Sollicitatietopic (Deel 1)

Heeft iemand wel eens gesolliciteerd voor een onderzoeksfunctie? Ik heb deze week een tweede gesprek maar weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Ik vraag me af hoe inhoudelijk ik mij moet voorbereiden? Soort basiskennis methoden van onderzoek, voorbeelden van onderzoeken ofzo? Wat krijg je doorgaans voor vragen in een tweede gesprek? Zoveel vragen jongens, sorry. Maar ik zou deze baan echt graag krijgen dus wil super goed voorbereid zijn!

Ik ben echt benieuwd of ze dit bij alle functies vragen, want een vriendin had laatst een gesprek en die kreeg niks te horen als ā€˜wat zijn je goede eigenschappenā€™. Misschien omdat zij al (veel) jaren werkervaring heeft ofzo?

Als je meer wil weten over een vacature (wat houdt de functie preciezer in, hoe ziet een dag eruit, hoe groot is de kans dat ik met mijn opleiding x ook binnenkom), zouden jullie dan mailen of bellen? Ik weet dat bellen geloof ik meer wordt gewaardeerd, en een beller is sneller. Maar ben bang dat ik niet helemaal goed uit mijn woorden ga komen of dat zij een antwoord ook niet paraat hebben. Of mail je dan doorgaans eerst en leg je een belafspraak vast en bel je later ofzo?

Ik ga nu dus solliciteren voor mijn ā€˜eerste echte baanā€™, en in een bepaalde sector zijn super veel banen, maar ik ben bang dat als ik eenmaal voor die sector kies, ik een bepaalde carriĆØrekeuze maak. Terwijl de sector op zich niet super ā€˜mijā€™ is. Dus dat ik daarna niet makkelijk meer uit dat veld kom. Op andere momenten denk ik weer dat het een prima sector is om dingen te leren, en ik daarna wel nog een andere kant op kan gaan.
Ik ben nooit zo van de bewuste levenskeuzes maken, en nu word ik daar erg mee geconfronteerd.

Neuh het is bij mij zelden voorgekomen dat ze letterlijk zoā€™n vraag stelden, maar meestal komt het op de Ć©Ć©n of andere manier wel aan bod in het gesprek. Daarom bereid ik dat soort vragen wel altijd voor, en mochten ze het wel vragen dan heb je iig een antwoord.

Wat betreft je andere vraag: ik zou idd gewoon bellen, niet eerst mailen om een belafspraak te maken. Volgens mij weet je prima wat je wil vragen en het zou stom zijn als zij geen antwoord kunnen geven op je vragen.

1 like

Ik heb morgen een vrij heftige dag voor een traineeship met 2 afvalrondes. Nu zag ik online wat reviews over het bedrijf dat als je binnen 4 jaar vertrekt alle studie/cursuskosten moeten terugbetalen. Vind dat best heftig? Het is ook niet mijn droombaan bij droombedrijf dus ik heb gelijk gemengde gevoelens over morgenā€¦

Ja ik hoor inderdaad veel verhalen van andere bedrijven dat het in contracten staat om die redenen maar het eigenlijk nooit zover komt. Maar het bedrijf van de traineeship zou er wel actief achteraan gaan ondanks dat ze je een contract van 8 maanden aanbieden. Ik krijg steeds meer dubbele gevoelens (ik ben door hun benaderd maar geen complete match, lease-auto direct vermelden, middelmatig gescoord bij assessments). Maar goed eerst morgen maar gewoon even afwachten, waarschijnlijk kan ik met de lunch al naar huis haha.

1 like

Bij studiekosten regelingen is het vaak zo dat je alleen terug hoeft te betalen als ze op eigen initiatief weggaat, dus niet als een tijdelijk contract afloopt en niet verlengd wordt.

3 likes

Ik heb gisteravond mijn hele sollicitatie voor het Rijkstraineeship afgerond. Ik acht de kans heel klein, omdat mijn pad heel anders is verlopen dan de gemiddelde kandidaat en ik doe ook geen bestuurskundige, economische of rechtenstudie. Maaaaar ik heb er wel echt mijn best op gedaan, dus nu duimen.

Ik zag trouwens vanmorgen mijn drooooombaan online komen. Helaas wel op 2 uur afstand :sob:

1 like

Wat zonde zeg! Echt vervelend die vriendjespolitiek. Hopelijk kom je ver bij die andere baan!

