Dat je uitgenodigd bent voor een gesprek betekent dat het bedrijf oprecht geĆÆnteresseerd is, anders zullen ze de tijd van het gesprek niet willen investeren lijkt me.

Als je iets omhoog scrollt is er ergens een link gedeeld met daarin 60 veel gestelde vragen. Ik heb er daarvan een paar uitgeschreven zoals sterke/zwakke punten en voorbeelden van bepaalde situaties. Bedenk ook goed waarom jij bij het bedrijf past en waarom een bedrijf precies jou van alle andere kandidaten moet uitnodigen. Ik ben geen ervaren solliciteerder, maar ik denk dat het heel mooi is als je die twee dingen aan elkaar kan linken. Dus bijv. ik ben heel enthousiast over jullie visie omdat X en ik denk dat ik daarom een geschikte kandidaat ben want ik kan mooi aanvullen omdat X. Probeer voorbeelden zoveel mogelijk via de STAR methode te vertellen (als je STAR-methode googlet krijg je goede tips)

Heel veel succes!

1 like

4 mensen?! wow, spannend! Succes alvast!

Ugghh ik wil zo snel mogelijk weg bij mā€™n huidige baan en heb de afgelopen tijd al een aantal solliciaties verstuurd. Krijg tot nu toe alleen een ontvangstbevestiging (wat op zich al fijn is), maar nog geen uitnodiging / afwijzing. Ben veel te ongeduldig en blijf maar op mā€™n telefoon kijken :tired_face:

2 likes

Ik had eens een gesprek met 4 mensen (duurde 1.5 uur) en het was absoluut heel eng (sorry), maar wat mij wel opviel is dat ze allemaal een eigen rol leken te hebben. Ze hadden in principe allemaal dezelfde functie binnen het bedrijf, maar er zat wel een patroon in hun gedrag. EĆ©n stelde opvallend vaak algemene vragen, Ć©Ć©n moeilijke vragen en die keek daar ook streng bij, Ć©Ć©n was met praktische zaken bezig, en nummer vier stelde me wat meer op mijn gemak. Die stelde ook juist de vragen die ik heel goed kon beantwoorden (in mijn geval was de inhoud belangrijk). Tijdens het gesprek keek ik extra vaak naar die persoon, omdat ik het idee had dat diegene vertrouwen in mij had, en het goed met mij meende. Het inzicht in de opbouw van mijn sollicitatiegesprek heeft mij wel geholpen, al had ik het achteraf pas echt goed door, haha. En mensen die streng of kritisch zitten te kijken, bedoelen dat niet altijd negatief. In mijn geval was de streng kijkende vragensteller achteraf juist onder de indruk van mij. Hij wilde gewoon weten hoeveel ik precies wist en hoe creatief mijn antwoorden zouden zijn.

Succes!

2 likes

Ik heb 1 week geleden gesolliciteerd bij een groot bedrijf en zie op LinkedIn dat er al 50 mensen op gereageerd hebben. Een vriendin van mij had binnen 2 dagen aan afwijzing en mijn CV is nog altijd in behandelingā€¦ Ik vind het zo spannend want dit is mijn 'droomā€™bedrijf om bij te werken en heb er ook mijn eindstage gedaan. En het is een van de weinige bedrijven waar ik heen kan op de fiets.

Gister heb ik een sollicitatiegesprek maar vind het zo lastig om mijn kansen in te schatten. Ze hadden heel veel brieven ontvangen en ook best wat mensen door maar ze hebben ook een tweede ronde en weet niet of ik daar goed genoeg voor was. Hoor het begin volgende week waarschijnlijk

Kan je danniet solliciteren via iemand van je stage? Of even mailen en zeggen dat je gesolliciteerd hebt? Altijd beter dan ergens op een stapel te liggen :slight_smile: succes nog!

Ik heb een tweede gesprek gehad bij een bedrijf waar ik super graag wil werken. Ik moest daar ook ongeveer 1000 opdrachten voor maken. Het gesprek ging goed en ze geven aan dat ze volgende week laten horen met wie ze in zee gaan want er komen dus nog meer mensen op gesprek.
Nu had ik vorige week ook een 1e sollicitatie gesprek bij een bedrijf (waar ik wat minder graag wil werken) en die zeiden dat ze deze week wat gaan laten horen.
Maar nu zit ik echt in de stress zo van stel dat zij bellen dat ik het ben geworden, maar ik ben eigenlijk nog aan het wachten op die andere luitjes waar ik dus heel graag wil?? Wat moet ik dan zeggen?

1 like

Wil je bij dat minder leuke bedrijf wel werken als je bij die leuke niet bent aangenomen? Want dan zou ik gewoon enthousiast reageren en het 2e gesprek misschien proberen wat later in te plannen. Dan kun je dat gesprek uiteindelijk nog afzeggen, niet zo netjes natuurlijk maar ja bedrijven doen natuurlijk hetzelfde. Ik zou iig niet open kaart spelen want daarmee verspil je misschien een kans

Ja daar zat ik ook over te denken. Ja ik vind het lastig te beoordelen omdat ik nu helemaal hyped ben over die ene baan, dat die andere me minder leuk lijkt haha.

Die afstudeerstage is inmiddels 7 jaar geleden en mijn stagebegeleider is mijn verloofde :crazy_face: Het is een groot bedrijf en ik heb gesolliciteerd op een andere afdeling. Op die afdeling heb onlangs een gesprek gehad (voor een fucntie waarvoor ik ā€˜overgekwalificeerdā€™ was) en de manager van die groep weet van mijn huidige sollicitatie.

Ik ben vandaag uitgenodigd om deel te nemen aan de eerste ronde: een digitaal interview waarbij de eerste kennismaking plaatsvindt d.m.v. filmpjes opnemen? Nog nooit van gehoordā€¦

2 likes

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek en ik ben ineens zo onzeker over mijn gebrek aan ervaring. Het gaat om een functie waarbij je juridisch advies geeft en mijn vorige werkgever heeft mijn contract niet verlengd, omdat ik te weinig ervaring heb. Zij raadden mij aan om eerst ervaring op te doen en niet als adviseur aan de slag te gaan.