Edit: Oops, dat gesprek heb je dus al gehad. :sweat_smile: hoe ging het?

Allemaal dank voor de succeswensen, maar het is helaas geen succes geworden :(. Ik kreeg bij mijn afwijzing vrij stevige kritiek, ik zou bijvoorbeeld niet gemotiveerd genoeg zijn. Nu heb ik dat in mijn hoofd maar vertaald naar ā€˜niet gemotiveerd genoeg overkomenā€™, want ik was dat heus wel en dan kan ik er tenminste iets mee. Nou ja, op naar de volgende. Ik neem de ervaring mee en ik hoop dat ik dan minder gespannen ben.

Ik hoop op het beste voor jullie, @Koffiebroodje, @2701, @Okapi en @En_17_Anderen!

1 like

Ah wat rot zeg. Snap dat je hier wel van baalt. Een gesprek met 4 mensen, daar zouden maar weinig mensen niet gespannen voor zijn. Dus zeker niet aan jezelf twijfelen! Hopelijk heb je iets aan de kritiek (zie het maar als advies) bij de volgende sollicitatie!

1 like

Wat een lieve reactie, doet me goed dank je wel!

1 like

Ja heel jammer, maar ach. Het gesprek maandag ging goed! Had meteen een klik met een van de mensen met wie ik het gesprek had, omdat hij uit het dorp naast dat van mā€™n ouders komt; we zaten op dezelfde middelbare school enzo, heel toevallig en grappig. Hoor deze week nog als het goed is of ik ben aangenomen.

En wat betreft je traineeship sollicitatie: misschien is het juist wel een pluspunt dat je iets totaal anders gedaan hebt! Wanneer verwacht je iets te horen?

1 like

Dankjewel! Er is vast een fijnere plek voor mij ergens anders.

Ik heb deze week 4 afwijzigingen gehad, waarvan 3 op vrijdag (allen zonder op gesprek geweest te zijn). :sob: Heb wel even een potje zitten janken. Nu ben ik toch wel benieuwd wƔƔrom ik ben afgewezen (want krijg alleen van die standaardmailtjes terug). Zouden jullie hiervoor bellen of mailen?

Aw wat naar dat je bent afgewezen en dat je zulke stevige kritiek kreeg! Het kan zijn dat je enthousiasme minder goed uit de verf kwam door de zenuwen. Dom van hen, dat ze blijkbaar niet het vermogen hebben door de zenuwen heen te kijken. Ik hoop dat de volgende sollicitatie de juiste uitkomst zal hebben! En je kunt het ook zo bekijken: nu je een gesprek met 4 mensen achter de rug hebt, zal de rest waarschijnlijk alleen maar meevallen.

@Sassenach Kan me voorstellen dat je hiervan baalt, knuffel! Zelf mail ik in zulke situaties, omdat ik aan de telefoon een keer afgepoeierd ben (en omdat ik net als vele anderen bellen awkward vind, zeker in dit soort situaties). Veel succes met je volgende sollicitatie en laat je niet ontmoedigen door de afwijzingen.

Ahh, vet balen! Ik was ook afgewezen en heb toen gebeld, werd heel normaal op gereageerd dat ik helaas te laat was en er al iemand de baan had gekregen. Alleen diegene was er na twee weken alweer mee gestopt en toen werd ik alsnog uitgenodigd en aangenomen. De HR medewerker zei dat ik een van de weinigen was die gebeld had en daarom was ik blijven hangen, ik zou dus zelf altijd bellen ook al is het eng :wink: Heel veel succes!

11 likes

Ik heb ook net gebeld na een afwijzing op basis van cv / brief en die dame zei dat er heel veel sollicitaties voor die functie waren binnengekomen. Daarom hadden ze ā€˜originelereā€™ brieven eruit gekozen. Ik kan nooit goed inschatten of het nu een goed idee is om iets out of the box te doen in plaats van een gewone brief te schrijven. Hebben jullie daar ervaring mee?

1 like

Volgens mij is dat afhankelijk van je sector, de organisatie en de functie waarop je solliciteert. Ik probeer dat wel enigszins te doen, maar bij een functie in de finance bijvoorbeeld zou ik dat laten.

1 like

En wat is voor jou ā€˜origineelā€™? De vorm van je brief of de inhoud, of juist allebei?